Program ekumeniczny “Kronika Węgierskiego”
- 6 kwietnia, 2008
- przeczytasz w 2 minuty
We wtorek o godz 7:20 w TVP2 można będzie obejrzeć opowieść o dramatycznym okresie w dziejach krakowskiej parafii ewangelickiej. Znalazł on swoje odzwierciedlenie w cennym zapisie historycznym — XVII wiecznej kronice. Wiek XVII w dziejach Rzeczypospolitej to okres konfliktów i wojen z państwami ościennymi Szwecją, Turcją, Rosją, a także konflikty z Brandenburgią, Siedmiogrodem oraz Kozaczyzną. Jest to jednocześnie czas niepokojów wyznaniowych. Wojny toczone z luterańską Szwecją, prawosławną Rosją, prawosławnymi Kozakami, kalwińskim Siedmiogrodem, […]
Wiek XVII w dziejach Rzeczypospolitej to okres konfliktów i wojen z państwami ościennymi Szwecją, Turcją, Rosją, a także konflikty z Brandenburgią, Siedmiogrodem oraz Kozaczyzną. Jest to jednocześnie czas niepokojów wyznaniowych. Wojny toczone z luterańską Szwecją, prawosławną Rosją, prawosławnymi Kozakami, kalwińskim Siedmiogrodem, luterańską Brandenburgią i mahometańską Turcją spowodowały w Rzeczypospolitej wzrost niechęci wobec innowierców.
Szlachta zaczęła utożsamiać obronę kraju z obroną wiary katolickiej. Powszechne stało się przekonanie, że Polska jest przedmurzem chrześcijaństwa. Już w 1638 roku zamknięto, wyrokiem sądu sejmowego, a następnie zburzono ariańską akademię, drukarnię i zbór w Rakowie. Klęski wojenne i wyniszczenie Rzeczypospolitej w drugiej połowie XVII wieku spowodowały jeszcze większą niechęć wobec ludzi o wyznaniu innym niż katolickie. W 1658 roku sejm wydał uchwałę nakazującą wszystkim arianom przejście na katolicyzm lub opuszczenie kraju — oskarżając ich o sprzyjanie Szwedom.
W takim właśnie czasie i historycznych okolicznościach powstaje Kronika zboru ewangelickiego krakowskiego, napisana przez księdza Wojciecha Węgierskiego, luterańskiego ministra, pastora zboru ewangelickiego w Krakowie. Jako autentyczne świadectwo pewnego momentu historii jest jedną z najciekawszych publikacji dotyczących dziejów Krakowa w ogóle, a w szczególności społeczności krakowskich ewangelików.
Interesujące jest w niej spojrzenie na dzieje XVII — wiecznego Krakowa właśnie przez pryzmat mniejszości wyznaniowej. Trzeba pamiętać, że już pod koniec XVI wieku ze względu na swoje bezpieczeństwo ewangelicy krakowscy zaczęli stopniowo oddalać się od miasta stołecznego. W latach 1591 — 1613 siedzibą zboru były Aleksandrowice, ale w 1614 roku doświadczani kolejnymi aktami wrogości protestanci przenieśli siedzibę parafii do Wielkanocy koło Miechowa i Łuczanowic (dzisiaj dzielnicy Nowej Huty). Tam odbywały się nabożeństwa, uroczystości, tam także chowano zmarłych. W 1656 roku kościół w Wielkanocy dwukrotnie napadano i niszczono — raz uczynili to Szwedzi, a następnie Polacy.