Ekumenizm w Polsce

Doktorat honoris causa CHAT dla bp. Zimowskiego


Bp Zyg­munt Zimow­ski odbie­rze w ponie­dzia­łek 30 czerw­ca o godz. 11.00 dok­to­rat hono­ris cau­sa Chrze­ści­jań­skiej Aka­de­mii Teo­lo­gicz­nej w War­sza­wie (ul. Mio­do­wa 21c). Decy­zją Sena­tu tej jedy­nej w Pol­sce i Euro­pie wyż­szej uczel­ni eku­me­nicz­nej, ordy­na­riusz radom­ski zosta­nie uho­no­ro­wa­ny dok­to­ra­tem w dzie­dzi­nie nauk teo­lo­gicz­nych. Senat Chrze­ści­jań­skiej Aka­de­mii Teo­lo­gicz­nej pod­kre­ślił w uza­sad­nie­niu przy­zna­nia dok­to­ra­tu, że „przy­mio­ty oso­bo­we, kapłań­skie, nauko­we, tak duszy, jak ser­ca i umy­słu, poświę­co­ne cał­ko­wi­cie służ­bie Urzę­do­wi św. Pio­tra, Sto­li­cy Apo­stol­skiej […]


Bp Zyg­munt Zimow­ski odbie­rze w ponie­dzia­łek 30 czerw­ca o godz. 11.00 dok­to­rat hono­ris cau­sa Chrze­ści­jań­skiej Aka­de­mii Teo­lo­gicz­nej w War­sza­wie (ul. Mio­do­wa 21c). Decy­zją Sena­tu tej jedy­nej w Pol­sce i Euro­pie wyż­szej uczel­ni eku­me­nicz­nej, ordy­na­riusz radom­ski zosta­nie uho­no­ro­wa­ny dok­to­ra­tem w dzie­dzi­nie nauk teo­lo­gicz­nych.

Senat Chrze­ści­jań­skiej Aka­de­mii Teo­lo­gicz­nej pod­kre­ślił w uza­sad­nie­niu przy­zna­nia dok­to­ra­tu, że „przy­mio­ty oso­bo­we, kapłań­skie, nauko­we, tak duszy, jak ser­ca i umy­słu, poświę­co­ne cał­ko­wi­cie służ­bie Urzę­do­wi św. Pio­tra, Sto­li­cy Apo­stol­skiej i Kościo­ła powszech­ne­go – wska­zu­ją jed­no­znacz­nie na Bisku­pa Radom­skie­go dr. Zyg­mun­ta Zimow­skie­go jako na przy­kład praw­dzi­we­go chrze­ści­ja­ni­na, czło­wie­ka bez resz­ty odda­ne­go Bogu i ludziom, kapła­na i bisku­pa, czyn­ne­go dogma­ty­ka, któ­ry rado­śnie i praw­dzi­wie słu­ży w imię posłan­nic­twa Chry­stu­so­we­go, gło­sząc całym swo­im życiem Jego Ewan­ge­lię w wymia­rze eku­me­nicz­nym”.


Pra­ca nauko­wa i dydak­tycz­na bp. Zyg­mun­ta Zimow­skie­go obej­mu­je łącz­nie ponad 120 pozy­cji — publi­ka­cji książ­ko­wych, arty­ku­łów w perio­dy­kach nauko­wych, listów paster­skich. Wśród publi­ka­cji domi­nu­je tro­ska o prze­ło­że­nie tre­ści wia­ry na język współ­cze­sne­go czło­wie­ka, żyją­ce­go w kon­kret­nych uwa­run­ko­wa­niach poli­tycz­nych, spo­łecz­nych i ekonomicznych.“Poszukując pod­staw nasta­wie­nia dia­lo­gicz­ne­go Bisku­pa Zimow­skie­go, otwar­te­go na ludzi myślą­cych i wie­rzą­cych ina­czej niż chrze­ści­ja­nie-kato­li­cy, nale­ży w pierw­szym rzę­dzie się­gnąć do jego roz­pra­wy dok­tor­skiej na temat wpły­wu wschod­nich ojców sobo­ro­wych i pra­wo­sław­nych obser­wa­to­rów na teo­lo­gię „Lumen gen­tium“. Pra­ca ta ma cha­rak­ter eku­me­nicz­ny, poka­zu­jąc, iż w swo­jej reflek­sji nad wła­sną gene­zą, natu­rą i prze­zna­cze­niem, Kościół rzym­ski nie zamknął się w ramach teo­lo­gii jedy­nie zachod­niej, lecz odważ­nie posze­rzał tę wizję o ele­men­ty ekle­zjo­lo­gii wschod­niej, akcen­tu­ją­cej rolę Ducha Świę­te­go i kole­gial­no­ści w spra­wo­wa­niu kościel­nej jurys­dyk­cji” — brzmi dalej tekst uchwa­ły sena­tu ChAT.“Autor pre­cy­zyj­nie wyka­zu­je, jak zarów­no w fazie przed­so­bo­ro­wej jak i w pierw­szej oraz dru­giej fazie sobo­ro­wej przed­sta­wia­ły się wza­jem­ne kon­tak­ty mię­dzy chrze­ści­jań­skim Wscho­dem a Zacho­dem na pozio­mie hie­rar­chii kościel­nej i uczel­ni wyż­szych, jak chrze­ści­jań­ski Wschód reago­wał na zwo­ła­nie Sobo­ru Waty­kań­skie­go II, w jaki spo­sób w sche­ma­tach przy­go­to­wu­ją­cych tekst “Lumen gen­tium” zna­la­zły odbi­cie idee dro­gie uni­tom i Kościo­łom wschod­nim – kato­lic­kim i pra­wo­sław­nym. W takim kon­tek­ście nie dzi­wi doko­na­ny przez 343. Zebra­nie Ple­nar­ne Kon­fe­ren­cji Epi­sko­pa­tu Pol­ski wybór bisku­pa Zyg­mun­ta Zimow­skie­go na sta­no­wi­sko dele­ga­ta Kon­fe­ren­cji Epi­sko­pa­tu Pol­ski ds. Dusz­pa­ster­stwa Emi­gra­cji” — uwa­ża­ją człon­ko­wie sena­tu Chrze­ści­jań­skiej Aka­de­mii Teologicznej.Godność dok­to­ra hono­ris cau­sa jest przy­zna­wa­na przez ChAT w dowód uzna­nia zasług w dzie­dzi­nie nauk teo­lo­gicz­nych. Dok­to­ra­ty hono­ro­we uczel­ni otrzy­ma­ło dotych­czas wie­lu wybit­nych przed­sta­wi­cie­li życia nauko­we­go i kościel­ne­go z kra­ju i zagra­ni­cy. Byli wśród nich m.in. pra­wo­sław­ni patriar­cho­wie Kon­stan­ty­no­po­la, Dimi­trios I i Bar­tło­miej I, metro­po­li­ta Rosyj­skie­go Kościo­ła Pra­wo­sław­ne­go, Niko­dem, abp Aten, Chry­sto­do­ulos, sta­ro­ka­to­lic­cy arcy­bi­sku­pi Utrech­tu, Mari­nus Kok i Jan Anto­ni Gla­se­ma­ker, bp Karol Kotu­la — zwierzch­nik Kościo­ła Ewan­ge­lic­ko-Augs­bur­skie­go w Pol­sce i abp Alfons Nos­sol — prze­wod­ni­czą­cy Rady ds. Eku­me­ni­zmu Kon­fe­ren­cji Epi­sko­pa­tu Polski.Chrześcijańska Aka­de­mia Teo­lo­gicz­na jest kon­ty­nu­ator­ką Wydzia­łu Teo­lo­gii Ewan­ge­lic­kiej i Stu­dium Teo­lo­gii Pra­wo­sław­nej, utwo­rzo­nych po I woj­nie świa­to­wej na Uni­wer­sy­te­cie War­szaw­skim. Stu­dium Teo­lo­gii Pra­wo­sław­nej nie otrzy­ma­ło zezwo­le­nia na wzno­wie­nie dzia­łal­no­ści po roku 1945, nato­miast Wydział Teo­lo­gii Ewan­ge­lic­kiej został wyod­ręb­nio­ny z Uni­wer­sy­te­tu War­szaw­skie­go w 1954 r. i prze­kształ­co­ny — przy współ­udzia­le Kościo­łów sta­ro­ka­to­lic­kich — w Chrze­ści­jań­ską Aka­de­mię Teo­lo­gicz­ną. Odtąd też ist­nie­je w ChAT Sek­cja Teo­lo­gii Ewan­ge­lic­kiej i Sek­cja Teo­lo­gii Sta­ro­ka­to­lic­kiej, a od 1957 r. rów­nież Sek­cja Teo­lo­gii Pra­wo­sław­nej.


/Portal Die­ce­zji Radomskiej/

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.