Kościoły wschodnie

Rosja: Potrzebni duchowni wschodniego obrządku


Jak wyni­ka z danych poda­wa­nych przez rzym­sko­ka­to­lic­ką Kon­fe­ren­cję Epi­sko­pa­tu w Rosji na tere­nie Fede­ra­cji dzia­ła obec­nie szes­na­stu duchow­nych unic­kich. Ich nie­wiel­ka licz­ba nie odpo­wia­da fak­tycz­nym zapo­trze­bo­wa­niom wspól­no­ty grec­ko­ka­to­lic­kiej na tere­nie tego kra­ju. Księ­ża są albo gre­ko­ka­to­li­ka­mi, albo biry­tu­ali­sta­mi. Ich licz­ba jest sta­now­czo za mała, by mogli bez prze­szkód posłu­gi­wać w para­fiach rosyj­skich. Naj­więk­sza spo­łecz­ność gre­ko­ka­to­li­ków ist­nie­je na tery­to­rium Sybe­rii. Jak wyni­ka z badań zle­co­nych przez prze­wod­ni­czą­ce­go Kon­fe­ren­cji Epi­sko­pa­tu Kato­lic­kie­go w Rosji, bp Josi­pa […]


Jak wyni­ka z danych poda­wa­nych przez rzym­sko­ka­to­lic­ką Kon­fe­ren­cję Epi­sko­pa­tu w Rosji na tere­nie Fede­ra­cji dzia­ła obec­nie szes­na­stu duchow­nych unic­kich. Ich nie­wiel­ka licz­ba nie odpo­wia­da fak­tycz­nym zapo­trze­bo­wa­niom wspól­no­ty grec­ko­ka­to­lic­kiej na tere­nie tego kra­ju. Księ­ża są albo gre­ko­ka­to­li­ka­mi, albo biry­tu­ali­sta­mi. Ich licz­ba jest sta­now­czo za mała, by mogli bez prze­szkód posłu­gi­wać w para­fiach rosyj­skich. Naj­więk­sza spo­łecz­ność gre­ko­ka­to­li­ków ist­nie­je na tery­to­rium Sybe­rii.

Jak wyni­ka z badań zle­co­nych przez prze­wod­ni­czą­ce­go Kon­fe­ren­cji Epi­sko­pa­tu Kato­lic­kie­go w Rosji, bp Josi­pa (Wer­tha), ich gru­pa (2 000 000) prze­kra­cza liczeb­nie całą wspól­no­tę unic­ką na zachod­niej Ukra­inie, skąd w prze­szło­ści depor­to­wa­no wie­lu kato­li­ków wschod­nie­go obrząd­ku.


Bada­nia pomo­gły okre­ślić, iż z milio­na wszyst­kich Ukra­iń­ców miesz­ka­ją­cych na tere­nie Fede­ra­cji Rosyj­skiej, aż 2/3 zamiesz­ku­je tery­to­rium azja­tyc­kie. Kul­tu­ro­wy­mi cen­tra­mi spo­łecz­no­ści grec­ko­ka­to­lic­kiej są mia­sta Pro­ko­piewsk oraz sto­li­ca Obwo­du Omskie­go, Omsk. Wspól­no­ta w Pro­ko­piew­sku utrzy­ma­ła się w cza­sach ZSRR dzię­ki odda­ne­mu dla spra­wy Cer­kwi, o. Wasy­lo­wi Rud­ce, któ­ry – mimo zaka­zu władz – prze­wod­ni­czył Świę­tym Litur­giom w pro­ko­pie­kw­skiej para­fii, w tajem­ni­cy chrzcił dzie­ci i bło­go­sła­wił ślu­by.

Część z uni­tów prze­nio­sła się tak­że do Okrę­gu Tiu­meń­skie­go, by pra­co­wać przy tam­tej­szych szy­bach naf­to­wych. Dziś robot­ni­cy znaj­du­ją się pra­wie poza zasię­giem dzia­łal­no­ści grec­ko­ka­to­lic­kich duchow­nych. Jak wyni­ka z danych zgro­ma­dzo­nych przez Kon­fe­ren­cję Epi­sko­pa­tu, pra­cow­ni­cy szy­bów przy­stę­pu­ją do spo­wie­dzi i do Komu­nii świę­tej dwa razy do roku, gdy przy­jeż­dża­ją na świę­ta Boże­go Naro­dze­nia i Wiel­ka­no­cy, aby spę­dzić ten czas ze swo­imi bli­ski­mi.
Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.