Ekumenizm w Polsce

Marcowy numer Przeglądu Powszechnego


Uka­zał się mar­co­wy numer Prze­glą­du Powszech­ne­go (PP) z któ­rym nasza Agen­cja współ­pra­cu­je od począt­ku tego roku. Tym razem w dzia­le infor­ma­cyj­nym EAI, oprócz wia­do­mo­ści z kra­ju i ze świa­ta, zamiesz­cza­my komen­tarz Dariu­sza Brun­cza “Reflek­sja ewan­ge­li­ka o ustą­pie­niu papie­ża”. W ostat­nim nume­rze pisma znaj­du­je się tak­że arty­kuł nasze­go redak­cyj­ne­go kole­gi, Kazi­mie­rza Bema — “Trzę­są­cy się kwa­krzy” — Krót­ka histo­ria sza­ke­rów. Zachę­ca­my do naby­cia pisma w salo­nach EMPiK lub […]


Uka­zał się mar­co­wy numer Prze­glą­du Powszech­ne­go (PP) z któ­rym nasza Agen­cja współ­pra­cu­je od począt­ku tego roku. Tym razem w dzia­le infor­ma­cyj­nym EAI, oprócz wia­do­mo­ści z kra­ju i ze świa­ta, zamiesz­cza­my komen­tarz Dariu­sza Brun­cza “Reflek­sja ewan­ge­li­ka o ustą­pie­niu papie­ża”. W ostat­nim nume­rze pisma znaj­du­je się tak­że arty­kuł nasze­go redak­cyj­ne­go kole­gi, Kazi­mie­rza Bema — “Trzę­są­cy się kwa­krzy” — Krót­ka histo­ria sza­ke­rów. Zachę­ca­my do naby­cia pisma w salo­nach EMPiK lub w atrak­cyj­nej cenie, dro­gą inter­ne­to­wą.

SPIS TREŚCI Łącz­ność i ode­rwa­nie Grze­gorz Bubel SJZmar­twy­chw­stał trze­cie­go dnia Wyda­rze­nie zmar­twych­wsta­nia Jezu­sa Chry­stu­sa jest cen­tral­ną praw­dą wia­ry chrze­ści­jań­skiej, wyni­kiem dzia­ła­nia Boże­go, obja­wio­ne­go ludziom dla ich zba­wie­nia. Jest fun­da­men­tem i uza­sad­nie­niem nadziei nasze­go zmar­twych­wsta­nia. Xavier Lacro­ixO tzw. homo­sek­su­al­nym mał­żeń­stwie Od rewin­dy­ka­cji do bała­muc­twa Wyra­że­nie „mał­żeń­stwo homo­sek­su­al­ne” jest co naj­mniej dzi­wacz­ne. Do nie­daw­na nie mówio­no też o hete­ro­sek­su­al­nym mał­żeń­stwie. Mał­żeń­stwo wszak nie jest ni homo‑, ni hete­ro-sek­su­al­ne; ono jest hete­ro­pł­cio­we. Łączy oso­by i rodza­je, a nie orien­ta­cje jako takie. Jerzy Gaul­Na dale­kiej i bli­skiej Ukra­inie (I) Każ­dy naród ma swo­je wiel­kie chwi­le, gdy na oczach świa­ta wal­czy o miej­sce na zie­mi. Taki histo­rycz­ny moment nie trwa zazwy­czaj dłu­go, lecz jego zna­cze­nie dla świa­do­mo­ści naro­do­wej jest tak wiel­kie, że war­to na nie­go cze­kać choć­by przez całe wie­ki. Wszyst­ko zawdzię­czam komu­ni­zmo­wi… Z Rad­kiem Sikor­skim, pisa­rzem, dzien­ni­ka­rzem, foto­re­por­te­rem, dyplo­ma­tą, roz­ma­wia Alek­san­dra Ziół­kow­ska-Boehm Byłem w Wiel­kiej Bry­ta­nii, gdy gen. Jaru­zel­ski ogło­sił stan wojen­ny, a więc Oks­ford ukoń­czy­łem dzię­ki nie­mu. Pierw­szą książ­kę, o Afga­ni­sta­nie, napi­sa­łem dzię­ki Armii Radziec­kiej, z moją przy­szłą żoną zaprzy­jaź­ni­łem się pod­czas oba­la­nia muru ber­liń­skie­go. W 2001 r. moja for­ma­cja poli­tycz­na prze­gra­ła z SLD i dla­te­go jestem w Waszyng­to­nie… Tomasz Kot SJBóg powie­dział raz, dwa razy usły­sza­łem (Ps 62,12) Grze­gorz T. Dzi­wo­ta­Wier­sze Zuzan­na Radzik­Cho­re­ogra­fia modli­twy Taniec w litur­gii: nie­czy­sty czy świę­ty? Czy moż­na modlić się tań­cząc? W kul­tu­rach pry­mi­tyw­nych taniec towa­rzy­szył czło­wie­ko­wi przez całe życie. Zwo­len­ni­cy modli­twy tań­cem powo­łu­ją się na tra­dy­cję biblij­ną — Izra­eli­ci tań­czy­li zarów­no tań­ce w krę­gu, jak i pro­ce­syj­ne. Obec­nie jedy­ną for­mą tanecz­ną w Koście­le kato­lic­kim i w Kościo­łach pro­te­stanc­kich pozo­sta­ła pro­ce­sja. Piotr Sane­tra, Jacek Woj­ty­sia­kO­gro­dy Jaro­sła­wa Mar­ka Rym­kie­wi­cza Ogród ist­nie­nia — ogród nico­ści — ogród Boga Moż­na zary­zy­ko­wać stwier­dze­nie, że ogród Rym­kie­wi­cza obej­mu­je cały wszech­świat, a zatem prze­sta­je być ogro­dem, któ­re­go isto­tą jest bycie enkla­wą. Ten ogród, któ­ry jest i nie jest zara­zem, sam unie­waż­nia swo­je ist­nie­nie. A jed­nak sły­chać tony topo­su, przy­po­mi­na­ją­ce o jego nie­gdy­siej­szym ist­nie­niu Kazi­mierz Bem„Trzęsący się kwa­krzy” — Krót­ka histo­ria sza­ke­rów Nazy­wa­ni są pro­te­stanc­ki­mi zakon­ni­ka­mi, pogar­dli­wie sza­ke-rami (od „sha­ke”), gdyż w cza­sie nabo­żeństw tań­czy­li, wpa­da­li w cha­otycz­ny trans, czę­sto dosta­jąc drga­wek. Gło­si­li hasła rów­no­ści, pacy­fi­zmu i sek­su­al­nej czy­sto­ści. W poło­wie XIX w. było ich ok. 6 tys., a dziś żyje tyl­ko 6 osób. Euge­niusz Kośmic­ki­Do­stęp do róż­no­rod­no­ści bio­lo­gicz­nej Pro­ble­ma­ty­ka róż­no­rod­no­ści bio­lo­gicz­nej sta­ła się w cią­gu ostat­nich dwu­dzie­stu lat waż­ną dzie­dzi­ną poli­ty­ki eko­lo­gicz­nej. Bowiem utra­ta owej róż­no­rod­no­ści, w warun­kach glo­ba­li­za­cji gospo­dar­ki, ma cha­rak­ter nie­od­wra­cal­ny i zagra­ża pod­sta­wom życia czło­wie­ka. Krzysz­tof Renik­Chrze­ści­ja­nie na pod­da­szu świa­ta Dzie­je chrze­ści­jań­stwa na pod­da­szu świa­ta są ilu­stra­cją tezy, iż na obsza­rach dys­po­nu­ją­cych wła­sną tra­dy­cją reli­gij­ną, a taką jest z pew­no­ścią bud­dyzm tybe­tań­ski, nie­zwy­kle trud­no pro­wa­dzić dzia­łal­ność misyj­ną. Jed­nak ist­nie­je chrze­ści­jań­skie świa­dec­two w zagu­bio­nym wśród hima­laj­skich szczy­tów Lada­khu.


Sesje — sym­po­zja­Ma­rek Bla­za SJQuo vadis, Ecc­le­sia Gra­eco­ca­tho­li­ca? (Mię­dzy­na­ro­do­wa kon­fe­ren­cja „Wschod­nia teo­lo­gia kato­lic­ka w prze­mia­nach dzie­jo­wych”, Pre­szow-Koszy­ce 26–27 XI 2004)


Teatr­Jo­an­na Godlew­ska­Ka­pi­ta­lizm obna­żo­ny (Teatr Dra­ma­tycz­ny w War­sza­wie, „Obłom-off” Micha­iła Uga­ro­wa, reży­se­ria — Andrzej Doma­lik)


Tele­wi­zja­Jan Kłos­so­wi­czO­pe­ra według Mlecz­ki („Spo­dzie­wa­łem się cze­goś bar­dzo inte­re­su­ją­ce­go…”)


Książ­kiA­dria­na Szy­mań­ska­Rze­czy­wi­stość poezji Róże­wi­cza (Tade­usz Róże­wicz, „Wyj­ście”) Mie­czy­sław Orski­Czy­ta­nio­pi­sa­nie Janu­sza Rud­nic­kie­go (Janusz Rud­nic­ki, „Mój Wehr­macht”) ks. Andrzej Koby­liń­ski­Dzie­dzic­two nowo­żyt­no­ści (Luigi Negri, „Rispen­sa­re la moder­ni­ta”) Kazi­mierz Wie­czor­kow­ski­No­we wykła­dy filo­zo­fa her­me­neu­ty (Paul Rico­eur, „Dro­gi roz­po­zna­nia”) Dagna Kra­sO­twar­ty szkic o twór­czo­ści Kazi­mie­rza Brau­na (pr. zb., „Hory­zon­ty teatru. Szki­ce o twór­czo­ści Kazi­mie­rza Brau­na”)


Z życia kra­ju­Do­mi­nik Cio­łek SJ


Z życia świa­ta­Krzysz­tof Renik


Z życia Kościo­łaEku­me­nicz­na Agen­cja Infor­ma­cyj­na

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.