Kościół Ewangelicki w Niemczech (EKD) — historia, struktura i stan obecny
- 23 września, 2003
- przeczytasz w 8 minut
W świadomości Niemców, którzy przyznają się do chrześcijaństwa ukształtował się schematyczny podział konfesyjny: jestem katolikiem albo ewangelikiem. O ile w przypadku Kościoła rzymskokatolickiego sprawa tożsamości i struktury jest klarowna, o tyle w niemieckim protestantyzmie istnieje skomplikowana i mało przejrzysta struktura organizacyjna i wyznaniowa. Zdecydowana większość Niemców nie jest zainteresowana subtelnościami tradycji teologicznych w łonie protestantyzmu, identyfikując się przede wszystkim z Ewangelickim Kościołem Niemiec (EKD). Protestanci z innych krajów mają bardzo często kłopoty z odnalezieniem się w administracyjno-historycznych zawiłościach niemieckiego ewangelicyzmu.
Kościół Ewangelicki w Niemczech (EKD) został powołany do życia niebawem po zakończeniu drugiej wojny światowej. W okresie reżimu narodowosocjalistycznego istniały dwa Kościoły ewangelickie: Niemieccy Chrześcijanie (Deutsche Christen), uznawany przez władze hitlerowskie oficjalny Kościół ewangelicki, oraz Kościół Wyznający (Bekennende Kirche), do którego należeli ci ewangelicy, którzy sprzeciwili się nazistowskiej ideologii nienawiści i działając w podziemiu postanowili pokazać światu, iż nie wszyscy ewangelicy w Niemczech poddają się bez walki. Kościół Wyznający, do którego należał m.in. ks. Karl Barth czy ks. dr Dietrich Bonhoeffer, narażony był na nieustanne prześladowanie. Wielu duchownych i wiernych zostało aresztowanych i zamordowanych w obozach koncentracyjnych.
Po zakończeniu działań wojennych i bezwarunkowej kapitulacji III Rzeszy członkowie Kościoła Wyznającego stali się naturalnymi przywódcami niemieckiego ewangelicyzmu. To właśnie ludzie, wywodzący się z antynazistowskiego ruchu oporu budowali od podstaw kościelną egzystencję w zrujnowanym kraju i to właśnie oni sformułowali słynne Wyznanie Winy w Stuttgarcie (Stuttgarter Schulderklärung), w którym przeprosili za zbrodnie hitlerowskie.
Struktura
Kościół Ewangelicki w Niemczech (EKD) składa się z 23 niezależnych od siebie Kościołów krajowych (Landeskirchen), których granice nie zawsze pokrywają się z administracyjnym podziałem na landy związkowe (Bundesländer).
W skład EKD wchodzą Kościoły trzech tradycji teologicznych: luterańskiej, unijnej i reformowanej. EKD posiada ok. 26,2 milionów wiernych w ponad 16.356 parafiach, posiadających autonomię prawną. EKD reprezentuje niemiecki protestantyzm w dialogu ekumenicznym oraz w kontaktach międzynarodowych. Z EKD stowarzyszone są ponadto lub do niego należą pojedyncze parafię Braci Morawskich lub obcojęzyczne parafie ewangelickie (np. fińskie, norweskie i francuskie).
Należy podkreślić, że EKD nie jest Kościołem we właściwym słowa tego znaczeniu, a jedynie instytucyjną platformą dla niezależnych Kościołów wyznaniowych.
Ciekawostką jest to, że EKD nie posiada żadnych pomieszczeń sakralnych (są one własnością parafii ewentualnie Kościoła krajowego) z wyjątkiem małej kaplicy w Urzędzie Kościelnym EKD w Hannoverze oraz w … Rzymie. Kościół Luterański w Rzymie, który użytkuje Kościół Ewangelicko-Luterański we Włoszech, jest jedynym budynkiem kościelnymi, do którego prawo własności ma EKD, który użycza ten kościół nieodpłatnie społeczności luterańskiej w Rzymie. To właśnie w tym kościele miało miejsce historyczne nabożeństwo ekumeniczne, podczas którego kazanie z ambony wygłosił papież Jan Paweł II.
Jednakże nie wszystkie Kościoły członkowskie EKD są „Kościołami krajowymi” – np. Kościół Ewangelicko-Reformowany posiada najwięcej swoich parafii w północno-zachodnich i południowych Niemczech i nie ma więc statusu Kościoła krajowego. Ewangelicko-Luterański Kościół Oldenburga świadomie zrezygnował z nazwy Landeskirche, która ze względu na swoje historyczne uwarunkowania, nie odzwierciedla faktycznego stanu. W początkowym okresie Reformacji ewangeliccy książęta Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego pełnili w swoich landach honorową funkcję „awaryjnego biskupa” (Notbischof), która nie wiązała się z konkretnymi funkcjami duszpasterskimi, a miała jedynie zapobiec anarchii w tych księstwach, które stopniowo przyjmowały zreformowany porządek nabożeństw w oparciu o teologiczne nauczanie ks. dr. Marcina Lutra bądź przedstawicieli szwajcarskiej reformacji. Aby odciąć się od historycznych zaszłości, zbyt bliskiego sojuszu Państwa z Kościołem Synod Ewangelicko-Luterańskiego Kościoła Oldenburga zdecydował o porzuceniu nazwy Landeskirche.
Statusu Kościoła krajowego nie posiada również ewangelicka Prowincja Kościelna Saksonii.
Nie podważając niezależności poszczególnych Kościołów EKD jako instytucjonalna postać jedności niemieckiego protestantyzmu stworzył demokratyczne gremia, reprezentujące Kościoły krajowe oraz ważne instytucje niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania Kościołów. Najważniejszymi gremiami organizacyjnymi EKD są: synod, Rada EKD oraz Konferencja Kościelna EKD. Prerogatywy poszczególnych instytucji reguluje tzw. Porządek Główny (Grundordnung), czyli konstytucja EKD. Bieżące sprawy EKD prowadzi Urząd Kościelny (Kirchenamt) w Hannoverze.
Synod EKD
Synod jest najwyższą władzą ustawodawczą w EKD. Synod uchwala ustawy kościelne (budżet, regulacje pracownicze, ochrona danych osobowych) oraz przedkłada Radzie i Konferencji Kościelnej EKD plany, propozycje lub dyrektywy. Zgodnie z konstytucją EKD Synod składa się ze 120 członków, z których 100 wybieranych jest przez synody poszczególnych Kościołów krajowych, a 20 mianuje Rada EKD. Każdy członek Synodu posiada 2 zastępców.
Pierwszy Synod EKD po zjednoczeniu Niemiec (Synod Ósmej Kadencji z lat 1991–1997) zrobił wyjątek od reguły 120 członków tak, by synodałowie należący kiedyś do Związku Kościołów Ewangelickich w NRD mogli być sprawiedliwie reprezentowani w zjednoczonym Synodzie EKD.
Kadencja Synodu, na którego czele stoi siedmioosobowe prezydium, trwa 6 lat. Obradami Synodu kieruje prezes, którym od niedawna jest pani Barbara Rinke.
Rada EKD
Rada EKD składa się z 15 członków, wybieranych na 6‑letnią kadencję. Członkami Rady są zarówno osoby ordynowanie i nieordynowane. 14 członków wybiera wspólnie Synod i Konferencja Kościelna, natomiast 15. członkiem jest z urzędu prezes rady EKD.
Rada kieruje tymi wszystkimi sprawami EKD, które nie są jasno zastrzeżone innym organom. Rada EKD odpowiedzialna jest za koordynację współpracy między wszystkimi instytucjami kościelnymi (związki, stowarzyszenia, organizacje charytatywne), za reprezentowanie EKD na zewnątrz oraz za formułowanie stanowiska EKD wobec aktualnych problemów życia polityczno-społecznego, a przede wszystkim w kwestiach natury teologicznej. Rada EKD jest podporządkowana Synodowi.
Najwyższym przedstawicielem EKD jest prezes Rady, którym jest obecnie bp Wolfgang Huber (Berlin). Zastępcą prezesa Rady jest aktualnie ks. bp Christoph Kähler z Eisenach.
Konferencja Kościelna EKD
Konferencja Kościelna EKD składa się z kierownictwa Kościołów członkowskich EKD. Kościoły, które mają więcej niż 2 miliony członków posiadają 2 reprezentantów, wszystkie inne jednego. Dzięki Konferencji Kościelnej wszystkie Kościoły członkowskie EKD mogą bezpośrednio współkształtować działalność EKD.
Konferencja posiada funkcje doradcze, jednakże może występować z konkretnymi inicjatywami ustawodawczymi. Prezesem Konferencji jest z urzędu prezes Rady EKD.
Luteranie
Większość Kościołów członkowskich EKD to Kościoły tradycji luterańskiej.Osiem z nich tworzy Zjednoczony Kościół Ewangelicko-Luterański Niemiec (Vereinigte Evangelisch-Lutherische Kirche Deutschlands – VELKD).
Do VELKD należą następujące Kościoły:
Ewangelicko-Luterański Kościół Bawarii
Ewangelicko-Luterański Kościół Braunschweigu
Ewangelicko-Luterański Kościół Hannoveru
Ewangelicko-Luterański Kościół Mecklenburgii
Kościół Ewangelicko-Luterański Północnej Elby
Ewangelicko-Luterański Kościół Saksonii
Ewangelicko-Luterański Kościół Schaumburg-Lippe
Ewangelicko-Luterański Kościół Turyngii
Z przyczyn historyczno-administracyjnych nie wszystkie luterańskie Kościoły członkowskie EKD należą do VELKD. Innymi Kościołami luterańskimi w EKD są:
Ewangelicko-Luterański Kościół w Badeni (nie mylić z unijnym Ewangelickim KościołemKrajowym w Badenii — por. Unijni)
Kościół Krajowy Lippe (Lutherische Klasse – część luterańska)
Ewangelicko-Luterański Kościół Oldenburga
Pomorski Kościół Ewangelicki
Ewangelicki Kościół w Württembergii
Kościoły członkowskie VELKD oraz wymienione przed chwilą pięć innych Kościołów luterańskich należą do Światowej Federacji Luterańskiej (ŚFL/LWB) i tworzą wspólnie Niemiecki Komitet Narodowy Światowej Federacji Luterańskiej (DNK/LWB), który zajmuje się pracą teologiczną i stypendialną, oraz charytatywną w krajach rozwijających się.
VELKD oraz Kościół Ewangelicko-Reformowany są w przeciwieństwie do EKD Kościołami we właściwym sensie tego słowa, ponieważ posiadają doktrynalną jedność, ustaloną w kanonie ksiąg wyznaniowych (symbolicznych). Zwierzchnikiem VELKD jest obecnie ks. bp Hans-Christian Knuth z Kilonii (Kiel), a jego zastępcą bp Herman Beste (Schwerin).
Unijni
W 400-lecie Reformacji król pruski Fryderyk Wilhelm postanowił zrobić to, co nie udało się reformatorom w XVI wieku. Jak wiadomo Marcin Luter nie mógł się porozumieć z przedstawicielami szwajcarskiej Reformacji (wpierw z Ulrykiem Zwinglim, a później z Henrykiem Bullingerem i Janem Kalwinem) w kwestii rozumienia Wieczerzy Pańskiej i chrystologii. Wszelkie próby mediacji (m.in. Martina Bucera) nie powiodły się i obydwie tradycje rozwijały się oddzielnie, aczkolwiek w świadomości, że mimo istniejących różnic są sobie bardzo bliskie.
Król Fryderyk Wilhelm mocą dekretu gabinetowego ustanowił w 1817 roku tzw. Unię Pruską, która powoływała do życia jeden Ewangelicki Kościół Unijny. Poszczególnym parafiom pozostawiano wolność w wyborze wyznania: augsburskiego (luterańskiego) bądź helweckiego (reformowanego). Jest to model Kościołów unijnych, podkreślający jedność administracyjną (verwaltungsuniert), jednakże są też Kościoły unijne, które podkreślają swój unijny charakter poprzez włączenie do kanonu ksiąg symbolicznych Konfesji Augsburskiej oraz reformowanych symboli wiary. Kościoły te nazywa się Kościołami wyznaniowo unijnymi (bekenntnisuniert).
W okresie Republiki Weimarskiej Unię Pruską przemianowano na Unię Staropruską, obejmującą wszystkie Kościoły, które funkcjonowały na obszarach, które Rzesza Niemiecka utraciła po przegranej pierwszej wojnie światowej.
Po drugiej wojnie światowej Kościoły unijne włączyły do składu swych ksiąg symbolicznych tzw. Deklarację z Barmen (1934), której głównym autorem był szwajcarski teolog ewangelicko-reformowany Karl Barth. Deklaracja z Barmen była zarazem streszczeniem celów i istoty Kościoła Wyznającego, który odrzucił jakikolwiek mariaż narodowego socjalizmu z chrześcijaństwem.
Po upadku III Rzeszy ewangelicy unijni utworzyli Kościół Ewangelicko-Unijny (EKU), który funkcjonował nawet w czasie, gdy Niemcy były podzielone na dwa państwa. Po zjednoczeniu Niemiec w 1990 roku w skład EKU wchodziły następujące Kościoły:
Kościół Ewangelicki Anhalt
Kościół Ewangelicki Berlina-Brandenburgii i Śląskich Górnych Łużyc
Kościół Ewangelicki Saksońskiej Prowincji Kościelnej
Pomorski Kościół Ewangelicki
Kościół Ewangelicki w Rheinlandii
Kościół Ewangelicki Westfalii
Z powyższej listy wynika, że do EKU należały Kościoły, które były zdecydowanie luterańskie w swojej teologii i praktyce (Berlin-Brandenburgia, Kościół Pomorza) oraz Kościoły skłaniające się raczej ku tradycji reformowanej (Westfalia).
Obok EKU istniała do 2003 roku tzw. Konferencja Arnoldshein, do której należały te Kościoły ewangelickie, które były członkami EKD, ale nie należały do VELKD. Wszystkie Kościoły EKU były jednocześnie członkami Konferencji Arndolshein.
Od dawna w Niemczech toczyły się dyskusje nt. reformy mało przejrzystych struktur kościelnych. Dwa lata temu na nowo rozgorzała debata wywołana przezdr. Eckharta von Vietinghoffa, który zaproponował rozwiązanie wszystkich struktur konfesyjnych wewnątrz EKD (a więc VELKD, EKU i Kościoła Ewangelicko-Reformowanego) i powołanie jednego zjednoczonego Kościoła Ewangelickiego Niemiec. Poszczególne parafie lub Kościoły krajowe miałyby nadal swobodę w kształtowaniu profilu teologicznego na swoim terenie. Propozycja Vietinghoffa spotkała się z ostrą krytyką Konferencji Biskupów VELKD oraz Synodu tego Kościoła. Mimo tego VELKD opowiedział się za zacieśnieniem współpracy w ramach EKD i wyraził gotowość do reform organizacyjnych.
Na tym jednak zmiany i propozycje zmian się nie skończyły. 1. lipca 2003 roku powstała na mocy wcześniejszych uzgodnień Unia Kościołów Ewangelickich (Union Evangelischer Kirchen — UEK). W skład UEK weszły wszystkie Kościoły EKU, który uległ samorozwiązaniu. Kościół Ewangelicko-Reformowany oraz Kościoły ze wspomnianej Konferencji Arnoldshein.
UEK liczy w sumie 14 Kościołów członkowskich i została zawiązana z celem wspierania większej jedności Ewangelickiego Kościoła Niemiec. Oprócz wymienionych wyżej byłych Kościołów członkowskich EKU do UEK należą jeszcze następujące Kościoły z rozwiązanej Konferencji Arnoldshein:
Ewangelicki Kościół Krajowy w Badenii
Kościół Ewangelicki Bremy
Kościół Ewangelicki Hessen-Nassau
Kościół Ewangelicki Kurhessen-Waldeck
Kościół Lippe (część reformowana)
Kościół Ewangelicki Palatynatu zwany też popularnie Protestanckim Kościołem Krajowym
Kościół Ewangelicko-Reformowany w Niemczech(Synod ewangelicko-reformowanych Kościołów w Bawarii i w Północno-Wschodnich Niemczech z liczbą ok. 150 tys.wiernych)
Podsumowując: EKD składa się z 23 Kościołów członkowskich, które należą do VELKD; UEK lub są niezależne od obydwu Kościołów (np. Kościół Ewangelicko-Luterański Oldenburga).
System organizacyjny niemieckiego protestantyzmu jest jak widać nieco skomplikowany. Utrudnia to efektywniejszą reprezentację w społeczeństwie, jednakże umożliwia też pielęgnowanie regionalnych form pobożności (np. liturgia).
Staroluteranie
Po ogłoszeniu Unii Pruskiej nie wszyscy luteranie zgodzili się na przymusową unifikację i chcieli zachować swoją wyznaniową tożsamość. Rodzina królewska Hohenzollernów była wyznania ewangelicko-reformowanego. Władze pruskie prześladowały „antyunitów”, którzy powołali do życia Kościół Staroluterański. Kościół ten funkcjonował także na ziemiach polskich. Obecnie Kościoły Staroluterańskie istnieją jeszcze m.in. w Niemczech oraz USA. Charakteryzują się one tym, iż w swojej liturgii, nauczaniu moralnym i dyscyplinie kościelnej zajmują dość konserwatywne stanowisko (odrzucają m.in. ordynację kobiet.).
W Niemczech działają dwa Kościoły, które można zakwalifikować jako staroluterańskie:
Samodzielny Kościół Ewangelicko-Luterański (SELK)
Wolny Kościół Ewangelicko-Luterański (ELFK)
Obydwa Kościoły są nieliczne (SELK posiada ok. 40 tys. wyznawców; FELK ok.4 tys.) i przyciągają tych luteranów, którzy oceniają „politykę” luterańskich Kościołów należących do EKD jako nazbyt liberalną. Ani SELK, ani ELFK nie należą do EKD oraz nie są członkami Światowej Federacji Luterańskiej. Zwyczajowo Kościoły Staroluterańskie nawiązują pełną wspólnotę Ołtarza i Ambony tylko z tymi Kościołami, które charakteryzują się daleko idącym konserwatyzmem. I tak SELK posiada oficjalne partnerstwo i pełną Komunię z Luterańskim Kościołem Synodu Missouri w USA, a ELFK z Luterańskim Kościołem Synodu Wisconsin.
Oprócz małych Kościołów staroluterańskich istnieje też nieliczny (9 parafii), wspomniany wyżej Kościół Ewangelicko-Luterański w Badenii (ELKiB), często mylony z o wiele większym Krajowym Kościołem Ewangelickim w Badenii o charakterze unijnym. ELKiB jest wolnym Kościołem luterańskim (nie utrzymuje się z podatku kościelnego, lecz samodzielnie), który nie jest członkiem EKD, ale należy do DNK/LWB i ŚFL.
Urzędy i stroje liturgiczne
Na czele prawie wszystkich Kościołów krajowych bądź Kościołów nie noszących nazwy Landeskirche stoją duchowni w urzędzie biskupa (Landesbischof/Bischof). Wszystkie luterańskie Kościoły posiadają biskupów (w tym trzy kobiety), a także niektóre Kościoły unijne, przede wszystkim te, w które posiadają wyraźny luterański profil (Pomorski Kościół Ewangelicki i Kościół Berlina i Brandenburgii).
W niektórych Kościołach unijnych funkcje zwierzchnika pełnią albo prezesi (Präses – np. w Ewangelickim Kościele Rheinlandii) lub prezydenci kościelni (Kirchenpräsident – np. w Ewangelickim Kościele Hesji-Nassau). Zarówno „prezesi” jak i „prezydenci” są osobami duchownymi i urzędy ich należy rozumieć również jako urzędy biskupie, stąd też tytułuje ich się również jako biskupów.
Uzasadnieniem dla tej świeckiej, kancelaryjnej nomenklatura są doświadczenia drugiej wojny światowej. Np. w Ewangelickim Kościele Hesji-Nassau (EKHN) urząd prezydenta Kościelnego istnieje dopiero od 1945 roku. W okresie dyktatury hitlerowskiej w regionie istniały trzy Kościoły (luterański, unijny i reformowany), na czele których stał biskup, należący do wiernego Hitlerowi Kościoła Niemieckich Chrześcijan (na marginesie należy dodać, że tzw. Niemieccy Chrześcijanie zaaprobowali tzw. Paragrafy Aryjskie z Norymbergii). Po wojnie na czele EKHN stanął ks. Martin Niemöller, aktywny członek Kościoła Wyznającego, którego hitlerowcy wysłali do obozu koncentracyjnego. Ks. Niemöller nie chciał być porównywany ze swoim poprzednikiem i odmówił przyjęcia tytułu „biskupa”. Uzgodniono, że zwierzchnik będzie miał tytuł prezydenta kościoła i tak zostało do dziś. EKHN jest przykładem Kościoła unijnego, związanego jedynie administracyjnie (verwaltungsuniert). Oznacza to, że poszczególne parafie EKHN sam określają swoją konfesyjną przynależność.
Poszczególne Kościoły krajowe dzielą się na krajowe superintendentury, probostwa lub biskupstwa regionalne. Te dwie jednostki są ze sobą tożsame i różnią się jedynie nazwą. W mniejszych Kościołach superintendenci Kościoła pełnią nieraz funkcję zastępców biskupów krajowych.
W Niemczech istnieje kilka alternatywnych strojów liturgicznych. Najpopularniejsza jest czarna toga (krój pruski, hannoverski i bawarski) z białą befką (białe prostokąty z materiału) i ewentualnie stułą, oraz biała alba do kostek ze stułą w odpowiednim kolorze, stosownym do okresu liturgicznego.
W Lipsku księża luterańscy noszą podobne stroje do księży Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego (Luterańskiego) w Polsce (Śląsk Cieszyński) i na Słowacji, natomiast w północnych Niemczech księża luterańscy noszą czarne togi bez befki, ale z białą kryzą. Podobny zwyczaj liturgiczny panuje w luterańskiej Danii. Tradycyjnie befki informują też czy dany duchowny/a jest z Kościoła luterańskiego (befki wyraźnie rozdzielone), unijnego (befki do połowy zszyte) i reformowanego (befki zupełnie zszyte). Dziś jednak zasada ta nie jest tak ostro przestrzegana, także w Polsce.
Dariusz P. Bruncz
Zobacz także:
Ekumenizm.pl: Dać duszy przestrzeń — 10. Synod EKD(AD 2003)
Magazyn SR: Warownym grodem był nasz Bóg?
Ekumenizm.pl: Zakończył się Synod EKD w Magdeburgu(AD 2004)