Reformacja XVI wieku a współczesny adwentyzm
- 15 listopada, 2009
- przeczytasz w 4 minuty
Na rynku wydawniczym ukazała się nowa książka: “Reformacja XVI wieku a współczesny adwentyzm”. Autor próbuje ustalić, w jakiej mierze dorobek myślowy Reformacji XVI wieku, szczególnie głównych elementów teologii Marcina Lutra i luteranizmu, znalazł swe odbicie w doktrynie religijnej adwentyzmu. Pozycja, oparta na szerokiej bazie bibliograficznej, jest swoistą prezentacją obu konfesji, pogłębioną o ciekawą refleksję autora nad ich wspólnym dziedzictwem. Celem napisania niniejszej pozycji, […]
Na rynku wydawniczym ukazała się nowa książka: “Reformacja XVI wieku a współczesny adwentyzm”. Autor próbuje ustalić, w jakiej mierze dorobek myślowy Reformacji XVI wieku, szczególnie głównych elementów teologii Marcina Lutra i luteranizmu, znalazł swe odbicie w doktrynie religijnej adwentyzmu. Pozycja, oparta na szerokiej bazie bibliograficznej, jest swoistą prezentacją obu konfesji, pogłębioną o ciekawą refleksję autora nad ich wspólnym dziedzictwem.
Celem napisania niniejszej pozycji, jak wyjaśnia to sam Autor, było wykazanie, iż niektóre z elementów teologii Lutra i luteranizmu znalazły swą recepcję w doktrynie religijnej adwentyzmu. Mirosław Harasim podjął się wskazania na podobieństwa oraz inspiracje teologii Lutra na adwentyzm w dziedzinie nauczania o roli Pisma Świętego, prawa Bożego, nauki o łasce, o Kościele i w kwestiach eschatologicznych, czyli o losach ostatecznych ludzi i świata. Wywody Autora w tych niełatwych przecież kwestiach są przejrzyste, a wnioski na końcu rozdziałów znajdują uzasadnienie w treści poprzedzającej konkluzje. Słuszny jest również końcowy wniosek Autora, iż „doktryna adwentyzmu stanowi w dużym stopniu recepcję fundamentalnych zasad teologii reformacyjnej, a zarazem jej współczesną kontynuację”.Wniosek ten należy uznać jako wyważony i precyzyjny. Poświęciwszy książkę relacjom adwentyzmu z poglądami Marcina Lutra nie zapomniał bynajmniej Autor o nie mniej silnej inspiracji teologów nurtu zwingliańsko-kalwinistycznego i choć w swej książce siłą rzeczy czyni tylko zwięzłe napomknięnia o tych ostatnich, nie zapomina bynajmniej o roli reformacji szwajcarskiej w kształtowaniu teologii adwentystycznej. Dlatego też w swej pracy napisał słusznie o recepcji przez adwentyzm zasad teologii reformacyjnej w ogóle, a nie tylko luterańskiej. Właściwe wydaje się też być ostrożne sformułowanie, że doktryna adwentyzmu przyjęła zasady teologii reformacyjnej „w dużym stopniu”, bo przecież, gdyby było inaczej, gdyby była ona po prostu syntezą i powtórzeniem idei reformacyjnych XVI wieku, po co byłoby tworzyć wyznanie adwentystyczne?
Autor pamięta zatem o tym, co stanowi differentiam specificam adwentyzmu i co wyróżnia go z wszystkich wyznań przyznających się do dziedzictwa Reformacji. To dobrze, bo w klimacie ekumenicznych dialogów niektórzy autorzy okazują skłonność do zacierania różnic wbrew stanowi faktycznemu. Mirosław Harasim tak nie czyni. Przypomina wspólne korzenie, pisze, że w środowisku adwentystycznym Luter uznawany jest za „męża Bożego” cieszącego się „olbrzymim szacunkiem i poważaniem”, ale nie zamyka oczu na różnice, na to, co odróżnia adwentyzm od luteranizmu i innych wyznań. Czyni to z taktem, lecz prawdomównie. Budzi to zaufanie do rzetelności jego wywodów i do tej książki, która jest — oczywiście — przeznaczona dla czytelników adwentystycznych, ale może być z pożytkiem czytana także przez protestantów i wyznawców jeszcze innych konfesji, a także przez religioznawców, historyków i w ogóle przez wszystkich, którzy zastanawiają się nad sobą i otaczającą ich rzeczywistością.
Prof. Rafał Leszczyński, Łódź
Spis treści
Od wydawcy
Wprowadzenie
WSTĘP
1.RECEPCJA MARCINA LUTRA W ADWENTYZMIE1.1. Luter ijego dzieło 1.2. Literatura adwentystyczna oReformatorze1.3. Współczesny dialog luterańsko-adwentystyczny 1.4. Podsumowanie
2. NAUKA OPIŚMIE ŚWIĘTYM (skrypturologia)2.1. Natchnione Słowo Boże2.2. Pełnia prawdy zbawiennej 2.3. Wnioski2.4. Zasada sola scriptura wrecepcji doktryny adwentyzmu2.5. Podsumowanie
3.NAUKA OPRAWIE (nomologia)3.1. Dziesięć Przykazań wteologii Lutra3.2. Zakon iewangelia3.3. Wnioski3.4. Nomologia adwentystyczna3.4.1. Znaczenia prawa Bożego3.5. Prawo ałaska3.6. Podsumowanie
4.NAUKA OŁASCE (charytologia)4.1. Potrzeba usprawiedliwienia zwiary4.1.1. Sprawiedliwość Boża4.2. Dynamizm usprawiedliwienia4.2.1. Monizm antropologiczny wujęciu Lutra4.3.Sola gratia, sola fide4.3.1. Aliena iustitia Christi — obca sprawiedliwość Jezusa4.3.2. Simul iustus et peccator — już ijeszcze nie wsprawie zbawienia4.4. Kwestia odnowy iuświęcenia4.5. Wnioski4.6. Zasada sola gratia isola fide wteologi adwentystycznej4.6.1. Dynamizm łaski Bożej4.6.2. Kwestia monizmu antropologicznego4.6.3. Doświadczenie zbawienia teraz i wprzyszłości 4.7. Kwestia odnowy iuświęcenia4.8. Podsumowanie
5. NAUKA OKOŚCIELE (eklezjologia)5.1. Kościół jako wspólnota wierzących5.2. Istota izadania Kościoła5.3. Podstawowe znamiona Kościoła 5.4. Kościół widzialny iniewidzialny5.5. Nauka osakramentach5.6. Wnioski5.7. Eklezjologia wujęciu adwentystycznym5.8. Święte obrzędy (sakramenty)5.9. Podsumowanie
6. NAUKA ORZECZACH OSTATECZNYCH (eschatologia)6.1. Jezus Chrystus — ośrodkiem eschatologii6.2. Eschatologiczne aspekty Księgi Daniela 6.2.1. Proroctwo z2. i7. rozdziału 6.2.2. Symbolika małego rogu6.2.3. Siedemdziesiąt tygodni — lat6.2.4. Paruzja isąd6.3. Królestwo Boże jako źródło nadziei iradości 6.4. Wnioski6.5. Eschatologia Lutra wrecepcji adwentystycznej6.6. Chrystus — jako centrum myśli eschatologicznej6.7. Nieśmiertelność warunkowa6.8. Znaki czasu6.9. Boże królestwo itriumf dobra6.10. PodsumowanieZAKOŃCZENIEAneksyBIBLIOGRAFIA
Mirosław Harasim ( ur. 1963 w Krakowie), teolog protestancki, kaznodzieja i publicysta adwentystyczny, absolwent Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie.