Główne nurty teologii brytyjskiej — część pierwsza
- 14 lutego, 2004
- przeczytasz w 5 minut
Prezentacja głównych nurtów współczesnej teologii brytyjskiej musi rozpocząć się od zastrzeżenia, że pisanie o różnorodności pozycji teologicznych na Wyspach Brytyjskich jest ze swojej natury „etykietowaniem” zjawiska, które dzięki swojej intelektualnej dynamice często wykracza poza sztywne kategorie teologicznych stereotypów. Artykuł odnosi się do żywego, aktualnego dialogu teologów z wielu wspólnot chrześcijańskich, którzy często sami unikają bycia przypisanym do „szkoły” czy „tradycji”, co przywoływać może „kontynentalne” skojarzenia. Perspektywa, którą niniejszy artykuł odsłania, będzie do pewnego stopnia systematyzowaniem wbrew woli samych teologów.
Również obecna obfitość brytyjskiej myśli teologicznej nie może być wyczerpana nawet w kilku artykułach czy książce. Próba jej przybliżenia zmusza mnie do wspomnienia wielu nazwisk, bez możliwości dokładniejszego zaprezentowania teologii poszczególnych jednostek. Na szczęście w dobie powszechnego dostępu do stron internetowych poszczególnych teologicznych wydziałów, czytelnik może znaleźć dodatkowe informacje.
Część pierwsza [1]
Przegląd głównych nurtów teologicznych rozpocząć należy od dwóch tradycji, które tworzą najbardziej spójne ośrodki intelektualne. Oba kierunki odwołują się do teologii „klasycznej” w dwóch formach: protestanckiej, czyli Karla Bartha i rzymskokatolickiej, nawiązującej do myśli św. Tomasza z Akwinu.
Uczniowie Bartha zajmują pozycję podkreślającą bezpośredni autorytet biblijnego Objawienia w jedności z kanonami ekumenicznych Soborów, które zostały raz jeszcze podkreślone poprzez Reformację. Te trzy elementy nadają temu nurtowi wewnętrzną, spoistą strukturę. Odnowienie biblijnej i wczesnochrześcijańskiej teologii przez Reformację – szczególnie o charakterze kalwińskim – wytworzyło specyficzny etos teologiczny, który w dalszym ciągu znamionuje ten nurt.
W ocenie sekularyzmu i post-modernizmu o wielu „twarzach” kierunek ten naśladuje nauczanie Bartha, który wyraźnie oponował przeciw próbom adaptacji chrześcijańskiej kerygmy do szeroko rozumianej współczesności i zmian jakie ona wprowadza. Środowisko tego nurtu było tradycyjnie reprezentowane na King’s College, London (Revd Colin Gunton; Revd Michael Banner) oraz przez poszczególnych teologów jak John Webster i Francis Watson, pracujących w innych ośrodkach (obaj na Uniwersytecie Aberdeen) oraz Alan Torrance (St. Andrew’s, Szkocja).
Wspominany kierunek czerpie od Bartha rozumienie głównych pojęć teologicznych jak „teologia” (ministerium verbi divini) „objawienie”, „dogmatyka” czy nawet „powołanie teologa”, który/która winien być „posłuszny Słowu Bożemu” i stać na straży tegoż „Objawienia”, piętnując błędu współczesnego świata i kultury.
Silny akcent położony na Słowo, (Dei loquentis persona) i ludzką odpowiedź na nie, czyli wiarę – oba te elementy wyznaczają swoista oś teologicznej hermeneutyki tegoż nurtu. Chrystologia i towarzyszący jej chrystocentryzm tejże teologii, przekładają się na swoiste rozumienie Kościoła (eklezjologia). Ecclesia jest duchową przestrzenią pojednania człowieka z Bogiem, miejscem przemiany człowieka i podnóżkiem Krzyża. Taki Kościół stoi jako wyraźny znak sprzeciwu wobec świata, jest znakiem nadziei i jedyną drogą do zbawienia. Barth i jego uczniowie zgodnie podpisują się pod stwierdzeniem Św. Cypriana o wyłączności Kościoła jako miejsca zbawienia extra ecclesiam non salus est. (List, 73:21)
Drugi z najbardziej zarysowanych nurtów obejmujących przedstawicieli różnych denominacji odwołuje się do tradycji Akwinaty, chociaż jak zauważają niektórzy krytycy, czytanego przez pryzmat teologii Augustyna. Należy tu zaznaczyć, że teologia, jak i filozofia Tomasza z Akwinu znajdowała wśród anglikanów zainteresowanie. Przykładem może być tutaj wybitny teolog Richard Hooker (1554–1600) czy ostatnio Eric Lionel Mascall (1905–1993).
Dla tych teologów „Tomaszowego” kręgu, obecny kryzys kultury rozpoczął się u zarania współczesności, czy nawet wraz z Reformacją, dlatego też obecny stan jest konsekwencją rozminięcia się wiary z rozumem, teologii z filozofią oraz religii z szeroko pojętą kulturą. Najbardziej widocznym wyrazicielem tej pozycji, jest środowisko „Radykalnej Ortodoksji” („Radical Orthodoxy”) z jej liderami: John Milbank, (obecnie na Uniwersytecie Virginia), Catherine Pickstock (Cambridge), Graham Ward (Manchester). Grupa ta opublikowała w 1999 swoiste teologiczne manifestu „Radykalna Ortodoksja. Nowa teologia” (Radical Orthodoxy: A New Theology) a współautorami byli teologowie z różnych denominacji głównie rzymscy katolicy i anglokatolicy.
Zasadniczy element tożsamości tego nurtu wynika z poszanowania katolickiej, rozumianej jako powszechnej, tradycji chrześcijaństwa, włączając patrystykę, liturgię i usiłowanie ponownego ustanowienia korelacji między zagadnieniami społeczno-politycznymi a krytyczną — opartą na dociekliwości rozumu — teologią. Ten nurt na nowo podkreślił zasadniczy kierunek całego (etyka, teologia, filozofia) chrześcijańskiego peregrinatio ku Bogu tj. Trójcy Świętej. W Nim, jako w transcendentnym źródle, następuje ostateczne wypełnienie nadziei.
W odniesieniu do współczesności, nurt „Radykalnej Ortodoksji” stał się głośnym krytykiem wszelkiej post-modernistycznej „gadatliwości”, jak i nihilizmu promowanego, zdaniem np. Milbank’s, przez zsekularyzowane nauki społeczne.[2] Wizja historii i kultury, jaką można znaleźć w tekstach należących do tego nurtu, to opis powolnej dekadencji twórczego współistnienia wiary i rozumu, publicznej religijności i prywatnej duchowości, wyobraźni religijnej i zdrowego racjonalizmu. Owo zaćmienie harmonii tych elementów zaczęło się wraz z kryzysem późnego średniowiecza i jego intelektualnego dziedzictwa. Oczywiście, różni teologowie tego nurtu akcentują w różny sposób zarówno wartość dziedzictwa jak i teologię Ojców Kościoła, w szczególności Augustyna, a następnie Tomasza z Akwinu. Tym niemniej wszyscy zgadzają się na ukazaną interpretację intelektualnej historii chrześcijaństwa, jak i w ocenie obecnej konfrontacji chrześcijaństwa ze współczesnością. [3]
Przy takim zarysowaniu tradycji obu, znaczących i dynamicznych nurtów teologicznych, należy zaznaczyć, iż nie są one odseparowane od siebie i pozostałych tradycji żadnym „dogmatycznym” buforem. Płaszczyzną, na której obie formacje intelektualne podejmują debatę jest ich stosunek do historii (w tym patrystyki), filozofii (szczególnie analitycznej i hermeneutyki), teologii biblijnej oraz współczesnej nauki. Ta ostatnia dziedzina wymusza na obu tradycjach określone etyczne wartościowanie, jak i jego racjonalne uzasadnienie (np. zakres eksperymentów genetycznych).
Historia chrześcijaństwa, a używam tego terminu świadomie skoro teologowie brytyjscy reprezentują całe spektrum Kościołów, stanowi nieprzebraną inspirację dla całej rzeszy teologów nie tylko z wymienionych powyżej dwóch tradycji. Autorzy jak Colin Guton odnoszą się do historii rozwoju doktryny trynitarnej; John Milbank szuka w przeszłości modelu dla przeciwstawienia się sekularyzmowi; Denis Turner przywołuje koncepcję i wartość „teologii apofatycznej”; Catherine Pickstock wzoruje się na Augustynie i Tomaszu z Akwinu w dociekaniu o veritas [4]inni, jak dominikanin Fergus Kerr [5] (Edinburgh/Oxford) powracają do klasycznego, tj. podporządkowującego filozofię teologii, wzorca relacji między teologią a filozofią.
Podobnie patrystyka, choć już w mniejszym zasięgu, inspiruje nowe rozumienie dziejów chrześcijaństwa i rozwoju doktryny za przyczyną badań Henry Chadwick’a (Oxford, profesor emerytowany), Frances Young (Birmingham), Rowan Wiliams (aktualnie Arcybiskup Canterbury) czy Andrew Louth (Durham). Interesującym jest fakt, że to właśnie ze środowisk „historyków” i „patrologów” wychodzi inicjatywa pogłębiania dialogu ekumenicznego z rzymskim katolicyzmem, prawosławiem i różnymi formami protestantyzmu.
O ile historia i patrystyka stanowią swoisty areopag dla dyskusji między teologami brytyjskimi różnych kierunków teologicznych, o tyle rozumienie filozofii odsłania zupełnie inne powiązania, tym razem wykraczające poza geografię Wysp Brytyjskich. Swoiste „pożegnanie” z Wittgensteinem dokonało się za przyczyną publikacji powszechnie szanowanego, wspomnianego powyżej autorytetu Fergusa Kerr’a OP. [6]
Nowe pokolenie teologów na uczelniach brytyjskich angażuje się w dialog z środowiskami francuskich myślicieli, kontynuujących myśl „klasyków XX-wieku” (Derrida, Kristeva, Marion, Ricoeur, Levinas); przyswaja dorobek niemieckich szkół (Heidegger, Habermas, Gadamer), czy bezpośrednio, bez problemów językowych, sięga po inspirację do wybitnych amerykańskich intelektualistów (MacIntryre, Rose, Taylor). Niestety nader długa historia rozdzielenia filozofii od teologii, dla niektórych znamię dominacji Bartha, ciągle wywołuje nieufność wobec filozofii. Pewną nadzieją może być amerykańskie doświadczenie przezwyciężenia owej nabytej post-reformacyjnej podejrzliwości.
Zainteresowanie teologią biblijną było zawsze bliskie zarówno kręgom bliskim Reformacji, jak i ewangelikalym. Studia nad Pismem Świętym tworzą kolejny krąg debaty między teologami różnych orientacji. Liderami tej dyskusji są tacy wybitni bibliści jak Watson [7] (Aberdeen), Bauckham [8] (St Andrews), Riches (Glasgow), Hurtano [9] (Edynburg), Dunn (Durham). Ten ostatni inspiruje różne dyscypliny teologicznie szczególnie problematyką chrystologiczną, pneumatologiczną, jak i nowym spojrzeniem na postać ap. św. Pawła.
Spośród starszego pokolenia teologów biblijnych, niezmiennym autorytetem cieszą się Frances Young (Birmingham); Tom Wright (obecnie pełni funkcję kanonika Westminster, lider środowiska ewangelikanów) i Anthony Thieselton (Nottingham). Tematyka biblijna jest też bliska dwóm najzacniejszym teologicznie ośrodkom: Oxfordowi i Cambridge, choć oba środowiska charakteryzuje odmienny sposób uprawiania teologii. Reprezentantami Oxfordu są obecnie tacy teologowie jak: Christopher Rowlands, John Barton, Robert Morgan, zaś Cambridge to przede wszystkim: Graham Stanton, Graham Davies and Markus Bockmuehl.
Teologia biblijna, zastosowanie różnych metod interpretacji tekstu z których wiele było uprzednio stosowanych w kontekście filozofii, jest centralnym dla każdej teologii rodzajem badań. Stąd też i ta dziedzina cieszy się na Wyspach Brytyjskich nie tylko popularnością, ale i jest studiowana z uwagą, gdyż dla wielu chrześcijan stanowi ona fundamentalny przedmiot dociekań teologicznych.
Stosunek do nauki w kontekście teologicznym ma swoją wielowiekową tradycję na Wyspach. Niektórzy wybitni teologowie o zainteresowaniach naukowych, jak John Polkinghorne [10], są „konwertytami” z dziedziny nauk ścisłych (matematyka, fizyka) na teologię, a sprawują nawet posługę kapłańską w Kościele Anglikańskim. Oxford posiada tutaj trzy wybitne nazwiska: John Hedley-Brook, [11] Arthur Pea [12] i Keith Ward. Pierwszy z wymienionych jest historykiem dziejów współistnienia religii i nauki, drugi to znakomity biochemik i teolog, wreszcie Ward [13] to autor wielu publikacji ukazujących teologiczny, możliwy do zaakceptowania przez rozum, wymiar naukowej refleksji na światem i jego prawami. Dzięki tym teologom, jak i wydziałom teologii na Universytecie w Leeds, czy na Collegu w Chester gdzie pracuje Celia Deane-Drummond [14] pojawiło się niezwykle twórcze zbliżenie między naukowcami z różnych dziedzin a teologami.
W jednej ze swoich ostatnich wypowiedzi dla duszpasterzy akademickich, profesor Keith Ward zauważył, że według ostatnich sondaży to właśnie naukowcy jako grupa akademicka wiodą prym w zainteresowaniu tematyką religijną i teologiczną, zaś nadal środowiskiem najbardziej „odpornym” z Akademii na „bakcyl” sacrum są brytyjscy socjologowie.
Na koniec tego przeglądu są jeszcze dwie inne dziedziny, które muszą być wspomniane w ramach brytyjskich nurtów teologicznych:
Dialog międzyreligijny jest naturalną koniecznością, wręcz swoistym modus vivendi na Wyspach. Stąd tematyka teologicznej refleksji nad pluralizmem religijnych ma też swoją historię. John Hick, prawie legendarny teolog i przedstawiciel Zjednoczonego Kościoła Reformowanego (URC), niewątpliwie prowokacyjnie inspirował i inspiruje w dalszym ciągu refleksje nad „wyłącznością” chrześcijańskiego objawienia. Jego nader filozoficzna analiza Objawienia spotkała się z pozytywną, otwierającą nowe horyzonty krytyką wśród jego studentów (Gerard Loughlin [15], Gavin D’Costa [16]).
Obecnie teologiczny dialog międzyreligijny, szczególnie ze strony przedstawicieli chrześcijaństwa, skupia się na analizie poszczególnych różnic między religiami (rozumienie „objawienia”, rola „tradycji”, metody pracy nad „świętym tekstem” czy odrębności i zbieżności mistyki). Zewnętrznym przejawem wartości tego dialogu, jest fakt, że prawie wszystkie wydziały teologiczne posiadają jednostki zajmujące się studiami religioznawczymi (tzw. „Religious Studies”) z wysoko wykwalifikowanymi znawcami problematyki teologicznej poszczególnych tradycji.
Teologia feministyczna, last but not least, posiada swój wyraźny, szanowany i teologicznie dojrzały głos w kontekście wspomnianego areopagu. Nazwiska Ann Loades (Durham); Susan Frank Parsons i Janet Martin Soskie (obie Cambridge); Mary Grey (Salisbury), Linda Woodhead (Lancaster); Lucy Gardner (Oxford) i wreszcie pracującej obecnie na Harvardzie Sarah Coakley [17] to znane autorki i wykładowcy teologii. Krąg ten reprezentuje zarówno rzymski katolicyzm, jak i anglikanizm. Szczególnie w tym kontekście bliskość teologii inspiruje inne powiązania ekumeniczne między tymi Kościołami do udziału w otwartej debacie.
Śmiała decyzja Kościoła Anglikańskiego o dopuszczeniu kobiet do święceń kapłańskich pogłębiła więź między reprezentantkami różnych denominacji. Dodatkowo, francuski i amerykański feminizm inspiruje to środowisko do dalszych wspólnych projektów teologicznych, które uwolniły by teologię wyłącznie z jej wielowiekowej jednostronności perspektywy. Dodatkowym, twórczym dodatkiem ze strony feminizmu, jest silny akcent na powiązanie intelektualnej teologii (rozum) z intuicją, duchowością i specyficznym, kobiecym rodzajem zaangażowania w sprawy społeczne. [18]
Ten krótki i ogólny przegląd najważniejszych nurtów teologii brytyjskich nie jest w stanie objąć teologów sui generis jak Rowan Williams. Jemu będzie poświęcona druga część artykułu.
Ks. dr Piotr Ashwin-Siejkowski
Zobacz także:
Magazyn SR: Kościół Anglii — pochwała eklektyzmu
Przypisy:
[1] Zob.: N.S.F. Ferre oraz D. Ford-Tekst 1 & D. Ford-Tekst 2. Niezwykle pożytecznym jest studium The Study of Anglicanism, wyd. S. Sykes, J. Booty, J. Knight, wydanie II, SPCK 1999.
[2] Taki zarzut jest jedną z głównych tez jego książki Theology and Social Theory, Blackwell 1990.
[3] Zob.: strony Calvin.edu - na stronie można znaleźć również szczegółową bibliografię.
[4] Zob.: Truth in Aquinas, Routlege, 2001 (razem z J. Milbank).
[5] Zob.: After Aquinas, Blackwell, 2000.
[6] Theology after Wittgenstein, Blackwell Publishers 1997 (II wydanie).
[7] Zob., Text, Church and World: Biblical interpretation in theological perspective, T&T Clark, Edinburgh 1994; Text and Truth: Redefining biblical theology, T&T Clark, 1997.
[8] Zob., The Theology of the Book of Revelation, CUP, Cambridge 1992; God Crucified, Paternoster, 2000.
[9] Zob.: Lord Jesus Christ: Devotion to Jesus in Earliest Chrisianity. Grand Rapids: Eerdmans, 2003
[10] Zob.: A quantum theory: A very short introduction, OUP, Oxford, 2002; Living with hope. A scientist look at Advent Christmas and Epiphany, SPCK 2003.
[11] Science and Religion: some historical perspective, CUP, 1991.
[12] Russell, Robert John & Nancey Murphy & Arthur Pea, eds. Chaos and Complexity: Scientific Perspectives on Divine Action. II wydanie, Vatican City State: Vatican Observatory, 1997.
[13] Tenże bierze również aktywny udział w dialogu międzyreliginym: Religion and Revelation, OUP, 1994; Religion and Creation, OUP, 1996; Religion and Human Nature, OUP, 1998; Religion and Community, OUP, 2000.
[14] Tamże, Jacqui Steward doprowadziła do szeregu cennych publikacji na temat nauk biologicznych i teologii. Zob., tenże, Handbook in Theology and Ecology, SCM, 1996; Biology and Theology Today: crossing the boundaries, SCM 2001; Creation through Wisdom: Theology and the new biology, T&T Clark, 2001.
[15] Obecnie zainteresowany problematyką teologii seksualności: Alien Sex: The Body and Desire in Cinema and Theology, Blackwell Publishers 2004; oraz Telling God’s Story: Bible, Church and Narrative Theology, CUP, 1996/1999, współwydawca (z Jon Davies) Sex These Days: Essays in Theology, Sexuality and Society, Sheffield Academic Press/Continuum, 1997.
[16] Theology and Religious Pluralism. The Challenge of Other Religions, Basil Blackwell, Oxford/New York, 1986; John Hick’s Theology of Religions. A Critical Evaluation, University Press of America, 1987; The Meeting of Religions and the Trinity, Orbis Books, Maryknoll, 2000/T & T Clark, Edinburgh, 2000; Sexing the Trinity. Gender, Culture and the Divine, SCM, 2000.
[17] Najnowsza prace wydawnicze to: Powers and Submissions: Spirituality, Philosophy and Gender, Blackwell Publishers, 2002 i Re-Thinking Gregory of Nyssa, Blackwell Publishers, 2003.
[18] Zob.: The Companion to Feminist Theology, ed. S.F. Parsons, CUP, 2002.