Ewangelicko-ewangelickie rozmowy
- 4 stycznia, 2012
- przeczytasz w 2 minuty
Nie tylko ewangelicy oraz rzymscy katolicy starają się zintensyfikować rozmowy ekumeniczne w kontekście zbliżającego się 500-lecia Reformacji. Rozmowy podjęli również ewangelicy unijni, należący obecnie do Unii Kościołów Ewangelickich (UEK), oraz staroluteranie z Samodzielnego Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego Niemiec (SELK). Nie tylko jubileusz reformacyjny, ale również 200. rocznica Unii Pruskiej była pretekstem do podjęcia rozmów. W skład dzisiejszej UEK (dawniej EKU, Kościół Ewangelicko-Unijny) wchodzą Kościoły tradycji luterańskiej, reformowanej […]
Nie tylko ewangelicy oraz rzymscy katolicy starają się zintensyfikować rozmowy ekumeniczne w kontekście zbliżającego się 500-lecia Reformacji. Rozmowy podjęli również ewangelicy unijni, należący obecnie do Unii Kościołów Ewangelickich (UEK), oraz staroluteranie z Samodzielnego Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego Niemiec (SELK). Nie tylko jubileusz reformacyjny, ale również 200. rocznica Unii Pruskiej była pretekstem do podjęcia rozmów.
W skład dzisiejszej UEK (dawniej EKU, Kościół Ewangelicko-Unijny) wchodzą Kościoły tradycji luterańskiej, reformowanej oraz dwa typy Kościołów unijnych, w których funkcjonuje unia administracyjna (wspólne władze centralne, parafie same określają swoją tożsamość wyznaniową) lub unia wyznania (wyznanie określone jest odgórnie dla wszystkich parafii i opiera się ono zarówno na tradycji luterańskiej, jak i reformowanej, przyjmując wybrane księgi wyznaniowe tych wyznań za swoje). UEK jest potężną i zamożną federacją niezależnych Kościołów, które wchodzą w skład EKD (Ewangelickiego Kościoła Niemiec). SELK zaledwie 38-tysięcznym wyznaniem, odwołującym się do tradycji staroluterańskiej, wyodrębnionej w XIX wieku na skutek narzuconej przez pruskie władze unii między luteranami i reformowanymi. Staroluteranie siłą byli zmuszani albo do podporządkowania się dekretowi pruskiego króla albo do emigracji. Ci, którzy pozostali w Niemczech narażeni byli na prześladowania.
Pewien przełom w relacjach ewangelicko-unijno-staroluterańskich nastąpił w 150. rocznicę Unii Pruskiej. Wówczas prezydent Kancelarii Kościelnej EKU, Franz-Reinhold Hildebrandt, oficjalnie przeprosił staroluteran w imieniu Kościołów unijnych za prześladowania, stwierdzając, że policyjne środki przemocy, którymi państwo pruskie próbowało złamać staroluterański opór były niezgodne z ewangelicką zasadą sine vi, sed verbo (bez przemocy, poprzez Słowo).
Z okazji zbliżających się jubileuszy władze UEK i SELK postanowiły powołać bilateralną grupę roboczą, która za rok rozpocznie swoją pracę w Wittenberdze. Temat konsultacji to “Unia, wyznanie oraz tożsamość kościelna.” Celem dialogu ma być pogłębienie zrozumienia wspólnej historii, pojednanie oraz określenie teologicznych różnic dziś w świetle współczesnego dialogu ekumenicznego oraz refleksji dogmatycznej w dzisiejszym ewangelicyzmie.
Kościoły staroluterańskie istniały również na obszarach należących dziś do Polski. Kościół Ewangelicko-Augsburski w RP jest spadkobiercą prawnym Kościoła staroluterańskiego (ale również ewangelicko-unijnego!) i niektóre parafie do dziś używają dawnych kościołów wybudowanych przez staroluteranów (np. w Zielonej Górze)
Na zdjęciu wnętrze Kościoła Jezusowego w Zielonej Górze zbudowanego przez staroluteran.
:: Ekumenizm.pl: 200 lat protestanckiego logo