Raz, Dwa, Trzy u dominikanów
- 8 listopada, 2007
- przeczytasz w 4 minuty

Zapraszamy serdecznie na koncert zespołu RAZ, DWA, TRZY, który odbędzie się 8 listopada (czwartek) w ramach III Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej w warszawskim kościele św. Dominika przy ul. Dominikańskiej 2. Początek oncertu o godzinie 20.30. Wstęp wolny. Jednym z partnerów medialnych wydarzenia jest EAI Ekumenizm.pl.
Zapraszamy serdecznie na koncert zespołu RAZ, DWA, TRZY, który odbędzie się 8 listopada (czwartek) w ramach III Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej w warszawskim kościele św. Dominika przy ul. Dominikańskiej 2. Początek oncertu o godzinie 20.30. Wstęp wolny. Jednym z partnerów medialnych wydarzenia jest EAI Ekumenizm.pl.
O zespole
Według informacji ogłoszonej przez zespół, “Raz Dwa Trzy” rozpoczęło działalność 31 lutego 1990 roku w Zielonej Górze. Kilka tygodni później zagrali pierwszy koncert właśnie w Zielonej Górze, w klubie “Zatem”. Wiosną tego samego roku wzięli udział w Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie zdobywając Grand Prix Festiwalu, nagrodę za teksty, muzykę, aranżacje, nagrodę im. Wojtka Bellona, nagrodę Jacka Kaczmarskiego, oraz prywatną nagrodę J.K. Pawluśkiewicza.
Grupa została zaproszona do udziału w opolskim festiwalu, w koncercie “Debiuty” i otrzymała “Wyróżnienie”. W kolejnych latach brała udział w kolejnych edycjach festiwali w Krakowie i w Opolu. Na początku lat 90. została zaproszona również na festiwal w Jarocinie. Zdając sobie sprawę z trudności z jakimi krytyka, oraz część odbiorców przyjęła odmienność brzmienia i poetyki, zespół podsuwał definicje pomocnicze, które mogły w dyskretny sposób zainteresować odbiorcę muzyką i treściami zagranymi i wyśpiewywanymi przez muzyków. I tak najpierw mieliśmy do czynienia z “landszaftami muzycznymi” (debiutancka, analogowa płyta “Jestem Polakiem”, “To ja” ), następnie “happy spirit” — płyta “Cztery” i “Sufit”, “bridge music” na płycie “Niecud”. Ten szczególny, zdystansowany rodzaj egzystencjalizmu poparty elementami sympatii do szeroko pojętej ludzkości charakterystyczny dla twórczości Adama Nowaka, dziennikarze usiłowali porównywać z innymi wykonawcami, co nie zawsze oddawało sens przekazu prezentowanego przez zespół.
Nietypowe instrumentarium i wyjątkowe dojrzałe, ale często ironiczne teksty Nowaka kojarzyły się z piosenką napisaną w Paryżu, usłyszaną w Warszawie, gdzieś w drodze do Moskwy. Zespół na płytach “Cztery” i “Sufit” nawiązał współpracę z Wojciechem Waglewskim jako producentem. Muzyka zyskała poszerzone brzmienie, elementy, bluesa, jazzu, folku i dość osobliwą, rockową energiê. Tak wzbogacone albumy zyskały sympatię szerszej, nie tylko związanej z tzw. nurtem „piosenki studenckiej”, publiczności.
Pojawiły się teledyski, programy i koncerty telewizyjne (TVP, Polstat, Canal+), które w znaczny sposób przyczyniły się do wciąż rosnącej popularności. W 1994 roku album “Cztery” był nominowany do Fryderyków w kategorii “Najlepszy Album piosenki Poetyckiej”. Płyta “Niecud” wyprodukowana przez Marcina Pospieszalskiego otrzymała Fryderyka ’99 w kategorii “Muzyka Alternatywna”. Następną płytą nagraną po kilku latach przerwy był koncert zarejestrowany w Studiu im. Agnieszki Osieckiej w Polskim Radiu. Na zlecenie “Trójki” zespół w lutym 2002 roku przearanżował kilkanaście piosenek wielce cenionej w kraju autorki słów do piosenek i wykonał je w5. rocznicę śmierci poetki w studiu Jej imienia. Koncert ten przeszedł do historii polskiej muzyki rozrywkowej, nakład krążka przekroczył ponad sto tysięcy sztuk – płyta zyskała status „ platynowej”. Została również nominowana do Fryderyków 2002 w osobliwej kategorii “Muzyka Popularna”.
Rok później ukazuje się studyjny, autorski album “Trudno nie wierzyć w nic”, który ugruntowuje pozycję zespołu “Raz Dwa Trzy” na rynku muzycznym. Za tę płytę “RDT” nominowany jest do Fryderyków 2003waż siedmiu kategoriach. Otrzymuje pięć statuetek — w kategorii “Muzyka Alternatywna” za “Piosenkę Roku”, “Produkcję”, “Teksty”, “Płytę Roku”, “Grupę Roku”. Płyta rozeszła się do tej pory w ponad 90-tys. nakładzie i zyskała status płyty ” platynowej”.
Album “Trudno nie wierzyć w nic” (Polskie Radio) w warstwie pomysłu wynika z wcześniejszych dokonań grupy, ale za sprawą współpracy z producentem Marcinem Pospieszalskim muzyka zyskuje nowe, głębsze i szlachetniejsze brzmienie. Na potrzeby rejestracji płyty poszerzone zostaje instrumentarium o elementy perkusyjne (Tomas Celis Sanchez), sekcję dętą (Mateusz Pospieszalski, Antoni Gralak). Teksty nabierają nowego, metafizycznego kontekstu, który poparty mieszaniną wątpliwości ich autora opowiadają o wędrówce człowieka poprzez życiowe komplikacje.
W marcu 2007 roku na zamówienie Przeglądu Piosenki Aktorskiej zespół przygotowuje program z piosenkami Wojciecha Młynarskiego. Świetnie przyjęty koncert premierowy w czasie Festiwalu powoduje, że 10 czerwca w Studio im. Agnieszki Osieckiej w Warszawie zespół nagrywa koncertowy materiał płytowy z piosenkami Mistrza. Od lipca w rozgłośniach radiowych usłyszeć można pierwszą piosnkę singlową pt. „Jesteśmy na wczasach” z gościnnym udziałem pana Wojciecha. Premiera płyty planowana jest na wrzesień 2007.
Zespół istnieje od 17 lat, a od dwunastu w niezmienionym składzie; nagrywa i koncertuje w kraju i za granicą.
Skład zespołu: Adam Nowak – gitara, śpiew Grzegorz Szwałek – pianino elektryczne, akordeon Jacek Olejarz – perkusja Jarek Treliński – gitara elektryczna Mirek Kowalik – gitara basowa
Dyskografia: Jestem Polakiem ‑1991; To ja – CD,MC Pomaton EMI 1992; Cztery – CD,MC Pomaton EMI 1994; Sufit – CD,MC Pomaton EMI 1995; Niecud – CD,MC Pomaton EMI 1998; Muzyka z talerzyka –CD,MC Pomaton EMI 2000; Złota kolekcja – CD,MC Pomaton EMI 2001; Czy te oczy mogą kłamać – CD,MC Polskie Radio 2002; Trudno nie wierzyć w nic – CD,MC Polskie Radio 2003.
Więcej informacji o “Raz, Dwa, Trzy” znajdziesz na stronach www.razdwatrzy.zgora.pl.