Antropologiczne podstawy sakramentologii Asyryjskiego Kościoła Wschodu
- 14 września, 2003
- przeczytasz w 3 minuty
Tekst ten jest próbą przedstawienia antropologicznych podstaw sakramentologii wypracowanej przez Asyryjski Kościół Wschodu. Jest ona o tyle interesująca, że kształtowała się w izolacji od myśli zachodniego i wschodniego chrześcijaństwa, i zachowuje wiele elementów pierwotnego chrześcijaństwa. Dlatego jego bliższe poznanie może być niezwykle pożyteczne.
Zdaniem Mar Bawai Soro — teologa należącego do tego Kościoła, aby dobrzez rozumieć asyryjską sakramentologię konieczne jest szczegółowe omówienie antropologii Asyryjskiego Kościoła Wschodu, która kształtowała się całkowicie poza kontekstem zachodnich sporów pelagiańskich, i której obce jest poczucie absolutnego i całkowitego upadku człowieka, właściwe dla całej chrześcijańskiej tradycji poaugustyńskiej (zarówno w jej wydaniu katolickim, jak i protestanckim). Największy wpływ na ukształtowanie się myślenia teologicznego Kościoła Wschodu miał Teodor z Mopsuestii (czczony w tym Kościele, jako “biskup i Interpretator Świętych Pism”).
Antropologia Teodora z Mapsuestii opiera się na przekonaniu, iż nie istnieje nic takiego, jak dziedziczny grzech (w znaczeniu augustyńskim czy tomistycznym “grzech pierworodny”). Przyjmuje on wprawdzie pewne określone skutki upadku Adama, ale nie rozumie ich, jako całościowego skażenia natury ludzkiej, czy uczestnictwa każdego człowieka w upadku Adama, jak ujmuje to późniejsze chrześcijaństwo Zachodu. Człowiek w skutek upadku Adama ma, co najwyżej “dodatkową skłonność do grzechu”. Upadek Adama skutkuje jednak w stanie ludzkości przynajmniej trzema zasadniczymi zmianami. Pierwsza z nich to przekazanie przez Adama pozostałym ludziom śmiertelnego ciała i … pewnej skłonności do grzechu. Drugą jest uczynienie z pierwotnie nienaturalnej śmierci, wydarzenia absolutnie w życiu ludzkim naturalnego. Trzecim skutkiem upadku jest natomiast zniszczenie jedności kosmosu i duchowej harmonii duchowej i materialnej wszechświata (1).
Nie do zaakceptowania jest jednak dla Teodora z Mapsuestii np. ujęcie np. Pawła VI, który w “Credo” uznaje: “Wierzymy, że w Adamie wszyscy zgrzeszyli. (…) Utrzymujemy za Soborem Trydneckim, że grzech pierworodny bywa przekazywany przez zrodzenie, a nie naśladowanie i że jest własnym grzechem każdego”(2) . Dla Teodora bowiem, jak wskazuje Mar Bawai Soro — można mówić najwyżej o dziedziczeniu pewnej skłonności do grzechu i śmiertelności, nie jednak o dziedziczeniu grzechu (grzech bowiem związany jest zawsze z wolą, a nigdy z naturą). Paradoksalnie koncepcja Teodora bliska jest teologii rozumienia grzechu pierworodnego Orygenesa (należącego do wrogiej szkole antiocheńskiej szkoły aleksandryjskiej). On również wskazuje na to, że człowiek dziedziczy po Adamie pewną skłonność do grzechu (przekazywaną przez poczęcie fizyczne) oraz śmiertelność. Trudno natomiast u niego mówić o zachodnim przekonaniu o uczestnictwie i odpowiedzialności wszystkich ludzi za grzech Adama, czy o jego dziedziczeniu(3) .
Szczególne znaczenie u Teodora z Mapsuestii ma jednak w planie zbawienia śmierć czy śmiertelność ludzi. Jest ona, jak podkreśla Mar Bawai Soro nie tylko karą za grzech, ale także przygotowaniem stworzenia na zbawienie i zachętą do życia według Bożych zasad moralnych(4) . Śmiertelność jednak, nie jest u niego tylko stanem ciała, ale również osłabieniem duszy i jej skłonnością do grzechu. Do osiągnięcia prawdziwej cnoty śmiertelna ludzka natura potrzebuje więc łaski. Ta zaś jest przekazywana człowiekowi w Sakramentach, oferujących nieśmiertelność (duchową). Człowiek, po upadku nie może sam zwalczyć złych podszeptów Szatana. Boża łaska, według Teodora z Mapsuestii (a zatem również dla Asyryjskiego Kościoła Wschodu), nie pozbawia jednak człowieka wolności woli. Boskie działanie w człowieku jest procesem dynamicznym i zakłada współdziałanie człowieka, wzajemną interakcję, pewien rodzaj współpracy(5).
Wszystko to prowadzi do wniosku, że raza — sakrament jest spotkaniem między wieczną, łaską Bożej Miłości a człowieczym współdziałaniem, które to spotkanie dokonuje się pośród zranionego grzechem świata(6).
Przypisy
(1) Mar Bawai Soro, Understanding the Sacraments in the Church of the East, referat wygłoszony podczas Fourth Pro Oriente Syriac Commission Consultation: “Sacraments in the Syriac Tradition”, 29 February to 2 March 2000, Vienna, s. 7.(2) Paweł VI, Credo, w: “Breviarium Fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła”, opr. St. Głowa, I. Bieda, Poznań 1998, s. 206–207.(3) M. Szram, Nauka o grzechu Adama w Komentarzu do Listu do Rzymian Orygenesa, w: “Grzech pierworodny”, red. H. Pietras, Kraków 1999, s. 63.(4) Mar Bawai Soro, Understanding the Sacraments in the Church of the East, s. 8.(5) Tamże, s. 9–10.(6) Tamże, s. 12.