Kościoły katolickie

Gdy zielonoświątkowcy przechodzą na katolicyzm w obrządku bizantyjskim


Bar­dzo czę­sto sły­szy­my o wspól­no­tach kato­lic­kich prze­cho­dzą­cych do wyznań pro­te­stanc­kich nur­tu zie­lo­no­świąt­ko­we­go, szcze­gól­nie w Ame­ry­ce Połu­dnio­wej, jed­nak gdzie­nie­gdzie ruch ten odby­wa się tak­że w dru­gą stro­nę, a cza­sa­mi nawet w zaska­ku­ją­cej opra­wie. W Wiel­ka­noc gru­pa zie­lo­no­świąt­kow­ców z Kościo­ła Zbo­rów Bożych (Assem­bly of God), włą­cza­jąc byłe­go pasto­ra i jego żonę, prze­szła na kato­li­cyzm w obrząd­ku bizan­tyj­sko-rusiń­skim.


Jak infor­mu­je kato­lic­ki por­tal fran­ci­sma­ry, gru­pa zie­lo­no­świąt­kow­ców z Ari­zo­ny posta­no­wi­ła kon­wer­to­wać na kato­li­cyzm. Prze­ży­wa­ją­cy ducho­wy kry­zys i roz­cza­ro­wa­ni „zmie­nia­ją­cy­mi się wia­tra­mi dok­try­ny oraz kapry­sa­mi i pre­sją kościel­ne­go mar­ke­tin­gu” zie­lo­no­świąt­kow­cy zain­te­re­so­wa­li się kato­li­cy­zmem. Impuls dał pastor Joshua Man­gels. Pod­czas coty­go­dnio­wych spo­tkań stu­dyj­nych zaj­mo­wał się z gru­pą zbo­row­ni­ków tek­sta­mi Ojców Kościo­ła, w tym szcze­gól­nie pisma­mi poświę­co­ny­mi sakra­men­tom.

We wrze­śniu 2016 roku zło­żył urząd pasto­ra i oznaj­mił zbo­ro­wi, że zamie­rza przejść na kato­li­cyzm. Wpraw­dzie decy­zja o kon­wer­sji zapa­dła, jed­nak nie było jesz­cze kon­kret­ne­go pomy­słu, gdzie mia­ła­by ona nastą­pić. Zazwy­czaj pro­te­stan­ci róż­nych wyznań, dekla­ru­ją­cy chęć przej­ścia na kato­li­cyzm uczest­ni­czą w kur­sach orga­ni­zo­wa­nych przez para­fie i die­ce­zję obrząd­ku łaciń­skie­go, a cza­sem przez kato­lic­kie ruchy reli­gij­ne. Za pora­dą zna­jo­me­go były pastor skon­tak­to­wał się z duchow­nym bizan­tyj­sko-rusiń­skiej para­fii, będą­cej czę­ścią Kościo­ła kato­lic­kie­go obrząd­ku bizan­tyj­sko-rusiń­skie­go. Po okre­sie przy­go­to­wa­nia zie­lo­no­świąt­kow­cy zosta­li przy­ję­ci do Kościo­ła w para­fii św. Mela­nii w Tuc­son przez eme­ry­to­wa­ne­go ordy­na­riu­sza epar­chii Pho­enix, bp. Geral­da Dino.

Kościół ten nale­ży do rodzi­ny kato­lic­kich Kościo­łów wschod­nich i odwo­łu­je się do dzie­dzic­twa św. św. Cyry­la i Meto­de­go. Rusi­ni byli pra­wo­sław­ny­mi, któ­rzy na w XVII wie­ku zaak­cep­to­wa­li unia­tyzm – przy­ję­li naucza­nie Rzy­mu zacho­wu­jąc bizan­tyj­ską litur­gię. Ist­nie­nie tej wspól­no­ty było wie­lo­krot­nie zagro­żo­ne, głów­nie z przy­czyn poli­tycz­nych, jed­nak zawsze się odra­dzał. Obec­nie Kościół bizan­tyj­sko-rusiń­ski dzia­ła na tere­nie Ukra­iny, Czech i Ame­ry­ki Pół­noc­nej.

W USA kon­wer­sje grup pro­te­stan­tów na rzym­ski kato­li­cyzm czy pra­wo­sła­wie nie są rzad­ko­ścią, podob­nie jak przej­ścia z tra­dy­cyj­nych Kościo­łów kato­lic­kich na wyzna­nia pro­te­stanc­kie. Ogrom­ne zain­te­re­so­wa­nie wywo­ła­ła maso­wa kon­wer­sja ok. 2000 ewan­ge­li­kal­nych chrze­ści­jan do Antio­cheń­skie­go Kościo­ła Pra­wo­sław­ne­go w latach 80. XX wie­ku, o czym infor­mo­wa­li­śmy w naszym ser­wi­sie.

» Ekumenizm.pl: Ewan­ge­li­kal­ni i kato­li­cy kon­wer­tu­ją na pra­wo­sła­wie

» Ekumenizm.pl: Kato­li­cy nadal tra­cą na rzecz ewan­ge­li­kal­nych


Gale­ria
Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.