Doktorat honoris causa CHAT dla bp. Zimowskiego
- 29 czerwca, 2008
- przeczytasz w 3 minuty
Bp Zygmunt Zimowski odbierze w poniedziałek 30 czerwca o godz. 11.00 doktorat honoris causa Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie (ul. Miodowa 21c). Decyzją Senatu tej jedynej w Polsce i Europie wyższej uczelni ekumenicznej, ordynariusz radomski zostanie uhonorowany doktoratem w dziedzinie nauk teologicznych. Senat Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej podkreślił w uzasadnieniu przyznania doktoratu, że „przymioty osobowe, kapłańskie, naukowe, tak duszy, jak serca i umysłu, poświęcone całkowicie służbie Urzędowi św. Piotra, Stolicy Apostolskiej […]
Senat Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej podkreślił w uzasadnieniu przyznania doktoratu, że „przymioty osobowe, kapłańskie, naukowe, tak duszy, jak serca i umysłu, poświęcone całkowicie służbie Urzędowi św. Piotra, Stolicy Apostolskiej i Kościoła powszechnego – wskazują jednoznacznie na Biskupa Radomskiego dr. Zygmunta Zimowskiego jako na przykład prawdziwego chrześcijanina, człowieka bez reszty oddanego Bogu i ludziom, kapłana i biskupa, czynnego dogmatyka, który radośnie i prawdziwie służy w imię posłannictwa Chrystusowego, głosząc całym swoim życiem Jego Ewangelię w wymiarze ekumenicznym”.
Praca naukowa i dydaktyczna bp. Zygmunta Zimowskiego obejmuje łącznie ponad 120 pozycji — publikacji książkowych, artykułów w periodykach naukowych, listów pasterskich. Wśród publikacji dominuje troska o przełożenie treści wiary na język współczesnego człowieka, żyjącego w konkretnych uwarunkowaniach politycznych, społecznych i ekonomicznych.“Poszukując podstaw nastawienia dialogicznego Biskupa Zimowskiego, otwartego na ludzi myślących i wierzących inaczej niż chrześcijanie-katolicy, należy w pierwszym rzędzie sięgnąć do jego rozprawy doktorskiej na temat wpływu wschodnich ojców soborowych i prawosławnych obserwatorów na teologię „Lumen gentium“. Praca ta ma charakter ekumeniczny, pokazując, iż w swojej refleksji nad własną genezą, naturą i przeznaczeniem, Kościół rzymski nie zamknął się w ramach teologii jedynie zachodniej, lecz odważnie poszerzał tę wizję o elementy eklezjologii wschodniej, akcentującej rolę Ducha Świętego i kolegialności w sprawowaniu kościelnej jurysdykcji” — brzmi dalej tekst uchwały senatu ChAT.“Autor precyzyjnie wykazuje, jak zarówno w fazie przedsoborowej jak i w pierwszej oraz drugiej fazie soborowej przedstawiały się wzajemne kontakty między chrześcijańskim Wschodem a Zachodem na poziomie hierarchii kościelnej i uczelni wyższych, jak chrześcijański Wschód reagował na zwołanie Soboru Watykańskiego II, w jaki sposób w schematach przygotowujących tekst “Lumen gentium” znalazły odbicie idee drogie unitom i Kościołom wschodnim – katolickim i prawosławnym. W takim kontekście nie dziwi dokonany przez 343. Zebranie Plenarne Konferencji Episkopatu Polski wybór biskupa Zygmunta Zimowskiego na stanowisko delegata Konferencji Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Emigracji” — uważają członkowie senatu Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej.Godność doktora honoris causa jest przyznawana przez ChAT w dowód uznania zasług w dziedzinie nauk teologicznych. Doktoraty honorowe uczelni otrzymało dotychczas wielu wybitnych przedstawicieli życia naukowego i kościelnego z kraju i zagranicy. Byli wśród nich m.in. prawosławni patriarchowie Konstantynopola, Dimitrios I i Bartłomiej I, metropolita Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego, Nikodem, abp Aten, Chrystodoulos, starokatoliccy arcybiskupi Utrechtu, Marinus Kok i Jan Antoni Glasemaker, bp Karol Kotula — zwierzchnik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce i abp Alfons Nossol — przewodniczący Rady ds. Ekumenizmu Konferencji Episkopatu Polski.Chrześcijańska Akademia Teologiczna jest kontynuatorką Wydziału Teologii Ewangelickiej i Studium Teologii Prawosławnej, utworzonych po I wojnie światowej na Uniwersytecie Warszawskim. Studium Teologii Prawosławnej nie otrzymało zezwolenia na wznowienie działalności po roku 1945, natomiast Wydział Teologii Ewangelickiej został wyodrębniony z Uniwersytetu Warszawskiego w 1954 r. i przekształcony — przy współudziale Kościołów starokatolickich — w Chrześcijańską Akademię Teologiczną. Odtąd też istnieje w ChAT Sekcja Teologii Ewangelickiej i Sekcja Teologii Starokatolickiej, a od 1957 r. również Sekcja Teologii Prawosławnej.