Ślub bez zezwolenia?
- 17 sierpnia, 2004
- przeczytasz w 3 minuty
Witam! Pytanie: co by było, gdyby osoba z Kościoła katolickiego poślubiła osobę z Kościoła prawosławnego bez zezwolenia kompetentnej władzy? Czy Kościół prawosławny powinien takie zezwolenie wymagać? Szanowny Panie/Szanowna Pani, 1. właściwy będzie Kan. 1127 — § 1. Jeśli jednak małżeństwo zawiera strona katolicka ze stroną niekatolicką obrządku wschodniego, kanoniczna forma zawarcia wymagana jest tylko do godziwości; do ważności zaś konieczny jest udział świętego szafarza, […]
Witam! Pytanie: co by było, gdyby osoba z Kościoła katolickiego poślubiła osobę z Kościoła prawosławnego bez zezwolenia kompetentnej władzy? Czy Kościół prawosławny powinien takie zezwolenie wymagać?
Szanowny Panie/Szanowna Pani,
1. właściwy będzie Kan. 1127 -
§ 1. Jeśli jednak małżeństwo zawiera strona katolicka ze stroną niekatolicką obrządku wschodniego, kanoniczna forma zawarcia wymagana jest tylko do godziwości; do ważności zaś konieczny jest udział świętego szafarza, z zachowaniem innych wymogów prawa.
Oznacza to w praktyce, ze małżeństwo będzie zawarte w sposób godny, ważny (zakładając obecność księdza prawosławnego oraz jego zachowanie zgodne własnym i przepisami ).
2. Kościół Prawosławny nic nie „powinien” w sensie prawnym, bo nie podlega prawu kanonicznemu Kościoła Rzymskokatolickiego. Jak się zachowa duchowny prawosławny, zależy od kraju. Zarówno jest możliwe, że udzieli, szanując chrzest strony katolickiej zgodnie z wytycznymi dialogu, jak i może zażądać chrztu, uznając, że katolicki jest nieważny, bo np. nie było dziecko chrzczone polaniem/zanurzeniem 7 x (takie argumenty mogą choć nie muszą paść w Grecji czy jeszcze dalej na Wschód). Duchowny powinien w ramach przyzwoitości upewnić się, że dana osoba nie jest już w związku małżeńskim, i najwygodniej będzie mu sprawdzić za pomocą metryki kościelnej, ale równie dobrze może inaczej.
Natomiast, co być może jest lub okaże się w przyszłości ważne dla kogoś, w metrykach katolickich będzie ta osoba uchodziła za niezamęzną/niezonatą, póki nie przyniesie odpowiednich dokumentów ze strony prawosławnej, do których zapisania w księgach proboszcz katolicki może wymagać dyspensy etc. Ponieważ zezwolenie kompetentnej władzy na ślub z osobą prawosławną załatwia się z reguły bezproblemowo, łatwiejsze może się okazać załatwienie formalności wcześniej niż później.
Wszystkiego dobrego na nowej drodze życia, prawosławna liturgia ślubu jest piękna — „małżeństwo zostało z raju, a wody potopu nie zalały go.”
Można także przeczytać odnośnie pytania wskazówki w dokumencie Pt. Dyrektorium ekumeniczne , Rozdział IV. Komunia życia i wspólne praktyki duchowe, paragraf C małżeństwa mieszane:
152. (…)w Kościołach wschodnich są „prawdziwe sakramenty, szczególnie zaś, na mocy sukcesji apostolskiej, kapłaństwo i Eucharystia, dzięki którym są dotąd z nami złączone najściślejszym węzłem”
153. Małżeństwo między stroną katolicką a członkiem Kościoła wschodniego jest ważne, jeżeli celebrował je szafarz wyświęcony zgodnie z określonym obrzędem religijnym, pod warunkiem, że inne przepisy prawa, wymagane do ważności, zostały zachowane. W tym przypadku kanoniczna forma celebrowania wymagana jest do godziwości[145]. Kanoniczna forma jest natomiast wymagana do ważności małżeństw między katolikami i chrześcijanami innych Kościołów i Wspólnot eklezjalnych[146].
katarzyna