Kościoły protestanckie

Byli księża katoliccy pomagają zakładać kościoły protestanckie


„Trze­ba prze­zwy­cię­żyć mit, że histo­ria pro­te­stan­ty­zmu w Ame­ry­ce Łaciń­skiej zaczę­ła się wraz z przy­by­ciem w XIX wie­ku zagra­nicz­nych misjo­na­rzy”, oświad­czył mek­sy­kań­ski teo­log i histo­ryk Car­los Mon­dra­gón, pod­czas II Sym­po­zjum na temat ewan­ge­li­kal­ne­go pro­te­stan­ty­zmu w Ame­ry­ce Łaciń­skiej. Sym­po­zjum to zosta­ło zor­ga­ni­zo­wa­ne przez mek­sy­kań­ską filię Teo­lo­gicz­ne­go Bra­ter­stwa Ame­ry­ki Łaciń­skiej (Fra­ter­ni­dad Teo­ló­gi­ca Lati­no­ame­ri­ca­na – FTL), Ośro­dek Stu­diów Mek­sy­kań­skie­go Pro­te­stan­ty­zmu (Cen­tro de Estu­dios del Pro­te­stan­ti­smo Mexi­ca­no), Wspól­no­tę Chrze­ści­jań­skich Stu­den­tów (Comu­ni­dad […]


„Trze­ba prze­zwy­cię­żyć mit, że histo­ria pro­te­stan­ty­zmu w Ame­ry­ce Łaciń­skiej zaczę­ła się wraz z przy­by­ciem w XIX wie­ku zagra­nicz­nych misjo­na­rzy”, oświad­czył mek­sy­kań­ski teo­log i histo­ryk Car­los Mon­dra­gón, pod­czas II Sym­po­zjum na temat ewan­ge­li­kal­ne­go pro­te­stan­ty­zmu w Ame­ry­ce Łaciń­skiej. Sym­po­zjum to zosta­ło zor­ga­ni­zo­wa­ne przez mek­sy­kań­ską filię Teo­lo­gicz­ne­go Bra­ter­stwa Ame­ry­ki Łaciń­skiej (Fra­ter­ni­dad Teo­ló­gi­ca Lati­no­ame­ri­ca­na – FTL), Ośro­dek Stu­diów Mek­sy­kań­skie­go Pro­te­stan­ty­zmu (Cen­tro de Estu­dios del Pro­te­stan­ti­smo Mexi­ca­no), Wspól­no­tę Chrze­ści­jań­skich Stu­den­tów (Comu­ni­dad de Estu­dian­tes Cri­stia­nos) i bada­czy z Wol­ne­go Naro­do­we­go Uni­wer­sy­te­tu Mek­sy­ku (Uni­ver­si­dad Nacio­nal Autó­no­ma de Méxi­co). Doszło do nie­go w San Cri­stó­bal de las Casas, w Sta­nie Chia­pas, w połu­dnio­wym Mek­sy­ku.

W swo­im wykła­dzie Mon­dra­gón doko­nał roz­dzie­le­nia pro­te­stanc­kich insty­tu­cji, któ­rych przed­sta­wi­cie­le przy­by­li do Ame­ry­ki Łaciń­skiej po woj­nach­nie­po­dle­gło­ścio­wych , aby utwo­rzyć tam pierw­sze pro­te­stanc­kie Kościo­ły, od lite­ra­tu­ry, myśli i pro­te­stanc­kich euro­pej­skich emi­gran­tów, któ­re w róż­nych okre­sach dotar­ły na wyspy Kara­ibów i na wybrze­ża kon­ty­nen­tu już wcze­śniej, pod­czas trzy­stu lat rzą­dów Hisz­pa­nów.

W swo­im cie­ka­wym wykła­dzie Mon­dra­gón wska­zał ist­nie­nie w kra­jach na połu­dnie od rze­ki Río Bra­vo grup wier­nych, któ­rzy odsu­nę­li się od Kościo­ła rzym­sko­ka­to­lic­kie­go jesz­cze w cza­sach hisz­pań­skich i zbie­ra­li się wokół czy­ta­nia i stu­diów Bibli zanim jesz­cze przy­by­li tam ofi­cjal­ni przed­sta­wi­cie­le histo­rycz­nych pro­te­stanc­kich wyznań. Wska­zał też na tzw. „ojców kon­sty­tu­cyj­nych” w Mek­sy­ku (czę­sto księ­ża kato­lic­cy), któ­rzy w dru­giej poło­wie XIX wie­ku sta­ra­li się utwo­rzyć nie­za­leż­ny Kościół kato­lic­ki w Mek­sy­ku, a kie­dy im się to nie uda­ło, to zbli­ży­li się do pro­te­stanc­kich Kościo­łów z USA, z któ­rych pomo­cą utwo­rzy­li jed­ne z pierw­szych Kościo­łów pro­te­stanc­kich w Mek­sy­ku. „Trze­ba uznać i doce­nić obec­ność i dzia­łal­ność byłych księ­ży w zakła­da­niu wie­lu z pierw­szych Kościo­łów pro­te­stanc­kich w Ame­ry­ce Łaciń­skiej”, powie­dział Mon­dra­gón.

Pierw­szym pasto­rem bap­ty­stycz­nym oraz pre­zbi­te­riań­skim w Bra­zy­lii byli rów­nież daw­ni księ­ża rzym­sko­ka­to­lic­cy.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.