Konserwatywni Żydzi o innych religiach
- 23 kwietnia, 2003
- przeczytasz w 1 minutę
Redakcja Magazynu Ekumenicznego Semper Reformanda przedstawia fragment oświadczenia “Emet ve-Emunah” z 1988 roku, wydanego przez United Synagogue of Conservative Judaism. Oświadczenie to precyzowało stanowisko doktrynalnego judaizmu konserwatywnego (wbrew nazwie prezentuje on bardziej liberalne podejście od judaizmu ortodoksyjnego, ale mniej od judaizmu reformowanego) i zawierało m.in. jego rozumienie wartości innych religii — w tym chrześcijaństwa i islamu.
“Jako Żydzi konserwatywni, mamy świadomość, jak wiele żydowska religia i cywilizacja zawdzięcza narodom świata. Wyrzekamy się triumfalizmu i odnosimy z szacunkiem do innych dróg służenia Bogu. Majmonides wierzył, że inne religie monoteistyczne — chrześcijaństwo i islam — służą rozpowszechnieniu wiedzy i pobożności wobec Boga i Tory na całym świecie. Wielu współczesnych myślicieli, zarówno żydowskich, jak i pogańskich, uważa, że Bóg może zawierać przymierza z wieloma narodami …
Teologiczna uczciwość domaga się od nas uznania, że mimo iż My mamy tylko jednego Boga, to Bóg ma więcej niż jeden naród. Nasza tradycja jasno uznaje, że Bóg wchodził w przymierze z Adamem i Ewą, a później z Noem i jego rodziną, tak samo jak potem wszedł w szczególne przymierze z Abrahamem i w wielkie Objawienie dla Izraela na Górze Synaj. Jest częścią naszej misji rozumienie, szanowanie i życie z innymi narodami świata, wyróżnianie tych prawd w ich kulturach, których możemy się nauczyć, i dzielenie się z nimi prawdami, które oni mogą przejąć od nas”.