Magazyn

Albański Kościół Prawosławny


Histo­ria Alba­nii zaczę­ła się oko­ło 300 r. przed Chry­stu­sem, kie­dy dzi­siej­sze tere­ny kra­ju zna­la­zły się wewnątrz kró­le­stwa Illi­ri. Przez jakiś czas wybrze­że Alba­nii było kolo­ni­zo­wa­ne przez Gre­ków, jed­nak nie zapusz­cza­li się oni w głąb lądu. Póź­niej zie­mia­mi tymi zawład­nę­li Rzy­mia­nie, po 395 r. nale­ża­ły one do Cesar­stwa Bizan­tyj­skie­go, zosta­ły naje­cha­ne przez Sło­wian, przy­łą­czo­ne do Buł­ga­rii, w XII wie­ku sta­ły się pań­stwem nie­pod­le­głym, by zaraz potem zostać pod­bi­te przez Ser­bię i w koń­cu, w XV wie­ku, zna­leźć się pod wła­da­niem Tur­cji, prak­tycz­nie aż do 1913 r. Zaraz potem Alba­nia była oku­po­wa­na pod­czas I woj­ny świa­to­wej przez Ser­bów, Austria­ków i Wło­chów, a w 1920 r., dzię­ki popar­ciu ame­ry­kań­skie­go pre­zy­den­ta Wil­so­na ponow­nie odzy­ska­ła nie­za­wi­słość. W 1939 r. zaję­ta przez Wło­chy, potem przez Niem­cy, w 1944 r. w koń­cu uzy­ska­ła nie­pod­le­głość jako pań­stwo komu­ni­stycz­ne, a po 1990 r. sta­ła się pań­stwem demo­kra­tycz­nym.


Chrze­ści­jań­stwo zosta­ło zaszcze­pio­ne na zie­miach dzi­siej­szej Alba­ni jesz­cze przed Edyk­tem Medio­lań­skim z 313 r. Przy­by­ło tam z dwóch stron. Pół­noc była zamiesz­ka­na przez „ghegs” i ci zosta­li nawró­ce­ni przez misjo­na­rzy łaciń­skich, nato­miast połu­dnie zamiesz­ki­wa­li „tosk” i ci zosta­li nawró­ce­ni przez misjo­na­rzy języ­ka grec­kie­go.


Do pierw­szej schi­zmy wewnątrz Kościo­ła albań­skie­go doszło w 484 r. w związ­ku ze spra­wą patriar­chy Kon­stan­ty­no­po­la Aca­cio. W 519 r. doszło do ponow­ne­go pojed­na­nia z Rzy­mem, ale w 731 r. Kościół albań­ski ponow­nie zerwał sto­sun­ki z papie­żem. W 1019 r. bizan­tyj­ski cesarz Bazy­lii II przy­łą­czył Alba­nię do auto­no­micz­ne­go arcy­bi­skup­stwa Ocri­da w Buł­ga­rii (arcy­bi­skup­stwo to prze­sta­ło ist­nieć w 1767 r.).


Po zaję­ciu Alba­ni przez Tur­ków z bie­giem cza­su lud­ność maso­wo przy­ję­ła Islam, a reszt­ki chrze­ści­jan pra­wo­sław­nych pod­le­ga­ły patriar­cha­to­wi eku­me­nicz­ne­mu w Kon­stan­ty­no­po­lu. Wraz z ruchem nie­pod­le­gło­ścio­wym, aby uzy­skać swo­ją pań­stwo­wość, zaczął się rów­nież orga­ni­zo­wać ruch nie­pod­le­gło­ścio­wy wewnątrz albań­skie­go Kościo­ła. Na jego cze­le stał ksiądz Fan Noli, któ­ry prze­tłu­ma­czył na język albań­ski litur­gicz­ną księ­gę Kościo­ła pra­wo­sław­ne­go. Miał jed­nak pro­ble­my z wła­dza­mi, więc wyemi­gro­wał do USA, gdzie został w koń­cu mia­no­wa­ny bisku­pem pra­wo­sław­nych Albań­czy­ków w Sta­nach Zjed­no­czo­nych. Zmarł w 1965 r. 


W 1922 r. w Berat zebrał się Kon­gres Pra­wo­sław­ny, któ­re­go uczest­ni­cy jed­no­stron­nie ogło­si­li Auto­ce­fa­lię Pra­wo­sław­ne­go Kościo­ła Alba­nii. Bisku­pi grec­cy zare­ago­wa­li opusz­cza­jąc kraj. W 1926 r. patriar­cha Kon­stan­ty­no­po­la zaofia­ro­wał ugo­dę, według któ­rej Albań­czy­cy mogli dojść do auto­ke­fa­lii w spo­sób bar­dziej upo­rząd­ko­wa­ny, na co jed­nak nie przy­stał rząd albań­ski. W 1929 r. biskup John Bes­sa­rion, z pomo­cą pew­ne­go bisku­pa serb­skie­go, wyświę­cił dwóch pra­wo­sław­nych bisku­pów albań­skich. W ten spo­sób został utwo­rzo­ny Synod Tira­ny, sto­li­cy Alba­nii, i Kościół ponow­nie ogło­sił swo­ją auto­ce­fa­lię. Kon­stan­ty­no­pol zare­ago­wał na to usu­wa­jąc z urzę­du bisku­pów albań­skich, na co z kolei rząd albań­ski odpo­wie­dział wyrzu­ca­jąc z kra­ju przed­sta­wi­cie­li patriar­cha­tu Kon­stan­ty­no­po­la. Schi­zma jed­nak nie trwa­ła zbyt dłu­go, gdyż w koń­cu patriar­cha Kon­stan­ty­no­po­la uznał auto­ce­fa­lię Pra­wo­sław­ne­go Kościo­ła Alba­nii regu­lu­jąc sytu­ację tego Kościo­ła 12 kwiet­nia 1937 r. Tego same­go roku zosta­ło otwo­rzo­ne pra­wo­sław­ne semi­na­rium albań­skie w Koryt­sa.


W okre­sie pomię­dzy oby­dwo­ma woj­na­mi świa­to­wy­mi na tere­nie Alba­nii ist­nia­ło arcy­bi­skup­stwo Tira­ny i trzy inne die­ce­zje w: Berat, Argy­ro­ka­stro i Koryt­sa. Cho­ciaż języ­kiem litur­gicz­nym Kościo­ła był język grec­ki, to jed­nak od 1930 r. zaczę­to pro­ces prze­tłu­ma­cze­nia wszyst­kich ksiąg i tek­stów litur­gicz­nych na język albań­ski.  


Kie­dy na koniec II Woj­ny Świa­to­wej wła­dza w 1945 r. prze­szła osta­tecz­nie w ręce komu­ni­stów, któ­rzy zaczę­li krwa­wo prze­śla­do­wać wszyst­kie gru­py reli­gij­ne ist­nie­ją­ce w Alba­nii wów­czas jesz­cze 22 pro­cent lud­no­ści nale­ża­ła do Kościo­ła pra­wo­sław­ne­go, 10 pro­cent do Kościo­ła rzym­sko­ka­to­lic­kie­go, a resz­ta była muzuł­ma­na­mi.


Na począt­ku komu­ni­ści uwię­zi­li i zamor­do­wa­li wie­lu wpły­wo­wych kapła­nów, zaka­za­li dzia­łal­no­ści jakim­kol­wiek orga­ni­za­cjom reli­gij­nym, a w 1949 r. usu­nę­li ze sta­no­wi­ska arcy­bi­sku­pa Tira­ny Chri­sto­phe­ra Kis­si. Do 1951 r. wszy­scy bisku­pi zosta­li zastą­pie­ni przez oso­by odpo­wia­da­ją­ce rzą­do­wi.


Komu­ni­ści w Alba­nii byli o wie­le bar­dziej ate­istycz­ni i nasta­wie­ni anty­re­li­gij­nie, ani­że­li rzą­dy mark­si­stow­skie innych kra­jów. Wal­ka z reli­gią doszła do jesz­cze więk­sze­go nasi­le­nia w 1967 r., kie­dy komu­ni­stycz­ny rząd Alba­nii naka­zał zamknię­cie wszyst­kich reli­gij­nych budyn­ków kra­ju, w tym 2169 kościo­łów, mecze­tów, klasz­to­rów, a wszel­ka dzia­łal­ność reli­gij­na mia­ła odtąd zostać uzna­na jako dzia­łal­ność prze­stęp­cza. Odtąd kraj miał być cał­ko­wi­cie ate­istycz­nym. Pra­wo­sław­ny arcy­bi­skup Tira­ny Damia­nos został tego same­go 1967 r. uwię­zio­ny i zmarł w wię­zie­niu w 1973 r.


Żaden z pra­wo­sław­nych bisku­pów Alba­nii nie prze­żył koń­ca reżi­mu komu­ni­stycz­ne­go. To dla­te­go, kie­dy w 1990 r. doszło do prze­far­bo­wa­nia dotych­cza­so­wych komu­ni­stów na socjal­de­mo­kra­tów, Kościół musiał zwró­cić się o pomoc do Kon­stan­ty­no­po­la, gdzie patriar­cha eku­me­nicz­ny mia­no­wał metro­po­li­tę Ana­sta­ze­go de Andro­usis (pro­fe­so­ra uni­wer­sy­tec­kie­go w Ate­nach) jako patriar­chal­ne­go egzar­chę w kra­ju. Jego głów­nym zada­niem mia­ło być zaję­cie się kano­nicz­ną odbu­do­wą Pra­wo­sław­ne­go Kościo­ła Alba­nii. Wresz­cie 24 czerw­ca 1992 roku Świę­ty Synod Patriar­cha­tu Eku­me­nicz­ne­go mia­no­wał Ana­sta­ze­go arcy­bi­sku­pem Tira­ny i całej Alba­nii, a innych trzech bisku­pów (wszyst­kich naro­do­wo­ści grec­kiej) bisku­pa­mi albań­skich die­ce­zji. Cho­ciaż rząd albań­ski nie uznał nowych bisku­pów, to jed­nak już w sierp­niu 1992 r. arcy­bi­skup Ana­sta­zy został wpro­wa­dzo­ny na swój nowy urząd. Dopie­ro w lip­cu 1996 r. zosta­li wyświę­ce­ni trzej pozo­sta­li bisku­pi wybra­ni już w 1992 r., aby objąć kon­kret­ne die­ce­zje. I tym razem rząd albań­ski zare­ago­wał ostro nie tyl­ko ponow­nie odrzu­ca­jąc mia­no­wa­nie Gre­ków na biskup­stwa wewnątrz pań­stwa, ale na doda­tek zabra­nia­jąc im wjaz­du do kra­ju i doma­ga­jąc się bisku­pów pocho­dze­nia albań­skie­go.


Rząd albań­ski w oso­bie pre­zy­den­ta Beri­sha w paź­dzier­ni­ku 1994 r. skie­ro­wał się rów­nież prze­ciw oso­bie arcy­bi­sku­pa Ana­sta­ze­go. Pre­zy­dent oświad­czył, że Ana­sta­zy został mia­no­wa­ny na urząd w Koście­le albań­skim tyl­ko cza­so­wo i zło­żył pro­po­zy­cję nowe­go kon­sty­tu­cyj­ne­go pro­jek­tu, według któ­re­go na cze­le Pra­wo­sław­ne­go Kościo­ła Alba­nii powi­nien stać wyłącz­nie Albań­czyk, przy czym powi­nien on uro­dzić się w kra­ju i żyć tutaj przez cały czas lub przy­naj­mniej przez 20 lat. Pro­jekt ten jed­nak został odrzu­co­ny 60 pro­cen­ta­mi gło­sów w listo­pa­dzie tego same­go roku. Cho­ciaż sytu­acja arcy­bi­sku­pa pozo­sta­ła dalej nie­pew­na, zwłasz­cza z powo­du napięć pomię­dzy Ate­na­mi i Tira­ną z powo­du mniej­szo­ści grec­kiej w Alba­nii (spis lud­no­ści z 1989 r. wyka­zał, że w kra­ju żyje oko­ło 60 tysię­cy Gre­ków), to jed­nak od grud­nia sto­sun­ki Kościół – rząd ule­gły polep­sze­niu.  


Po dłu­gich nego­cja­cjach w 1998 r. doszło do ugo­dy pomię­dzy rzą­dem i Pra­wo­sław­nym Kościo­łem Alba­ni i Eku­me­nicz­nym Patriar­cha­tem Kon­stan­ty­no­po­la. Według tej ugo­dy dwóch z bisku­pów wyświę­co­nych w 1996 r. musia­ło zre­zy­gno­wać z obję­cia swo­ich die­ce­zji w Alba­nii, a tyl­ko jeden, biskup Igna­cy z Die­ce­zji Berat został wpro­wa­dzo­ny na swój urząd bisku­pi 18 lip­ca 1998 r. Jesz­cze tego same­go dnia biskup Igna­cy i arcy­bi­skup Ana­sta­zy spo­tka­li się na spe­cjal­nym zebra­niu z dwo­ma przed­sta­wi­cie­la­mi patriar­cha­tu Kon­stan­ty­no­po­la i wybra­li na urząd bisku­pi dwóch etnicz­nych Albań­czy­ków: 43 let­nie­go archi­man­dry­tę Jana Pelu­shi jako metro­po­li­tę Kor­ca i 77 let­nie­go księ­dza Kosnę Qir­jo na bisku­pa Apol­lo­ni. W ten spo­sób został osta­tecz­nie utwo­rzo­ny Świę­ty Synod Pra­wo­sław­ne­go Kościo­ła Alba­nii.


Pomi­mo prze­śla­do­wań i pro­ble­mów jurys­dyk­cyj­nych pra­wo­sław­ny Kościół nigdy nie utra­cił swo­jej żywot­no­ści. Tyl­ko w pierw­szych sze­ściu latach wol­no­ści zosta­ło wybu­do­wa­ne 70 nowych świą­tyń, a 65 zosta­ło odbu­do­wa­nych i 100 napra­wio­nych. W 1992 r. w opusz­czo­nym hote­lu w Dur­rës otwar­to Aka­de­mię Teo­lo­gicz­ną „Zmar­twych­wsta­nia Chry­stu­sa”, w któ­rej stu­diu­je dzie­siąt­ki kan­dy­da­tów do kapłań­stwa.


Upa­dek komu­ni­stycz­ne­go reżi­mu prze­ży­ło wyłącz­nie 22 pra­wo­sław­nych kapła­nów, z któ­rych w 1998 r. żyło jesz­cze tyl­ko 5. W tym krót­kim cza­sie wol­no­ści zosta­ło wyświę­co­nych 92 nowych albań­skich kapła­nów, cho­ciaż licz­ba tych cią­gle jesz­cze jest nie­wy­star­cza­ją­ca.


Od paź­dzier­ni­ka 1992 r. Pra­wo­sław­ny Kościół Alba­nii posia­da swój ofi­cjal­ny mie­sięcz­nik „NGJALLIA” („Zmar­twych­wsta­nie”), a od 1997 r. posia­da rów­nież swo­ją ofi­cjal­ną roz­gło­śnię radio­wą, też o tej samej nazwie.


Tym­cza­sem poza Kościo­łem albań­skim w kra­ju ist­nie­ją jesz­cze dwie inne oddziel­ne albań­skie jurys­dyk­cje pra­wo­sław­ne w Sta­nach Zjed­no­czo­nych Ame­ry­ki.  Jed­ną jest Albań­ska Archi­die­ce­zja Pra­wo­sław­na w Ame­ry­ce, któ­rą zor­ga­ni­zo­wał tam ksiądz Fan Noli, a któ­ra jest czę­ścią Pra­wo­sław­ne­go Kościo­ła w Ame­ry­ce. Nale­ży do niej 13 albań­skich para­fii pra­wo­sław­nych w USA  i pod­le­ga ona metro­po­li­cie The­odo­siu­so­wi. Dru­ga, mniej­szo­ścio­wa, jako Albań­ska Die­ce­zja Pra­wo­sław­na w Ame­ry­ce pod­le­ga bez­po­śred­nio patriar­cha­to­wi eku­me­nicz­ne­mu z Kon­stan­ty­no­po­la, przy czym w USA pod­le­ga arcy­bi­sku­po­wi Iako­vo­so­wi z Grec­kiej Archi­die­ce­zji Pra­wo­sław­nej Ame­ry­ki Pół­noc­nej i Połu­dnio­wej.


Licz­ba wier­nych Pra­wo­sław­ne­go Kościo­ła Alba­nii jest obli­cza­na na oko­ło 1,5 milio­na osób. Ist­nie­ją rów­nież dwie wspól­no­ty kato­lic­kie rytu bizan­tyj­skie­go, któ­ry­mi zaj­mę się w osob­nym tek­ście


Ks. Miro­sław Kro­pi­dłow­ski

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.