Kościół Mennonicki (Mennonite Church)
- 26 czerwca, 2004
- przeczytasz w 4 minuty
Kościół mennonicki (Mennonite Church) to wspólnota skupiająca kongregacje należące do ruchu tzw. “starych mennonitów”, rozwijające się od czasów imigracji Amiszów i szwajcarsko-południowoniemieckich mennonitów do Ameryki Północnej. Jest on jedna z trzech głównych (obok Konferencji Generalnej Kościoła Mennonitów oraz Mennonite Bretheren) grup mennonickich w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. W 1997 roku skupiał ponad 112 tysięcy wiernych, z czego 97 tysięcy w 1005 kongregacjach w USA i 14 tysięcy w 117 kongregacjach kanadyjskich.
Kościół powstał w 1898 roku, gdy z połączenia rozmaitych konferencji regionalnych sięgających swoimi korzeniami XVIII wieku, uformowała się północnoamerykańska konferencja Kościoła Mennonickiego. Grupa ta łączyła w sobie — niemal w równych proporcjach potomków imigrantów ze Szwajcarii i postępowych Amiszów. Dlatego przez wiele lat, Kościół Mennonicki był niezwykle konserwatywny w kwestii ubioru, stylu życia praktyk liturgicznych oraz dyscypliny kościelnej.
Liberalizacja mennonityzmu
W połowie lat 50. Kościół Mennonicki zaczął się radykalnie modernizować. Mennonici północnoamerykańscy przestali zajmować się tylko rolnictwem i zaczęli zdobywać wykształcenie pozwalające im zaangażować się w życie społeczne i gospodarcze. W następnym dziesięcioleciu stopniowo liberalizowano dyscyplinę koćcielną: począwszy od zniesienia obowiązku noszenia kapeluszy przez pracowników Kościoła, przez zniesienie obowiązku przykrywania przez kobiety głowy podczas nabożeństwa, aż po zezwolenie na noszenie przez kobiety krótkich włosów i spódnic nie zasłaniających kolan.
Zmiany dotknęły także oświatę. Mennonici należący do tego Kościoła zezwolili na wprowadzenie sportu do programu szkół, do których uczęszczały ich dzieci, a z czasem nawet na zakazane od wielu wieków rozrywki takie jak teatr czy kino. Stopniowo zmieniała się również liturgia. Najpierw pozwolono na stosowanie instrumentów muzycznych, później zaczęto zastanawiać się większym otwarciem nabożeństw komunijnych (do tego czasu do komunii mogli przystąpić w danej kongregacji tylko ludzie ściśle z nią związani).
Kościół Mennonicki w USA, w latach 60., pracowal także nad zmianą podstaw teologicznych swojego stosunku do państwa i jego militarnych zadań. I choć pozycja tej wspólnoty nadal jest radykalnie pacyfistyczna, to dzięki złagodzeniu pewnych sformułowań oraz odrzuceniu sekciarskiego języka, wspólnota ta stała się lepszym świadkiem chrześcijańskiego pacyfizmu.
Kongregacjonalizm scentralizowany
Choć mennonityzm w zasadzie odrzucał, w większości swoich odmian, posługę ordynowanych i opłacanych duchownych, pozostawiając sprawy kościelne starszym i szanowanym członkom kongregacji, którzy spełniali ją bezpłatnie, to w połowie lat 60. i ta tradycja zaczęła się zmieniać. Na poziomie zboru coraz częściej miejsce biskupów, diakonów czy kaznodziejów zaczęli zajmować przygotowani teologicznie pastorzy posiadający gruntowne wykształcenie teologiczne i otrzymujący za swoją pracę wynagrodzenie. Kilka lat później zaczęto też dopuszczać do posługi duchownej (tak zawodowej jak i charytatywnej) kobiety.
W 1971 roku po wielu latach studiów kilka konferencji regionalnych MC w USA i Kanadzie zaczęło organizować Mennonite General Assembly, której struktury zostały formalnie zatwierdzone podczas Zgromadzenia Generalnego w Kitchener 16–19 sierpnia 1971 roku. Zgromadzenie, w skład którego wchodzą delegaci z konferencji regionalnych (nie wszystkich należących do MC), spotyka się co dwa lata. Zgromadzenie koordynuje prace Kościoła Mennonickiego w pięciu zasadniczych sferach: przygotowania duchownych, edukacji, współpracy międzymennonickiej, publikacji oraz misji.
Zgromadzenie przygotowuje i upowszechnia także wiele dokumentów poświęconych zagadnieniom stającym przed Kościołem. Przykładem są dokumenty poświęcone Duchowi Świętemu, interpretacji biblijnej, posłudze liderów w życiu Kościoła, sprawiedliwości społecznej, roli kobiet, homoseksualizmowi czy podatkom.
Konserwatyzm i pentekostalizm tolerowane
Liberalizacja i modernizacja mennonityzmu jaka zachodziła w Kościele Mennonickim w latach 60. i 70. nie została jednak zaakceptowana przez wiele wspólnot, zborów i konferencji regionalnych. W 1966 roku część zborów zrzeszonych w konferencjach Lancaster i Franconia utworzyło niezależny Kościół Mennonicki Wschodniej Pensylwani.
Inne grupy, sprzeciwiające się zmianom modernizacyjnym, pozostały w Kościele Mennonickim, ale nie zdecydowały się na przystąpienie do Zgromadzenia Generalnego. Jeszcze inne — przystąpiły do niego, ale utworzyły w 1983 roku opozycyjne, konserwatywne “Stowarzyszenie Zaniepokojonych Mennonitów”.
W latach siedemdziesiątych Kościół Mennonicki opowiedział się także wyraźnie za włączeniem zielonoświątkowego doświadczenia wiary w życie swojej wspólnoty. Utworzono wówczas nieco zielonoświątkowych zborów mennonickich, a mennonici charyzmatyczni i niecharyzmatyczni wypracowali atmosferę wzajemnej akceptacji i współpracy. Utworzona w 1975 roku Mennonicka Służba Odnowy skupiająca mennonitów charyzmatycznych jest platformą współpracy wszystkich mennonickich środowisk pentekostalnych oraz służy jako ich reprezentacja przed władzami wyznania.
Ku zjednoczeniu
W latach 80. i 90. rozpoczęto rozmowy dotyczące zjednoczenia Kościoła Mennonickiego z Generalną Konferencją Kościoła Mennonickiego, obejmującą kilkadziesiąt wspólnot mennonickich z ok. 50 tysiącami wiernych. W 1995 roku Konferencje obu wspólnot głosowały za zjednoczeniem. Cztery lata później podzielono nową wspólnotę na dwie Konferencje krajowe: kanadyjską i Stanów Zjednoczonych. Ostatecznie GCM przestało istnieć oficjalnie w 2002 roku, kiedy to całkowicie połączyło się z MC.
Tomasz P. Terlikowski