Nowe japońskie świątynie na liście UNESCO
- 3 lipca, 2004
- przeczytasz w 3 minuty
1 lipca br. w chińskim mieście Suzhou komitet UNESCO dodał do listy światowego dziedzictwa kulturalnego i przyrodniczego trzy kompleksy świątynne w Japonii: Yoshino-Omine, Koya i Kumano. Wszystkie trzy miejsca kultu znajdują się w górzystym regionie Kii (niegdysiejsza prowincja Kii obejmuje obecne tereny prefektury Wakayama, część prefektur Mie i Nara), i są tłumnie odwiedzane przez pielgrzymów. Na liście UNESCO znalazły się nie tylko budynki świątynne, ale i otaczające je tereny (495 hektarów […]
1 lipca br. w chińskim mieście Suzhou komitet UNESCO dodał do listy światowego dziedzictwa kulturalnego i przyrodniczego trzy kompleksy świątynne w Japonii: Yoshino-Omine, Koya i Kumano. Wszystkie trzy miejsca kultu znajdują się w górzystym regionie Kii (niegdysiejsza prowincja Kii obejmuje obecne tereny prefektury Wakayama, część prefektur Mie i Nara), i są tłumnie odwiedzane przez pielgrzymów.
Na liście UNESCO znalazły się nie tylko budynki świątynne, ale i otaczające je tereny (495 hektarów z kompleksami świątynnymi i szczególnie pięknymi naturalnymi krajobrazami, z dodanymi ponad 11 hektarami strefy buforowej), a także trasy prowadzące do nich: trakt Omine-Okukagemichi prowadzący do świątyń Yoshino-Omine, trakt Koyasan-Choishimichi prowadzący na górę Koya i trakt Kumano-Sankeimichi prowadzący do świątyń Kumano; ogółem drogi te przechodzą przez 29 miast i wsi regionu Kii.
Jest to dopiero drugi przypadek, kiedy na liście UNESCO znalazły się drogi — jako pierwszy wpisano na listę w 1993 r. szlak pielgrzymi prowadzący do hiszpańskiego Santiago de Compostela. Góra Koya w prefekturze Wakayama jest główną siedzibą potężnej szkoły shingon, założonej przez mnicha imieniem Kukai (774–835; nawiasem mówiąc, jednego z najsłynniejszych japońskich kaligrafów), która zalicza się do buddyzmu ezoterycznego. Kompleks Yoshino-Omine ze świętą górą Omine w prefekturze Nara to centrum szkoły shugen, która łączy w sobie elementy shinto, buddyzmu ezoterycznego i taoizmu. Tereny Kumano na pograniczu prefektur Wakayama i Mie są natomiast miejscem pielgrzymek wiernych szkoły tendai, założonej przez mnicha Saicho (767–822) i zaliczającej się do buddyzmu ezoterycznego (ma ona główną siedzibę na górze Hiei w Kioto), oraz kilku sekt synkretycznych, łączących elementy shinto i buddyzmu. W Kumano znajdują się głównie trzy wielkie chramy shintoistyczne: Kumano Hongu-taisha, Kumano Hayatama-taisha i Kumano Nachi-taisha.
Zarówno szkoły tendai, shingon i shugen, jak i wspomniane mniejsze sekty synkretyczne uznające Kumano za swoje miejsce kultu, łączy wiara w skuteczność praktyk ascetycznych: długich samotnych wędrówek po bezdrożach i lasach, wspinania się na góry, medytacji pod wodospadami, długotrwałych postów. Praktyki te były szczególnie popularne w okresie Heian (794‑1185), kiedy rozkwitał w Japonii buddyzm ezoteryczny. Zaowocowały one powstaniem zjawiska tzw. yamabushi (dosł. “leżący w górach”), mnichów-ascetów, którzy starali się znaleźć możliwie najdziksze i najsurowsze miejsca, odpowiednie dla swoich praktyk. Pod koniec okresu Heian największą renomą wśród yamabushi cieszyły się właśnie okolice Kumano i Yoshino, z ich gęstymi lasami, dzikimi urwiskami i wodospadami.
Polacy być może pamiętają jeden z wcześniejszych filmów Kurosawy pt. “Ci, którzy nadepnęli tygrysowi na ogon” — opowiada on o ucieczce jednego z japońskich bohaterów narodowych, Minamoto Yoshitsune, przed chcącym się go pozbyć bratem Yoritomo (założycielem shogunatu Kamakura). Główny wasal Yoshitsune, legendarny siłacz Musashibo Benkei, i jego towarzysze to właśnie yamabushi, mnisi-asceci.
Yamabushi istnieją zresztą do dziś, i czasami można ich spotkać na pielgrzymich szlakach takich jak trakt Sankeimichi prowadzący do Kumano.