Dwaj “ostatni” Apostołowie
- 28 października, 2004
- przeczytasz w 3 minuty
28. października Kościół Zachodni wspomina dwóch “ostatnich” z listy apostołów: św. Judę zwanego Tadeuszem oraz Szymona Gorliwego. Oprócz tego, że obaj należeli do grona Dwunastu wybranych przez Jezusa Pisma Nowego Testamentu niewiele nam o nich mówią. Przyjmuje się, że Juda zwany Tadeuszem, dla odróżnienia od Judy Iskarioty, był bratem należącego do Dwunastu Jakuba, syna Alfeusza (lub Kleofasa). Czy był jego bratem rodzonym czy też dalszym krewnym? Według ewangelisty Łukasza dalszym krewnym, gdyż pisze, że tenże Juda był synem Jakuba. Być może to pomyłka ewangelisty, który mógł dobrze nie znać stopnia pokrewieństwa.
Żaden tekst nie daje powodów do przypuszczeń, że zarówno Juda jak i Jakub byli braćmi Szymona Gorliwego z wyjątkiem wzmianek o braciach (krewnych) Jezusa, którzy mieli również na imiona: Jakub, Józef, Szymon i Juda. Jednak ewangelie nie dają podstaw do utożsamienia tych postaci mimo jednakowych imion (bardzo powszechnych wśród Żydów), gdyż z ich tekstów wynika, że ci krewni Jezusa nazwani Jego braćmi w okresie Jego nauczania raczej próbowali go powstrzymać niż głosić z nim Ewangelię.
Co prawda Paweł z Tarsu w Pierwszym Liście do Koryntian czyni wzmiankę, z której wynika, że bliscy krewni Jezusa, zwani przez Pawła braćmi Pana, prowadzili działalność apostolską, to jednak mogło być tak, że po Jego śmierci wymienieni w ewangeliach bracia przekonali się do Jego nauki i dołączyli do grona chrześcijan. Ponieważ późniejsza tradycja utożsamiła Judę Tadeusza z Judą bratem Pańskim również trudno powiedzieć czy właśnie to wnukowie Judy Tadeusza byli przedmiotem śledztwa prowadzonego za czasów cesarza Domicjana, który powziął podejrzenie, że jako krewni Jezusa chcą być królami Żydów.
W kanonie Nowego Testamentu znajduje się przypisywany Judzie Tadeuszowi list, o którego kanoniczność również trwały spory. W Liście tym znajduje się ostrzeżenie skierowane do wiernych jakiejś gminy judeochrześcijańskiej przed ludźmi, którzy łaskę Boga zamieniają na rozpustę, a nawet wypierają się Chrystusa. Ponadto autor Listu powołuje się w utwierdzaniu wiernych na apokryficzną Księgę Henocha oraz Wniebowzięcie Mojżesza. To ostanie jest o tyle ciekawe, że świadczy o tym, że środowisko uczniów Jezusa znało apokryfy starotestamentowe na równi z Pismami kanonicznymi i stąd nie było zaskoczenia dla uczniów, kiedy na górze Tabor pojawił się nie tylko Eliasz, ale również zmartwychwstały Mojżesz.
Legendy chrześcijańskie przypisują Judzie Tadeuszowi sporządzenie portretu Chrystusa poprawionego przez samego malowanego, gdyż Juda miał się okazać nieudolnym malarzem. Portret miał zostać wręczony zarażonemu trądem królowi Edessy Abgarowi V. Spojrzenie na portret nie tylko wyleczyło króla Abgara z trądu, lecz spowodowało jego nawrócenie, zaś chrztu udzielił właśnie Juda Tadeusz. Ten cudowny autoportret Chrystusa został umieszczony na bramie Edessy, przez co stała się ona niezdobytą twierdzą. Inna wersja legendy głosi, że Juda Tadeusz przekazał królowi Abgarowi nie portret, lecz był płótna grobowe Jezusa znane nam jako Całun Turyński.
O Szymonie Gorliwym zwanym też Zelotą mamy jeszcze mniej informacji. Jego przydomek nasuwał niektórym przypuszczenie, że przed wstąpieniem w grono uczniów Jezusa Szymon należał do stronnictwa zelotów. Stronnictwo to założył Juda Galilejczyka w 6 r. n.e. Zeloci dążyli do wyzwolenia Judei i stworzenia niepodległego państwa judzkiego. Być może jednak należy przyjąć, że zelota w rozumieniu nowotestamentowym oznacza po prostu człowieka pełnego gorliwości i zapału, namiętnie oddanego jakiemuś ideałowi czy jakiejś sprawie. Stąd być może nazywanie z aramejskiego Szymona w ewangeliach Marka i Mateusza Kananeńczykiem od odpowiednika gorliwy (qanna) w języku aramejskim.
Kościół Zachodni wspomina razem tych świętych, gdyż część tradycji uznaje, że mieli razem ponieść śmierć męczeńską w Persji. Wcześniej też wspólnie mieli odbywać niektóre wędrówki misyjne. Relikwie św. Judy Tadeusza mają się obecnie znajdować w Rzymie, w Bazylice św. Piotra, w kaplicy Najświętszego Sakramentu.
Dorota Walencik
Pierwsza fotografia przedstawia św. Judę Tadeusza, a druga rzeźbę św. Szymona z ołtarza kościoła rzymskokatolickiego p.w. Matki Bożej Różańcowej w Demmin (Niemcy).