Papież w komunii?
- 28 kwietnia, 2005
- przeczytasz w 2 minuty
Będąc ostatnio na rzymskokatolickiej mszy w podwarszawskiej wiosce usłyszałem dosyć oryginalne stwierdzenie od księdza rezydenta: Papież Jan Paweł II jest obecny w Eucharystii oraz , że mamy prawo się do niego modlić. Dla mnie jako zdeklarowanego protestanta to było antychrześcijańskie. Zapytałem więc księdza na religii czy to prawda. Odpowiedź jaką usłyszałem brzmiała następująco- Papież jest obecny w Eucharystii a zarazem nie. Czy stwierdzenie, że Papież jest obecny w komunii jest zgodne z nauczaniem KRK […]
Będąc ostatnio na rzymskokatolickiej mszy w podwarszawskiej wiosce usłyszałem dosyć oryginalne stwierdzenie od księdza rezydenta: Papież Jan Paweł II jest obecny w Eucharystii oraz , że mamy prawo się do niego modlić. Dla mnie jako zdeklarowanego protestanta to było antychrześcijańskie. Zapytałem więc księdza na religii czy to prawda. Odpowiedź jaką usłyszałem brzmiała następująco- Papież jest obecny w Eucharystii a zarazem nie. Czy stwierdzenie, że Papież jest obecny w komunii jest zgodne z nauczaniem KRK i w czyje imię przyjmuje się tam komunię?
Szanowny Panie
Trudno wypowiadać się o czyimś kazaniu jedyniena podstawie jednej relacji. Myślę jednak,że nieco niefortunne stwierdzenie iż “papież jest obecny w Eucharystii” można wyjaśnić w sposób nieco bardziej precyzyjny. Wszyscy święci, a takimi według Nowego Testamentu są wierzący w Jezusa Chrystusa, pielgrzymują ku wieczności. Zgodnie z chrześcijańską nadzieją śmierć jest dopiero właściwym początkiem życia wobec i u Boga. Wszyscy ci, którzy wyprzedzili nas w oglądaniu światłości Trójjedynego Boga, należą do Kościoła już uwielbionego.
Tajemnica Eucharystii jest zdumiewającym przeżywaniem tegoż Kościoła już tu na ziemi. Obecny pod, z i w chlebie, oraz winieukrzyżowany i zmartwychwstały Chrystus łączy Kościół pielgrzymujący z Kościołem już uwielbionym. Kościół jest rzeczywistością historyczną, ale zarazem metahistoryczną, która poza granicami czasu i przestrzeni łączy się w jednym głosie uwielbienia Boga, ku któremu wszystko zdąża. Nie tylko śp. Jan Paweł II, ale i wszyscy święci, w tym także nasi bliscy, są zatem w tym rozumieniu obecni, gdy przyjmujemy Ciało i Krew Pańską. Eucharystia ma wymiar eklezjalny i eschatologiczny, co potwierdza też apostoł św. Paweł: “Albowiem, ilekroć ten chleb jecie, a z kielicha tego pijecie, śmierć Pańską zwiastujecie, aż przyjdzie.” (1 Kor 11,26).
Na zakończenie warto wspomnieć, że połączenie refleksji eschatologicznej i eklezjalnej posiada ogromny potencjał ekumeniczny i to nie tylko w odniesieniu do Wieczerzy Świętej.
Serdecznie pozdrawiam
Dariusz Bruncz (KEA)