Święto Muzyki Nowej — patronat ekumenizm.pl
- 17 października, 2012
- przeczytasz w 3 minuty
Muzyka, światło i słowo – w tych przestrzeniach rozegra się projekt artystyczny, organizowany przez młodych, ambitnych twórców, działających przy Stowarzyszeniu „Varsoviae Regii Cantores”. Tematem przewodnim koncertu jest wiara, a właściwie sposób jej postrzegania w ostatnich wiekach, a nawet tysiącleciach, oraz w różnych tradycjach: rzymskokatolickiej, protestanckiej oraz w prastarej kulturze azteckiej. Zapraszamy 20 października 2012 r., o godz. 19:00 do kościoła ewangelicko-augsburskiego Świętej Trójcy w Warszawie. Wstęp wolny. Jesień jest porą […]
Muzyka, światło i słowo – w tych przestrzeniach rozegra się projekt artystyczny, organizowany przez młodych, ambitnych twórców, działających przy Stowarzyszeniu „Varsoviae Regii Cantores”. Tematem przewodnim koncertu jest wiara, a właściwie sposób jej postrzegania w ostatnich wiekach, a nawet tysiącleciach, oraz w różnych tradycjach: rzymskokatolickiej, protestanckiej oraz w prastarej kulturze azteckiej. Zapraszamy 20 października 2012 r., o godz. 19:00 do kościoła ewangelicko-augsburskiego Świętej Trójcy w Warszawie. Wstęp wolny.
Jesień jest porą roku sprzyjającą zadumie i refleksji. W ten nastrój wkomponowany został program koncertu muzyki wokalno-instrumentalnej, napisanej przez obiecujących warszawskich kompozytorów młodego pokolenia. Wybrane utwory łączy obszar wiary i dialogu z „Tym, który jest przyczyną wszystkiego”, a to wszystko w akustycznie doskonałej przestrzeni Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego Świętej Trójcy w Warszawie.
Wieczór rozpocznie prawykonanie „Stojąc z daleka” Ignacego Zalewskiego – kompozycji powstałej na zamówienie Stowarzyszenia i Chóru Varsoviae Regii Cantores. W konstrukcji utworu na pierwszy plan wysuwa się dialog między chórem mieszanym i chórem dziecięcym. Chór mieszany reprezentuje w tym dialogu stronę wątpiącą, natomiast chór dziecięcy obrazuje czystą, prostą i naiwną wiarę. W warstwie chóru dziecięcego odnajdziemy pierwsze takty melodii znanej pieśni luterańskiej „O wspaniały Królu chwały”.
Kolejne dzieło – „Xopancuicatl” (Pieśń wiosenna) Piotra Tabakiernika ‑ skomponowane zostało do słów w języku Nahuatl z grupy Uto-Azteckiej. Tekst wysławia Boga, jednak nie wiemy o jakiego Boga/boga konkretnie chodzi. Utwór wykorzystuje ciekawe efekty przestrzenne oraz dźwiękowe. W partii chóralnej znajdziemy fragmenty mówione (parlando), okrzyki radości imitujące procesyjne przejście ludności, którym towarzyszy także dźwięk szelestu lastry, oraz nietypowe i rzadko stosowane brzmienie gry na kieliszkach (cristalofono).
W finale usłyszymy „Messa dell’Uomo Moderno” Kamila Staszowskiego. Ta swoista „msza” jest metaforyczną próbą odnalezienia miejsca tradycji w świecie człowieka współczesnego. Z jednej strony utwór charakteryzują nietypowe brzmienia, sięgnięcie po oryginalne instrumentarium (waterphone, simantry) i swobodne podejście do formy, z drugiej zaś strony nawiązanie do formy mszalnej i wykorzystanie tekstu liturgicznego mszy tradycyjnej zwanej trydencką (Missale Romanum, 1962). Kompozycja łączy tradycję i współczesność.
Dla zgromadzonej publiczności wystąpi młody, ale już utytułowany chór Varsoviae Regii Cantores oraz Chór Dziecięcy Parafii Ewnagelicko-Augsburskiej Świętej Trójcy w Warszawie. Partie solowe na instrumentach perkusyjnych zagra Leszek Lorent. Zespół muzyczny poprowadzi koncertmistrz – Małgorzata Wasiucionek, natomiast całością będzie dyrygowała Joanna Maluga – szef artystyczny projektu. Wizualizacje interaktywne stworzy na oczach widzów Andrzej Kopeć.
Główny organizator: Stowarzyszenie „Varsoviae Regii Cantores”
Współorganizatorzy koncertu: Parafia Ewangelicko-Augsburska Świętej Trójcy w Warszawie Warszawski Kwartał Muzyczny
Mecenasem koncertu jest Fundacja BGŻ
Patroni: Religia TV, VOX FM, Ekumenizm.pl, www.kulturalnie.waw.pl, Fundacja Cultura Animi, Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina, Ambasada Republiki Indonezji
: : Więcej informacji TUTAJ