Dumitru Stăniloae czyli prawosławna teologia miłości Trójcy
- 3 września, 2003
- przeczytasz w 5 minut
Na polskim rynku wydawniczym coraz częściej pojawiają się interesujące publikacje, dotyczące prawosławnej myśli teologicznej począwszy od okresu Kościoła starożytnego, a skończywszy na współczesności. Takie nazwiska jak O. Clement, M. Bierdiajew, P. Evdokimov czy też bp K. Ware znane są także polskim czytelnikom. Prawie niezauważalna jest natomiast twórczość teologiczna i osoba rumuńskiego teologa ks. Dumitru Stăniloae, który przez wielu teologów prawosławnych nazywany jest największym teologiem Kościoła Wschodniego XX wieku.
Zdaniem wspomnianego biskupa prawosławnego Kalistosa Ware ks. Stăniloae można porównać jedynie z Karlem Barthem w obszarze teologii ewangelickiej oraz z Karlem Rahnerem SJ w tradycji rzymskokatolickiej.
Vita
Dumitru Stăniloae urodził się 17. listopada 1903 roku we wsi Vladeni jako piąte dziecko Jeremiesza i Rebeki Stăniloae. Rodzina Dumitru była niezwykle religijna, o czym świadczy m.in. fakt, iż dwie córki Stăniloae wstąpiły do klasztoru Tiganesti. Już w gimnazjum nauczyciele dostrzegli ogromny talent młodego Dumitru, który po ukończeniu szkoły rozpoczął studia teologiczne w Cernăuţi dzięki stypendium naukowemu ówczesnego metropolity abp. Nicolae Bălana. Pracę licencjacką Dumitru Stăniloae napisał na temat chrztu dzieci, po której otrzymał stypendium doktoranckie. W kolejnych latach Stăniloae kształci się na Fakultecie Teologicznym w Atenach, po czym powraca do Cernăuţi i broni pracę doktorska pt.: „Życie i działalność Patriarchy Dozyteusza Jerozolimskiego, oraz jego stosunki z rumuńskimi księstwami.”
Po dysertacji Stăniloae udaje się dzięki ponownemu wsparciu swojego metropolity do Monachium, gdzie studiuje dogmatykę i kulturę Bizancjum u prof. Augusta Heisenberga. Odwiedza również Paryż i Berlin. Na okres ten przypada szczególne zainteresowanie Stăniloae odradzającą się w tamtym czasie teologią św. Grzegorza Palamasa. Rezultatem długoletnich badań naukowych jest wydana w 1938 roku książka „Życie i nauka świętego Grzegorza Palamasa.” Usystematyzowana przez św. Grzegorza Palamasa prawosławna nauka o przebóstwieniu człowieka odegra w późniejszym czasie ogromną rolę w teologii Stăniloae.
Na początku września 1939 roku Stăniloae podejmuje działalność dydaktyczną w Prawosławnej Akademii Teologicznej w Sibiu, gdzie zajmuje się teologią pastoralną, dogmatyką oraz nauczaniem języka greckiego. Mając wtedy zaledwie 26 lat Stăniloae dysponował rozległa wiedzą teologiczną i w wieku 31 lat powierzona zostaje mu samodzielna profesura w Akademii, w której wykładał dogmatykę do 1947 roku. Przez 10 lat (1936–46) Stăniloae pełni funkcję rektora Akademii. W czasie jego rektorskiej kadencji Akademia zostaje podniesiona do rangi Uniwersytetu oraz nawiązuje liczne kontakty zagraniczne, także z przedstawicielami innych wyznań. W październiku Stăniloae bierze ślub z Maria Mihu, która towarzyszyć mu będzie przez 63 lata. W 1931 roku Dumitru Stăniloae przyjmuje święcenia diakonatu, a rok później zostaje wyświęcony na kapłana prawosławnego.
Stăniloae sporo czasu poświęca tłumaczeniom. I tak w 1930 ukończone zostaje tłumaczenie Dogmatyki Hristosa Androustosa z j. greckiego, a osiem lat później Symbolika tegoż autora. Od 1946 roku Stăniloae zajmuje się tłumaczeniem Filokalii, które dziś obejmują 12 tomów, oraz publikacjami o sprawach społeczno-religijnych. Równocześnie powstaje ogromna ilość tekstów, dotyczących dialogu ekumenicznego z rzymskim katolicyzmem, unitami i protestantami. Na przełomie lat 30 i 40-tych Stăniloae publikuje szereg opracowań, ostrzegających przed komunizmem. Po przejęciu władzy przez komunistów Stăniloae zostaje przeniesiony do Bukaresztu na Fakultet Teologiczny. Komunistyczny reżim chciał w ten sposób ograniczyć oddziaływanie Stăniloae do ściśle teologicznych kwestii i poddać go dokładniejszej kontroli. Stăniloae współtworzy w kolejnych latach Katechizm prawosławny (1952) oraz podręcznik do dogmatyki (1958).
W listopadzie 1958 kilku teologów prawosławnych, w tym także ks. Stăniloae, zostaje aresztowanych i skazanych na pięć lat więzienia z powodu „sprzysiężenia przeciwko Robotniczemu Państwu Rumuńskiemu.” Uwięzieni teologowie byli członkami konspiracyjnej grupy intelektualistów rumuńskich o nazwie „Płonące stosy”, która spotykała się potajemnie w klasztorze Antim. Stăniloae wychodzi z więzienia w styczniu 1963 roku i zostaje powołany przez Patriarchę Justyniana z Archidiecezji Bukaresztu na stanowisko profesora zwyczajnego dogmatyki prawosławnej w tamtejszym instytucie teologicznym. Ks. Stăniloae pozostaje aktywnym profesorem instytutu nawet po przejściu w stan spoczynku. Publikuje kilkadziesiąt tekstów, analizujących historię starożytnego Kościoła oraz dialog ekumeniczny.
Fakultety teologiczne w Paryżu, Belgradzie, Atenach i Bukareszcie przyznają mu tytuł doktora honoris causa. W 1990 roku ks. prof. Dumitru Stăniloae zostaje członkiem Rumuńskiej Akademii Nauk. Umiera w październiku 1993, siedem miesięcy po swojej żonie.
Jeden z najbardziej znanych teologów ewangelickich XX wieku ks. prof. Jürgen Moltmann napisał o Dumitru Stăniloae: „Jest on najbardziej wpływowym i twórczym teologiem prawosławnym we współczesności. Słusznie nazywano go prawdziwym ´wszechprawosławnym´ teologiem. Patrząc z perspektywy Zachodu można dodać, że stał się on również prawdziwe ekumenicznym teologiem, pozostając jednocześnie mocno zakorzenionym w swojej własnej tradycji.”
Bóg jest miłością
Teologię Dumitru Stăniloae można określić mianem teologii miłości i wspólnoty. Bóg jest miłością i świat jako dzieło Bożej miłości powołany jest do przemienienia, przebóstwienia. Powyższa zasada teologii Stăniloae jest wyrazem „ontologicznego optymizmu” i nadziei na ostateczne przemienienie świata, jego przebóstwienie. W swojej twórczości teologicznej Stăniloae najchętniej cytuje św. Atanazego Wielkiego oraz św. Maksyma Wyznawcę, którzy stworzyli podwaliny dla wschodniej idei theosis. Podobnie jak święci Ojcowie także Stăniloae widzi w cudzie inkarnacji Syna Bożego podstawę uniwersalnej nadziei. Nadzieja powszechnego przebóstwienia została potwierdzona dla całego wszechświata w zmartwychwstaniu Chrystusa.
Według Stăniloae każde mówienie o Bogu musi rozpocząć się od refleksji nad miłością, ponieważ Bóg jest miłością (1 Jana 4,8). Nie bez powodu trynitarna teologia Stăniloae nosi tytuł „Trójca Święta – struktura najwyższej miłości.” Miłość zakłada zawsze autonomiczne „ja”, które skłania się ku drugiemu „ja”. Miłość łączy jedno „ja” z drugim w horyzoncie wzajemnej miłości. Jednakowoż w tej komunii miłości żadne z „ja” nie zostaje pochłonięte przez drugie, bowiem doskonały charakter miłości, będąc z zasady paradoksalnym, łączy dwa fundamentalne elementy: z jednej strony istnieje wiele podmiotów, które się kochają i niezmieszane trwają w swej „indywidualności”, a z drugiej maksymalną jedność między tymi podmiotami. Stăniloae jest przekonany, że bez spełnionej, wiecznej miłości nie można wyjaśnić istnienia miłości w świecie i poznać jego sens.
Miłość Trójcy
Trójjedyny Bóg objawia się w swoim dziele zbawienia człowieka. Proces ten odbywa się w historii, w posłannictwie Syna zrodzonego przed wiecznością z Ojca oraz w misji Ducha Św., który przed wiekami od Ojca pochodzi. W wewnątrztrynitarnej komunii Ojciec jest źródłem, z którego zrodzony jest Syn i z którego pochodzi Duch Święty, spoczywający na Synu. Stăniloae stwierdza, że bez formułowania logicznej nadrzędności jednej istotowości Boga (substantia) nad Jego istnieniem w Trzech Osobach oraz nadrzędności Trzech nad Jednym prawosławna tradycja widzi w istocie Boga „treść trzech Osób w Bogu.” W świetle powyższego Duch Święty nie jest zatem więzłem miłości między Ojcem i Synem, lecz trzecim „Ty” w Bogu, współistniejącym „Ty” z „Ty” Ojca oraz Syna.
Oznacza to, że tajemnica Trójcy Świętej jest wyrazem niezwykle osobistej i zarazem wspólnotowej miłości Boga. Miłość człowieka do bliźniego jest zatem konsekwencją miłości, która znajduje swoje źródło w życiodajnej Trójcy. Trójca uczy, że prawdziwy podmiot jest zawsze w odniesieniu do drugiego podmiotu, który ogarnia miłością. Stăniloae mówi o intersubiektywnym charakterze ludzkiej egzystencji na wzór potrójnej intersubiektywności odwiecznej Trójcy.
Ani Syn w swoim wiecznym zrodzeniu przed wiekami, ani Duch Święty w wiecznym pochodzeniu od Ojca nie są biernymi podmiotami. Wszystkie Osoby Trójcy Świętej uczestnicząc w dynamice wewnętrznego życia, podkreślając wspólnotę niepojętej miłości. Odkupienie i przebóstwienie grzesznej ludzkości jest dziełem, poprzez które wierzący zostają wywyższeni do społeczności z Bogiem.
Stăniloae stwierdza, że przebóstwienie jest niczym innym jak tylko rozszerzeniem serdecznych relacji między Osobami Trójcy na świadome stworzenie. Trójca objawia się w misterium zbawienia i stąd tez jest podstawą zbawienia. Wydarzenie objawienia Trójcy Św. jest ratującym i przebóstwiającym zwróceniem się Boga ku zagubionemu człowiekowi, poprzez które człowiek może uczestniczyć w miłości Trójcy.
Duch Święty wnika w serce człowieka, umożliwiając modlitwę, między naszym „ja” a „Ja-Ty” Trójjedynego Boga. Duch Święty ogarnia i przepełnia człowieka tak mocno, że się z nim identyfikuje i dzięki tej łasce także człowiek może identyfikować się z Duchem. Działanie Ducha w łasce przebóstwienia objawia się również w tym, że znosi On przepaść między nami a sobą, umożliwiając również świętą więź z Bogiem na wzór tej relacji jaka istnieje między Ojcem a Synem. Tak jak poprzez Bogoczłowieczeństwo Chrystusa staliśmy się z łaski Synami Bożymi, to poprzez Ducha Św. otrzymuje świadomość i odwagę bycia Synami.
Dariusz P. Bruncz
Opracowane na podstawie Peter Neuner/Gunter Wenz (Hrsg.): Theologen des 20. Jahrhunderts, Darmstadt 2002.