Ewangelicko-luterańskie rozumienie ekumenizmu
- 26 lutego, 2004
- przeczytasz w 7 minut
21. listopada 2003 roku Zjednoczony Kościół Ewangelicko-Luterański Niemiec (VELKD) opublikował dokument pt. „Ewangelicko-luterańskie rozumienie ekumenii.” Tekst dokumentu, który zatwierdzono 21. listopada 2003 roku, powstał na zamówienie kierownictwa kościelnego VELKD w specjalnej grupie roboczej, składającej się z Komisji Ekumenicznej i Teologicznej VELKD. Czytelnikom Magazynu Semper Reformanda przedstawiamy tekst dokumentu w polskim przekładzie.
W pojęciu ekumenizmu istniejące na całym świecie chrześcijaństwo staje się tematem teologicznej refleksji oraz kościelnego działania. Chodzi przy tym zarówno o egzystencję Kościołów i chrześcijan jednego wyznania w różnych częściach ziemi, krajach i regionu, jak i również o egzystencję Kościołów i chrześcijan innych wyznań. Refleksja nad podstawami ekumenizmu ma wyjaśnić, jakie znaczenie dla nauki i życia Kościoła posiada chrześcijaństwo na całym świecie. Jeśli mamy zatem zastanawiać się nad ewangelicko-luterańskim rozumieniem ekumenizmu, to nie można tego dokonać z perspektywy poza- i ponadkonfesyjnej, lecz tylko z perspektywy luterańskiej. Określenie luterańskiego rozumienia ekumenizmu nie może być zatem przeprowadzone inaczej niż przez wykładnie luterańskiego symbolu wiary (Bekenntnis), w którym przez Kościoły luterańskie zobowiązująco zostało sformułowane to, czym jest nauka luterańska.
Dlatego też dla wyjaśnienia tych podstaw postawione zostaje potrójne zadanie:
-przedstawienie rozumienia i zasad wykładni Pisma i symbolu
-rozwinięcie na podstawie tej wykładni rozumienia luterańskiej nauki o Kościele
-uwydatnienie, wynikającej z tej nauki konsekwencji dla ekumenicznej teorii i praktyki
Te trzy wyznaczone zadania złączone są ze sobą nierozerwalnie i mogą być zatem rzetelnie opracowane tylko we wzajemnym odniesieniu.
1.Rozumienie oraz zasady wykładni Pisma i symbolu
a)Wiara chrześcijańska wyraża się w chrześcijańskim świadectwie wiary. Jej wyrażanie ma swoją podstawę w dziejącym się doświadczeniu i uczestnictwie samoobjawieniu się Boga w Jezusie Chrystusie przez Ducha Świętego dla zbawienia świata, przez które Bóg wzbudza wiarę.
b)Artykulacja wiary zdana jest na językowe środki wyrazu, które są do dyspozycji poprzez ustalone, historycznie zmieniające się systemy mowy i znaków w różnej postaci kulturowej i indywidualnej. Językowe formy wyrazu odkrywają przestrzenie rozumienia, w których przeżywa się nowe doświadczenia oraz odbywa się językowa komunikacja.
c)Postacią wyrażania wiary chrześcijańskiej, która utwierdziła się w Kościele chrześcijańskim jako normatywne świadectwo wiary i w którym to w ramach kościelnego procesu przekazywania tradycji została uznana i formalnie ustalona jako norma, jest kanoniczne świadectwo wiary Pisma Świętego Starego i Nowego Testamentu.
d)Pismo Święte ma postać tekstu, który – jak wszystkie teksty i znaki – otwiera się dla zrozumienia tylko wtedy, gdy jest wykładane. Wykładnia ta, aby być rzetelną, musi być zgodna z poszczególnymi regułami sztuki wykładania oraz je optymalizować. Jednakże również odpowiedzialna wykładnia Pisma odbywa się w nieuniknionej perspektywie i ma swój udział we właściwej wszystkim ludzkim przedsięwzięciom omylności. Dlatego też w historii Kościoła chrześcijańskiego dochodziło nieustannie do różnic i przeciwieństw w wykładni Pisma, które prowadziły nawet częściowo do wyłączeń z Kościołów, podziałów między Kościołami oraz do tworzenia się nowych wyznań.
e)Wyznanie różnych Kościołów jest zobowiązującą formą wyrazu wykładni Pisma, która dla tych Kościołów stanowi zgodną z Pismem, a więc właściwą wykładnię tegoż Pisma i dlatego została ona przez nie jednomyślnie (magno consensu – CA 1) i w sposób prawny sformułowana [1], a następnie zaakceptowana.
f)Pismo i wyznanie otwierają się dla zrozumienia jedynie wtedy, gdy są one wyjaśniane zgodnie z ich własnym sensem (sens literalny). Powyższe oznacza, że istnieją osoby, które są w stanie zgłębić i oddać ten sens, który jest zgodny z poświadczaną przez nie sprawą. Przy tym obowiązuje generalne założenie, że należy z jednej strony jasno rozróżniać między sensem tekstu i jego wykładnią, a z drugiej konieczna jest kontrola wykładni w oparciu o sens tekstu, i jeśli zaistnieje taka potrzeba, wykładnię taką należy w świetle sensu tekstu skorygować.
g)Ta hermeneutyczna zasada oddaje perspektywę każdego procesu wykładni, jednakże bez poddawania pod wątpliwość opartej o tekst możliwości zrozumienia. Tylko przy uwzględnieniu założenia, że istnieje własny sens tekstów i że może być on zgłębiony przez rzeczowe metody wykładni, sensowne jest opieranie się na tekstach oraz poszukiwanie na ich podstawie porozumienia, ewentualnie zgodności. Nie zmienia to jednak faktu, że każda próba zrozumienia i wykładni narażona jest na ryzyko nieporozumienia czy błędnej wykładni. Jednakowoż ryzyko to nie podważa ani sensu, ani rezultatu opartej na tekście wykładni Pisma i wyznania.
h)W luterańskim wyznaniu wiary zawiera się teologiczne przekonanie, że przy wykładni Pisma i symbolu wyznania wiary nigdy nie może być osiągnięta pewność (securitas) w sensie nieuwarunkowanego osobowo obiektywizmu, ponieważ każde rozumienie – tak jak każde poznanie prawdy – może mieć miejsce tylko poprzez środek hermeneutycznej pewności (Gewißheit). Pewność ta jest wydarzeniem, w którym osoby zgłębiają prawdę tekstu przez to, że zostają pochwyceni przez tą prawdę. Jest to warunek wszelkiego poznania prawdy. To nieosiągalne „dzianie się” poznania prawdy przez pewność prawdy należy z jej perspektywy rozumieć jako działanie Boga, dokładniej jako dzieło Ducha Świętego w sercach tych, którzy słuchają Ewangelii.
2.Podstawowe założenia luterańskiej nauki o Kościele
Rzeczą charakterystyczną luterańskiej nauki o Kościele jest to, że jest ona nierozerwalnie złączone z nauką o wierze, a dokładniej z konstytucją (zaistnieniem) wiary, a co za tym idzie zarówno z nauką o środkach łaski, jak i z nauką o działaniu Ducha Świętego. Podstawowe dla luterańskiej eklezjologii, a także dla samozrozumienia Kościoła luterańskiego wypowiedzi znajdują się w zwartej postaci w objaśnieniu Lutra do Trzeciego Artykułu Wiary w Katechizmach, jak i w Konfesji Augsburskiej (CA) 5–14, przy czym teksty tych symboli chcą być rozumiane jako odpowiednia wykładnia starokościelnych wyznań wiary.
2.1. Związek między zaistnieniem wiary a zaistnieniem Kościoła
a)Nierozerwalny związek między nauką o Kościele a nauką o wierze jest już widoczny poprzez opis istoty Kościoła jako „społeczności wszystkich wierzących” (CA 7 i 8). Związek ten musi być jednak rozwinięty w dwóch kierunkach:
aa) oznacza on z jednej strony, że Kościół powołany jest do istnienia poprzez wzbudzające wiarę działanie Boga. Tzn.: Kościół jako – ukryta, bez widocznych granic i wyznawana – wspólnota wszystkich wierzących powołana jest do życia poprzez zaistnienie wiary, ponieważ ludzie dzięki wierze, że Bóg objawił się w Jezusie Chrystusie przez Ducha Świętego dla zbawienia świata, stają się członkami Kościoła
ab) związek między Kościołem a wiarą oznacza z drugiej strony, że wiara może się tylko dlatego narodzić, ponieważ Kościół jako – widzialna, z widocznymi granicami i instytucjonalnie zorganizowana – wspólnota ochrzczonych poświadcza i przekazuje dalej wieść o samoobjawieniu się Boga w Jezusie Chrystusie przez Ducha Świętego jako zbawieniu dla świata.
b)Między obydwoma związkami istnieje zasadnicza asymetria o ile wzbudzające wiarę działanie Boga jest wystarczającym, a zarazem koniecznym warunkiem dla zaistnienia ukrytego i wyznawanego Kościoła, świadectwo wiary widzialnego i instytucjonalnie zorganizowanego Kościoła jest natomiast koniecznym, ale nie wystarczającym warunkiem dla zaistnienia wiary.
2.2 Zaistnienie wiary w luterańskim rozumieniu
Zaistnienie wiary w luterańskim rozumieniu jest najbardziej precyzyjnie i rzeczowo opisane w komentarzu Lutra do Trzeciego Artykułu Wiary w Małym Katechizmie oraz w CA 5. Przy tym podstawowe są cztery elementy:
a) Wiara nie może narodzić się „ani przez własny rozum, ani przez własne siły”, tzn. jej powstanie nie leży w ludzkiej dyspozycji i dlatego też nie jest do osiągnięcia przez decyzję ludzkiej woli. Pogląd ten nie wynika z nazbyt małego zaufania w ludzkie zdolności, ale przede wszystkim z istoty wiary jako warunkującego ludzkie istnienie zaufania. Ponieważ wiara jest zaufaniem, przez które określony jest ludzki byt jako całość, to mogłaby ona tylko wtedy narodzić się z ludzkiego rozumu lub siły, gdyby była już tam obecna. Takie całkowite określenie ludzkiej egzystencji może być tylko rozumiane jako pochodzące z zewnątrz i to w tym sensie, że w człowieku poprzez spotkanie ze wzbudzającą zaufanie inną rzeczywistością (das Gegenüber) powstaje wiara, przez którą człowiek daje się prowadzić.
b)Wzbudzającą wiarę inną rzeczywistością jest Ewangelia o Jezusie Chrystusie, która spotyka człowieka w postaci zwiastowanego Słowa i sprawowania sakramentów jako widzialne Słowo. Owo zaświadczanie o Ewangelii, które człowiek czyni i za które ponosi odpowiedzialność, musi się nieustannie weryfikować w oparciu o swoją czystość i jasność, tzn. pierwotny charakter i zrozumienie, tak, aby kościelne zwiastowanie nie stało się „inną Ewangelią” (Gal 1,8), która zwodzi ludzi. Słuchanie lub przyjmowanie Ewangelii jest koniecznym, ale same w sobie niewystarczającym warunkiem dla powstania wiary, a przez to i Kościoła.
c)Wystarczającym warunkiem dla zaistnienia wiary i Kościoła jest dopiero działanie Ducha Świętego, który w jasny i przekonywujący sposób urzeczywistnia w ludzkich sercach zwiastowane, udzielane, słyszane i przyjmowane zewnętrzne Słowo Ewangelii tak, że ludzie stają się pewni prawdy i zbawiennego charakteru Ewangelii i przez co czują się wezwani, i zaproszeni, by złożyć swoje zaufanie zarówno w życiu, jak i w śmierci Bogu, który objawił się w Jezusie Chrystusie przez Ducha Świętego dla zbawienia świata.
d)Ponieważ wiara jest dla człowieka nie dającym się manipulować dziełem Ducha Bożego, oznacza to też, że nie istnieje żadna czynność i żadne roszczenie do tego, że poświadczanie Ewangelii jako zewnętrznego Słowa samo w sobie wzbudza wiarę. Wprawdzie Bóg obiecuje, że Słowo nie wraca do Niego puste, lecz czyni to, do czego jest posłane (Iz 55,11), to jednak nie znosi to wolności Boga wzbudzania wiary „tam i gdzie on zechce” (CA 5). W pokornym i odciążającym uznaniu tej Bożej wolności wyrażona zostaje konsekwentnie wiedza o tym, że człowiek nie może rozporządzać wiarą. Dlatego też w luterańskim rozumieniu Kościół chrześcijański jest stworzeniem i dziełem Ducha Świętego, który w swojej wolności wzbudza wiarę w ludziach, którzy słuchają Ewangelii i tak właśnie powołuje do życia Kościół.
2.3 Misja i postać Kościoła
Misja i postać Kościoła wynikają według luterańskiego rozumienia z warunków zaistnienia wiary i Kościoła. Należy wyróżnić trzy elementy:
a)Ponieważ wiara i Kościół jako społeczność wierzących są wyłącznym dziełem Ducha Świętego, dlatego też stwierdzenie, czy wiara istnieje czy też nie wymyka się każdemu ludzkiemu wyrokowi. Wynika z tego, że Kościół jako wspólnota wszystkich wierzących jest dla nas wielkością, w której nie da się ustalić granic, a w tym sensie jest on wielkością ukrytą. W istnienie Kościoła od wieków możemy i powinniśmy wierzyć w oparciu o Bożą obietnicę, tzn. możemy być tego pewni, mimo iż Kościół wymyka się naszym stwierdzeniom i rozgraniczeniom. To, co możemy stwierdzić to fakt, czy człowiek został ochrzczony i czy przyznaje się do swojej przynależności do Kościoła. Dlatego też chrzest oraz nieodrzucona przez wystąpienie z Kościoła przynależność do niego są wystarczającymi i koniecznymi warunkami dla przynależności do widzialnego Kościoła. I dlatego również wystarcza to, by inni nie powątpiewali przez to w przynależność danej osoby do ukrytego Kościoła. W odwróconej perspektywie oznacza to w naszym rozumieniu – które nie może być uprzedzeniem wyroku Bożego – że żaden człowiek poprzez wystąpienie z widzialnego Kościoła nie zaprzecza swojej przynależności do ukrytego Kościoła.
b)Ponieważ wiara i Kościół ukonstytuowane są poprzez wyrażoną pewność prawdy Ewangelii w ludzkich sercach przez Ducha Świętego, dlatego też na wierzących spoczywa misja zaświadczania o Ewangelii tak, ażeby ludzie wszystkich czasów mogli doświadczyć przesłania o samoobjawieniu się Boga w Jezusie Chrystusie przez Ducha Świętego dla zbawienia świata i aby wiara mogła być w nich wzbudzona. Misja ta powierzona jest każdemu chrześcijaninowi i Kościołowi jako całości wraz z zaraniem ich egzystencji (CA 5). W oparciu o tę misję określona jest także postać i porządek życia kościelnego. To, co Kościół czyni musi być rozpatrywane w świetle tej misji.
c)Z misji tej, która powierzona jest wszystkim chrześcijanom i Kościołowi w całości, wynika konieczność uporządkowania realizacji misji w Kościele zgodnie z ludzkim zrozumieniem i ludzkimi możliwościami i to w ten sposób, ażeby porządek ten mógł w jak najlepszym wymiarze przysłużyć się spełnieniu jego misji. Ewangelia nie zawiera takiego porządku, ale zawiera misję zaświadczania o poznanym prawdziwie przesłaniu, a co za tym idzie także nakaz troski o to, że zaświadczanie będzie dziać się w sposób wyczerpujący, zrozumiały i niezawodny. Kościelny porządek jest zgodny z tą misja tylko wtedy, gdy wyraża on i reguluje w samodzielnym i współzależnym aspekcie zarówno związany ordynacją urząd nauczania i zwiastowania, jak i współodpowiedzialność wszystkich wierzących w głoszeniu Ewangelii. Konieczność, regulacji powołania do kościelnego urzędu zwiastowania poprzez ordynację (CA 14), bierze się z tego, że ustanowiony przez Boga urząd zwiastowania Ewangelii (CA 5) [2] przekazany jest nie tylko wszystkim chrześcijanom, ale także Kościołowi jako całości. Oznacza to, że realizacja i uporządkowanie tegoż urzędu przez ludzi jest koniecznym elementem zrozumienia ustanowionego przez Boga urzędu zwiastowania Ewangelii, o ile środki łaski Bożej Słowo i Sakrament zgodnie z wolą Chrystusa publicznie są głoszone. W ten właśnie sposób Kościół znajduje się w konieczności stworzenia porządku urzędów, których intencją jest nadanie kształtu publicznemu nakazowi Chrystusa wyrażonemu w urzędzie ordynacji.
3. Ekumeniczna teoria i praktyka w luterańskim rozumieniu
3.1 Związek między jednością Kościoła i wspólnotą kościelną w luterańskim rozumieniu
a)Ukryta przed nami wspólnota wierzących wszystkich czasów i miejsc nie jest widzialną, ale wyznawaną jednością, która znajduje swoje uzasadnienie w jednym Panu, w jednej wierze i jednym chrzcie (Ef 4,5). Widzialne, zorganizowane instytucjonalnie Kościoły nie istnieją jako jedność, lecz jako lokalnie, regionalnie, narodowo lub wyznaniowo odmienne zbory (parafie) lub Kościoły.
b) Podczas gdy lokalne, regionalne i narodowe różnice wynikają z rozpowszechniania się chrześcijaństwa jako takiego i nie negują wyznaniowej jednorodności, to konfesyjne różnice wynikają albo z różnego akcentowania względnie innego interpretowania Ewangelii, które mają charakter różnic wyznaniowych, albo z przeciwstawnych, nie dających się ze sobą pogodzić interpretacji Ewangelii, które posiadają lub mogą otrzymać charakter wyznaniowych przeciwieństw. Wymienione różnice mają oczywiście zróżnicowany charakter i wagę.
c)Ze wszystkich tych różnic wynika jednak pytanie o prawdziwe zrozumienie jedności chrześcijaństwa, które jest jednocześnie pytaniem o jego tożsamość, względne o jego istotę. W luterańskim rozumieniu na pytanie to może zostać udzielona odpowiedź w ten sam sposób, jak w przypadku pytania o zaistnienie wiary i Kościoła, ponieważ tożsamość, względnie istota, a za tym to, co to tworzy Kościół jest tym, co czyni z chrześcijan chrześcijanami, a więc członkami ukrytego Kościoła.
d)Dlatego też według CA 7 wystarczające jest dla „prawdziwej jedności Kościoła – lecz także konieczne – zgadzać się w prawidłowym rozumieniu Ewangelii, tzn. w zgodnym z Pismem zwiastowaniu Słowa Bożego i w zgodnym z ustanowieniem udzielaniu sakramentów wraz z ich konsekwencjami. Każdy dodatkowy warunek byłby rezygnacją z luterańskiego rozumienia wiary i Kościoła.
Kierownictwo Zjednoczonego Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego Niemiec (VELKD), dn. 21. listopada 2003 roku.
Tłumaczenie: Dariusz Bruncz
Przypisy:
[1] Zgodnie z sensem wypowiedzi dotyczy to także tych Kościołów, które nie sformułowały obowiązującej dla nich wykładni Pisma Św. w postaci ksiąg wyznaniowych.
[2] Umieszczone dodatkowo w CA nagłówki do pojedynczych artykułów, w tym przypadku „De ministerio ecclesiastico”, względnie „O służbie Kościoła” mogą wzbudzać mylne wrażenie, jakoby tematem tego artykułu byłby urząd związany ordynacją, który rozważany jest dopiero w CA 14. Treść tego artykułu pokazuje jednak od pierwszych słów („Ut hanc fidem consequamur…” wzgl. „Abyśmy tej wiary dostąpili…”) aż do anatemy na końcu, że jego tematem jest konstytucja, a więc zaistnienie wiary. Urząd, o którym jest mowa w tym artykule, jest urzędem zwiastowania i udzielania sakramentów powierzony wszystkim chrześcijanom pojedynczo oraz Kościołowi chrześcijańskiemu jako całości, który jest koniecznym warunkiem dla zaistnienia wiary i Kościoła. Gdyby zostało to powiedziane o urzędzie związanego ordynacją, to wówczas mylnie stwierdzonoby, jakoby wiara rodziła się tylko przez zwiastowanie i udzielanie sakramentów przez osoby ordynowane.