Ekumenizm w Polsce

Październikowy Przegląd Powszechny


Ser­decz­nie zachę­ca­my Czy­tel­ni­ków EAI Ekumenizm.pl oraz Maga­zy­nu Teo­lo­gicz­ne­go Sem­per Refor­man­da do lek­tu­ry paź­dzier­ni­ko­we­go wyda­nia Prze­glą­du Powszech­ne­go. W nume­rze m.in. arty­kuł Toma­sza P. Ter­li­kow­skie­go, redak­to­ra naczel­ne­go EAI Ekumenizm.pl, o pra­wo­sław­nych spo­rach o imie­sła­wie. Tra­dy­cyj­nie umiesz­czo­ne są tak­że infor­ma­cje z życia Kościo­ła przy­go­to­wa­ne przez naszą Agen­cję.Nauka z Leonar­da I świę­ty, i here­tyk Z o. Wie­sła­wem Dawi­dow­skim OSA, wykła­dow­cą Wydzia­łu Teo­lo­gicz­ne­go Uni­wer­sy­te­tu Ślą­skie­go, współ­pra­cow­ni­kiem „Tygo­dni­ka Powszech­ne­go”, roz­ma­wia Jaro­sław Makow­ski Augu­styn odkrył dla […]


Ser­decz­nie zachę­ca­my Czy­tel­ni­ków EAI Ekumenizm.pl oraz Maga­zy­nu Teo­lo­gicz­ne­go Sem­per Refor­man­da do lek­tu­ry paź­dzier­ni­ko­we­go wyda­nia Prze­glą­du Powszech­ne­go. W nume­rze m.in. arty­kuł Toma­sza P. Ter­li­kow­skie­go, redak­to­ra naczel­ne­go EAI Ekumenizm.pl, o pra­wo­sław­nych spo­rach o imie­sła­wie. Tra­dy­cyj­nie umiesz­czo­ne są tak­że infor­ma­cje z życia Kościo­ła przy­go­to­wa­ne przez naszą Agen­cję.

Nauka z Leonar­da


I świę­ty, i here­tyk Z o. Wie­sła­wem Dawi­dow­skim OSA, wykła­dow­cą Wydzia­łu Teo­lo­gicz­ne­go Uni­wer­sy­te­tu Ślą­skie­go, współ­pra­cow­ni­kiem „Tygo­dni­ka Powszech­ne­go”, roz­ma­wia Jaro­sław Makow­ski Augu­styn odkrył dla teo­lo­gii kato­lic­kiej oraz kul­tu­ry euro­pej­skiej spra­wy bez­cen­ne, z któ­ry­mi do dzi­siaj zma­ga­ją się nie tyl­ko teo­lo­go­wie. Nie zmie­nia to jed­nak fak­tu, że w wie­lu kwe­stiach się mylił.


Anto­nio Spa­da­ro SJBlog jako zja­wi­sko kul­tu­ro­we Nie jest łatwo zde­fi­nio­wać, czym jest blog. Jest to zło­żo­ny sys­tem, któ­ry wymy­ka się sztyw­nym kla­sy­fi­ka­cjom i zmie­rza ku tech­no­lo­giom, od któ­rych pocho­dzi. To pew­na wir­tu­al­na prze­strzeń, samo­dziel­nie admi­ni­stro­wa­na, zawie­ra­ją­ca róż­ne tre­ści, poja­wia­ją­ce się w porząd­ku chro­no­lo­gicz­nym, coś w rodza­ju dzien­ni­ka w sie­ci.


Bar­tło­miej Nosz­czak­Pró­ba likwi­da­cji zako­nów w Pol­sce (1955–1956) Anty­za­kon­na ofen­sy­wa pod­ję­ta przez kie­row­nic­two apa­ra­tu bez­pie­czeń­stwa w 1955 r. osta­tecz­nie się nie powio­dła. Decy­du­ją­cą rolę ode­gra­ły tu nie tyl­ko pro­ce­sy odwil­żo­we, ale tak­że posta­wa ducho­wień­stwa zakon­ne­go, któ­re było odpor­ne na destruk­cyj­ną poli­ty­kę wyzna­nio­wą.


Sta­ni­sław Opie­la SJKu cze­mu podą­ża Rosja? (dokoń­cze­nie) Naci­ski euro­pej­skiej wspól­no­ty na Rosję, by docho­wy­wa­ła swo­ich zobo­wią­zań, zarów­no zewnętrz­nych jak i wewnętrz­nych, odda­ły­by jej naj­więk­sze usłu­gi. Bez tego prze­bie­gła rosyj­ska dyplo­ma­cja będzie zawie­rać naj­chęt­niej dwu­stron­ne kon­tak­ty, któ­re będą zry­wa­ne tak samo łatwo, jak zawie­ra­ne.


Tomasz Kot SJBóg powie­dział raz, dwa razy usły­sza­łem (Ps 62,12)


Piotr Szew­cWier­sze


Tomasz P. Ter­li­kow­ski­Wy­znaw­cy imie­nia Boże­go Pra­wo­sław­ne spo­ry o imie­sła­wie


Imie­sła­wie dopro­wa­dzi­ło do pierw­sze­go teo­lo­gicz­no-mistycz­ne­go spo­ru, któ­ry wstrzą­snął rosyj­skim pra­wo­sła­wiem na począt­ku XX w. Choć zamro­zi­ło go na 70 lat wpro­wa­dze­nie komu­ni­zmu w Rosji, spór ten obec­nie odży­wa i inspi­ru­je wie­lu pra­wo­sław­nych myśli­cie­li.


Joan­na Mał­kie­wi­czO­ca­la­ły, mozol­nie zle­piam okru­chy roz­bi­te­go świa­ta Arche­typ wygna­nia i stwa­rza­nia w poezji Erwi­na Kru­ka


Wygna­nie rów­na się obco­ści. Pamięć i wyni­ka­ją­ca z niej potrze­ba wier­no­ści zie­mi przod­ków ska­zu­je na alie­na­cję. Odbu­do­wy­wa­nie w pamię­ci i stwa­rza­nie świa­ta na nowo oca­la przed per­ma­nent­nym zapo­mnie­niem prze­szło­ści, koi ból wygna­nia, sta­je się poetyc­kim obra­zem dzie­jów.


Jerzy Gaul­Na prze­kór „czar­nej legen­dzie” O wkła­dzie jezu­itów do nauki i kul­tu­ry pol­skiej


Wyda­rze­nia histo­rycz­ne pokry­wa nie tyl­ko paty­na wie­ków, zapo­mnie­nie czy nie­do­stęp­ność źró­deł. Cią­ży na nich rów­nież osąd poko­leń, nie­kie­dy bar­dzo dale­ki od obiek­ty­wi­zmu. Bywa, że prze­ra­dza się on wręcz w fał­szy­wą „czar­ną legen­dę”. Tak było z oce­ną dzia­łal­no­ści zako­nu jezu­itów.


Bar­tosz Wie­czo­rek­Ma­ły trak­tat o tele­dy­cei Wstęp do reli­gii mediów


Nauko­wa i indu­strial­na Euro­pa rodzi­ła się w XVIII i XIX w., coraz bar­dziej odda­la­jąc się od reli­gii. Funk­cje reli­gii prze­ję­ły róż­ne insty­tu­cje i orga­ni­za­cje, któ­re rów­nież zado­ma­wia­ją czło­wie­ka w świe­cie, ale czy­nią to nie­świa­do­mie. Przy­kła­dem jest reli­gia mediów, czy dokład­niej, tre­ści relig?ne ukry­te w mediach


Sesje — sym­po­zja­Mar­cin Polkow­ski­Kon­tek­sty tole­ran­cji („Tole­ran­cja w III Rze­czy­po­spo­li­tej”, Sym­po­zjum w ramach Sta­łej Euro­pej­skiej Kon­fe­ren­cji Współ­pra­cy Kul­tu­ral­nej, Biblio­te­ka Naro­do­wa w War­sza­wie, 19 maja 2005 r.)


Sztu­ka­An­na Pie­trzak­Ge­niusz Goi „Goya — pro­rok nowo­cze­sno­ści”, Alte Natio­nal­ga­le­rie, Ber­lin 13 VII‑3 X 2005


Teatr­Jo­an­na Godlew­ska­Kró­li­cza far­sa (Teatr Ślą­ski im. Wyspiań­skie­go, „Wie­czór kawa­ler­ski” Robi­na Haw­do­na, reży­se­ria — Janusz Szy­dłow­ski)


Tele­wi­zja­Jan Kłos­so­wicz­Po­li­ty­cy w teatrze („…nie widzi­my poli­ty­ków, ale zde­ner­wo­wa­nych ludzi…”)


Książ­kiA­dria­na Szy­mań­ska­Grzesz­ne i świę­te cia­ło życia (Euge­niusz Tka­czy­szyn-Dyc­ki, „Dale­ko stąd zosta­wi­łem swo­je daw­ne i nie­daw­ne cia­ło”; „Dzie­je rodzin pol­skich”)


Mie­czy­sław OrskiO­bra­ca­ne w perz ide­ały (Marek Nowa­kow­ski, „Styg­ma­ty­cy”)


Sta­ni­sław Żurek­Cu­da wokół nas (Zbi­gniew Wło­dzi­mierz Fron­czek, „Wyzna­nia gra­ba­rza”)


Tade­usz Zubiń­ski­Ten ból to jesz­cze nie arche­olo­gia (Andrzej Tur­czyń­ski, „Diet­domsz­czy­zna”)


Pau­li­na Klu­ka, Euge­niusz Kośmic­ki­Tr­wa­ły pokój — sta­ły roz­wój (Gün­ter Alt­ner, Gerd Michel­sen /wyd./, „Frie­de den Völ­kern. Nach­hal­tig­ke­it als inter­kul­tu­rel­ler Pro­zess”)


Z życia Kościo­łaEku­me­nicz­na Agen­cja Infor­ma­cyj­na

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.