Unieważnienie małżeństwa — podejrzenie o homoseksualizm
- 7 lutego, 2006
- przeczytasz w 4 minuty
Obecnie jestem po rozwodzie cywilnym. Małżeństwo trwało zaledwie kilka miesięcy. Przed ślubem nie mieszkaliśmy razem. Po zawarciu małżeństwa wspólne życie okazało się niemożliwe z powodu paranoicznych zachowań byłego męża. Przed ślubem powiedział on, iż ma pewne lęki związane z homoseksualizmem. Za moją namową udał się naterapię psychologiczną. Rozmawialiśmy wówczas na temat jego lęków i wyjaśnił mi, iż miały one silny związek ze stresem jaki wówczas przeżywał (trudności finansowe), a nie z jakimikolwiek […]
Obecnie jestem po rozwodzie cywilnym. Małżeństwo trwało zaledwie kilka miesięcy. Przed ślubem nie mieszkaliśmy razem. Po zawarciu małżeństwa wspólne życie okazało się niemożliwe z powodu paranoicznych zachowań byłego męża. Przed ślubem powiedział on, iż ma pewne lęki związane z homoseksualizmem. Za moją namową udał się naterapię psychologiczną. Rozmawialiśmy wówczas na temat jego lęków i wyjaśnił mi, iż miały one silny związek ze stresem jaki wówczas przeżywał (trudności finansowe), a nie z jakimikolwiek zaburzeniami homoseksualnymi.Uwierzyłam w te wyjaśnienia.
Wzięliśmy ślub. Kiedy jednak po ślubie życie z tym człowiekiem okazało się niemożliwe — prowokował nieustanne konflikty — i odmówił udziału w terapii małżeńskiej ‑podjęliśmy decyzję o rozstaniu.
Obecnie jestem w posiadaniu zaświadczenia doktora psychologa, które dotyczy jego przedmałżeńskiej terapii i w którym jest napisane iż psycholog rozpoznał zaburzenia orientacji seksualnej i że pacjent przerwał terapię. Czy opinia tego psychologa poświadczająca zaburzenia sfery psychoseksualnej byłego męża może być podstawą do rozpoczęcia procesu w Sądzie Biskupim i uznania małżeństwa za nieważnie zawarte?
Serdecznie dziękuję za odpowiedź.
* * *
Odpowiada Marcin Krzemiński, mgr lic. prawa kanonicznego.
Zgodnie z kan. 1060 KPK/83, małżeństwo cieszy się przychylnością prawa, dlatego w wątpliwości należy uważać je za ważne, dopóki nie udowodni się czegoś przeciwnego.
W nauce prawa kanonicznego Kościoła Katolickiego, homoseksualizm określa się jako schorzenie obiektywnie nieuporządkowane. Przez homoseksualizm rozumie się zaburzenie osobowości, przy czym nie ma zgodności wśród psychologów i psychiatrów co do etiologii tego zjawiska. Poza tym homoseksualizm nie stanowi zjawiska jednorodnego a w psychologii i psychiatrii występuje wiele typologii tego schorzenia. Nie wdając się w szczegóły, ani nie podejmując próby oceny homoseksualizmu z punktu widzenia Magisterium Kościoła, na potrzeby procesów o stwierdzenie nieważności małżeństwa, należy stwierdzić, co następuje.
Zazwyczaj zaburzona osobowość homoseksualisty prowadzi do rozbicia związku małżeńskiego, tylko heteroseksualnego. W przypadku homoseksualizmu jednej ze stron sprawy o stwierdzenie nieważności prowadzone są zazwyczaj z tytułu niezdolności — z przyczyn natury psychicznej — do podjęcia istotnych obowiązków małżeńskich, czyli kan. 1095 n. 3 KPK/83 (nie można jednak wykluczyć np. impotencji mającej podłoże psychologiczne, czy wykluczenia potomstwa przez homoseksualistę, jako że te tytuły, procesowo i strukturalnie “najbliższe są” osobom o orientacji homoseksualnej).
Jeśli homoseksualizm sprawia, że osoba nie jest zdolna do nawiązania normalnych relacji małżeńskich, wówczas małżeństwo może być nieważne.
Jak zawsze jednak muszą zostać spełnione charakterystyczne dla kan. 1095 n. 3, a mianowicie wymaga się aby:
1)Zachodziła przyczyna natury psychicznej, oznacza to, że należy wykazać jakąś anomalię w psychice strony pozwanej, którą może stanowić homoseksualizm;2)Powyższa przyczyna natury psychicznej mogła spowodować nieważność małżeństwa, musi być ona stosunkowo poważna. Trzeba pamiętać, że regułą jest, że każdy jest z prawa naturalnego zdolny do zawarcia małżeństwa, więc, wszelkie odstępstwa od tej reguły są wyjątkiem. Rota Rzymska zwraca uwagę na to, że owa przyczyna psychiczna jest patologią i ta patologia powinna być ciężka;3)Niezdolność do podjęcia istotnych obowiązków małżeńskich powinna być uprzednia. Niezdolność, która powoduje nieważność małżeństwa musi wystąpić w chwili zawarcia małżeństwa. Przyjmuje się jednak powszechnie, że niezdolność musi wystąpić na dość długi czas przed zawarciem małżeństwa. Musi ona wynikać z wielu przytoczonych faktów sprzed zawarcia małżeństwa. Fakty te muszą układać się w pewien ciąg zdarzeń, które przekonują, że dana osoba jest niezdolna do podjęcia istotnych obowiązków małżeńskich;4)W orzecznictwie i literaturze podkreśla się, że niezdolność powinna być trwała. Nie oznacza to, że musi ona trwać bardzo długo po zawarciu małżeństwa. Jeśli jednak z chwilą zawarcia małżeństwa ona ustaje, to nie można twierdzić, że dana osoba była niezdolna do zawarcia małżeństwa;
Odpowiadając bezpośrednio na przedstawione pytanie, należy stwierdzić, że opinia psychologa z okresu sprzed zawarcia małżeństwa stanowi dobry dowód na istnienie, uprzedniość oraz trwałość (skoro zaburzenie trwa nadal) przyczyny natury psychicznej. Jednak to niezdolność (jako kategoria prawna) sprawia, że małżeństwo zostało nieważnie zawarte. Przyczyną owej niezdolności może być natomiast homoseksualizm.
Warto przeczytać z literatury kanonicznej:
Kongregacja Nauki Wiary, List Homosexualitatis problema — 1.10.1986, w: W trosce o życie. Wybrane Dokumenty Stolicy Apostolskiej, pod. Red. K. Szczygła, Tarnów 1998, s. 350 — 359.
Kongregacja Nauki Wiary, Uwagi dotyczące odpowiedzi na propozycje ustaw o niedyskryminacji osób homoseksualnych — 24.07.1992, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, pod. Red. K. Lubowickiego, t. 2, Kraków 1999, s. 9 — 14.
Góralski Wojciech, Homoseksulizm a zdolność do powzięcia zgody małżeńskiej, w: Tożsamość seksualna nupturientów a zdolność do zgody małżeńskiej. Materiały I międzynarodowego sympozjum prawa kanonicznego — zorganizowanego przez Katedrę Prawa Kanonicznego, Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego w Opolu 16 X 1996, red. B. W. Hubert, Opole 1998, s. 53 — 72.
A. Stankiewicz (Dziekan Roty Rzymskiej), Homoseksualizm jako przyczyna nieważności małżeństwa według najnowszej jurysprudencji rotalnej (1956–1976). Prawo Kanononiczne 1979 nr 3/4 s. 179–198.
W. Szafrański, Homoseksualizm jako problem pastoralno — sądowy. Włocławek 1983.
Marcin Krzemińskimgr lic. prawa kanonicznegoAdwokat przy Sądzie Biskupim Diecezji Sandomierskiejw sprawach o stwierdzenie nieważności małżeństwawww.kanonista.com