Ekumenizm w Polsce

Ekumenizm.pl w czerwcowym Przeglądzie Powszechnym


Jest już dostęp­ny nowy numer Prze­glą­du Powszech­ne­go. W czerw­co­wym nume­rze pisma, w dzia­le naszej Agen­cji: “Z życia Kościo­ła”. oprócz eku­me­nicz­nych infor­ma­cji z kra­ju i zagra­ni­cy, zamiesz­cza­my felie­ton Toma­sza Ter­li­kow­skie­go “Habe­mus Papam”, na temat roz­po­czy­na­ją­ce­go się pon­ty­fi­ka­tu papie­ża Bene­dyk­ta XVI. Zachę­ca­my do naby­cia pisma w salo­nach EMPiK lub w atrak­cyj­nej cenie, dro­gą inter­ne­to­wą. SPIS TREŚCI Ihor­Sza­ban Eucha­ry­stia w tra­dy­cji bizan­tyj­skiej Chrze­ści­jań­stwo od zara­nia dzie­jów zasta­na­wia­ło się […]


Jest już dostęp­ny nowy numer Prze­glą­du Powszech­ne­go. W czerw­co­wym nume­rze pisma, w dzia­le naszej Agen­cji: “Z życia Kościo­ła”. oprócz eku­me­nicz­nych infor­ma­cji z kra­ju i zagra­ni­cy, zamiesz­cza­my felie­ton Toma­sza Ter­li­kow­skie­go “Habe­mus Papam”, na temat roz­po­czy­na­ją­ce­go się pon­ty­fi­ka­tu papie­ża Bene­dyk­ta XVI. Zachę­ca­my do naby­cia pisma w salo­nach EMPiK lub w atrak­cyj­nej cenie, dro­gą inter­ne­to­wą.






SPIS TREŚCI



Ihor­Sza­ban

Eucha­ry­stia w tra­dy­cji bizan­tyj­skiej Chrze­ści­jań­stwo od zara­nia dzie­jów zasta­na­wia­ło się nad tajem­ni­cą Eucha­ry­stii, cen­tral­ną rze­czy­wi­sto­ścią zbaw­czą i ośrod­kiem życia Kościo­ła. Czy Eucha­ry­stia musi być komu­nią, któ­ra dzie­li? To pyta­nie jest raną Kościo­ła, wciąż podzie­lo­ne­go w obli­czu Boga wszyst­kich ludów i naro­dów.

Marek­Ba­ra­niak SJ

Man­daj­czy­cy – giną­cy świat gno­zy Wciąż żywą i cią­gle nie­roz­strzy­gnię­tą kwe­stią jest ist­nie­nie tzw. przed­chrze­ści­jań­skie­go gno­sty­cy­zmu, mają­ce­go źró­dła przed II w. po Chr. Relik­tem jego świet­no­ści jest wspól­no­ta man­daj­czy­ków. Sta­je się ona obec­nie obiek­tem stu­diów histo­ry­ków reli­gii, bowiem mało wie­my o kul­cie i życiu wspól­not gno­styc­kich.

Ryszar­dW­to­rek SJ

Arab­scy chrze­ści­ja­nie na Bli­skim Wscho­dzie (dokoń­cze­nie) Mię­dzy ide­olo­gią a uto­pią Prze­sła­nie listów paster­skich patriar­chów Kościo­łów chrze­ści­jań­skich na Bli­skim Wscho­dzie sta­no­wi reflek­sję nad róż­ny­mi aspek­ta­mi rze­czy­wi­sto­ści spo­łecz­nej miesz­ka­ją­cych tam chrze­ści­jan. Jest wezwa­niem skie­ro­wa­nym do chrze­ści­jan arab­skich, by pod­ję­li się odno­wy życia swe­go Kościo­ła.

Bar­tło­miej­Nosz­czak

Ducho­wień­stwo wobec komu­ni­zmu (dokoń­cze­nie) W świe­tle doku­men­tów Służ­by Bez­pie­czeń­stwa z lat 1954–1956 Wła­dzom nie uda­ło się osta­tecz­nie powstrzy­mać dzia­łal­no­ści ducho­wień­stwa, nara­sta­ją­cej wraz z pro­ce­sem tzw. odwil­ży w latach 1954–1956. Prze­łom poli­tycz­ny, jaki nastą­pił w Pol­sce po Paź­dzier­ni­ku 1956 r., osta­tecz­nie prze­kre­ślił moż­li­wość sku­tecz­ne­go odizo­lo­wa­nia Kościo­ła od pro­ble­mów życia publicz­ne­go.

Dariusz­Ko­wal­czyk SJ

Bóg powie­dział raz, dwa razy usły­sza­łem (Ps 62,12)

Miro­sław­Ja­ho­da

Wier­sze

Arka­diusz­Sar­na

Poma­rań­czo­wa Rewo­lu­cja i wybo­ry Mimo suk­ce­su Poma­rań­czo­wej rewo­lu­cji otwar­te pozo­sta­je pyta­nie o jej owo­ce, o to, czy Ukra­iń­cy wyko­rzy­sta­ją szan­sę, by zmia­na z prze­ło­mu lat 2004/2005 nie oka­za­ła się li tyl­ko zmia­ną ukła­du rzą­dzą­ce­go, z kosme­tycz­ny­mi zmia­na­mi w pań­stwie, ale sta­ła się Zmia­ną, pro­wa­dzą­cą do budo­wy nowej Ukra­iny.


Się­gać po gwiaz­dy Z Donal­dem Kuty­ną, gene­ra­łem US Air For­ce, wnu­kiem pol­skich emi­gran­tów, roz­ma­wia Alek­san­dra Ziół­kow­ska-Boehm Gen. Donald Kuty­na, uro­dzo­ny i miesz­ka­ją­cy w USA, opo­wia­da o swo­ich pol­skich korze­niach, karie­rze zawo­do­wej i nauko­wej, a tak­że o pasjach spor­to­wych, któ­re zaczął reali­zo­wać dopie­ro na eme­ry­tu­rze.

Mar­cin­Za­rów­ny

Świą­ty­nie – uko­ro­no­wa­nie sztu­ki archi­tek­to­nicz­nej Świą­ty­nie, jako archi­tek­to­nicz­ny wyraz kul­tu Isto­ty Naj­wyż­szej, sta­ją się uko­ro­no­wa­nie tej dzie­dzi­ny sztu­ki, a, co za tym idzie, są naj­trud­niej­szą dzie­dzi­ną pro­jek­to­wa­nia. Dzie­je się tak za spra­wą przy­pi­sy­wa­ne­go im zna­cze­nia i funk­cji, jaką mają peł­nić.

Jakub­No­wak

„Wład­ca Pier­ście­ni” jako powieść reli­gij­na Nie­za­leż­nie od tego, w jakich kate­go­riach będzie­my odczy­ty­wać dzie­ło Tol­kie­na, budzi ono zawsze poczu­cie zachwy­tu nad świa­tem, powo­du­je iden­ty­fi­ka­cję z jego boha­te­ra­mi, pozo­sta­wia też w czy­tel­ni­ku pra­gnie­nie dobra. Czy może być uczu­cie bar­dziej reli­gij­ne?


Pole­mi­ki, dopo­wie­dze­nia, listy

Sesje — sym­po­zja


Agniesz­ka Okoń­ska

Wiel­cy ludzie emi­gra­cji („Oca­lić od zapo­mnie­nia”, Kon­fe­ren­cja poświę­co­na Beacie Obe­r­tyń­skiej, Lon­dyn 12 II 2005)

Rafał­Lis

O potrze­bie edu­ka­cji etycz­nej („Wigier­ska Szko­ła Ety­ki”; Wigry 27 II – 5 III 2005)

Teatr


Joan­na­Go­dlew­ska

Arty­sta osob­ny („Józef Grze­go­rzew­ski”)

Film


JanP­niew­ski

Śre­dnio­wie­cze według Scot­ta („Kró­le­stwo Nie­bie­skie”, reży­se­ria – Ridley Scott)

Tele­wi­zja


Jan­Kłos­so­wicz

Inna twarz tele­wi­zji („Vox popu­li, vox Dei…”)

Książ­ki


Adria­na­Szy­mań­ska

Nie­do­koń­czo­na postać świa­ta (Piotr Szewc, „Bocia­ny nad powia­tem”)

Mie­czy­sła­wOr­ski

„Pery­pa­te­tyk” współ­cze­sne­go świa­ta (Ryszard Kapu­ściń­ski, „Podró­że z Hero­do­tem”)

RafałG­dak

Roz­wa­ża­nia o korze­niach (Jan Paweł II, „Pamięć i toż­sa­mość”)

Mał­go­rza­ta­Ter­li­kow­ska

Instruk­cja obsłu­gi Kościo­ła (Szy­mon Hołow­nia, „Kościół dla śred­nio­za­awan­so­wa­nych”)

Marek­Bla­za SJ

Ency­klo­pe­dia eku­me­nicz­na (Zdzi­sław Kijas OFM­Conv, „Odpo­wie­dzi na 101 pytań o eku­me­nizm”)

Tade­usz J.Żółciński

Mię­dzy daw­ny­mi a nowy­mi cza­sy (Marek A. Koprow­ski, „Woły­nia dzień dzi­siej­szy”)

Tade­usz­Po­la­now­ski

Lite­ra­tu­ra według fran­cu­skie­go kon­wer­ty­ty (Jerzy Kaczo­row­ski, „Lite­ra­tu­ra jako tekst Boga. Wizja lite­ra­tu­ry w pismach Leona Bloy”)

Z życia kra­ju


Domi­nik­Cio­łek SJ

.

Z życia świa­ta


Krzysz­to­fRe­nik

.

Z życia Kościo­ła


Eku­me­nicz­na­Agen­cja Infor­ma­cyj­na
Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.