Budować nowe mosty z nadzieją — czyli o stosunku metodystów do judaizmu
- 11 maja, 2005
- przeczytasz w 4 minuty
Holokaust, za który odpowiedzialność ponosi nie tylko zbrodniczy, rasistowski i antyreligijny hitleryzm, ale też wielowiekowy antysemityzm i antyjudaizm chrześcijan zapoczątkował proces tworzenia chrześcijańskich teologii Izraela i judaizmu. Nie ma już niemal poważnego wyznania chrześcijańskiego, które by się w ten proces nie włączyło. Nie inaczej jest z metodystami. Niniejszy artykuł jest próbą przedstawienia doktryny Izraela i judaizmu zawartej w dokumentach Zjednoczonego Kościoła Metodystycznego.
Fundamenty metodystycznej koncepcji judaizmu zawarte są w dokumencie “Building New Bridges in Hope“Zawiera on 9 zasad, według których prowadzony powinien być dialog żydowsko-metodystyczny.
Zasada 1: Istnieje jeden, żyjący Bóg, w którego wierzą tak Żydzi, jak i chrześcijanie.
Metodyści, tak jak wszyscy chrześcijanie wyznają, że choć na różne sposoby i w różnych dogmatycznych formach — to jednak tak wierni Starego jak i Nowego Przymierza wyznają tego samego Boga. Bóg, który według św. Pawła pojednał świat ze sobą w Chrystusie, i Pan Izraela, który stworzył niebo i ziemię to ta sama osoba.
Zasada 2: Jezus był pobożnym Żydem, podobnie jak wielu jego uczniów.
Ten podstawowy fakt historyczny jest, podkreślają teolodzy Zjednoczonego Kościoła Metodystycznego, fundamentalny dla zrozumienia wiary chrześcijańskiej. Ani posługa Jezusa i jego uczniów, ani liturgia czy myśl wczesnego Kościoła nie mogą być zrozumiałe bez odwołania się do żydowskiej tradycji, liturgii i myśli, szczególnie tej z pierwszego wieku naszej ery.
Zasada 3: Judaizm i chrześcijaństwo są żywymi i dynamicznymi religijnymi ruchami, które rozwinęły się i zmieniły od czasów Jezusa, często w interakcji między sobą.
Chrześcijanie nie mają prawa, przypominają autorzy tego dokumentu, uznawać, że rozwój judaizmu zakończył się w I wieku po Chrystusie. . Konieczne jest uświadomienie sobie, że religia ta wytworzyła nowe, pełne życia tradycje, w tym judaizm rabiniczny, który jest niezwykle istotny dla współczesnego życia religijnego Żydów. To właśnie on dał duchowe źródła dla pełnego stwórczej energii żydowskiego życia na przestrzeni wieków.
Dlatego tak ważne jest poznanie nie tylko historycznego, ale i współczesnego życia religijnego, modlitewnego czy duchowego Żydów, dzięki któremu poznaje się dynamizm i siłę judaizmu.
Zasada 4: Chrześcijanie i Żyhdzi są zakorzenienie w Bogu poprzez biblijne przymierza, które pozostają ważne na wieczność.
Jako chrześcijanie metodyści wierzą,. że Jezus Chrystus został posłany przez Boga, by zostać odkupicielem całej ludzkości. Nie oznacza to jednak uznania, że Stary Izrael został zastąpiony przez nowy Izrael (chrześcijaństwo), lub że radykalnie nowe przymierze chrześcijańskie zastąpiło stare przymierze z Żydami, którzy mieliby zostać odrzuceni przez Boga.
Metodyści wierzą, że tak jak Bóg jest wierny przymierzu zawartemu z Kościołem, tak samo jest wierny przymierzu zawartemu ze swoim wybranym narodem. Przymierze jest bowiem nierozerwalne, z czego wynika, że Żydzi nadal pozostają w ważnym przymierzu z Bogiem.Co więcej — choć w kwestiach doktrynalnych Żydzi i chrześcijanie różnią się od siebie — to ich przymierza z Bogiem, pozostają w relacji do siebie, i nie można ich rozpatrywać jako zupełnie od siebie niezależnych.
Zasada 5: Jako chrześcijanie metodyści są wezwani do świadczenia Ewangelii i jej głoszenia całemu stworzeniu, jednak akceptują oni także fakt, że Bóg nadal działa i wykon uje swoją misję poprzez judaizm i naród żydowski.
Świadomość konieczności misji nie oznacza, że metodyści nie dostrzegają wartości judaizmu, jako drogi do Boga. Akceptują oni nawet przekonanie, że Żydzi i chrześcijanie są współpracownikami w dziele czynienia znanym całemu światu Boga Izraela. Poprzez wspólną modlitwę, studia i działania społeczne chrześcijanie i Żydzi wspólnie głoszą światu Boga, którego znają.
Zasada 6: Chrześcijanie, jako chrześcijanie wezwani są do dialogu z żydowskimi sąsiadami.
Wspólna historia, a także historyczne, chrześcijańskie źródła antysemityzmu sprawiają, że metodyści mają obowiązek dialogu z Żydami, poszukiwania ich zrozumienia, a także odkrywania wartości ich religii.
Zasada 7: Kościół ma obowiązek poprawienia nieprawdziwych i krzywdzących nauk i doktryn, które mogą być przyczyną fałszywego rozumienia judaizmu, a w przeszłości przyczyniły się do prześladowań Żydów.
Metodyści za takie bezpodstawne i niesłuszne doktryny uznają nie tylko przekonanie o winie Żydów za ukrzyżowanie Chrystusa czy wspomnianą już doktrynę o zerwaniu przymierza, ale nawet — obecne w kaznodziejstwie przekonanie, że judaizm jest religią prawa, a chrześcijaństwo łaski. Ograniczenie judaizmu wyłącznie do sfery prawa jest jego niezrozumieniem, wynikającym z braku szacunku dla partnerów dialogu, ale też z niechęci do uważnego odczytania Starego Testamentu. Korekta doktryny jednak nie wystarczy. Chrześcijanie mają także obowiązek zwalczania wszelkich przejawów antysemityzmu.
Zasada 8: Chrześcijanie są wezwani wraz z Żydami do pracy na rzecz sprawiedliwości, współpracy i pokoju na świecie, co jest antycypacją wypełniania się Bożego Królestwa.
Tak chrześcijanie jak i Żydzi wezwani są — przypominają teolodzy ze Zjednoczonego Kościoła Metodystycznego do miłości Boga z całego serca, całej duszy i wszystkich sił. Miłość ta przekłada się na sprzeciw wobec sił, które chcą zastąpić Boga: rasy, pieniądza czy narodu.
Zasada 9: Metodyści wyrażają także głębokie zatroskanie faktem cierpień i nienawiści, jakie odczuwają ludzie na Bliskim Wschodzie, w tym w Izraelu. Ofgerują swoją modlitwę i troskę op pokój w tym regione świata.
Zjednoczony Kościół metodystyczny deklarując zasadnicze prawo Izraela do istnienia, zapewnia także o tym, że nie można zapominać o prawach innych nacji czy wyznań do istnienia w tym kawałku świata. Poszukiwanie pokoju i pojednania musi obejmować tak Żydów, jak chrześcijan i muzułmanów.