Kościół Islandii
- 21 czerwca, 2005
- przeczytasz w 4 minuty
Republika Islandii jest wyspą położoną w północnej części Oceanu Atlantyckiego. Przez długi czas Islandia była prawie niezaludniona. Stan ten zmienił się ok. roku 874 za sprawą mnichów iroszkockich. Już w 930 roku Islandia stała się niezależnym państwem z własnym parlamentem (Althing), uznawanym za najstarszy w nowożytnej Europie. Siedzibą Althingu był Thingvellir, nieopodal Rejkjawiku. Islandia zachowała niepodległość do 1262 roku. Odzyskała ją znowu dopiero w 1944 roku. Chrześcijaństwo stało się religią panującą w Islandii w roku 1000 za sprawą norweskiego króla Olafa I. Struktury kościelne zarządzane były kolejno przez arcybiskupstwa w: Bremen (Niemcy), Lund (Szwecja) i Nidaros (Norwegia).
Na początku XII wieku kraj podzielony był już na dwie, historyczne diecezje: Skálholt (południową) i Hólar (północną). Do Islandii wciąż przybywali mnisi, którzy ewangelizowali pogańskie rejony kraju. Misjonarze pochodzili z Niemiec, Anglii, a nawet Europy Wschodniej. Pierwszym biskupem islandzkim był Ísleifur, konsekrowany w 1056 roku w Bremie. Decyzją biskupa Skálholt stało się religijną stolicą kraju i tak pozostało aż do XVIII wieku.
Reformacja
Reformacja została wprowadzona w Islandii decyzją duńskiego króla. Niestety, nie obyło się bez stosowania przemocy zarówno po stronie zwolenników, jak i przeciwników wittenberskiego nurtu Reformacji. Zlikwidowano klasztory, a własność kościelną przejęła duńska korona. Od tej pory król Danii był głową Kościoła Islandii. Ciemną stroną isnaldzkiej reformacji była egzekucja ostatniego, rzymskokatolickiego biskupa Hólar, Jóna Arasona. Biskup został zamordowany wraz … ze swoimi synami. Zdecydowana większość kleru zgodziła się kontynuować służbę duszpasterską według zreformowanego porządku.
Przyjęcie Reformacji miało niezwykle pozytywny wpływ na islandzką kulturę. W latach 1533–1540 powstało pierwsze, kompletne tłumaczenie Nowego Testamentu dokonane przez Oddora Gottskalkssona. Fragmenty Pisma Świętego tłumaczone były jednak na język islandzki już w XIII wieku. Dzięki działalności Gottskalkssona islandzki uniknął groźby stania się dialektem języka duńskiego. Gdy biskupem Islandii był Gudbrandur Thorlaksson ukazało się w 1584 roku tłumaczenie Biblii na islandzki, a także obydwóch katechizmów ks. dr. Marcina Lutra. W 1589 roku wydano śpiewnik, który służył islandzkim luteranom przez 200 lat. Publikowano liczne postylle domowe oraz inną literaturę religijną.
Ogromny wpływ na pobożność islandzkich luteranów miała twórczość ks. Hallgrímura Péturssona (1614–1674). Był on autorem “Hymnów Pasji”, zbioru 50 medytacyjnych tekstów, dotyczących teologii i duchowości krzyża. Także Jón Vídalin, biskup Skálholt (1698–1720), autor znanej postylli, przez wieki kształtował tożsamość Kościoła Islandii. Do dziś wielu starszych Islandczyków potrafi z pamięci cytować kazania biskupa Vídalina.
Wolność religijna
W latach 1551–1874 Kościół luterański był jedynym, tolerowanym Kościołem na Wyspie. Zmiany nastąpiły w 1874 roku, kiedy to konstytucja zagwarantowała wolność sumienia i wyznania. Ewangelicko-Luterański Kościół Islandii pozostał wyznaniem panującym i przyjął status Kościoła narodowego. Potwierdziła to także konstytucja Republiki Islandii z 1944 roku.
Na fali europejskich sporów teologicznych między “liberałami” i “konserwatystami” powstały na początku XX wieku wolne Kościoły luterańskie. Dogmatycznie i liturgicznie nie różniły się niczym od Kościoła Islandii, jednakże cieszyły się niezależnością finansową od państwa i same podejmowały decyzje personalne. W tym samym okresie działały misje rzymskokatolickie. Do Islandii przybywali również wierni Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego oraz pionierzy ruchu zielonoświątkowego.
Kościół Islandii dziś
90% Islandczyków (ok. 245 tys.) jest wyznania ewangelicko-luterańskiego. 3,5% należy do Wolnych Kościołów Ewangelicko-Luterańskich. Resztę stanowią rzymscy katolicy (1,1%), zielonoświątkowcy (1%) oraz adwentyści (ok. 700 osób), świadkowie Jehowy (ok. 600 osób) i inni, w tym wyznawcy religii pogańskich (ok. 300 osób). Według statystyk 2% Islandczyków nie wyznaje żadnej religii.
Dane Kościoła Islandii mówią, że 90% dzieci przystępujące do konfirmacji. 75% Islandczyków zawiera związek małżeński w Kościele luterańskim, a aż 99% zostaje pochowanych przez duchownego. Uczęszczalność na nabożeństwa niedzielne jest niska (ok. 12%), jednak w porównaniu z innymi krajami skandynawskimi Islandia nie ma się czego wstydzić. Kościół posiada ok. 300 parafii, w których służy 150 księży oraz 10 diakonów. Przyszli duchowni kształcą się na Fakultecie Teologicznym na Uniwersytecie w Rejkjawiku.
Kościół Islandii jest członkiem Światowej Federacji Luterańskiej, Światowej Rady Kościołów, a także sygnatariuszem Ugody z Porvoo, między skandynawskimi Kościołami luterańskimi oraz Kościołami anglikańskimi. Kościół Islandii wspiera misje w Afryce oraz Chinach. Ważnym aspektem działalności Kościoła jest ekumenizm. Symbolem ekumenicznej współpracy między luteranami a rzymskimi katolikami w Islandii była pielgrzymka papieża Jana Pawła II w 1989 roku.
W 1801 roku Islandia stała się jedną diecezją z siedzibą biskupa w Rejkjawiku. W historycznych biskupstwach Skálholt oraz Hólar urzędują sufragani (vígslubiskup), zarządzający tamtejszymi katedrami. Sufragani wspierają biskupa Kościoła we wszystkich działaniach duszpasterskich. Obecnie zwierzchnikiem Kościoła jest biskup Karl Sigurbjörnsson. Ekumeniczna Agencja Informacyjna Ekumenizm.pl przeprowadziła we wrześniu 2004 roku wywiad z biskupem Sigurbjörnssonem.
Dariusz Bruncz
:: Oficjalna strona biskupa Sigurbjörnssona
Na zdjęciu katedra w Skálholt.