Ekumenizm osób niepełnosprawnych umysłowo
- 28 czerwca, 2003
- przeczytasz w 11 minut
Ekumenizm ruchu “Wiara i Światło”
Projekt dokumentu Ruch Wiara i Światło zrodził się we Francji, na gruncie katolickim, jednakże od początku — od pierwszej pielgrzymki do Lourdes na Wielkanoc 1971 roku — uczestniczyła w nim pewna liczba protestantów i anglikanów. Dziś istnieją w Wierze i Świetle wspólnoty katolickie, wspólnoty o różnych tradycjach protestanckich, wspólnoty anglikańskie, wspólnoty prawosławne i wspólnoty międzywyznaniowe.W Wierze i Świetle uczymy się żyć praktycznym ekumenizmem. Przedstawione niżej refleksje są wynikiem dotychczasowych doświadczeń postępowania na tej drodze.
1 Wezwanie Wiary i Światła w świecie konfliktów W naszym świecie istnieją podziały i konflikty między kościołami, narodami, grupami etnicznymi, między bogatymi i biednymi. Jedni zamykają się w swej władzy i w swoich bogactwach, kiedy inni żyją w nędzy i smutku — czasem w buncie. Poprzez Wiarę i Światło mogliśmy odkryć uciemiężenie znoszone przez osoby upośledzone umysłowo. Zbyt często silni tłamszą słabych lub traktują ich wyłącznie jako problem czy ciężar finansowy. Wiele osób upośledzonych i ich rodziców cierpi z powodu odrzucenia. Jezus pragnie naszej jedności. Przyszedł uwolnić nas ze strachu, z wyobcowania, z nienawiści. Przyszedł, aby zebrać w jedno wszystkie rozproszone dzieci Boże. W Wierze i świetle wierzymy, że Jezus powierzył nam także misję budowania tej jedności.
2 Wspólnota przyjaźni, dzielenia, modlitwy Wiara i Światło chce skupiać wspólnoty, w których osoby upośledzone, ich rodzice i przyjaciele mogliby się odnaleźć i stworzyć głębokie związki przyjaźni, oparte na miłości i łasce Jezusa. Te wspólnoty są miejscami wzajemnej pomocy, dzielenia, modlitwy i świętowania, gdzie każdy może wzrastać i być szczęśliwym. Wiara i Światło chce jednoczyć i służyć osobom mającym jakiekolwiek upośledzenie umysłowe, ich rodzicom i przyjaciołom bez względu na religię czy tradycję chrześcijańską; chce pozwolić każdemu uczestniczyć w jakiejś wspólnocie chrzescijańskiej, gdzie mógłby poznać Jezusa i Jego Dobrą Nowinę oraz przeżywać głębokie związki z braćmi i siostrami, którzy biorą za siebie nawzajem odpowiedzialność.
3 Zrodzony na gruncie katolickim, ale nie zawsze osadzony w Kościele Ruch Wiara i Światło początkowo próbował pomóc rodzicom katolickim, mającym upośledzone dziecko, wejść w swój Kościół, a zwłaszcza poprzez uczestnictwo w pielgrzymkach. Wielu rodziców, którzy przybyli na pierwszą pielgrzymkę do Lourdes, nie bardzo byli zaangażowani w swojej parafii, a nawet praktykujący. W czasie przygotowań do pielgrzymki znaleźli oni prawdziwą wspólnotę, miejsce, gdzie ich upośledzone dziecko jest akceptowane, kochane i otoczone przyjaciółmi. To doświadczenie przekształciło ich życie. Niektóre rodziny cierpiały odrzucenie ze swego Kościoła, odczuwały wahanie, gdy prosiły o sakramenty dla swoich upośledzonych dzieci. Często dawano im wręcz do zrozumienia, że ich upośledzony syn lub córka przeszkadzają podczas Eucharystii. Takie rodziny z bólem w sercu oddalały się od Kościoła i nie ośmielały się wrócić. Bardzo często więc wspólnota Wiary i Światła stawała się ich Kościołem. Chcieliśmy tymczasem, aby każda wspólnota oparła się na Kościele, który jest wspólnotą wspólnot, założoną przez Jezusa. I dziś coraz więcej wspólnot Wiary i Światła znajduje już miejsce w swoim Kościele.
Kościół podzielony Poprzez wieki Kościół założony przez Jezusa z powodu różnych konfliktów podzielił się na wiele Kościołów. Każdy z tych Kościołów nadal przyjmował wiernych, rozprzestrzeniał łaskę, chrzcił z wody i Ducha, głosił Dobrą Nowinę Jezusa — ale każdy był zamknięty w swoich własnych murach i przekonaniach. Wiara i Światło nie chce tworzyć nowego kościoła — chce pomagać każdej osobie w odkrywaniu piękna i daru Kościoła, który zrodził ją w łasce; chce pomagać we włączeniu się w niego.
4 Stopniowe odkrywanie misji ekumenicznej Wierzymy, że Wiara i Światło otrzymała od Jezusa dar zrozumienia i doświadczenia, że osoba słaba jest wybrana przez Boga, aby zawstydzić mocnych (1 Kor 1,27), jest kochana przez Boga i może żyć w Nim w realnej komunii. W Wierze i Świetle staramy się odpowiadać na apel Jezusa, aby głosić Dobrą Nowinę biednym, ale również Ją od nich otrzymywać; ewangelizować ich, ale również być ewangelizowanymi. Wiara i Światło otrzymała ten dar w Kościele katolickim, ale pragnie przekazać go innym Kościołom, aby wszyscy mogli lepiej poznać i kochać Jezusa. Wiara i Światło według swego pierwotnego natchnienia chce pozostać w służbie osób upośledzonych i ich rodziców, którzy tyle wycierpieli i którzy potrzebują Dobrej Nowiny Jezusa.
5 W swoich początkach Wiara i Światło nie miała zamiaru być ruchem o charakterze ekumenicznym. Przyjmując osoby z innych Kościołów do wspólnot katolickich i później, widząc narodziny wspólnot protestanckich, związanych ze swoim Kościołem, Wiara i Światło odkrywała stopniowo swą misję w służbie jedności między Kościołami. Ta misja jest darem Jezusa; wymaga ona dużej wierności.
6 To co nas bardziej jednoczy niż nas dzieli Kiedy chrześcijanie należący do różnych Kościołów zaczynają się poznawać, kochać i odkrywać to co ich łączy, doświadczają wiele radości, ale towarzyszy jej cierpienie, kiedy zdadzą sobie sprawę z tego, co ich dzieli: różne wizje teologiczne, karność, kościelna tradycja, język, a przede wszystkim przesądy i wzajemna nieznajomość. Ekumenizm nie jest w przede wszystkim problemem — jest misją. Jezus nas posyła, aby pracować dla jedności i udziela nam łaski życia duchem ekumenizmu — w miłości i w prawdzie, bez strachu stawiania czoła temu, co może wydawać się czasem trudne i bolesne. Podziały między chrześcijanami i wynikające z tego konflikty powodują często odrzucanie chrześcijaństwa. Miłość i poszukiwanie jedności zawsze będą źródłem życia.
7 Członkowie Wiary i Światła są powołani do odkrywania w osobach należących do innych Kościołów tego wszystkiego, co łączy, a przede wszystkim wspólnej miłości do Jezusa, pragnienia poznania i kochania Go, życia Jego Dobrą Nowiną, a w sposób szczególny Jego obecnością uzdrawiającą i kochającą u osób słabych i zależnych. Są wezwani do znajdowania języka, zachowań, nabożeństw, modlitw, które pomagają wzajemnemu zrozumieniu i miłości. Nie muszą ukrywać swoich różnic. Mają żyć w całej prawdzie, wiarą ich własnego Kościoła, ale w taki sposób, by ich praktyki były źródłem wzajemnej miłości i wzbogacenia, a nie źródłem problemów, złości i konfliktów.
8 Misja Wiary i Światła w zbliżeniu ekumenicznym Ważne w Wierze i Świetle jest, aby każdy członek wspólnoty, jakikolwiek byłby jego Kościół, kochał Jezusa coraz goręcej i wzrastał w prawdziwym współczuciu. Jeśli każdy będzie wzrastał w tej miłości — pełniej będziemy żyć ekumenizmem.
9 Pewne działania ekumeniczne należą do teologów. Inni służą jedności modlitwą; to bardzo ważne, aby chrześcijanie modlili się jedni za drugich. Jeszcze inni podejmują wspólne prace w służbie biednemu. Dziełem Wiary i Światła jest miłość, komunia, przyjęcie jednych przez drugich, podziw dla piękna i światła Bożego, które mieszkają w każdym z Jego dzieci. Jesteśmy powołani do zespolenia się w jednej rodzinie duchowej Wiary i Światła. Chcemy żyć przykazaniem Jezusa: “Miłujcie się wzajemnie jak Ja was umiłowałem”.
10 Warunki jakie trzeba spełnić, aby żyć ekumenizmem Jednym z warunków ekumenizmu jest postawa czuwania, otwartości, słuchania i głębokiego szacunku dla braci i sióstr pochodzących z różnych Kościołów. Jeżeli ktoś przybyły z jakiejś sekciarskiej grupy nie zachowuje takiej postawy, jeżeli przeciwnie — twierdzi, że inni są “źli”, w “niewiedzy”, że “muszą być nawróceni” i jeśli odmawia zmian, to znak, że nie może mieć swego miejsca w Wierze i Świetle — ruchu ekumenicznym.
11 Postawa otwartości musi być dopełniona miłością, która charakteryzuje jego własny Kościół i elementami, które go tworzą. Ekumenizm nie oznacza wcale umniejszenia miłości, którą ma się do swojego Kościoła. Przeciwnie, oznacza rzeczywistą dojrzałość swojej wiary i głębokie pragnienie podążania za Jezusem po drogach miłości i świętości, według środków danych własnemu Kościołowi. Członkowie Wiary i Światłą są powołani do głębokiego zakorzenienia we własnym Kościele i podporządkowania się władzy kościelnej. Nie zamierzają oddzielać się od swojego Kościoła, aby wymyślać sobie jakiś nowy. Przez obecność we własnym Kościele chcą być źródłem zbliżenia i zrozumienia między Kościołami i między różnymi autorytetami kościelnymi.
12 Ekumenizm oznacza też pokorę. Chodzi o uświadomienie sobie, że każdy z nas i każdy z Kościołów, zraniliśmy miłość; nie byliśmy zawsze wierni Duchowi Świętemu. Wszyscy mamy sobie dużo do wybaczenia. Musimy prosić o wybaczenie osoby upośledzone, które zbyt długo były uważane za “inne” i zepchnięte na margines. Potrzebujemy też prosić o wybaczenie członków innych Kościołów. Zbyt często raniliśmy ich przez nasze osądy, nasz brak szacunku, przyjęcia i miłości. Ekumenizm opiera się na przebaczeniu i wzajemnym przyjmowaniu. Nie stanowimy “jedności” w tej samej wierze i w tym samym Kościele, ale możemy być “jednym” przez naszą miłość jednych ku drugim. ŻYCIE ŁASKĄ EKUMENIZMU W WIERZE I ŚWIETLE elementy praktyczne
13 Różne typy wspólnot Są różne typy wspólnot Wiary i Światła: jedne są wtopione w jeden Kościół, inne są międzywyznaniowe. Członkowie wspólnot wtopionych w ten sam Kościół żyją wiarą, sakramentami i liturgią tego Kościoła, kapelan należy do tego Kościoła. Wspólnoty międzywyznaniowe pomagają swym członkom odkrywać na nowo swój Kościół i przynależeć, być może stopniowo, do ich własnych Kościołów oraz być w kontakcie z ich księdzem lub pastorem.
14 Świętowanie we wspólnotach międzywyznaniowych Zaleca się, aby wspólnoty międzywyznaniowe spotykały się w jakiś dzień tygodnia, celem zachęcenia różnych członków do uczestniczenia w niedzielnych ceremoniach religijnych ich własnych Kościołów. W tych wspólnotach można by przeżywać razem czas modlitwy, dzielić się Dobrą Nowiną Jezusa — można tu wykorzystać fragmenty ewangelii i przygotować do nich scenki pantomimiczne. W pewnych wspólnotach byłoby korzystne, aby Eucharystia czy Święta Wieczerza nie były obchodzone w samych tylko wspólnotach. Na pewnych bardziej uroczystych spotkaniach można by przeżyć obrzęd umywania nóg, naśladując to, co Jezus uczynił przy ostatniej wieczerzy i o co nas prosił, abyśmy to czynili.
15 Wspólnoty zakorzenione w jednym Kościele Jeżeli jakieś wspólnoty, zakorzenione w jednym Kościele, przyjmują członków innych Kościołów, muszą to czynić z wielkim szacunkiem; pomoże się im przez to pogłębić ich przynależność do własnego Kościoła i do nawiązania kontaktu z księżmi lub pastorami tego Kościoła.
16 Pożądane jest, aby w regionie, gdzie są wspólnoty zakorzenione w różnych Kościołach, mogły się one spotkać w tygodniu na czas dzielenia, świętowania i modlitwy. Takie spotkania są ważne, aby osoby z różnych Kościołów mogły się poznać, pokochać, uczyć się od siebie nawzajem i uznać się za członków tej samej rodziny ekumenicznej.
17 Eucharystia, Święta Wieczerza, Komunia Kiedy Eucharystia czy Święta Wieczerza jest celebrowana z udziałem osób pochodzących z różnych Kościołów ważne jest, aby stosować się do postanowień kościelnych władz lokalnych, co do przyjmowania lub nie Komunii. Ci, którzy nie mogą przyjąć Komunii wezwani są do przyjęcia błogosławieństwa w momencie Komunii, jako znaku przyjęcia i komunii. Jezus ustanowił Eucharystię jako znak jedności. Jest bardzo bolesne, nie móc przyjmować Komunii przy jednym stole, zwłaszcza, gdy należymy do tej samej rodziny duchowej i gdy kochamy się. Wiemy jednak, że rany wieków nie mogą być zabliźnione w jeden dzień. Przyjmujemy te cierpienia w cierpiącym sercu Jezusa, aby przyspieszyć jedność.
18 Słowo Boga ukierunkowuje nas na przyjęcie osoby słabej oraz przyjęcie Ciała Jezusa. Zranione ciało osób słabej ukrzyżowane i zmartwychwstałe Ciało Jezusa w sakramencie, są dwoma obecnościami Jezusa. Wiara i Światło jest powołana do życia jednością w komunii z osobą zranioną, w której jest obecny Jezus. “Wszystko, co robisz najmniejszemu z braci moich, mnie czynisz”(Mt 25).
19 Przygotowanie spotkania Rada strefy, spotkania międzynarodowe, sesje formacyjne i rekolekcje, gdzie spotykają się osoby z różnych Kościołów, muszą być przygotowywane ze szczególną troską o zachowanie ducha ekumenizmu. Nawet jeśli osoby jakiegoś Kościoła są mniejszością, trzeba zadbać, aby czuły się normalnie i starać zaspokoić ich potrzeby duchowe na równi ze wszystkimi. Często ci, który stanowią mniejszość, cierpią z powodu pewnego odrzucenia. Potrzebują oni przyjęcia i szczególnej uwagi wobec nich. W ten sam sposób ci, którzy są mniejszością potrzebują pomocy, aby lepiej zrozumieć problem podziałów i wejść głębiej w cierpienie, które powodują; głównie wtedy, kiedy się czują przytłoczeni liczbowo.
20 Związki z hierarchią Kościołów Dobrze jest, aby w krajach, gdzie są wspólnoty międzywyznaniowe lub należące do innych Kościołów, odpowiedzialni Wiary i Światła byli w kontakcie z duchownymi tych Kościołów w celu informowania ich o dziele Ducha Świętego w Wierze i Świetle oraz by korzystać z ich rad.
21 Lepiej się poznać, lepiej się przyjąć Ponieważ Wiara i Światło zrodziła się w wierze katolickiej wiele ma z niej zapożyczeń (śpiewy, pewne tradycje, dokumenty itp.). Ważne jest, aby te zapożyczenia były wyjaśnione osobom przychodzącym z innego Kościoła i czasem zmodyfikowane, aby ułatwić przyjęcie tych osób. Dobrze jest, gdy osoby z różnych Kościołów mogą się podzielić swoim doświadczeniem duchowym: jak ich Kościół dał im życie, jakie ma skarby duchowe. W ten sposób jedni i drudzy uczą się lepiej doceniać i kochać inne Kościoły.
Rada Międzynarodowa ruchu “Wiara i Światło”
Przedstawiony tekst chce rozjaśnić alternatywę ekumeniczną Wiary i Światła, tzn. wiązki jakie mogą istnieć między członkami lub wspólnotami pochodzącymi z różnych tradycji chrześcijańskich. Osobny tekst poświęcony będzie związkom między osobami lub wspólnotami wywodzącymi się z różnych religii.