Więcej mądrej filozofii w teologii
- 23 marca, 2011
- przeczytasz w 2 minuty
Umocnienie dobrej formacji filozoficznej, która niezbędna jest do poważnego studiowania dobrej teologii – jest głównym celem podpisanego przez Benedykta XVI dekretu Kongregacji ds. Wychowania Katolickiego o reformie kościelnych studiów filozoficznych. Konieczność reformy studiów wypływa z zagrożenia, jakim dla wiary i teologii jest utylitaryzm, sceptycyzm, relatywizm i nieufności wobec rozumu. Reforma studiów filozoficznych dotyczy czterech podmiotów: kościelnych wydziałów filozoficznych, pierwszego cyklu kościelnych wydziałów […]
Umocnienie dobrej formacji filozoficznej, która niezbędna jest do poważnego studiowania dobrej teologii – jest głównym celem podpisanego przez Benedykta XVI dekretu Kongregacji ds. Wychowania Katolickiego o reformie kościelnych studiów filozoficznych.
Konieczność reformy studiów wypływa z zagrożenia, jakim dla wiary i teologii jest utylitaryzm, sceptycyzm, relatywizm i nieufności wobec rozumu. Reforma studiów filozoficznych dotyczy czterech podmiotów: kościelnych wydziałów filozoficznych, pierwszego cyklu kościelnych wydziałów teologicznych, instytutów filozoficznych afiliowanych lub agregowanych do wydziałów filozoficznych oraz instytutów teologicznych afiliowanych lub agregowanych do wydziałów teologicznych.
Dekret Kongregacji ds. Wychowania Katolickiego postanawia, że pierwszy cykl studiów na kościelnych wydziałach filozoficznych, zakończony bakalaureatem, trwający dotychczas dwa lata zostaje przedłużony do trzech lat lub sześciu semestrów. W ich programie wśród dyscyplin obowiązkowych obok filozofii poznania, filozofii przyrody, filozofii człowieka, filozofii bytu i filozofii moralnej ma się znaleźć logika. Podkreślono także szczególną rolę metafizyki.
Reforma wprowadza różne stopnie obowiązywalności poszczególnych przedmiotów. Studenci mają zapoznawać się nie tylko z podręcznikami, ale studiować także teksty najważniejszych autorów. Zwrócono uwagę na stabilność kadry nauczającej. Wykładowca na kościelnym wydziale filozoficznym musi posiadać co najmniej doktorat. Z zasady powinien być on uzyskany na uczelni kościelnej choć określono także warunki przyjęcia na wydział kościelny osób, które uzyskały doktorat na innych uczelniach. Postanowiono, że kościelny wydział filozoficzny musi mieć minimum siedmiu wykładowców stałych.