Światowy Dzień Modlitwy: Niech nasza światłość świeci
- 5 marca, 2005
- przeczytasz w 3 minuty
Niech nasza światłość świeci” — to motto Światowego Dnia Modlitwy, który 4 marca odbył w 170 krajach. Światowy Dzień Modlitwy jest ruchem ekumenicznym kobiet chrześcijańskich, które wywodzą się z różnych tradycji, kultur i krajów. Inicjatywa ta została zapoczątkowana pod koniec XIX w. przez kobiety z USA i Kanady. Myślą przewodnią ruchu jest hasło „Świadoma modlitwa — modlitewne działanie”. Kierownictwo ŚDM ma siedzibę w Nowym Jorku, tworzą je kobiety z ośmiu wielkich […]
Niech nasza światłość świeci” — to motto Światowego Dnia Modlitwy, który 4 marca odbył w 170 krajach. Światowy Dzień Modlitwy jest ruchem ekumenicznym kobiet chrześcijańskich, które wywodzą się z różnych tradycji, kultur i krajów. Inicjatywa ta została zapoczątkowana pod koniec XIX w. przez kobiety z USA i Kanady. Myślą przewodnią ruchu jest hasło „Świadoma modlitwa — modlitewne działanie”.
Kierownictwo ŚDM ma siedzibę w Nowym Jorku, tworzą je kobiety z ośmiu wielkich regionów świata, reprezentujące trzy tradycje chrześcijańskie: protestancką, prawosławną i katolicką. W Polsce pierwsze nabożeństwo ŚDM odbyło się w 1927 r., regularnie spotkania odbywają się od 1962 r.
Corocznie w czasie ŚDM uwaga zwrócona jest na jeden kraj, poprzez poznanie jego historii, kultury, sytuacji kobiet oraz działających w nim Kościołów. Celem nabożeństw ŚDM, które odbywają się w pierwszy piątek marca, jest umocnienie wiary, wzajemnie zbliżenie i poznanie ludzi różniących się kolorem skóry, dziedzictwem kulturowym i tradycją religijną. Wspólna modlitwa ma prowadzić do działania na rzecz tych, którzy potrzebują pomocy i wsparcia.
Tegoroczny ŚDM odbył się 4 marca, a jego tekst został ułożony przez Polki różnych wyznań z Polski, ponieważ naszemu krajowi poświęcono uwagę w tym roku. ŚDM zorganizowały również kobiety różnych wyznań w Sanoku. Do wspólnej modlitwy w kościele franciszkańskim Podwyższenia Krzyża Świętego zaproszeni byli prawosławni, grekokatolicy, polskokatolicy, katolicy, adwentyści i ewangeliczni zielonoświątkowcy.
Nabożeństwo zostało rozpoczęte od wzajemnego dzielenia się chlebem, następnie czytano Pismo św., modlono się i śpiewano pieśni w języku polskim, niemieckim, łacińskim, ukraińskim i cerkiewno-słowiańskim. „Jako chrześcijanie i chrześcijanki różnych wyznań modlimy się o światło słowa Bożego — aby do nas przemówiło, o światło Ducha Świętego — aby nas oświeciło, o żar miłości Bożej – aby w nas płonął” – mówili zebrani w kościele.
Po modlitwie „Ojcze nasz”, którą zebrani śpiewali, tworząc krąg splecionych rąk, wszyscy zapalili świeczki, które otrzymali wchodząc do świątyni. „Prosimy o światło od Boga, abyśmy mogli być światłem dla innych. Wszyscy jesteśmy różnie utalentowani i możemy różnie przekazywać światło. Przekazujemy to światło od Boga dalej, aby nikt nie pozostał w ciemności” – brzmiały słowa dalszej modlitwy.
Zebrani zakończyli nabożeństwo słowami: „Boże, prosimy Cię, niech na świece przybywa dobra, zamiast zła, wiary zamiast przesądów, miłości zamiast nienawiści. Boże, prosimy, aby wszyscy ludzie na całej ziemi mogli żyć w pokoju i poszanowaniu siebie nawzajem. Dziękujemy Ci, że jako kobiety różnych stanów i zawodów możemy służyć naszym bliskim, ludziom, którzy żyją wokół nas i głosić orędzie o miłości Chrystusa”.
Wszystkie kobiety, z okazji zbliżającego się ich święta, otrzymały od gospodarzy świątyni pamiątkowe kartki wraz z życzeniami. Wręczył je o. Stanisław Glista OFMConv, proboszcz parafii franciszkańskiej w Sanoku, przy której od 1998 r. odbywają się kilka razy w roku spotkania ekumeniczne.
Witold Pobiedziński OFMConv
Na zdj.: ŚDM w Sanoku w kościele Podwyższenia Krzyża Świętego, 4 marca 2005 r. /fot. Witold Pobiedziński.