Ekumeniczne szkolne rekolekcje w Łękach Dukielskich
- 27 marca, 2008
- przeczytasz w 2 minuty
Tegoroczne szkolne rekolekcje w Łękach Dukielskich, które odbyły się 11 i 12 marca po raz pierwszy miały charakter ekumeniczny. Miejscowi księża: Ks. Alojzy Szwed (Kościół Rzymkat.) i Ks. Roman Jagiełło (Kościół Polskokat.) uznali, że dotychczasowe działania ekumeniczne wspólnych opłatków i święconego jajka, udziału duchownych w mszach odpustowych i za Ojczyznę, trzeba poszerzyć o wspólny udział w rekolekcjach szkolnych uczniów obu wyznań.Rekolekcje rozpoczęły się w szkole, gdzie w hali widowiskowo-sportowej, która […]
Rekolekcje rozpoczęły się w szkole, gdzie w hali widowiskowo-sportowej, która może pomieścić wszystkich uczniów, ksiądz R. Jagiełło wygłosił naukę, pt. „Patron szkoły jako wzór do naśladowania”. Ukazał w niej patrona szkoły, którym jest papież Jan Paweł II jako człowieka o głębokiej wierze, ogromnej miłości do Boga i bliźniego, o nastawieniu bardzo tolerancyjnym i ekumenicznym. Człowieka bezgranicznie ufającego Bogu i kochającego Maryję co zostało zapisane w herbie słowami: „Totus Tuus”. W treść nauki wkomponowane zostały dwa wiersze recytowane przez uczniów: „Gdyby tak niespodziewanie Jezus przyszedł do Ciebie…” i „Zbawiciel Nasz nie chciał”. Zgodnie z powiedzeniem św. Augustyna: „Kto śpiewa, podwójnie się modli” wykorzystano też hymn szkoły i pięć piosenek religijnych, które wprowadzały w treść rozważań. Do rozważania np. o świętości doskonale pasowała piosenka Arki Noego: „Święty, święty uśmiechnięty”, a o miłości: „Kochany bracie”. Chórek szkolny (ok. 30 uczniów) pod kierownictwem nauczyciela muzyki mgr Andrzeja Aszlara przez piękny śpiew zachęcał do rozmyślań.
W kolejnym dniu rekolekcji zostało przez ks. R. Jagiełło odprawione nabożeństwo Drogi Krzyżowej. Dwaj uczniowie nieśli duży drewniany krzyż, a stacje były przedstawione na starych, dużych obrazach z dawnej drogi krzyżowej z parafii polskokatolickiej, trzymanych przez uczniów. Ze śpiewem „Któryś za nas cierpiał rany…” uczniowie niosący krzyż, ksiądz prowadzący i uczniowie, którzy czytali napisane przez rekolekcjonistę rozważania , powoli wędrowali po dużej hali widowiskowo-sportowej. Dzieci były bardzo przejęte, gdyż po raz pierwszy w czasie rekolekcji szkolnych w taki sposób było odprawione to nabożeństwo z bardzo czynnym ich udziałem. Najmłodsi uczniowie to prawie dotykali obrazów, bo nigdy z tak bliska nie widzieli Męki Pańskiej.
Oczywiście tak jak w pierwszym dniu, tak też i w następnym, dalszy program rekolekcji był realizowany w parafii rzymskokatolickiej. Póki nie nastąpi interkomunia między naszymi Kościołami ta formuła rekolekcji szkolnych, gdzie duchowny z innego Kościoła może prowadzić rekolekcje w szkole wydaje się sensowna i godna wprowadzenia wszędzie tam, gdzie do szkoły uczęszczają dzieci z różnych wyznań. Jest to pokazanie w praktyce, że tolerancja religijna zapewniona przez Konstytucję RP może być z powodzeniem realizowana w szkole publicznej.