August Tholuck — żywioł i potrzeba wiary
- 30 lipca, 2004
- przeczytasz w 6 minut
XIX-wieczna teologia ewangelicka zdominowana jest przez tak znane osobistości jak Albert Ritschl, Adolf von Harnack, Rudolf Otto czy Ernst Troeltsch zaliczanych w mniejszym lub większym stopniu do liberalnej teologii protestanckiej. W cieniu tych wielkich teologów stoją inni, których nazwiska są dziś mało znane, choć dla swoich współczesnych byli ważnymi przewodnikami wiary. Jednym z zapomnianych teologów XIX wieku był August Tholuck nazywany niekiedy „ojcem Kościoła XIX wieku”. Tholuck jest reprezentantem teologii ortodoksyjnej i to w czasie, który naznaczony był światopoglądowym przejściem od oświeceniowego racjonalizmu do filozoficznego idealizmu i romantyzmu.
Friedrich August Gotttreu Tholuck urodził się 30. marca 1799 roku we Wrocławiu w wielodzietnej rodzinie rzemieślniczej. Od najmłodszych lat Tholuck wykazywał nadzwyczajne zdolności intelektualne. Niektóre źródła wspominają o tym, że w wieku 17 lat Tholuck posługiwał się sprawnie ok. 19 językami. Łatwość w nauce języków obcych umożliwiła mu spore rozeznanie w obcojęzycznej literaturze, przede wszystkim religijnej. Mając niespełna 18 lat Tholuck został studentem filologii na Uniwersytecie Wrocławskim, gdzie pogłębiał znajomość języka arabskiego. W tym czasie nawiązuje kontakt z profesorem J. G. Scheibelem, kaznodzieją ruchu przebudzeniowego, który od 1817 roku należy do obozu konserwatywnych luteranów.
W tymże roku, w którym obchodzono 300-lecie ogłoszenia przez ks. dr. Marcina Lutra 95 tez, król pruski zarządził na mocy tzw. edyktu gabinetowego unię kościelną na podległych mu terenach między ewangelikami tradycji luterańskiej i reformowanej, powołując do życia Kościół Ewangelicko-Unijny zwany również Kościołem Unii Pruskiej (w czasach Republiki Weimarskiej Kościół Unii Staropruskiej). Duża część pruskich luteranów nie zgodziła się na unię z reformowanymi i utworzyła Kościół Staroluterański, który istnieje do dziś. Tholuck uczestniczył w wykładach prof. Scheibla, skierowanych przeciwko Unii Pruskiej i poznał wielu teologów, nie identyfikujących się z polityką kościelną króla Prus.
Ważną osobą dla duchowego rozwoju Augusta Tholucka był berliński orientalista prof. H. F. von Dietz, przedstawiciel konserwatywnego nurtu w Kościele Ewangelickim. Pod jego wpływem Tholuck podjął decyzję o immatrykulacji na Fakultecie Teologicznym Uniwersytetu w Berlinie, gdzie podczas wykładów ma możliwość poznania poglądów słynnego ks. F. D. Schleiermachera. Chociaż Tholuck był pod wrażeniem Schleiermachera, to teologicznie był mu on jednak obcy.
Już jako student 5. semestru teologii ewangelickiej Tholuck zostaje powołany na stanowiska nadzwyczajnego profesora (!) katedry języków orientalnych i egzegezy Starego Testamentu na Uniwersytecie w Dorpacie (dziś Tartu). W Dorpacie istniała bardzo silna frakcja liberalna, jednakże nie brakowało również konserwatystów, którzy z utęsknieniem czekali na „wybawienie od neologii”, jak określano teologię oświecenia. Z przyczyn zdrowotnych Tholuck nie objął tego stanowiska i w wieku 21 lat (1820) przedłożył na fakultecie teologicznym w Berlinie pracę licencjacką o mistycznym panteizmie w Oriencie, która miała go upoważnić do prowadzenia wykładów teologicznych. Praca Tholucka napotkała na kilka trudności. Jedną z nich była negatywna opinia dziekana fakultetu, słynnego Schleiermachera, który zarzucił pracy Tholucka, że jest mało teologiczna.
W semestrze zimowym 1820/21 August Tholuck rozpoczął prowadzenie wykładów z teologii Starego Testamentu i orientalistyki, które nie cieszyły się początkowo większym powodzeniem. Większą uwagę studentów przyciągało tzw. collegium pietatis prowadzone przez Tholucka, praktykujące pobożność biblijną. Od 1824 roku Tholuck był jednym z trzech wydawców czasopisma misyjnego „Przyjaciel Izraela, Czasopismo dla Chrześcijan i Izraelitów”, a od 1826 r. mniej znanego pisma „Najnowsze Wiadomości z Królestwa Bożego”. Z pietystycznymiinicjatywami ostro walczył ks. Schleiermacher, który z ambony potępiał nawracanie Żydów na chrześcijaństwo. Tholuck mocno angażował się w najróżniejsze towarzystwa misyjne i podejmował działalność dydaktyczną w szkołach misyjnych. W latach 1821–1825 był dyrektorem pruskiego Towarzystwa Biblijnego i często reprezentował swój kraj na dorocznych zgromadzeniach towarzystw biblijnych w Londynie.
Teologiczna twórczość
Jednym z najbardziej znanych dzieł Tholucka jest napisana anonimowo w 1823 roku książka „Guido i Juliusz.” Książka ta powstała na kanwie polemiki z teologiem L. de Wette, który reprezentował liberalną wizję teologicznego powołania. Powołanie teologa ma według Tholucka wtedy miejsce, gdy ten kierowany jest nauką, będącą pod nieustannym wpływem pobożnego i zdrowego uczucia. Zgodnie z tym przekonaniem usprawiedliwienie człowieka oznacza duchowe doskonalenie, oczyszczenie oraz przebóstwienie ludzkiej natury. Sprzeciwiając się poglądowi de Wette, który głosił, że grzech Adama jest mitem, August Tholuck podkreślał, że odkupienie zakłada świadomość, że człowiek bez pomocy Boga jest bezpowrotnie zgubiony: „Tylko wtedy, gdy własne poznanie zstąpi do piekieł możliwe staje się wniebowstąpienie poznania Boga.”
W teologii Tholucka ważnym terminem jest pojęcie potrzeby (Bedürfnis). To właśnie Bedürfnis jest obok poznania ważnym elementem wiary chrześcijańskiej. Dla Tholucka chrześcijaństwo nie jest systemem, ale zaspokojeniem potrzeb duchowych, a nade wszystko głodu za zbawieniem. Poglądy Tholucka mają swoje negatywne odbicie w filozofii Ludwiga Feuerbacha, jednakże trzeba mieć na uwadze fakt, że Tholuck odcinał się od moralizatorskiego ujęcia chrześcijaństwa, i podkreślał, że znakiem rozpoznawczym narodzonych na nowo w Chrystusie chrześcijan nie jest moralna asceza, ale pokora wobec Boga i miłość do bliźnich. Myśl Tholucka posiada silny wątek wspólnotowy oraz liturgiczny,i nie daje się zredukować do indywidualistycznie spłyconego ujęcia usprawiedliwienia.
Działalność w Halle
W listopadzie 1825 August Tholuck, mając zaledwie 26 lat, otrzymuje tytuł profesora zwyczajnego i w 1826 r. zaczyna prowadzić wykłady na Uniwersytecie w Halle, a także gościnnie w Rzymie, gdzie przez rok (1829) pełnił fukncję kapelana ewangelickiej diaspory. Pierwsze lata w Halle nie były łatwe dla młodego profesora, który uwikłany był w spór między konserwatystami z kręgu Evangelische Kirchenzeitung a liberałami.[1]
W tzw. Dysputacji Lipskiej o Racjonalizmie (1826/27) Ludwig v. Gerlach domagał się państwowej kontroli nad fakultetami teologicznymi. W anonimowych publikacjach krytykował nowoczesną egzegezę biblijną i zaatakował liberalnych teologów. Wprawdzie Tholuck również miał zastrzeżenia co do nieograniczonej wolności (Lehrfreiheit) nauczania, to jednak przeciwny był wyłączaniu tzw. racjonalistów z Kościoła i mieszaniu się państwa w sprawy nauczania. Tym samym Tholuck wywołał tzw. Spór z Halle (1829/30), który poróżnił go z konserwatywnymi kolegami.
Wprawdzie August Tholuck związany był z ruchem przebudzeniowym, to jednak nigdy nie prezentował postawy radykalnie indywidualistycznej jak większość pietystycznych teologów. Dla Tholucka oczywista była konieczność eklezjologicznej refleksji nad wiarą, co wiązało się choćby z silnym przywiązaniem teologa do tradycji wyznaniowej wyrażonej w księgach symbolicznych. W Rzymie Tholuck prowadził serię wykładów, dotyczących Konfesji Augsburskiej (1530), będąc jednocześnie przeciwnym radykalnemu konfesjonalizmowi: Tholuck potępiał z jednej strony prześladowania staroluteranów przez państwo pruskie, ale z drugiej strony wyrażał ubolewanie, że namiętni zwolennicy teologii luterskiej tak mocno odgradzają się od siostrzanego Kościoła Ewangelicko-Reformowanego. Tholuck wraz z prof. Augustem Neandrem (1789–1850), konwertytą z judaizmu i pionierem ewangelickiej historiografii kościelnej, założył periodyk Deutsche Zeitschrift für christliche Wissenschaft und christliches Leben, na łamach którego propagowana była idea ekumenizmu między różnymi Kościołami wyrosłymi z Reformacji.
August von Tholuck pełnił też funkcję kaznodziei uniwersyteckiego, prowadził intensywne duszpasterstwo akademickie i był autorem wielu pozycji z obszaru tzw. Erbauungsliteratur (literatura zbudowania). [2] Znana jest także duszpasterska i diakonijna działalność Tholucka wśród mieszkańców Halle. W swojej twórczości teologicznej Tholuck koncentrował się na egzegezie biblijnej, komentowaniu chrześcijańskich symboli wiary, ojców Kościoła (w szczególnościśw. Jana Złotoustego) oraz nauki reformatorów w tym przede wszystkim ks. Marcina Lutra i Jana Kalwina. Należy ponadto wspomnieć, że Tholuck był wydawcą komentarzy Kalwina do Starego i Nowego Testamentu, jak i słynnej Institutio christianae religionis.
W odniesieniu do hermeneutyki biblijnej Tholuck prezentował „eklektyczne” podejście: akceptował historyczno-krytyczną analizę Pisma Świętego, odrzucał teorię o werbalnej interpretacji, przyjmując jednocześnie założenie, że gdy chrześcijanin dokonuje egzegezy tekstu, to prawda biblijna, mimo krytycznego warsztatu naukowego, pozostaje nienaruszona.
Wielu teologów ewangelickich z uznaniem wyrażało się o Tholucku. Karl Barth dostrzegał w nim genialnego i jedynego, „czystego” teologa ruchu przebudzeniowego. Uznaniem Tholuck cieszył się też wśród konserwatywnych luteran (Emmanuel Hirsch), którzy doceniali jego nieustanną troskę o hamartiologię i naukę o usprawiedliwieniu.
August Tholuck był jedynym niemieckim teologiem ewangelickim, który spełnił postulat Filipa Jakuba Spenera (1635–1705), inicjatora luterańskiego pietyzmu.W swoim sztandarowym dziele Pia desideria z 1675 roku Spenner domagał się od profesorów teologii,aby bylinie tylko kompetetnymi wykładowcami, lecz także wiarygodnymi duszpasterzami, tworzącymi wspomniane wyżej collegium pietatis jako wyraz dbałości o duchowy wymiar uniwersyteckiej teologii. August Tholuck prowadził zajęcia ze studentami jeszcze długo po przejściu w stan spoczynku. Zmarł 10. czerwca 1877 roku w Halle.
Dariusz P. Bruncz
Przypisy:
[1] Współzałożycielami gazety byli: prawnik Ludwig v. Gerlach, berliński profesor Hengstenberg oraz August Tholuck.
[2] Na przełomie 1839/40 ukazały się „Stunden christlicher Andacht” napisane na podstawie „Naśladownia Chrystusa” Tomasza z Kempis oraz „Wahres Christentum” Johannesa Arndta.