Główne nurty teologii brytyjskiej — część druga. Arcybiskup Rowan Williams
- 22 października, 2004
- przeczytasz w 6 minut
Naukowa działalność obecnego Arcybiskupa Canterbury [1] nie mieści się w obrębie ścisłych podziałów na dyscypliny akademickie, czy też rodzaje teologii. W tym jednak reprezentuje ona najbardziej typowe cechy brytyjskiej teologii. Jednym z podstawowych znamion myśli teologicznej abp. Williamsa jest rozumienie samej teologii jako dziedziny poddanej racjonalnemu, filozoficznemu badaniu. Bliskie mu jest dziedzictwo Donalda MacKinnona (1913–1994) z Uniwersytetu Cambridge, który inspirował całe pokolenia brytyjskich teologów. Podkreślali oni istotny związek pomiędzy refleksja nad przesłaniem chrześcijaństwa a kulturą czasu i miejsca, w której ta refleksja się dokonuje. Takie założenie, rozpowszechnione równolegle na Kontynencie przez francuską i niemiecką hermeneutykę (M. Heiddegger, H. Gadamer, P. Ricoeur), prowadzi w publikacjach Williamsa do interpretowania współczesnej kultury, etyki czy polityki w świetle Objawienia biblijnego, ale także odwrotnie: odczytuje owo Objawienie przez pryzmat aktualnej kultury.
Jako ludzie żyjący w czasie i przestrzeni nie mamy innego sposobu odbioru i rozumienia przesłania biblijnego. Zatem oba światy, ten nadprzyrodzony i ten widzialny, lub też na innej płaszczyźnie — teologia i kultura, współistnieją nie z konieczności, czy jeden kosztem drugiego, ale jako dwie rzeczywistości włączone w dialog [2]. Refleksja nad kulturą z perspektywy Objawienia wnosi profetyczny nakaz głoszenia Ewangelii stworzeniu, to jest stanięcia w obronie (etyka i polityka) ludzi prześladowanych, odrzuconych, odsuniętych na margines. Z kolei refleksja nad Objawieniem z perspektywy kultury, pozwala dostrzec ograniczenia historycznego „kształtu i formy” tegoż Objawienia, a przez to zaktualizować jego przesłanie dla dzisiejszego człowieka.
Taka hermeneutyka dostrzega, że np. Jezus w Ewangeliach nie wzywał do zniesienia niewolnictwa, które było złem, ani nie nawoływał do równouprawnienia kobiet z mężczyznami. Głosił natomiast orędzie błogosławieństw, które w dzisiejszym świecie i czasie, musi być podstawą do radykalnego otwarcia Kościoła na ludzi poddanych współczesnym formom prześladowania i szykan oraz na kobiety, i mężczyzn napiętnowanym z powodu homofobii.
W teologii Williamsa szczególnie ważne jest powołanie lub też etos samych teologów, mężczyzny i kobiet. Sprawują oni bowiem ważną posługę w Kościele, wskazując na sytuacje, przez które współczesny człowiek jest raniony. Tak przez świat i jego niesprawiedliwość, jak i przez Kościół, który jako instytucja, nie jest wolny od mechanizmów krzywdzących swoich członków. Zatem teolog winien wyrażać, lub też dążyć do osiągnięcia wewnętrznej harmonii, między życiem intelektualnym, a życiem publicznym i etycznym i stąd być gotowym do podejmowania radykalnych decyzji [3]. Musi być sumieniem Kościoła i głośno przeciwstawiać się krzywdzie wynikającej z polityki [4], ze społecznej niesprawiedliwości [5] oraz z różnych form rasistowskich uprzedzeń obecnych w instytucjach – w tym także w Kościele. Przeciwstawiać się też musi różnym formom dyskryminowania kobiet i mężczyzn z powodu ich orientacji seksualnej [6]. Służba teologa, jest więc realizacją postawy proroka, gdyż może ona zwrócić się przeciw autorytetom, tak świeckim jak i kościelnym.
Rowan Williams, przypisuje za MacKinnonem pozytywną, stymulującą rolę „mistrzom podejrzeń”: Marksowi, Freudowi, Nietzschemu. Ich obecność na „sali obrad” teologów, jak i w cieniu Synodu ostrzega, ale i unaocznia mechanizmy, które stale są obecne w instytucjach pozbawionych samo-kontroli. Stąd też krytycyzm religii chrześcijańskiej, dochodzący z pism tych trzech autorów, daje dodatkową możliwość weryfikacji posługi Kościoła, jego reformy, wyznania win i pokuty. Raz jeszcze teologia, rozumiana jako krytyczna, racjonalna refleksja nad objawieniem, uczy się od świeckiej kultury (w tym filozofii) ważnej lekcji. Wartość dialogu z krytykami Kościoła jest istotnym przesłaniem wielu publikacji Williamsa.
Filozoficzny wymiar publikacji Rowana Williamsa ma również swoje dopełnienie w jego wieloletnich badaniach nad patrystyką i teologią wczesnego Kościoła [7] jak i duchowością[8]. W tym kontekście teologia Williamsa uczy się od historii Kościoła wrażliwości na wartość danego czasu i mentalności. Z kolei duchowość podkreśla zasadniczą perspektywę dla chrześcijaństwa, które nie jest z „z tego świata”, choć jest powołane dla niego. Williams pisał o całym szeregu ważnych dla chrześcijaństwa postaci, takich jak : M. Luter, R. Hooker, Św. Jan od Krzyża, S. Bułchakow, K. Barth, D. Bonhoeffer, K. Rahner. H. Urs Von Balthasar, R. Pannikar, znajdując w ich życiu i teologii inspirację dla własnych przemyśleń.
Rozróżnić można trzy aspekty teologii Williamsa. Pierwszy to teologia celebracji, odwołująca się do podstawowego związku Boga ze stworzeniem, oraz odpowiedzi stworzenia na akt powołania do istnienia. W tym aspekcie swej teologii Williams podkreśla rolę języka, wyobraźni, ikon i piękna liturgii w naszej wdzięczności dla Boga. Drugi aspekt to teologia komunikacji, która jest zdolna do odpowiedzi na pytania ludzi pochodzących z różnych kultur i środowisk. Teologia interpretuje Ewangelię w takiej formie, że Słowo Objawione staje się dostępne mentalności danej grupy i kultury. Przy czym nie jest to wyłącznie adaptacja Objawienia do form myślenia danego obszaru cywilizacji. To również swoisty retoryczny wysiłek, „jakość” przekazu, komunikacji dążącej do tego, by Objawienie jawiło się również jako moc przemieniająca ludzi i ich świat. Niewątpliwie chrześcijańska obecność na wielu stronach internetu, zdolność do wyrażania treści Objawienia w sposób przystępny nowemu pokoleniu, jest dobrą ilustracją tej intuicji. Wreszcie trzecim aspektem teologii Williamsa jest jej charakter krytyczny.
Ten element pojawił się już w powyżej tak w odniesieniu do profetycznego powołania teologów, jak i uczenia się od „mistrzów podejrzeń”. Wszystkie trzy wymiary musza współistnieć w nieustannym kontakcie, inspirując się wzajemnie i wspomagając w owym wysiłku wypełnienia zadania teologii. Praktycznie oznacza to wysiłek dialogu teologii nie tylko z filozofią, hermeneutyką (jako metodą) czy historią, ale również debatę z medycyną, kosmologią i innymi dziedzinami wiedzy.
Ostatnią znamienną cechą myśli abp. Williamsa, jest jej odniesienie do modlitwy, kontemplacji i poszukiwania mądrości. Nie powinno dziwić, że wiele bibliograficznych pozycji tego autora odnosi się do życia kontemplacyjnego dostępnego każdemu wierzącemu w Chrystusa. Williams podąża tu śladem Richarda Hookera (1554–1600), innego wybitnego teologia anglikańskiego, który inspirował się Św. Tomaszem z Akwinu, w dążeniu do przekształcenia samej teologii w doświadczenie mądrości, która rodzi się w świetle Objawienia. Ten sapiencjalny, czy też bardziej kontemplacyjny niż spekulatywny (może lepiej powiedzieć „analityczny”) aspekt przenosi uwagę teologa z tworzenia, nauczania doktryny, na dzielenie się doświadczeniem Boga, który jest ponad/poza ludzkimi schematami, kazuistyką czy systemem pojęć. W tym kontekście Williams nawiązuje do prawosławnej koncepcji teologii negatywnej lub apofatycznej, jako właściwego dla ludzkiego rozumu stopnia pokory wobec tajemnicy Boga.
Na koniec zapytać można czy czytając publikacje Williamsa ma się wrażenie obcowania z teologiem anglikańskim? Czytelnik sam łatwo odpowie sobie na to pytanie. Niewątpliwie zaś to, co niezwykle wartościowe w myśli Arcybiskupa Williamsa, to jego dar przemawiania do chrześcijan i niewierzących, Żydów, Muzułmanów oraz reprezentantów innych tradycji religijnych w sposób, w którym dzieli się on swoją wiarą, refleksją nad światem i wątpliwościami bez cienia paternalizmu. Pokora Williamsa jako intelektualisty, teologa i biskupa zdobywa mu ciągle nowych czytelników.
Ks. dr Piotr Ashwin-Siejkowski
Przypisy:
[1] Niniejszy tekst pomija szczegóły biograficzne Dr Willimasa łatwo dostępne czytelnikowi na oficjalnych stronach Arcybiskupa Canterbury.
[2] Wiele z poniższych wątków jest omawianych w książce On Christian Theology, Blackwell Publishers, Oxford 2001; Anglicanism and Western Christian Tradition, Canterbury Press, 2003; Lost Icons. Reflections on Cultural Bereavement, Continuum, London-New York, 2003; Open to Judgment, London 2003 (wznowienie).
[3] Tamże, Theological Integrity, ss.3–15.
[4] Powszechnie znana jest opozycja Williamsa wobec wojny w Iraku, otwarty krytycyzm wobec premiera Blaira i częste kontakty Arcybiskupa z Janem Pawłem II w celu uniknięcia inwazji.
[5] Zob.: Politics and Theological Indentity, London 1984, ss. 7–26.
[6] Zob.: Seeking the Truth in Love: The Christian and Homosexuality, London 2000.
[7] Z wielu publikacji zob. ostatnio Ariusz. Heresy and Tradition, SCM Pres, London 2001 (wznowienie) zob także bibliografia na końcu książki. Por.: The Making of Orthodoxy: Essays in Honour of Henry Chadwick, CUP, Cambridge 2002 (wznowienie).
[8] The Wounds of Knowledge. Christian Spirituality from the New Testament to St John of the Cross, London, 1979; Theresa of Avila, Continuum, 2000 (wznowienie); Silence and Honey Cakes. The wisdom of the desert, Oxford, 2003.
Zobacz także:
Magazyn SR: Główne nurty teologii brytyjskiej — część pierwsza