Pierwsza Indianka ogłoszona świętą
- 21 października, 2012
- przeczytasz w 3 minuty
W czasie dzisiejszej mszy kanonizacyjnej na Placu Św. Piotra, papież Benedykt XVI ogłosił siedmioro nowych świętych Kościoła katolickiego. Wśród nich znalazła się Kateri Tekakwitha, północnoamerykańska Indianka z plemienia Mohawków, które zamieszkiwało tereny na pograniczu amerykańsko-kanadyjskim. Urodziła się w 1656 roku, w miejscu, gdzie dziś znajduje się dzielnica Nowego Jorku. Była córką wodza. W wieku dwudziestu lat przyjęła chrzest z rąk francuskiego misjonarza jezuity. […]
W czasie dzisiejszej mszy kanonizacyjnej na Placu Św. Piotra, papież Benedykt XVI ogłosił siedmioro nowych świętych Kościoła katolickiego. Wśród nich znalazła się Kateri Tekakwitha, północnoamerykańska Indianka z plemienia Mohawków, które zamieszkiwało tereny na pograniczu amerykańsko-kanadyjskim.
Urodziła się w 1656 roku, w miejscu, gdzie dziś znajduje się dzielnica Nowego Jorku. Była córką wodza. W wieku dwudziestu lat przyjęła chrzest z rąk francuskiego misjonarza jezuity. Na chrzcie otrzymała imię Kateri (Katarzyna). Z powodu swej wiary była prześladowana, a w końcu została zmuszona do opuszczenia rodzinnej wioski. Zamieszkała w misji katolickiej. Poświęciła się pełnieniu dzieł miłosierdzia na rzecz Indian. Podejmowała liczne wyrzeczenia i umartwienia na rzecz nawrócenia współplemieńców. Złożyła ślub czystości i wraz z innymi nawróconymi Indiankami zawiązała wspólnotę quasi-zakonną (przełożeni misji uważali, że zbyt krótko są one chrześcijankami, by mogły formalnie wstąpić do zakonu). Zmarła w 1680 roku, w opinii świętości, a jej grób stał się szybko miejscem pielgrzymek i licznych cudownych uzdrowień. Wśród nawróconych na chrześcijaństwo Indian jest znana jako Lilia Mohawków (lilia to tradycyjny symbol dziewictwa).
Za cud wymagany do kanonizacji uznano uleczenie indiańskiego chłopca z plemienia Lummi, któremu lekarze nie dawali żadnych szans na wyzdrowienie z wyniszczającego organizm zakażenia bakteryjnego.
W kontekście czasów, w jakich żyła nowo ogłoszona święta, należy podkreślić, że w przeciwieństwie do innych potęg kolonizujących Amerykę Północną (takich jak Anglia czy Niderlandy), Francja starała się z reguły o zachowanie przyjaznych stosunków z Indianami, a liczni misjonarze, głównie jezuici, podejmowali próby dotarcia do nich z Dobrą Nowiną. Wielu spośród pierwszych misjonarzy i konwertytów zostało okrutnie zamęczonych, ale z czasem ewangelizacja zaczęła przynosić trwałe owoce. Ciekawostką jest to, że wśród pierwszych północnoamerykańskich Indian nawróconych na chrześcijaństwo zdecydowanie dominowały kobiety. Warto również nadmienić, że kult Kateri Tekakwitha połączył zarówno Indian jak i francuskich kolonistów. Ostatecznie, francuskie wysiłki ewangelizacyjne zostały gwałtownie przerwane po przegranej przez Francję wojnie z Anglią i niemal całkowitej utracie wpływów w Ameryce Północnej.
W czasie wędrówek do wiosek indiańskich przez gęste lasy wokół misji, Tekakwitha miała zwyczaj zawieszania krzyży na drzewach, które później traktowała jako stacje modlitewne. Zainspirowało to franciszkanów do zbudowania sanktuarium w Indian River, w stanie Michigan (blisko granicy kanadyjskiej), gdzie w środku lasu umieścili między innymi największy na świecie wolnostojący krucyfiks. Choć związane ściśle z nową świętą, sanktuarium nie nosi jej imienia, bo zostało wzniesione na długo przed jej formalną beatyfikacją przez papieża Jana Pawła II w 1980 roku.