Problem z wiarą
- 15 października, 2012
- przeczytasz w 4 minuty
Na Rok Wiary, obchodzony przez Kościół rzymskokatolicki od października 2012 r. do listopada 2013 r., Wydawnictwo M zaproponowało czytelnikom książkę, wywiad-rzekę z katolickim dogmatykiem ks. dr. Mirosławem Cholewą, redaktorem naczelnym formacyjnego pisma “Pastores”, na temat zaniku wiary w świecie współczesnym. Została ona wydana pod przewrotnym tytułem “Jak odzyskać wiarę?”. Wywiad z ks. dogmatykiem przeprowadził redaktor konserwatywnych pism “Christianitas” oraz “Fronda” Tomasz Rowiński. Książka składa się z: wywiadu, świadectw oraz słowa […]
Na Rok Wiary, obchodzony przez Kościół rzymskokatolicki od października 2012 r. do listopada 2013 r., Wydawnictwo M zaproponowało czytelnikom książkę, wywiad-rzekę z katolickim dogmatykiem ks. dr. Mirosławem Cholewą, redaktorem naczelnym formacyjnego pisma “Pastores”, na temat zaniku wiary w świecie współczesnym. Została ona wydana pod przewrotnym tytułem “Jak odzyskać wiarę?”.
Wywiad z ks. dogmatykiem przeprowadził redaktor konserwatywnych pism “Christianitas” oraz “Fronda” Tomasz Rowiński.
Książka składa się z: wywiadu, świadectw oraz słowa wstępnego ks. Mirosława Cholewy do listu apostolskiego papieża Benedykta XVI Porta fidei, który znajduje się na jej końcu.
Zaletą pozycji jest lekki sposób w jaki została napisana. Przeczytanie jej nie sprawia żadnych trudności dla czytelnika nie posiadającego przygotowania teologicznego.
Z przykrością jednak trzeba jednak stwierdzić, że odbiorca nie dowie się w jaki sposób odzyskać utracą wiarę. Co prawda ks. Mirosław Cholewa wspomni o możliwościach jej pogłębienia w duszpasterskich inicjatywach katolickich jak np. kurs “Filip” czy powstających szkołach nowej ewangelizacji, które zajmują się tym profesjonalnie. Przypomni, że w środowisku katolickim ewangelizacją zajmują się m.in. Odnowa w Duchu Świętym, której sam posługuje czy też rodziny Drogi Neokatechumenalnej, działające w otoczeniu zlaicyzowanym.
Jednakże ma problem z pełnym zdefiniowaniem czym jest pojęcie wiary. Nie dziwi w tym kontekście, że w wywiadzie ma wątpliwości czy rzeczywiście można ją utracić, ponieważ osoba prawdziwie wierząca jej nie może stracić, choć może przeżywać jej kryzys.
Wiarę nazywa osobistą relację z Bogiem, opartą na zaufaniu, która jest jednocześnie formą łaski. Zauważa, że ma ona charakter dynamiczny.
Odnosi się wrażenie, że nawrócenie postrzega w sposób charakterystyczny dla mentalności katolików, jako odwrócenie się od dotychczasowego życia rozumianego jako powrót do uczestnictwa w życiu sakramentalnym (np. sakrament spowiedzi) oraz obrzędowym katolicyzmu.
Widzi różnicę między religijnością a wiarą, ale nie artykułuje tego w sposób jasny dla przeciętnego czytelnika.
W tym miejscu warto wspomnieć, za Bogusławem Górką, że: „Wiara, jako pojęcie religijne i specyficznie chrześcijańskie, ma wiele znaczeń. Może być: aktem, sposobem poznania, stylem życia, perspektywą zbawienia, epoką, postawą indywidualną, społeczną, szczególnym darem, stanem instytucjonalnym. Ponadto stanowi: prawo Nowego Przymierza, warunek usprawiedliwienia i zbawienia, środek posłuchu i zbliżenia do Boga, podstawę odniesienia i zróżnicowania religijno-społecznego, kryterium sądu nad tym światem. Jako że jest rzeczą kruchą, musi być pielęgnowana, próbowana i utwierdzana, by nie okazała się pustą, ale dojrzałą i przysparzającą zbawiennych owoców, a nawet powstrzymującą otwartą agresję demona. Za wzór i model takiej postawy religijnej uznaje się wiarę Abrahama, która będąc argumentem za Królestwem Boga, jest też przedmiotem przepowiadania. Najskuteczniej weryfikują ją czyny, bez których jest martwa. Wiara jako akt i postawa w Nowym Testamencie, będąc bezapelacyjnie efektem kerygmatu ewangelicznego (więc czy oni, czy ja, jak przepowiadaliśmy, tak uwierzyliście – 1 Kor 15,11), zmierza zawsze do chrztu, jako do swego naturalnego i historycznego kresu” (B. Górka, Biblia i cywilizacja Boga, Wyd. WAM, Kraków 2004, s. 178–180). Nie zostało to wyartykułowane przez ks. Mirosława Cholewę. Czytelnik nie wie właściwe czym jest ta wiara, ale jednocześnie nie zrodzi mu się refleksja czy rzeczywiście ją ma. Wynika to z pomieszania pojęć oraz odejścia od wiary zawartej w Biblii. Przecież punktem odniesienia dla wszystkich chrześcijan powinna być Biblia, również dla katolików.
Książka nabiera przez to charakteru konfesyjnego. Czego dodatkowym przykładem jest zamieszczenie listu apostolskiego w formie motu proprio Benedykta XVI.
W swym liście Benedykt XVI zachęca swych współwyznawców aby w Roku Wiary sięgnęli do Katechizmu Kościoła Katolickiego oraz pism Soboru Watykańskiego II oraz aby wyznawali Credo, również poprzez osobiste świadectwo. Papież chce aby był to czas „autentycznego i nowego nawrócenia do Pana”. Wydaje się to o tyle utrudnione, gdyż ma się ona odbywać w Kościele, który obejmuje „w łonie swoim grzeszników, święty i zarazem ciągle potrzebujący oczyszczenia”. Może to jest dobry okres aby wierni zastanowili się czy rzeczywiście wierzą. Tylko wtedy duchowni katoliccy musieliby w nich wzbudzić te wątpliwości, co jest mało prawdopodobne, bo jak wynika z wywiadu sami mają problem z wiarą.
Rok Wiary staje się czasem celebracji reform Soboru Watykańskiego II, który przez część tradycjonalistyczne nastawionych katolików uchodzi za przyczynę utratę wiary przez ten Kościół. Przed duchownymi tego Kościoła stanie ogromne zadanie przełożenie wiernym tych osiągnięć soborowych, które dla części katolików wydają się wątpliwe.
Będzie to trudne, gdyż w wywiadzie ks. Mirosław Cholewa napomknął, że jego zdaniem przyczyną niezrozumienia nauki Kościoła jest ignorancja samych wiernych oraz uleganie przez nich manipulacji medialnej.
W książce zabrakło autorefleksji ks. dogmatyka nad obecnym kryzysem katolicyzmu oraz chrześcijaństwa samego w sobie. Próby odnalezienia przyczyn utraty oddziaływania chrześcijaństwa i katolicyzmu nad świat. Może wynikało to z tego, że przeprowadzający wywiad Tomasz Rowiński nie wprowadzał dyskomfortu, gdyż nie stawiał kłopotliwych pytań. Czy jednak to jest słuszna droga? Przecież obecnie istniejący kryzys wiary nie zaniknie za przyczyną jednorocznego ogłoszenia Roku Wiary, kiedy reszta lat będzie czasem niewiary.
Jak odzyskać wiarę? ks. Mirosław Cholewa, Tomasz Rowiński, Wydawnictwo M, Kraków 2012.