- 18 listopada, 2023
- przeczytasz w 4 minuty
18 listopada br. w kościele św. Marii w Paryżu odbyła się konsekracja biskupia kapłana M. Daniela Mamesa na biskupa mariawickiego. Bp Mames jest pierwszym Polakiem pełniącym urząd biskupa w Paryżu i biskupem koadiutorem Prowincji Francuskiej Kościoła Starokato...
Pozostaw i przybądź — Egredere et veni. Polski biskup mariawicki w Paryżu
18 listopada br. w kościele św. Marii w Paryżu odbyła się konsekracja biskupia kapłana M. Daniela Mamesa na biskupa mariawickiego. Bp Mames jest pierwszym Polakiem pełniącym urząd biskupa w Paryżu i biskupem koadiutorem Prowincji Francuskiej Kościoła Starokatolickiego Mariawitów.
5 września br. Kapituła Generalna Kościoła Starokatolickiego Mariawitów wybrała dwóch biskupów mariawickich – kapł. M. Jana Opalę i kapł. M. Daniela Mamesa. Pierwszy z nich został wybrany jednoczesne Biskupem, Naczelnym Kościoła i został pokonsekrowany 7 października br. w Świątyni Miłosierdzia i Miłości w Płocku.
Uroczysta konsekracja odbyła się w kaplicy św. Marii w Paryżu. Obrzędom konsekracyjnym przewodniczył bp M. Jan Opala w asyście bp. M. Andrzeja Le Bec, biskupa prowincji francuskiej, oraz bp. M. Bernarda Kubickiego, b. zastępcy biskupa diecezji śląsko-łódzkiej.
W uroczystości uczestniczył również bp Roland Fleury z Kościoła Św. Marii z Mont-Saint-Aignan, niezależnej wspólnoty starokatolickiej, która jest w trakcie nawiązywania pełnej komunii oraz przedstawiciel pastor Frederic z zaprzyjaźnionej Parafii ewangelicko-luterańskiej.
W nabożeństwie uczestniczyli nie tylko paryscy wierni, ale także rodzina nowego biskupa, a także liczna reprezentacja z Polski ze swoimi kapłanami. Liturgia święceń biskupich prowadzona była w języku polskim, a pozostała część Mszy w j. polskim i francuskim z elementami łaciny.
Nowy biskup mariawicki — koadjutor Prowincji Francuskiej- Tomasz
M. Daniel Mames udzielił swojego pierwszego błogosławieństwa po łacinie #mariawici Liturgia była sprawowana po polsku i po francusku z elementami łaciny pic.twitter.com/1ZcJNFb8lW— ekumenizm.pl (@ekumenizmpl) November 18, 2023
W łacinie nowy biskup udzielił swojego pierwszego błogosławieństwa i także częściowo po łacinie odprawiono adorację Przenajświętszego Sakramentu (Tantum ergo…).
Rozkochać świat w Bogu
Nowy biskup mariawicki jako swoje zawołanie biskupie przyjął słowa Egredere et veni (pol. Pozostaw wszystko i przybądź). Odnosząc się do motywu pielgrzymowania podkreślił, że jest ono zaproszeniem do zaufania Bogu oraz do zaufania sobie nawzajem. — Iść razem oznacza okazać wdzięczność, życzliwość, dobrotliwość, pomimo (a może nawet i wbrew) naszym temperamentom, charakterom, ambicjom – jakże różnym, a niekiedy nawet i konkurencyjnym. Wówczas na nowo odkryjemy, że Bóg przechadza się pomiędzy nami. Patrzy nam głęboko w oczy, przenika nas, bo przecież doskonale nas zna – mówił bp M. Daniel.
Kaznodzieja podkreślił, że treścią wypowiadanych modlitw i czynionych gestów jest zawierzenie się i pełnienie Bożej Woli. — Było to pragnieniem Naszej Świętej Matki Założycielki, św. Marii Franciszki, która streściła je w dewizie: Ani cierpieć ani umrzeć, — tylko spełnić Wolę Bożą. Mateczka w zwięzły sposób przekazała kwintesencję mariawickiego powołania: Dlatego z dobrocią, która od Niego pochodzi, zachęca nas, abyśmy w oczach bliźniego dostrzegli odbicie Jego oczu. Bo to właśnie miłość zakrywa szpetność naszych grzechów (…) Jeśli jest taka Wola Boża (w co głęboko wierzę), wspólnie możemy rozkochać świat w Bogu.
Kapłan, pedagog i poeta
Biskup Tomasz M. Daniel Mames pochodzi z Mińska Mazowieckiego i jest absolwentem Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Stopień doktora nauk humanistycznych uzyskał w zakresie pedagogiki (Uniwersytet Łódzki). Jest członkiem Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Przemyślu, był starszym wykładowcą w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie. Nowy biskup od lat zajmuje się badaniami nad sakramentologią mariawitów oraz praktyką i ideologią oświatową starokatolicyzmu, a także pedagogiką w interdyscyplinarnym ujęciu. Bp Mames przez wiele lat pełnił również służbę duszpasterską w kilku miejscach w Polsce — po święceniach był proboszczem parafii św. Mateusza Apostoła i Ewangelisty w Nowej Sobótce oraz parafii Przenajświętszego Sakramentu w Kadzidłowej (woj. łódzkie), proboszczem w Gniazdowie, Koziegłowach i Starczej (woj. śląskie), opiekował się diasporą mariawicką w Krakowie, a od kilku lat pełni obowiązki proboszcza tytularnego parafii mariawickiej w Paryżu.
Jest autorem wielu publikacji naukowych z teologii mariawickiej, ekumenicznej. Bp Mames jest również autorem monografii, w tym m. in. „Misteria Mysticorum. Szkice z historii i duchowości mariawitów” (Kraków 2009), a w 2022 roku wydał obszerną publikację „Eucharystia Kościoła Starokatolickiego Mariawitów.”
Bp M. Daniel Mames interesuje się również poezją i sam jest autorem tomików poetyckich.
Mariawici — pionierzy
Kościół Starokatolicki Mariawitów jest jednym z dwóch wyznań mariawickich w Polsce. Mariawityzm jest wyznaniem powstałym w Polsce i wyodrębnił się z Kościoła rzymskokatolickiego pod wpływem objawień św. Marii Franciszki Kozłowskiej, które otrzymała 2 sierpnia 1893 roku w Płocka. Po odrzuceniu przez Rzym objawień i potępieniu M. Franciszki oraz odrzuceniu postulatów reform duchowych, mariawici stali się osobnym wyznaniem, charakteryzującym się tradycyjną liturgia katolicką (trydencką) sprawowaną w j. polskim i jednocześnie otwarciem ekumenicznym.
W 1935 roku doszło do rozłamu w mariawityzmie, który trwa do dziś. Jeszcze przed rozłamem mariawici jako pierwsi w Polsce i jako jedni z pierwszych na świecie zaczęli wyświęcać do kapłaństwa i biskupstwa kobiety (1929). Obecnie praktykę tę zachował jedynie Kościół Katolicki Mariawitów z siedzibą w Felicjanowie, choć po rozłamie nurt płocki dalej wyświęcał kobiety i nigdy praktyki święceń nie podważył, a jedynie jej zaprzestał.
Obecnie Kościół Starokatolicki Mariawitów posiada ok. 12 tys. wiernych w Polsce i kilka tysięcy poza granicami, w tym w Prowincji Francuskiej. Największe skupiska mariawitów są w woj. łódzkim i mazowieckim. Kościół posiada trzy diecezje, jedną prowincję i należy do Polskiej Rady Ekumenicznej. Bilateralny dialog teologiczny z Kościołem rzymskokatolickim został zakończony nie doprowadził do znaczących rozstrzygnięć.