Charyzmatyczny Kościół Episkopalny
- 1 stycznia, 2004
- przeczytasz w 4 minuty
Kościoły charyzmatyczne kojarzą się przeciętnemu Polakowi z tzw. wolnymi wspólnotami chrześcijańskimi, zwykle głęboko zanurzonymi w tradycji i sposobie myślenia ewangelicznych chrześcijan. Istnieją jednak Kościoły charyzmatyczne, które próbują czerpać także z innych, bardziej liturgicznych, tradycji i nurtów chrześcijaństwa — anglikańskiej, katolickiej czy prawosławnej. Taką wspólnotą, istniejącą od 1992 roku jest Międzynarodowa Wspólnota Charyzmatycznego Kościoła Episkopalnego (International Communion of the Charismatic Episcopal Church).
ICCEC liczy obecnie, według własnych wyliczeń, około tysiąca parafii, 200 tysięcy członków i kilkakrotnie więcej sympatyków w 20 krajach świata. Wspólnota ta jest próbą pojednania ze sobą tradycji wielkich i starożytnych Kościołów tradycyjnych — katolickiego, prawosławnego i anglikańskiego z dynamizmem i doświadczeniem zielonoświątkowców i chrześcijan ewangelicznych. Jej istotą jest więc pojednanie rozmaitych gałęzi Kościoła powszechnego.
Historia
Źródła tego tworu eklezjalnego sięgają lat 70-tych, gdy grupa liderów ewangelikalnych wystosowała apel do wiernych, należących do ich nurtu chrześcijaństwa o odkrycie korzeni historycznego chrześcijaństwa. “Chicago Call” z maja 1977, bo tak określa się ten apel, było podpisane m.in. przez Petera Gilquista, Thomasa Howarda, Roberta Webbera czy Jona Brauna. To właśnie ich apel o odkrywanie wspólnej tradycji chrześcijanstwa stał się katalizatorem ukształtowania się ICCEC.
Przez wiele lat grupa chrześcijan należących do różnych Kościołów i wspólnot chrześcijańskich — luterańskich, wesleyańskich, episkopalnych, zielonoświątkowych itp. spotykała się, by wspólnie zastanawiać się nad przeszłością Kościoła. Zastanawiali się oni, jak pojednać ze sobą liturgiczne piękno starych wspólnot chrześcijańskich z dynamizmem chrześcijan pentekostalnych czy biblijnym i moralnym zaangażowaniem ewangelikałów. 26 czerwca 1992 roku — grupa ta zdecydowała się wyświęcił o. Randolpha Adlera (obecnie arcybiskupa i patriarchę Kościoła) na swojego pierwszego biskupa i Prymasa nowej wspólnoty kościelnej, która liczyła wówczas trzy parafie.
Jej celem miało być obdarowanie chrześcijan tradycyjnych bogactwem darów Ducha Świętego, a zielonoświątkowców bogactwem piękna tradycyjnej liturgii.
Credo
ICCEC opiera się na tradycji “niepodzielonego Kościoła pierwszego tysiąclecia” i stara się być pomostem między katolickimi a protestanckimi wyznaniami wiary. Dlatego uznając siedem sakramentów świętych, kładzie też nacisk na osobiste doświadczenie Ducha Świętego. Podstawą są jednak fundamenty wiary — wspólne wszystkim — reformowanym i katolickim — wyznaniom.
“Deklaracja San Clement” z 1999 roku definiująca podstawy wiary nowej wspólnoty za obowiązujące członków nowej wspólnoty uznaje przyjęcie:
1. Pisma Świętego, jako spisanego Słowa Bożego i świadectwa nauki apostolskiej jest źródłem nauczania Kościoła.
2. Wyznania wiary — symbolu chrztu, Credo nicejskiego oraz innych wyznań wiary.
3. Istnienia siedmiu sakramentów świętych: chrztu, Eucharystii, Bierzmowania, Pokuty, małżeństwa, kapłaństwa, namaszczenia chorych.
4. Istnienia i znaczenia historycznego episkopatu, jako daru autorytetu dla Kościoła.
ICCEC akcentuje znaczenie Pisma Świętego, które powinno być nieustannie głoszone, ale także studiowane. Uznaje sakramenty, szczególnie zaś rzeczywistą obecność Chrystusa w Eucharystii, za dary łaski Boga. Szanuje rolę Kościoła w dziele zbawienia, uznając słowa św. Cypriana głoszącego, że “kto nie ma Kościoła za Matkę, temu Bóg nie jest Ojcem”. Wyznaje wiarę, wspólną tak Soborowi Trydenckiemu, jak reformatorom — w zbawienie z łaski przez wiarę. I wreszcie raduje się z widzialnego działania Ducha Świętego, które ze szczególną mocą rozpoczęło się od odrodzenia charyzmatycznego, poprzez rozmaite dary i posługi.
Wszystko to sprawia, zdaniem liderów ICCEC, że ich Kościół jest w pełni ortodoksyjny, w pełni ewangelikalny, w pełni sakramentalny, i charyzmatyczny.
Struktura kościelna
ICCEC jest wspólnotą episkopalną, a więc kierowaną i zarządzaną przez biskupów. Charyzmatyczny Kościół Episkopalny podkreśla, że posługa biskupa należy do istoty eklezjologii ewangelicznej. Biskup spełniać ma jednak nie tylko funkcje zarządcy, ale również duszpasterza, dlatego każdy hierarcha (także patriarcha) poza swoimi obowiązkami biskupimi, posługuje również, jako proboszcz.
Trójstopniowa struktura święceń uzupełniana jest w życiu ICCEC przez posługiwania duchowe, które wymienia Nowy Testament — nauczyciela, proroka itp.
Decyzje w kościele, na każdym stopniu jego organizacji, podejmowane są przez porozumienie między patriarchą, biskupem czy proboszczem a ich radą. Każde spotkanie decyzyjne rozpoczyna się od modlitwy do Ducha Świętego. Wyznanie jako całość posiada Prawo Kanoniczne Charyzmatycznego Kościoła Episkopalnego.
Liturgia
Nabożeństwa liturgiczne ICCEC są próbą pojednania tego, co stare i nowe poprzez zjednoczenie trzech doświadczeń wiary — katolickiego, charyzmatycznego i ewangelickiego. Dlatego, choć ICCEC przymuje kalendarz liturgiczny oraz rozmaite mszały czy lekcjonarze oraz akceptuje rolę znaków modlitewnych, takich jak procesje, kadzidło itd., to jednocześnie stara się nieustannie otwierać na żywe doświadczenie Ducha Świętego, które nie może być przysłaniane przez skostniałe formy.
W liturgii Charyzmatyczny Kościół Episkopalny stosuje zazwyczaj Book of Common Prayer z 1979 roku, ale uznaje także jego wcześniejsze wydanie z 1928 oraz Anglican Service Book. W poszczególnych diecezjach biskupi mogą wydać zgodę na stosowanie liturgii innych tradycji historycznego chrześcijaństwa — np. rzymskokatolickiej czy prawosławnej.
Duchowni ICCEC zobowiązani są do sprawowania liturgii w odpowiednim stroju — najlepiej w albie i ornacie. Absolutnym minimum jest alba, pas oraz stuła.
Tradycyjność ICCEC
Charyzmatyczny Kościół Episkopalny jest wspólnotą niezwykle konserwatywną. Odrzuca, jako zasadniczą niewierność Ewangelii, możliwość święceń diakonatu, prezbiteratu czy episkopatu dla kobiet. Jest również głęboko zaangażowany w walkę w obronie życia poczętego.
Tomasz P. Terlikowski