Obrządek czy Kościół? W którym wychować dziecko?
- 25 czerwca, 2008
- przeczytasz w 5 minut
Mam pytanie, które dręczy mnie już od jakiegoś czasu. Mam chłopaka, który jest grekokatolikiem, ja jestem obrządku rzymskokatolickiego. Chcemy w przyszłości założyć rodzinę, ale każdemu zależy na pozostaniu przy swoim obrządku. Czy jest możliwość pogodzenia obydwu obrządków podczas chrztu dzieci? Ewentualnie czy jeśli dziecko będzie ochrzczone w cerkwi, może przyjąć pierwszą komunie w kościele? Pytanie w swojej istocie dotyczy przynależności kościelnej dziecka rodziców, należących do dwóch […]
Mam pytanie, które dręczy mnie już od jakiegoś czasu. Mam chłopaka, który jest grekokatolikiem, ja jestem obrządku rzymskokatolickiego. Chcemy w przyszłości założyć rodzinę, ale każdemu zależy na pozostaniu przy swoim obrządku. Czy jest możliwość pogodzenia obydwu obrządków podczas chrztu dzieci? Ewentualnie czy jeśli dziecko będzie ochrzczone w cerkwi, może przyjąć pierwszą komunie w kościele?
Pytanie w swojej istocie dotyczy przynależności kościelnej dziecka rodziców, należących do dwóch różnych, katolickich Kościołów: łacińskiego (rzymskokatolickiego) i jednego z Kościołów wschodnich. W istocie bowiem, termin “obrządek” nie jest odpowiedni dla określenia określonej wspólnoty katolickiej zgromadzonej wokół swojego hierarchy (Patriarchy, arcybiskupa większego czy metropolity), charakteryzującej się partykularnymi elementami religijnymi i etnicznymi. Współczesne dokumenty kościelne, w odniesieniu do katolickich Kościołów wschodnich nie używają więc — jak dawniej określenia obrządek, lecz “Kościół sui iuris” czy Kościół “własnego prawa”, autonomiczny. Kodeks Kanonów kościołów Wschodnich (KKKW) w kan. 27 tak określa Kościół sui iuris: Wspólnota chrześcijan powiązana hierarchią według prawa, którą jako sui iuris wyraźnie lub milcząco uznała najwyższa władza Kościoła,.Obrządek natomiast jest dziedzictwem liturgicznym, teologicznym, duchowym i dyscyplinarnym wyodrębnionym przez kulturę i okoliczności historyczne narodów, wyrażającym sposób przeżywania wiary, właściwy dla każdego Kościoła sui iuris. (KKKW 28 par. 1) Podmiotem prawnym, wspólnotą, do której należy wierny, jest więc “Kościół sui iuris”, nie zaś obrządek; jednym z takich katolickich Kościołów sui iuris jest Ukraiński Kościół Greckokatolicki.
Rozróżnienie zaś na Kościół sui iuris i obrządek ma swoje znaczenie w odnalezieniu odpowiedzi na zadane pytanie. Zarówno promulgowany w 1983 r. Kodeks Prawa Kanonicznego, obowiązujący w Kościele rzymskokatolickim, jak i pochodzący z 1992 r Kodeks Kanonów Kościołów Wschodnich, przyniosły nową zasadę, według której, poprzez chrzest, w sposób określony prawem, wierny nabywa przynależność do jednego z Kościołów sui iuris lub do Kościoła łacińskiego.
W przypadku małżeństwa dwojga katolików o różnej przynależności kościelnej, zasady przynależności kościelnej dzieci są przez prawo określone w następujący sposób: gdy mowa o chrzcie małoletniego poniżej 14 roku życia, dziecko co do zasady nabywa przynależność do Kościoła sui iuris, do którego przynależy ojciec dziecka (KKKW 29). Prawo przewiduje tu możliwość wyjątku w sytuacji, gdy obydwoje rodzice złożą zgodną prośbę o to, by dziecko należało do Kościoła matki, o ile Stolica Apostolska nie wydała przeciwnych zarządzeń. Jest rzeczą właściwą, iż chrzest powinien odbyć się w obrządku Kościoła, do którego będzie należeć dziecko.
Nie jest to jednak (w przeciwieństwie do dawnego prawa) fakt determinujący przynależność kościelną. Przynależność kościelna dziecka nie zależy od obrządku, w jakim zostaną odprawione ceremonie chrztu. Dlatego ważne jest rozróżnienie, o którym pisałem na początku, Kościoła sui iuris i obrządku. Przez chrzest, niezależnie od rytu w jakim został udzielony, nabywa się przynależność kościelną zgodnie z zasadami określonymi przez prawo.
W przypadku przez Panią opisanym dzieci, niezależnie od miejsca i obrządku chrztu, należeć będą do Kościoła greckokatolikciego, chyba że wystąpią Państwo ze zgodną prośbą, która winna być odnotowana w księgach metrykalnych, aby należały do Kościoła matki. W razie braku zgody, dzieci prawnie nabywają przynależność do Kościoła ojca. Kościoły rzysmko- i greckokatolicki pozostają ze sobą w pełnej wspólnocie wiary, sakramentów i zwierzchnictwa kościelnego, tak więc zarówno Państwo, jak i dzieci mogą w pełni nawzajem uczestniczyć w życiu sakramentalnym swoich wspólnot.
Ważnym jest jednak, aby w miarę możliwości dzieci były wychowywane w zwyczajach, życiu duchowym i sakramentalnym tradycji tego Kościoła, do którego przynależą. W Kościołach wschodnich chrzest, bierzmowanie i komunia św. są udzielane zwykle razem, w ramach jednej uroczystości, niezależnie od tego czy chrzest przyjmuje dziecko czy osoba dorosła. Jedynie w Kościele łacińskim starożytna praktyka łącząca wszystkie trzy sakramenty została z czasem, na skutek różnych okoliczności historycznych i społecznych, w przypadku chrztu dzieci rozdzielona: po chrzcie w wieku niemowlęcym, bierzmowanie i Eucharystia są udzielane dopiero w wieku rozeznania.
Nawet jeśli z konieczności (brak kapłana, niebezpieczeństwo śmierci) zostanie udzielony dziecku sam chrzest, należy “tak szybko jak to możliwe” udzieli ochrzczonemu dziecku bierzmowania, a następnie Komunii św. Tak więc w sensie ścisłym nie ma powodu do udzielania dziecku w wieku rozeznania “pierwszej komunii”. Natomiast istnieje zwyczaj, iż po dojściu do wieku rozeznania, zgodnie z normami kościoła, z okazji pierwszej spowiedzi dzieci przyjmują uroczyście komunię świętą, w sposób podobny w zewnętrznej oprawie do pierwszokomunijnyh uroczystości rzymskokatolickich.
Zmiana przynależności kościelnej (np. z kościoła greckokatolickiego na rzymskokatolicki czy odwrotnie) wymaga specjalnej zgody Stolicy Apostolskiej, do której należy wystąpić w tej sprawie z uzasadnioną prośbą. Wyjątkiem od tej reguły jest małżeństwo. Kan 32 KKKW stanowi: “Kobieta ma prawo przejść do Kościoła sui iuris męża w momencie zawierania małżeństwa lub podczas jego trwania; po rozwiązaniu zaś małżeństwa w sposób wolny może powrócić do poprzedniego Kościoła sui iuris”. Kodeks Prawa kanonicznego zawiera nieco inną zasadę: kan 112 KPK nie zawiera ograniczenia co do płci.
W praktyce oznacza to, iż w małżeństwie katolików należących do różnych Kościołów możemy spotkać takie sytuacje: żona należąca do jednego z Kościołów wschodnich może przejść do Kościoła łacińskiego lub innego wschodniego, do którego przynależy mąż; mąż, który należy do Kościoła rzymskokatolickiego może przejść do kościoła wschodniego żony; jednak mąż należący do jednego z Kościołów wschodnich nie może przejść do kościoła rzymskokatolickiego żony, inaczej jak za specjalnym zezwoleniem wydanym mu przez Stolicę Apostolską.
Piotr Timus