Estoński Kościół Prawosławny
- 31 października, 2004
- przeczytasz w 4 minuty
Estonia jest państwem leżącym na wschodnim wybrzeżu Morza Bałtyckiego, nad zatokami Botnicką i Ryską. Już historyk Tacyt z I wieku po Chrystusie pisze o istnieniu ugrofińskich plemion Estów. Na rozwój terenów obejmujących dzisiejszą Estonię ważny wpływ miało ich położenie na szlaku handlowym łączącym Ruś i Skandynawię. Od IX do XII wieku ziemie te znajdowały się pod wpływami książąt fińskich. Na początku XIII wieku, zaczynając od 1208 r., biskup ryski Albert von Buxhövden, założyciel Zakonu Kawalerów Mieczowych, starał się podbić Estonię, a kiedy to mu się nie udało, w 1218 r. wezwał do pomocy króla duńskiego Waldemara II, który zajął północną część kraju. W 1237 r. Zakon Kawalerów Mieczowych połączył się z Zakonem Krzyżackim. W latach 1288–1290 udało się im podbić północnych Bałtów, w tym estońskich Liwów. Zaczął się proces narzucania siłą rzymskokatolickiego chrześcijaństwa, dla ludności podbitych ziem religii niemieckich najeźdźców. Sławne w historii kraju jest wydarzenie z Dnia Świętego Jerzego z 23 kwietnia 1343 r., kiedy wybuchło pogańskie powstanie ludności przeciw panującym katolikom i połączonego z Krzyżakami Zakonowi Liwońskiemu. Pomału Estończycy, lub lepiej Estowie (pojęcia „Estończycy” i „naród estoński” pojawiły się dopiero w XIX wieku), przyjęli chrześcijaństwo, często w praktyce przemieszane z dawnymi pogańskimi wierzeniami. W XVI wieku zaczynają się na tych ziemiach coraz większe wpływy Polski i Rosji.
W latach 1523–1526 zaczyna się na ziemiach estońskich, podległych Zakonowi Kawalerów Mieczowych, Reformacja. W 1561 r. ostatni mistrz zakonu przechodzi na luteranizm. Z powodu wojny w latach 1558–1583 Estonia została podzielona pomiędzy Polskę i Szwecję, przy czym już w 1629 r. cała Estonia znalazła się w rękach luterańskich Szwedów. W latach 1710–1721 z powodu Wielkiej Wojny Północnej Estonia staje się częścią Rosji, przy czym religią kraju pozostaje luteranizm. W 1739 r. opublikowana jest pierwsza Biblia w języku estońskim. Z biegiem czasu coraz większe wpływy zaczyna odgrywać na tych ziemiach prawosławie i wkrótce istnieje już tam mały Kościół prawosławny. W XIX wieku ma miejsce rusyfikacja Estonii, w tym przymuszanie ludności rdzennie estońskiej do wstępowania do prawosławia. Po rewolucji bolszewickiej w 1917 r. Estonia proklamowała niepodległość, uznaną przez władze radzieckie w 1920 r. Z powodu uzyskania niepodległości i prześladowania prawosławia w ZSRR prawosławny biskup Talina, Aleksander, poprosił w 1923 r. Meletiosa IV, patriarchę Konstantynopola, o przygarnięcie Kościoła w jego kraju pod swoją jurysdykcję. Ten zgodził się na tę prośbę w dniu 7 lipca 1923 r. nadając Kościołowi Estonii autonomię, a biskupa Aleksandra mianuje metropolitą Talina i całej Estonii. W 1940 r. Kościół ten liczył już około 210 tysięcy wiernych, 3 biskupów, 156 parafii, 131 księży, 19 diakonów i posiadał 2 klasztory i 1 seminarium. Większa część jego członków była złożona z rdzennych Estończyków.
17 czerwca 1940 r. Estonia została oficjalnie przyłączona przez Stalina do ZSRR. Zaczynają się czystki, w Kościele. Ludność kraju nawet przychylnie wita wkraczających tam 22 czerwca 1941 r. żołnierzy hitlerowskich, którzy jednak mordują około 15 tysięcy osób. W 1944 r. kraj ponownie zostaje przyłączony do ZSRR. Metropolita Aleksander z 23 swoimi księżmi uciekają do Sztokholmu dając asystencję około 10 tys. Estończyków mieszkającym w różnych krajach i tworząc Kościół na wygnaniu, podporządkowany Konstantynopolowi. Po śmierci metropolity Aleksandra w 1953 r. ekumeniczny patriarcha Konstantynopola konsekrował na prawosławnego biskupa Estończyków Juri Valbe, który zmarł w 1961 r. Po jego śmierci patriarcha nie dał Estończykom nowego biskupa, ale oddał estońskie parafie pod zarząd (omoforion) miejscowych biskupów patriarchatu ekumenicznego. Tymczasem Kościół prawosławny w samej Estonii został podporządkowany patriarchatowi moskiewskiemu. Naciskany przez patriarchat moskiewski patriarcha Konstantynopola ogłosił w 1978 r., że nadana Kościołowi w Estonii w 1923 r. autonomia nie ma już żadnego znaczenia.
Kiedy w 1991 r. Estonia ogłosiła niepodległość znaczna większość wiernych Estońskiego Kościoła Prawosławnego była już pochodzenia rosyjskiego. Zaczęła się zaraz gwałtowna dyskusja pomiędzy zwolennikami pozostania pod jurysdykcją patriarchatu moskiewskiego i tymi, którzy chcieli powrotu pod protekcję Konstantynopola i ponownego uznania autonomii Kościoła nadanej mu przez patriarchę ekumenicznego w 1923 r.
Wbrew Moskwie Święty Synod Patriarchatu Konstantynopolskiego w dniu 20 lutego 1996 r. ponownie przywrócił Estońskiemu Kościołowi Prawosławnemu jego dawną autonomię i w ten oto sposób Kościół ten ponownie znalazł się pod jurysdykcją Konstantynopola. Wybrano również biskupa Jana z Finlandii jako czasowego szefa, „locum tenens”, Kościoła, pozostawiając wybór Estończyka na biskupa na później. Patriarcha moskiewski zareagował bardzo twardo zrywając nawet stosunki z patriarchatem ekumenicznym z Konstantynopola i usuwając imię patriarchy ekumenicznego z modlitw liturgicznych.
9 marca 1999 r. zebrał się w Talinie kongres Autonomicznego Estońskiego Kościoła Prawosławnego, aby poddać dyskusji fakt nie posiadania jeszcze przez Kościół swojego, mieszkającego w Estonii biskupa. W kongresie uczestniczyli arcybiskup Jan z Finlandii i przedstawiciele patriarchy z Konstantynopola. W końcu uczestnicy kongresu uznali, że jeśli Estończycy nie będą mieć swojego własnego kandydata na hierarchę Kościoła, to poproszą patriarchę ekumenicznego o obsadzenie tego stanowiska przez pomocniczego biskupa prawosławnej metropolii greckiej we Francji, urodzonego w 1940 r. Stephanosa de Nazianzus, którego siedziba znajdowała się w Niza. Tak też się stało i 13 marca 1999 r. Święty Synod Patriarchatu Ekumenicznego wybrał Stephanosa na metropolitę Talina i całej Estoni, prosząc go również o zreorganizowanie Kościoła i przygotowanie wyboru przyszłych lokalnych biskupów. Według danych z 1999 r. nowemu biskupowi podlegało około 9 tysięcy wiernych i 58 parafii w kraju oraz w USA, Kanadzie, Szwajcarii, Australii, itd. Tymczasem olbrzymia większość mieszkających w Estonii prawosławnych pozostało pod jurysdykcją patriarchatu moskiewskiego, w Diecezji Talin. Jest ich tam około 70 tysięcy i posiadają 30 parafii i klasztor w Pjukhtitsa.