Sympozjum ekumeniczne o pojednaniu i eklezjologii
- 14 maja, 2014
- przeczytasz w 6 minut
“Pojednanie jako zadanie Kościołów w Europie. Pryncypia eklezjologiczne w świetle Nowego Testamentu” pod takim hasłem 13 maja 2014 r. odbyło się ekumeniczne sympozjum naukowe w Sali Synodalnej Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Warszawie. Konferencję zorganizowały Komisja Dialogu Polskiej Rady Ekumenicznej (PRE) i Chrześcijańska Akademia Teologiczna (ChAT) we współpracy z Fundacją Konrada Adenauera. Sympozjum składało się z czterech sesji omawiających kolejno perspektywę: prawosławną, ewangelicką, starokatolicką i rzymskokatolicką. Do każdego z głównych […]
“Pojednanie jako zadanie Kościołów w Europie. Pryncypia eklezjologiczne w świetle Nowego Testamentu” pod takim hasłem 13 maja 2014 r. odbyło się ekumeniczne sympozjum naukowe w Sali Synodalnej Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Warszawie. Konferencję zorganizowały Komisja Dialogu Polskiej Rady Ekumenicznej (PRE) i Chrześcijańska Akademia Teologiczna (ChAT) we współpracy z Fundacją Konrada Adenauera.
Sympozjum składało się z czterech sesji omawiających kolejno perspektywę: prawosławną, ewangelicką, starokatolicką i rzymskokatolicką. Do każdego z głównych konfesyjnych referatów odnosiły się trzy koreferaty z pozostałych denominacji. Na konferencji obecni byli biskupi i pozostali duchowni ze wszystkich Kościołów zrzeszonych w PRE oraz przedstawiciele Kościoła rzymskokatolickiego, a także reprezentanci warszawskiej ekumenii, wykładowcy i studenci ChAT‑u.
Otwarcie sympozjum dokonał przewodniczący Komisji Dialogu PRE prof. ChAT dr. hab. Tadeusz J. Zieliński, następnie pozdrowienia przekazali: w imieniu ChAT – rektor uczelni ks. prof. dr. hab. Bogusław Milerski, dr Christian Schmitz z Fundacji Konrada Adenauera oraz prezes PRE – abp prof. dr. hab. Jeremiasz (Jan Anachimiuk), który rozpoczął pierwszą sesję krótką modlitwą.
Jako pierwszy referat wygłosił ks. prof. Dimitrij Jurewicz, prorektor Sankt-Petersburskiej Prawosławnej Akademii Duchownej. Poprzez niedoinformowanie jego wykład dotyczył nowotestamentowego nauczania o Kościele z perspektywy prawosławnej, bez uwzględnienia pierwszej części, tj. pojednania jako zadania Kościołów w Europie. Niemniej jednak referat wzbudził zainteresowanie słuchaczy i polemikę w późniejszej przerwie kawowej. Przy omawianiu tematu autor ograniczył się do dzieł rosyjskich teologów z wieków od XVII do XXI, które wywarły duży wpływ na kształtowanie rozumienia podstaw biblijnych w zakresie eklezjologii nie tylko w Rosyjskim Kościele Prawosławnym, ale także w innych lokalnych Cerkwiach prawosławnych.
W odniesieniu do głównego referatu, koreferat z perspektywy ewangelickiej, w imieniu ks. dr. Edwarda Puśleckiego, odczytał ks. Zbigniew Kamiński z Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego, gdzie można było usłyszeć o nadrzędnej roli Pisma Świętego w kształtowaniu eklezjologii protestanckiej. Następnie swój koreferat wygłosił ks. mgr Andrzej Gontarek z Kościoła Polskokatolickiego, który odniósł się do wspólnych dokumentów komisji dialogowej starokatolicko-prawosławnej , dających wspólne stanowisko w wielu fundamentalnych kwestiach. Jako ostatni, w tej części, swój koreferat z perspektywy rzymskokatolickiej odczytał ks. dr Mateusz Potoczny. Nawiązał do podważanej przez ks. Jurewicza kwestii prymatu św. Piotra.
Pod koniec sesji arcybiskup Jeremiasz, jako przewodniczący pierwszej sesji, podziękował redaktorowi Jackowi Fuglewiczowi za wieloletnią pracę w Redakcji Ekumenicznej Polskiego Radia.
Po przerwie odbyła się druga sesja poświęcona perspektywie ewangelickiej. Rolę przewodniczącego pełnił ks. prof. Bogusław Milerski, a referat główny wygłosił bp dr Hans-Jürgen z Ewangelickiego Kościoła Niemiec. Jako przykład pojednania Kościołów biskup wskazał Konkordię Leuenberską, która jest istotnym eklezjologicznym dokumentem podpisanym pomiędzy luteranami, ewangelikami reformowanymi i unijnymi, braćmi czeskimi oraz waldensami umożliwiającym wprowadzenie wspólnoty ołtarza i ambony. Pierwszym koreferentem z perspektywy prawosławnej był dr Wsiewołod Konach. Następnie w krótkiej przemowie do wykładu biskupa odniósł się ks. dr. Tomasz M. Daniel Mames z Kościoła Starokatolickiego Mariawitów, którzy przypomniał naczelną zasadę miłości w dążeniu do jedności Kościoła, która może nastąpić tylko przez Chrystusa. Koreferat ze strony rzymskokatolickiej wygłosił ks. prof. dr hab. Zygfryd Glaeser z Uniwersytetu Opolskiego. Na koniec perspektywę Kościołów ewangelikalnych przedstawił ks. dr Mateusz Wichary z Kościoła Chrześcijan Baptystów.
W trzeciej części rolę przewodniczącego pełnił biskup naczelny Kościoła Starokatolickiego Mariawitów – ks. Michał M. Ludwik Jabłoński, który zastępował bp. prof. dr. hab. Wiktora Wysoczańskiego z Kościoła Polskokatolickiego. Zwierzchnik płockich mariawitów poinformował o przyjęciu swojego Kościoła do Unii Utrechckiej Kościołów Starokatolickich, wskazując iż jest to dobry przykład ekumenicznej i eklezjologicznej współpracy Kościołów. Głównym referentem był ks. prof. dr Peter-Ben Smit z Uniwersytetu w Amsterdamie i Utrechcie. Referent starokatolicki jako jedyny przedstawił definicję Kościoła, który według starokatolików jest wspólnotą ludzką mającą centrum w Eucharystii, „która dzięki pojednaniu w Jezusie Chrystusie oraz posłannictwu i nieustającym dziele Ducha Świętego, ukonstytuowała się w określonej społeczności lokalnej wokół swojego biskupa, przyjmując postać jedności” (ze statutu Międzynarodowej Konferencji Biskupów Starokatolickich).
Jako pierwsza do referatu odniosła się prof. dr hab. Kalina Wojciechowska z Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego, która wykazała niemożność przeniesienia realiów współczesnego Kościoła do czasów apostolskich, tak bardzo idealizowanych przez wielu chrześcijan. Drugi koreferent – ks. dr Andrzej Baczyński z Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego, wskazał na bliskość pojmowania eklezjologii ze starokatolikami i odniósł się do relacji pomiędzy Sakramentem Eucharystii a Kościołem, który jest Ciałem Chrystusa. Ostatnim z koreferentów trzeciej sesji był ks. dr Tomasz Trębacz z Kościoła rzymskokatolickiego. Odwoływał się on do początku – „arche” Kościoła – Słowa którym jest Jezus Chrystus.
Jako ostatnia została przedstawiona perspektywa rzymskokatolicka. Przewodniczącym w tej sesji był ks. prof. Zygfryd Glaeser, a referentem głównym ks. prof. dr. hab. Krzysztof Bardski z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Prelegent odniósł się do prymatu papieskiego, którego uzasadnienie – jak wskazywał — nie wypływa wprost z Pisma Świętego, a jest raczej zakorzenione w Tradycji oraz wykazał że rola biskupa Rzymu zmienia się w zależności od epoki i rozwoju Kościoła. Pierwszy koreferat wygłosił ks. Tomasz Pieczko z Kościoła Ewangelicko-Reformowanego, który nawiązał do starotestamentowej wspólnoty (kahal) i uzasadniał że społeczność Kościoła – Nowego Przymierza jest wszczepiona w lud Boży Starego Przymierza — Izrael. Odpowiedzią strony prawosławnej na perspektywę rzymskokatolicką była koreferat ks. dr Andrzeja Kuźmy. Niestety podczas czwartej sesji nie odbył się koreferat strony starokatolickiej, ponieważ nie przybył referent z tej konfesji.
Po ostatniej sesji odbyła się dyskusja. Przewodniczący sesji wyraził ogromną potrzebę takich spotkań, które przyczyniają się do zacieśniania więzi pomiędzy Kościołami. Na zakończenie swoje słowo skierował arcybiskup Jeremiasz, który odniósł się do niektórych wypowiedzi i wykazał potrzebę wydania publikacji z tej konferencji. Całość zakończyła się wspólnym odmówieniem Modlitwy Pańskiej.
KOMENATARZ
Sympozjum samo w sobie wydawało się dobrym przyczynkiem dla rozwoju polskiej eklezjologii ekumenicznej. Jednakże, stawianie spraw na gruncie Nowego Testamentu jest dopiero początkiem wchodzenia na wysoką górę. Większość Kościołów wysnuwa podobne wnioski z egzege
zy tekstów biblijnych. Jest to ten sam fundament, na którym budują wszystkie Kościoły chrześcijańskie. Największe różnice można było zauważyć na płaszczyźnie prymatu papieskiego w Kościele rzymskokatolickim i stosunku poszczególnych Kościołów do szeroko pojętej Tradycji. Najbardziej wyrazisty dyskurs teologiczny na tej płaszczyźnie można było zaobserwować między prawosławiem a protestantyzmem, przy czym starokatolicy wydają się być drogą środka pomiędzy nimi.
Szkoda tylko, że w zastosowanej terminologii przez organizatorów konferencji, referat główny strony rzymskokatolickiej nazwany był „perspektywą katolicką”, przy czym wcześniej miała miejsce „perspektywa starokatolicka”. To tak, jakby starokatolicyzm, nie był częścią katolicyzmu, a słowo „katolicki” było zarezerwowane wyłącznie dla Kościoła Rzymskiego.
Już sam przedrostek „staro” wskazuje, że mogą istnieć inne odmiany słowa „katolicki”, jak chociażby: polskokatolicki, liberalnokatolicki, greckokatolicki i inne. Dziwi mnie to tym bardziej, gdyż sympozjum organizowane było m.in. przez Chrześcijańską Akademię Teologiczną, która posiada sekcję teologii starokatolickiej i składa się z wielu kompetentnych i cenionych wykładowców, którzy zdają sobie sprawę ze znaczenia poszczególnych słów, jak chociażby arcybiskup Jeremiasz, który w swoim powitaniu mówił o czterech częściach sympozjum poświęconym perspektywom: prawosławnej, ewangelickiej, rzymskokatolickiej i starokatolickiej.
Jadwiga Chlądek
foto: kaplica ekumeniczna w katedrze anglikańskiej św. Anny w Belfaście