Przebóstwienie w dialogu ekumenicznym
- 7 czerwca, 2004
- przeczytasz w 1 minutę
Od kilkudziesięciu lat dialog między prawosławiem a chrześcijaństwem zachodnim zdominowany jest przez kwestie natury eklezjologicznej (problem prymatu w Kościele), jednakże nie można nie zauważyć, że obok głośnych, dość powszechnie znanych kontrowersji, dyskutuje się też o problemach, które, choć mało czytelne dla „laików”, stanowią o „teologicznej egzotyce” danego Kościoła. Ilustracją dogmatycznego podziału, ale przede wszystkim odmiennego zmysłu teologicznego jest, w dialogu między Wschodem a Zachodem, nauka o przebóstwieniu, której […]
Od kilkudziesięciu lat dialog między prawosławiem a chrześcijaństwem zachodnim zdominowany jest przez kwestie natury eklezjologicznej (problem prymatu w Kościele), jednakże nie można nie zauważyć, że obok głośnych, dość powszechnie znanych kontrowersji, dyskutuje się też o problemach, które, choć mało czytelne dla „laików”, stanowią o „teologicznej egzotyce” danego Kościoła. Ilustracją dogmatycznego podziału, ale przede wszystkim odmiennego zmysłu teologicznego jest, w dialogu między Wschodem a Zachodem, nauka o przebóstwieniu, której najwybitniejszym reprezentantem w Kościele Prawosławnym jest św. Grzegorz Palamas.
Zapraszamy do lektury artykułu “Św. Grzegorz Palamas — pomoc czy przeszkoda w dialogu ekumenicznym?” Dariusza Bruncza, na stronach Magazynu Ekumenicznego “Semper Reformanda”.