Eschatologia mormonów
- 7 maja, 2006
- przeczytasz w 4 minuty
Kościół Jezusa Chrystusa Świętych w Dniach Ostatnich posiada niezwykle ciekawą eschatologię. Pokusiłbym się nawet o stwierdzenie, że jest ona najciekawsza i najoryginalniejsza wśród eschatologii chrześcijańskich i parachrześcijańskich związków wyznaniowych. Jej wyjątkowość wynika choćby z dwukrotnego dzielenia ludzi na sprawiedliwych i niegodziwych oraz z rozdzielenia ich aż na trzy królestwa po Sądzie Ostatecznym.
Księga Mormona mówi, że nie powinno się odkładać nawrócenia na koniec życia. Tylko w doczesnym życiu człowiek może przygotować się na wieczność. Po śmierci trafi bowiem do raju lub więzienia duchów i — choć nie jest to jeszcze koniec jego drogi — czeka go “noc ciemności podczas której żadna praca nie może być wykonana” (Al. 34:33). Dusza w tym czasie oczekuje na zmartwychwstanie, nie może jednak działać aby odpokutować swoje ziemskie czyny. Odłożenie nawrócenia do śmierci skutkuje tym, że “Duch Pana opuszcza was i nie ma w was miejsca” (Al. 34:35). Trzeba być czujnym, modlić się nieustannie i uważać na pokusy diabła. Należy bardzo uważać aby nie stać się podobnym do grzeszników (Al. 34:39–40). Dusza, która trafi do raju — a może to być tylko dusza “sprawiedliwego” — będzie znajdowała się w stanie odpoczynku i spokoju, czekając na zmartwychwstanie i Sąd Ostateczny.Kim sa sprawiedliwi? Księga Mormona czesto o nich wspomina nie charakteryzując zbytnio tej grupy. Wiadomo, że “nie szemrzą przeciwko prawdzie” (1 Ne. 16:3), Pan jest im łaskawy (1 Ne. 17:35), “nie potrzebują się obwiniać” (1 Ne. 22:22). Nie można wykluczyć, że sprawiedliwim może zostać tylko mormon. Do “więzienia duchów” mają trafić dusze niegodziwych, czyli tych, którzy “są źli i nie mają nawet cząstki Ducha Pana, albowiem woleli czynić zło niż dobro”. Ma tam być “płacz i zgrzytanie zębów” (por. Al. 40:13, choć ostatnie zdanie “żywcem z Biblii”). Niegodziwi będą czekać na “wyrok, jaki Bóg wyda na nich w swym gniewie”. Niezwykle ciekawy jest tu fakt, że zmartwychwstanie dusz nie będzie odbywało się w jednym czasie. Każda dusza ma wyznaczony termin zmartwychwstania. Pierwsze powstaną z martwych dusze tych, którzy umarli przed zmartwychwstaniem Jezusa, potem przyjdzie kolej na następnych (por. Al. 41:19). “Tur”, w których zwartwychwstanie nasąpi będzie co najmniej trzy. Zmartwychwstanie spowoduje, że dusze zostaną uwolniene z więzienia duchów, a sprawiedliwi opuszczą raj. Z martwych powstaną także ciała wszystkich zmarłych i połączą się z duszami (por. 2 Ne. 9:12). Staną się wówczas nieśmiertelni i nigdy więcej nie umrą (tak np. Al. 11:45).Zmartwychwstanie nastąpi dzięki zadośćuczynieniu i pozwala ludziom powrócić do Boga. Powrót ten ma na celu osądzenie ziemskiego postępowania ludzi według boskich praw. (por. Al. 42: 23). Niegodziwi będą mieli pełne rozeznanie swoich win i nieczystości, sprawiedliwi zaś w pełni ujrzą swe zasługi i szczęście (por. 2 Ne. 9:14). Wszyscy zostaną osądzeni przed tronem “Świętego Bofa Izraela” (2 Ne. 9:15). Zgodnie jednak z “wymogami sprawiedliwości” zbawieni mogą być tylko ci, którzy prawdziwie się nawrócili, czyli członkowie Kościoła Jezusa Chrystusa Swiętych w Dniach Ostatnich, sami siebie nazywający “świętymi”. Bóg nigdy nie okazuje miłosierdzia kosztem sprawiedliwości. (por. Al. 42:24) Księga stwierdza nawet: “Gdyby się tak stało Bóg przestałby być Bogiem” (Al. 42:25). Księga Mormona wielokrotnie ostrzega przed sądem ostatecznym, nawołując do nawrócenia. Prorok Nefi pisze np. “Przygotujcie swe dusze na ten cudowny dzień sądu, abyście nie musieli przyznać: Święte, święte są Twe wyroki, Panie Boże Wszechmogący. Oto zdaję sobie sprawę z mojej winy; postępowałem wbrew Twemu prawu, moje to wystepki. Diabeł dostał mnie, że padłem jego ofiarą i mam udział w jego straszliwej żałości” (2. Ne. 9:46). Według różnych proroków człowiek będzie sądzony według wiary (tak np. Al. 42:24), prawości (np. Mos. 2:36–38) lub uczynków (np. Mos. 16:10). Zbawienie jest możlwie dzięki Chrystusowi. Gdyby bowiem nie przyszedł On na świat, odkupienie nie mogłoby nastapić (Mo. 16:6–7). W zależności od wynki na Sądzie Ostatecznym poszczególni ludzie zostaną skierowani do trzech miejsc: Królestwa Celestialnego, Królestwa Terestialnego oraz Królestwa Telestialnego. Królestwo Celestialne, którego nazwa pochodzi z łacińskiego “niebo”, przypomina wyobrażenie nieba u chrześcijan. Chodzi tu o stan nieustannego i wiecznego przebywania z Bogiem, dlatego nie będę szczegónie rozpisywał się na jego temat. Królestwo Terestialne przeznaczone będzie dla tych, którzy się nie nawrócili. Pozostaną oni “jak gdyby nie nasąpiło żadne odkupienie z wyjątkiem uwolnienia z więzów śmierci” (por. Al. 11:41). Będą nieśmiertelni lecz bez kontaktu z Bogiem. Ma to służyć oddzieleniu ich od potępionych, jak też od zbawionych. Wyobrażenie Królestwa Telestialnego przypomina chrześcijańskie piekło, choć zgodnie ze słowami samych mormonów nim nie jest. “Miejsce to jest przygotowane i jest to straszne piekło, o ktrórym mówiłem, przygotowane przez diabła.” (1 Ne. 16:35). W innymi miejscu prorok pisze: “odejdą w wieczny ogień przygotowany dla nich, i ich męka będzie niczym jezioro ognia i siarki, którego płomienie wznoszą się na wieki wieków i nie mają końca” (2. Ne. 9:16). Wyobrażenie piekła jako miejsca pełnego siarki, ognia i nieustannych mąk przewija się w Księdze Mormona wielokrotie (por. 2 Ne. 9:26; 2 Ne. 28:23; Jak 6:10 i in.). Użyte skróty są oficjalnymi skrótami używanymi przez mormonów i oznaczają: 1 Ne — Pierwsza Księga Nefiego2 Ne — Druga Księga NefiegoJak. — Księga JakubaAl. — Księga Almy.Cyfry oznaczają odpowiednio rozdział i numer wersu.