Ekumenizm w Polsce

Nowy numer Przeglądu Powszechnego


Jest już dostęp­ny nowy numer Prze­glą­du Powszech­ne­go. W luto­wym nume­rze pisma, w dzia­le naszej Agen­cji: “Z życia Kościo­ła”. oprócz eku­me­nicz­nych infor­ma­cji z kra­ju i zagra­ni­cy, zamiesz­cza­my tym razem jeden komen­tarz do aktu­al­nych wyda­rzeń. Kazi­mierz Bem, w tek­ście: “Bóg prze­ma­wia, media uzna­ją, że zbyt kon­tro­wer­syj­nie”, poru­sza pro­blem kam­pa­nii rekla­mo­wej Zjed­no­czo­ne­go Kościo­ła Chry­stu­sa w Kana­dzie, któ­ra wzbu­dzi­ła spo­re kon­tro­wer­sje w tym kra­ju. W naj­now­szym Prze­glą­dzie Powszech­nym moż­na […]


Jest już dostęp­ny nowy numer Prze­glą­du Powszech­ne­go. W luto­wym nume­rze pisma, w dzia­le naszej Agen­cji: “Z życia Kościo­ła”. oprócz eku­me­nicz­nych infor­ma­cji z kra­ju i zagra­ni­cy, zamiesz­cza­my tym razem jeden komen­tarz do aktu­al­nych wyda­rzeń. Kazi­mierz Bem, w tek­ście: “Bóg prze­ma­wia, media uzna­ją, że zbyt kon­tro­wer­syj­nie”, poru­sza pro­blem kam­pa­nii rekla­mo­wej Zjed­no­czo­ne­go Kościo­ła Chry­stu­sa w Kana­dzie, któ­ra wzbu­dzi­ła spo­re kon­tro­wer­sje w tym kra­ju. W naj­now­szym Prze­glą­dzie Powszech­nym moż­na prze­czy­tać tak­że arty­kuł nasze­go redak­to­ra naczel­ne­go Toma­sza P. Ter­li­kow­skie­go: “Sołow­jow — ojciec rosyj­skiej filo­zo­fii Izra­ela”. Zachę­ca­my do naby­cia pisma w salo­nach EMPiK lub w atrak­cyj­nej cenie, dro­gą inter­ne­to­wą.

Poni­żej poda­je­my spis tre­ści luto­we­go nume­ru.


Prze­szłość wsty­dli­wa


Paul Vala­dier SJPrze­moc i mono­te­izmy W aktu­al­nej dra­ma­tycz­nej sytu­acji wier­ni róż­nych mono­te­izmów muszą kon­ty­nu­ować pod­sta­wo­we zada­nie oczysz­cza­nia swych men­tal­no­ści i wie­rzeń, by wyeli­mi­no­wać wszyst­ko, co skła­nia do pogar­dy inne­go i uspra­wie­dli­wia­nia prze­mo­cy. Zada­nie to jest trud­ne i zapew­ne nigdy nie zosta­nie ukoń­czo­ne.


Grze­gorz Bubel SJPer aspe­ra ad astra Kil­ka uwag do I tomu „Pism wybra­nych” Kar­la Rah­ne­ra SJ W pierw­szym tomie „Pism wybra­nych” Rah­ne­ra poja­wia się wie­le tema­tów cha­rak­te­ry­stycz­nych dla jego teo­lo­gii. Nie­któ­re zagad­nie­nia są zro­zu­mia­le dla każ­de­go, inne zaś wyma­ga­ją wie­dzy teo­lo­gicz­nej oraz tego, co Rah­ner nazwał­by wysił­kiem poję­cia. Lek­tu­ra jego tek­stów odpo­wia­da więc w dużym stop­niu sta­ro­żyt­nej mak­sy­mie: Per aspe­ra ad astra.


Petro Didu­ła­Idea Patriar­cha­tu Ukra­iń­skie­go Kościo­ła Gre­ko­ka­to­lic­kie­go Spoj­rze­nie w kon­tek­ście pra­wo­sła­wia na Ukra­inie Powo­ła­na do życia pasto­ral­ną i eku­me­nicz­ną potrze­bą Kościo­ła kijow­skie­go spra­wa Patriar­cha­tu UKGK nie­chyb­nie wpły­nie na roz­wią­za­nie nie­któ­rych pro­ble­ma­tycz­nych aspek­tów ist­nie­nia Kościo­ła powszech­ne­go. W Koście­le kato­lic­kim uzna­nie UKGK spo­wo­du­je dys­ku­sję na temat pry­ma­tu papie­ża i unor­mo­wa­nia sto­sun­ków Kościo­ła rzym­sko­ka­to­lic­kie­go ze wschod­ni­mi Kościo­ła­mi kato­lic­ki­mi.


ks. Rafał Szczu­row­ski­Po­stać Juda­sza spo­łecz­nie uży­tecz­na Współ­cze­śnie postać Juda­sza stra­ci­ła na zna­cze­niu. Z rzad­ka przy­wo­łu­je się obraz apo­sto­ła-zdraj­cy, aby napięt­no­wać prze-kra­cza­ją­cych zasa­dy moral­ne czy wyty­czo­ną gra­ni­cę zacho­wań spo­łecz­nych. Obec­nie bar­dziej akcen­tu­je się dra­mat Iska­rio­ty jako ostrze­że­nie i temat do roz­wa­żań o rela­cjach mię­dzy czło­wie­kiem a Bogiem oraz o sto­sun­kach mię­dzy­ludz­kich.


Tomasz Kot SJBóg powie­dział raz, dwa razy usły­sza­łem (Ps 62,12)


Alek­san­dra Olędz­ka-Fry­be­so­wa­Wier­sze


Marek Bara­niak SJPo co „Komen­tarz żydow­ski do Nowe­go Testa­men­tu”? To połą­czo­ne dzie­ło — żydow­ski komen­tarz i tłu­ma­cze­nie Nowe­go Testa­men­tu — pozwa­la chrze­ści­ja­nom odkryć żydow­skie korze­nie ich wia­ry, a Żydom odsła­nia postać Mesja­sza. Autor wyka­zu­je, że Nowy Testa­ment zacho­wu­je war­to­ści i całą róż­no­rod­ność zna­czeń, jak np. jedy­ność Boga, świę­tość Tory itp. Włą­cza­jąc ana­li­zę pojęć grec­kich, hebraj­skich i żydow­skiej tra­dy­cji, wyja­śnia kon­tro­wer­syj­ną żydow­skość Nowe­go Testa­men­tu.


Mariusz Pie­śniew­ski­Wi­ze­run­ki kościel­nych roz­gło­śni radio­wych Wszyst­kie insty­tu­cje publicz­ne, fir­my pry­wat­ne, sto­wa­rzy­sze­nia itp. kreu­ją swój wize­ru­nek. Tak­że roz­gło­śnie kato­lic­kie kie­ru­ją się zasa­da­mi poma­ga­ją­cy­mi im two­rzyć obraz radia. Każ­da z nich kształ­tu­je inny wize­ru­nek, ina­czej komu­ni­ku­je z oto­cze­niem, szcze­gól­nie z oto­cze­niem medial­nym, ina­czej reagu­je na sytu­acje kry­zy­so­we.


Tomasz P. Ter­li­kow­ski­So­łow­jow — ojciec rosyj­skiej filo­zo­fii Izra­ela Wie­le roz­wa­żań Sołow­jo­wa może obec­nie razić płyt­ko­ścią czy mniej lub bar­dziej świa­do­mym anty­se­mi­ty­zmem. Jak wie­lu współ­cze­snych mu Rosjan, postrze­ga on Żydów wyłącz­nie jako spraw­nych han­dlow­ców. Nie dostrze­ga współ­cze­snej mu myśli żydow­skiej i uzna­je juda­izm — po naro­dze­niu Chry­stu­sa — za reli­gię prze­brzmia­łą i fał­szy­wą, któ­rej jedy­nym zada­niem jest prze­trwa­nie do koń­ca świa­ta.


ks. Artur Kato­lo­Klo­no­wa­nie a ide­olo­gia jako­ści życia Zwy­kło się mówić, że jakie cza­sy, tacy ludzie. Jed­nak nie da się ukryć fak­tu, że nie cza­sy kształ­tu­ją ludzi, ale ludzie nada­ją kształt cza­som, w jakich przy­szło im żyć. Zada­niem tego arty­ku­łu jest uka­za­nie, w jaki spo­sób idea klo­no­wa­nia czło­wie­ka wpi­su­je się w kształ­to­wa­nie ide­olo­gii jako­ści życia, ide­olo­gii, któ­ra zda­je się coraz bar­dziej zastę­po­wać ideę kul­tu­ry życia.


Sesje — sym­po­zja­Wła­dy­sła­wa Kry­nic­ka­Po­trój­ne pol­skie świę­to („15-lecie odro­dze­nia para­fii rzym­sko­ka­to­lic­kiej pw. Wnie­bo­wzię­cia Naj­święt­szej Maryi Pan­ny; 10-lecie Towa­rzy­stwa Kul­tu­ry Pol­skiej Zie­mi Ostrog­skiej; 10-lecie cza­so­pi­sma ‘Woła­nie z Woły­nia’”, Ostróg na Woły­niu, 13 XI 2004 r.)


Miro­sław Ski­ba SJ, Marek Try­znow­ski SJSpo­łecz­na misja jezu­itów dzi­siaj („Spra­wie­dli­wość spo­łecz­na i pro­blem bez­ro­bo­cia”, Dom Ojców Jezu­itów, Gli­wi­ce, 17–21 XI 2004 r.)


Teatr­Jo­an­na Godlew­ska­Pró­ba poważ­nej roz­mo­wy (Wro­cław­ski Teatr Współ­cze­sny, „Kró­lew­na Orli­ca” Tade­usza Miciń­skie­go, reży­se­ria — Kry­sty­na Meis­sner)


Film­Jan Pniew­ski­Mię­dzy sza­rym a sza­rym („Dom z pia­sku i mgły”, reży­se­ria — Vadim Perel­man)


Książ­kiA­dria­na Szy­mań­skaW poszu­ki­wa­niu same­go sie­bie (Grze­gorz T. Dzi­wo­ta, „Prze­cho­dzi­łem obok”, „Haiku”; Mar­ta Rako­czy, „Wzra­sta­nie”)


Mie­czy­sław OrskiK­siąż­ka utra­pie­nia (Jerzy Pilch, „Mia­sto utra­pie­nia”)


Marek Bla­za SJBez nadziei żyć nie­po­dob­na (Wacław Hry­nie­wicz OM, „Dla­cze­go gło­szę nadzie­ję?”)


Tomasz P. Ter­li­kow­ski­Po­trze­ba mitu (Jacek Kło­czow­ski /red./, „Póki my żyje­my… Tra­dy­cje insu­rek-cyj­ne w myśli pol­skiej”)


Prze­my­sław Pla­ta OSA­Dia­log mię­dzy reli­gia­mi (Paul F. Knit­ter, „Intro­du­cing The­olo­gies of Reli­gions”)


Kazi­mierz Wie­czor­kow­ski­Róż­ne obli­cza glo­ba­li­zmu (Edmund Wnuk-Lipiń­ski, „Świat mię­dzy­epo­ki. Glo­ba­li­za­cja, demo­kra­cja, pań­stwo naro­do­we”)


Han­na Stom­por­Non omnis… (Lyn­ne Olson, Stan­ley Clo­ud, „Spra­wa hono­ru. Dywi­zjon 303 Kościusz­kow­ski — zapo­mnia­ni boha­te­ro­wie II woj­ny świa­to­wej”)


Mate­usz Mar­czew­ski­Zro­zu­mieć Bli­ski Wschód (Geo­r­ges Corm, „Bli­ski Wschód w ogniu. Obli­cza kon­flik­tu 1956–2003”)


Tele­wi­zja­Jan Kłos­so­wicz­Miś z okien­ka („Kukieł­ka w gene­ral­skim mun­du­rze”)


Z życia kra­ju­Do­mi­nik Cio­łek SJ


Z życia świa­ta­Krzysz­tof Renik


Z życia Kościo­łaEku­me­nicz­na Agen­cja Infor­ma­cyj­na

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.