Fińscy luteranie w Rosji
- 18 stycznia, 2004
- przeczytasz w 7 minut
Historia Ingrii, niewielkiego skrawka północnej Rosji, nieodłącznie wiąże się z luteranizmem. Wbrew opiniom głoszącym historyczną dominację prawosławia na terytorium kraju, to właśnie nauki augustiańskiego mnicha z Wittenbergi pozwoliły mieszkańcom regionu zachować przez wieki — mimo historycznej zawieruchy — kulturową odrębność.
Położoną między Zatoką Fińską, dorzeczem Newy a jeziorem Ładoga Ingrię, pierwotnie zamieszkiwały plemiona ugro-fińskie. Wkrótce tereny te zaczęła opanowywać także ludność słowiańska, szerząc chrześcijaństwo obrządku wschodniego i przejmując władzę. Pojawili się także misjonarze łacińscy. Jednak ani jedni, ani drudzy nie odnieśli sukcesów. Co prawda pierwsze chrzty miały miejsce już w XII w., jednak pogaństwo przetrwało w Ingrii do czasów XVI-wiecznej reformacji, głównie dzięki niskiemu poziomowi ówczesnego kleru.
Panowanie SzwecjiW roku 1617 Ingria stała się częścią Królestwa Szwecji. Nowemu zarządcy zależało na wprowadzeniu w prowincji własnych praw i obyczajów, a także systemu edukacyjnego. Ponieważ zdaniem szwedzkiej Korony wszyscy poddani powinni być tego samego wyznania, rozpoczęto proces luteranizacji.Najlepszymi głosicielami nowej doktryny okazali się wojskowi kapelani, gdyż większość z nich mówiła po fińsku. Duchowni konsekwentnie odprawiali nabożeństwa w tym języku, a wokół garnizonów zaczęły powstawać maleńkie kongregacje, stanowiące zalążek przyszłych zborów składających się z rdzennych mieszkańców regionu. Podobne kongregacje tworzyły się także wokół ziemskich posiadłości, mających na ogół fiński charakter.W latach 1628–1640 Ingria dzieliła się na dwa dekanaty, a każdy z nich składał się z parafii, posiadającej własny kościół i pastora. W 1641 r. Ingria stała się diecezją. Stolica biskupia mieściła się w mieście Narva. Jako pierwszy zarządzał nią, wykształcony w Niemczech, wielebny Henrik Stahell.Nowy biskup bardzo szybko zorganizował swoją diecezję. Już 16 czerwca 1642 roku rząd zaakceptował stworzony przez Stahell’a porządek nabożeństwa, który zaczął obowiązywać we wszystkich parafiach. Purpurat przywiązywał ogromną wagę do kształcenia księży. Przygotował nawet modlitewnik dla luterańskiego Kościoła Ingrii, który jednak nie został zaakceptowany. Mimo to nie sposób przecenić zasług biskupa dla utrzymania przez mieszkańców prowincji fińskiej tożsamości. To właśnie napisany przez niego porządek nabożeństwa zablokował rozprzestrzenianie się prawosławia wśród tamtejszych Finów. Od tej pory narodowość tę utożsamiano z protestantyzmem.Działalność Stahell’a przyniosła wymierne efekty. Znacznie podniósł się poziom luterańskiego kleru, a wierni zaczęli być świadomi swojej wiary. Za czasów pierwszego biskupa wybudowano 14 fińskich kościołów. W 1655 r. na terytorium Ingrii istniało 58 ewangelickich kongregacji oraz 36 świątyń, w których posługiwało 42 pastorów. Sytuacja zmieniła się radykalnie po śmierci Stehell’a w 1657 roku, głównie z winy niekompetentnego następcy — bp. Johana Gezeliusa Juniora.
Kontrowersyjny biskupNowy zwierzchnik Kościoła pełnił swą posługę w latach 1681–1689 i cieszył się dużym zaufaniem rządu. Jednak jego działania budzą wiele kontrowersji. Purpurat zapewnił osobom przechodzącym na luteranizm ulgi podatkowe, fińscy pastorzy byli zobowiązani do nauczania w ugro-fińskich domostwach, a rosyjskich księży obowiązywał zakaz odprawiania prawosławnej liturgii dla ludności fińskiej.Oddzielenie tej ostatniej od Rosjan stało się obsesją purpurata. Biskupi program został zaakceptowany przez monarchę 4 maja 1683 r. Na jego mocy jedynie Rosjanie nie mówiący innymi językami mogli uczęszczać do prawosławnych świątyń, a cała ugro-fińska ludność została poddana fińskiej edukacji.W roku 1696 Ingria ponownie stała się częścią Rosji. W tym czasie na jej terytorium istniało 31 fińskich kongregacji. Z zapisów w parafialnych księgach wynika, że 90 proc. wiernych było pochodzenia fińskiego, pozostałe 10 proc. to potomkowie Szwedów, Niemców i Rosjan. W 1702 r. car Piotr Wielki przyznał Finom prawo do wyznawania własnej wiary. Kościół luterański i prowadzone przez niego szkolnictwo odzyskało swój dawny status. Przyznanie przywilejów protestantom wiązało się przede wszystkim ze znacznymi wpływami niemieckimi wśród rosyjskich kół rządzących. Kościół Ingrii w owym czasie działał pod protekcją Niemieckiego Kościoła Luterańskiego w Rosji. Pod carskim panowaniem kuratelę nad Kościołem objął Senat. Dopiero w roku 1721 wszystkie wyznania chrześcijańskie znalazły się pod jurysdykcją nowego Synodu Prawosławnego. Większość członków Departamentu Wyznań Nieprwaosławych stanowili duchowni Niemieckiego Kościoła Luterańskiego w Sankt Petersburgu, który bardzo szybko zdominował liczebnie parafie w Ingrii.Dzięki pomocy Niemców Kościół Ingrii mógł naprawić szkody wyrządzone przez wojnę. W parafiach pojawili się pastorzy, odbudowano świątynie (ok. roku 1760 każda parafia miała własną), a region został podzielony na trzy dekanaty.W 1820 r. biskupem Sankt Petersburga i okolic został Sakari Cygnaeus. Purpurat zajął się reorganizacją życia eklezjalnego, prosząc przy tym o pomoc wielu księży z Finlandii. 12 lat później opublikowano prawo nowego Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego w Rosji. W ten sposób prowadzony przez Niemców Kościół Ingrii został włączony do diecezji St. Petersburga i znalazł się pod wpływem rosyjskiego rządu. Od 1710 r. Ingria oficjalnie nazywana była Prowincją Petersburga, choć władze kościelne pozostały przy historycznej nazwie regionu.
Czas rewolucjiFormalnie rewolucja 1917 r. przyniosła wyznaniom nieprawosławnym całkowitą swobodę uprawiania kultu. Jednak Kościołowi Ingrii nie dane było obchodzić 300-lecia powstania. Hasła wolności religijnej pozostały jedynie w sferze deklaracji. W rok po wybuchu rewolucji ogłoszono całkowite rozdzielenie Kościołów od państwa, a szkół od Kościołów. Państwo zamknęło świątynie, szkoły, fundacje i biblioteki. Wierni mogli używać świątyni bez dodatkowej opłaty, o ile na nabożeństwie było przynajmniej 20 osób. Wkrótce pojawiły się jednak nowe restrykcje. Zabroniono uprawiania wszelkich form kultu bez wcześniejszego zezwolenia lokalnych rad. Młodzież poniżej 18. roku życia nie mogła otrzymać religijnego wykształcenia. Pełnoletni mogli uczęszczać na kursy tylko wtedy, kiedy program nauczania był zatwierdzony przez rząd. Najbliższe seminaria duchowne znajdowały się na terenie Niemiec. W czerwcu 1924 r. reprezentanci luterańskich parafii udali się do Moskwy na obrady Synodu Generalnego. Czterech delegatów reprezentowało Kościół Ingrii. Podczas obrad uchwalono prawo kanoniczne, porządek nabożeństwa oraz powołano do życia Konsystorz. Drugi i zarazem ostatni Synod odbył się cztery lata później, także w stolicy ZSRR. W latach 30. Kościół Ingrii wzbudził wyraźne zainteresowanie wśród radzieckich władz. Wykorzystywano każdą nadarzającą się okazję, aby ograniczyć jego wolności. Szczególne restrykcje dotknęły duchowieństwo. Jedną z metod zwalczania Kościoła było narzucanie podatków, których wysokość przekraczała… dochody opodatkowanych.Rejon Sankt Petersburga został poddany kolektywizacji w 1931 r. Mieszkańcy Ingrii bardzo niechętnie oddawali swoje ziemie, a władze państwowe dopatrywały się w tym działań Kościoła. Większość pastorów musiała więc opuścić parafie i wyjechać do Finlandii, aby nigdy stamtąd nie powrócić.Represje i odrodzenie Niemieckie seminarium ukończyło jedynie trzech pastorów. Tuż po rewolucji Kościół musiał oprzeć swoją działalność na świeckich, którzy przed podjęciem posługi musieli zdać w katedrze odpowiednie egzaminy. W szczytowym okresie 20 świeckich obsługiwało 30 kongregacji, w których zrzeszonych było 150 tys. luteranów. Władze państwowe nie zgodziły się jednak ostatecznie na takie rozwiązanie, zamykając wszystkie świątynie nie będące pod opieką duchownego. Dodatkowym utrudnieniem w działaniu Kościoła były trudności z religijną literaturą. Drukowanie takowej w języku fińskim było zakazane (te same przepisy odnosiły się również do fińskojęzycznej prasy). Nie można też był jej sprowadzać z Finlandii. Tylko raz — w 1927 r. — zezwolono na zakup po 2 tys. egzemplarzy Biblii, śpiewników i książek historycznych. Mimo oficjalnego pozwolenia na dokonanie transakcji, odpowiedzialny za nią pastor został wkrótce aresztowany. Masowe aresztowania duchownych, ich deportacje oraz ciągłe ograniczanie swobody Kościoła Ingrii miały być początkiem końca odrębnej tożsamości tamtejszej ludności. Deportacje luterańskiej ludności rozpoczęły się w 1931 roku. Następne fale przyszły w roku 1935 i 1936, kiedy to niemal cała fińska populacja północnej Ingrii została zmuszona do wyjazdu. Ogółem ok. 60 tys. rosyjskich Finów zostało deportowanych i pozbawionych duchowej opieki. W 1937 r. Rosję musiał opuścić ostatni pastor tylko dlatego, że był obywatelem Finlandii.Po roku 1990, kiedy to zostało uchwalone nowe prawo dotyczące swobód religijnych, Kościół Ingrii odrodził się z niespotykaną siłą. Świątynie ponownie wypełniły się wiernymi, co pozwoliło na odtworzenie wielu parafii. Jeszcze w czasach pieriestrojki w Ingrii istniały zaledwie dwie fińskie kongregacje. W roku 1995 było ich już 36, a skupiały ponad 15 tys. członków. Pod względem kulturowym i językowym luteranie na ogół ulegli w XX wieku rusyfikacji. O ich odrębnej tożsamości świadczy już tylko wyznanie, odgrywające coraz większą rolę także w świadomości ludzi młodych. Obecnie nabożeństwa ewangelickie odprawiane są w wielu dużych miastach Rosji, w tym w Moskwie.