Patriarcha Konstantynopola i Kościół prawosławny na Ukrainie
- 22 listopada, 2004
- przeczytasz w 4 minuty
Szanowni Państwo, nie znam się zupełnie na tematyce Kościoła prawosławnego, dlatego też chciałabym zadać Państwu może zbyt trywialne pytanie. Czy Kościołowi prawosławnemu na całym świecie przewodzi Patriarcha Bartolomeusz, na podobieństwo Jana Pawła II (porównanie to stosuję dla mojego pełniejszego zrozumienia). Czy Ukraiński Kościół Prawosławny podlega w hierarchii Patriarsze Bartolomeuszowi, czy też w jakiś sposób uzaleśniony jest od patriarchatu rosyjskiego (moskiewskiego). O ile wiem, na Ukrainie nie ma patriarchatu (niestety nie wiem nawet […]
Szanowni Państwo, nie znam się zupełnie na tematyce Kościoła prawosławnego, dlatego też chciałabym zadać Państwu może zbyt trywialne pytanie. Czy Kościołowi prawosławnemu na całym świecie przewodzi Patriarcha Bartolomeusz, na podobieństwo Jana Pawła II (porównanie to stosuję dla mojego pełniejszego zrozumienia). Czy Ukraiński Kościół Prawosławny podlega w hierarchii Patriarsze Bartolomeuszowi, czy też w jakiś sposób uzaleśniony jest od patriarchatu rosyjskiego (moskiewskiego). O ile wiem, na Ukrainie nie ma patriarchatu (niestety nie wiem nawet co to dokładnie znaczy, prawdopodobnie najwyższa jednostka organizacyjna Kościoła prawosławnego).
Szanowna Pani,
Patriarcha Bartolomeusz jest honorowym zwierzchnikiem światowego prawosławia, które składa się z autokefalicznych (czyli niezależnych) kościołów. Jedność Kościołów prawosławnych polega na wspólnym wyznaniu wiary (sformułowanym przez VII pierwszych Soborów powszechnych od IV do VIII w.), wzajemnym uznaniu sprawowanych sakramentów oraz zachowywaniu wspólnej, bizantyjskiej tradycji liturgicznej, kanonicznej i duchowej. Prawosławie nie posiada zaś – tak, jak w przypadku Kościoła katolickiego- jednolitej struktury i jedności organizacyjnej o charakterze globalnym. Każdy z 15 Kościołów prawosławnych jest niezależny i sam zarządza swoimi wewnętrznymi sprawami. Zwierzchnicy największych, najważniejszych bądź starożytnych Kościołów noszą tytuł Patriarchy: są to biskupi stojący na czele Kościoła Konstantynopola, Aleksandrii, Antiochii, Jerozolimy, Rosji, Serbii, Rumunii, Bułgarii i Gruzji (Katholikos-Patriarcha). Na czele pozostałych kościołów stoją arcybiskupi — metropolici. Każdy z nich ma władze (jurysdykcje), którą wykonuje wraz ze Świętym Synodem, stosownie do prawa i zwyczaju swojego Kościoła, i nie ma żadnych praw zwierzchnich poza swoim własnym Kościołem i poza swoim „terytorium kanonicznym”.
Dotyczy to także Patriarchy Konstantynopola, który jest jedynie „pierwszym pośród równych” (primus inter pares) zwierzchników kościelnym w prawosławiu. Jego rola, poza własnym kościołem, jest jedynie honorowa i symboliczna. W przeciwieństwie do Papieża rzymskiego cieszącego się w Kościele katolickim pełnia rzeczywistej i bezpośredniej władzy w każdym kościele, jego zadaniem jest więc koordynacja działań, pomoc w poszukiwaniu kompromisu w sytuacjach sporu pomiędzy poszczególnymi Kościołami, zwoływanie wspólnych spotkań.
Jego zwierzchnictwu podlega jedynie mikroskopijny Kościół w Turcji oraz — w pewnym zakresie — diecezje prawosławne w północnej Grecji oraz Święta Góra Athos. Zwierzchnictwu Konstantynopola podlegają także parafie tworzone przez grecką diasporę na świecie; są one zorganizowane w trzy arcybiskupstwa z siedziba w Londynie (Wlk. Brytania i Irlandia), Sydney (Australia, Nowa Zelandia, Indie, Korea, Japonia, Filipiny, Singapur, Indonezja i Hong-Kong) i Toronto (Północna i Południowa Ameryka). Z historycznych powodów Patriarsze Konstantynopola podlegają tez Kościoły tworzone przez uchodźców z po rewolucji bolszewickiej: Amerykański Karpato-Rusiński Prawosławny Kościół Katolicki, Ukraiński Kościół Prawosławny w Ameryce, Rosyjska Prawosławna Archidiecezja w Zachodniej Europie, Albańska Prawosławna Diecezja w Ameryce, Białoruski Sobór Prawosławnych Kościołów w Północnej Ameryce, Ukraiński Prawosławny Kościół w Kanadzie oraz Ukraiński Prawosławny Kościół w Stanach Zjednoczonych.
Sytuacja kościelna na Ukrainie jest obecnie dość skomplikowana. Istnieją tam dziś trzy kościoły prawosławne. Pierwszy z nich, Kościół prawosławny na Ukrainie, podlega Patriarchatowi Moskiewskiemu stanowiąc część Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego. Na jego czele stoi metropolita kijowski. Tylko ten kościół jest uznawany przez inne kościoły prawosławne pozostając z nimi w jedności. Podporządkowanie Patriarchatowi Moskiewskiemu doprowadziło w 1992 r. do powstania równoległej, prawosławnej struktury na Ukrainie – Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego Patriarchatu Kijowskiego. Zwierzchnik Kościoła nosi tytuł patriarchy, jednakże kościół ten nie jest uznawany przez żaden inny kościół prawosławny, trwając w stanie faktycznej schizmy (czyli rozłamu) z pozostałym światem prawosławnym. Istnieje wreszcie od lat 20 tych ubiegłego stulecia jeszcze jeden, niekanoniczny (czyli nieuznawany przez inne Kościoły prawosławne) Ukraiński Autokefeliczny Kościół Prawosławny, z Patriarchą na czele. Kościół ten, przez lata komunizmu obecny był głównie wśród emigracji. Od roku 1990 posiada parafie i hierarchię także na Ukrainie.
Na Ukrainie obecny jest jeszcze Kościół prawosławnej tradycji, który od czasu Unii Brzeskiej w XVI w pozostaje w pełnej jedności z Biskupem Rzymu. Jest to Ukraiński Kościół Greko – Katolicki, jeden z 22 katolickich kościołów wschodnich. Jego zwierzchnik nosi tytuł Arcybiskupa większego. Trwają starania o uznanie dla niego tytułu Patriarchy.
Piotr Thieme