Kościół Szwecji: luteranizm liberalny
- 16 stycznia, 2004
- przeczytasz w 10 minut
Każdy, kto odwiedzi Królestwo Szwecji zauważy, że nieodłącznym elementem wiejskiego krajobrazu są tam średniowieczne kościoły. Także w miastach trudno nie zauważyć strzelistych bądź cebulastych wież szwedzkich katedr. W kraju naszych północnych sąsiadów jest ok. 3,5 tys. świątyń. Szwecja liczy niemal 9 mln mieszkańców. Ponad 80 proc. z nich należy do Kościoła Szwecji (Svenska kyrkan).
Co to za Kościół i do jakiej rodziny chrześcijańskich denominacji się zalicza? Jakie są jego powiązania z państwem? Dlaczego w tak zsekularyzowanym kraju jak Szwecja tak wielu jej obywateli należy do Kościoła? Poniższy tekst spróbuje odpowiedzieć na te pytania.
Nabożeństwo – terminologia i znaczenie
Religijna terminologia stosowana przez Szwedów może być myląca, szczególnie dla przybysza z kraju o tradycjach katolickich, w których istnieje wyraźna różnica werbalna między katolicką „mszą” a protestanckim „nabożeństwem”. Szwedzkie słowo „mässa” to jedynie pozostałości średniowiecznej terminologii kościelnej. Tradycyjnie oznacza ono główne nabożeństwo niedzielne. W przeszłości na ogół nie sprawowano podczas niego sakramentu komunii świętej. Sytuacja zmieniła się jednak wraz ze spopularyzowaniem w świecie nierzymskokatolickim nabożeństw eucharystycznych. I tak obecnie słowo „mässa” oznacza po prostu nabożeństwo komunijne, „högmässa” to nabożeństwo komunijne w niedzielę i święta, „högmässogudstjänst” to nabożeństwo słowa, „söndagsgudstjänst” – nabożeństwo niedzielne o uproszczonej liturgii, „familjegudstjänst” – uproszczone nabożeństwo dla całych rodzin, „helgsmålsbön” – krótkie nabożeństwo wieczorne, połączone z biciem w dzwony, odprawiane w niedzielę i święta.
Tradycyjnie Kościół Szwecji zaprasza do Wieczerzy Pańskiej wszystkich ochrzczonych uczestników nabożeństwa. Dotyczy to także dzieci, jeśli przystępują do komunii pod opieką dorosłych. Każde nabożeństwo komunijne prowadzone jest przez duchownego – mężczyznę lub kobietę – ordynowanego przez szwedzkiego biskupa. Inne nabożeństwa mogą być sprawowane także przez świeckich.
Protestancki czy katolicki
Oficjalna definicja brzmi: „Kościół Szwecji to ewangelicko-luterańska wspólnota wiary manifestowanej w parafiach i diecezjach. Kościół Szwecji posiada także organizację narodową. Kościół Szwecji jest otwartym Kościołem narodowym, który – współpracując z organizacjami demokratycznymi i poprzez posługę kościelną – obejmuje cały naród”.
Zwrot „ewangelicko-luterański” oznacza, że w czasie Reformacji Svenska kyrkan przyjął zreformowaną doktrynę i organizację typową dla protestantyzmu, a zawartą w nauczaniu ks. Marcina Lutra. Zgodnie z nią Biblia uznawana jest za niekwestionowany punkt wyjściowy dla całej doktryny. Umiarkowanie reformacji luterańskiej chyba najlepiej widoczne jest właśnie w Kościele Szwecji, gdzie biskupi utrzymali – choć w zmniejszonym stopniu – swoją władzę w diecezjach, a liturgia uległa zaledwie niewielkim modyfikacjom.
Charakter Kościoła doskonale oddają dokumenty wyznaniowe, czyli oprócz Biblii, trzy wyznania wiary pierwszych wieków chrześcijaństwa (Anastasianum, Niceanum i Apostolicum) oraz Konfesja Augsburska. Ważną rolę w szwedzkim luteranizmie odgrywają także pozostałe pisma zawarte w tzw. Księdze Zgody (Obrona Wyznania Augsburskiego, Mały i Duży Katechizm ks. Marcina Lutra, Artykuły Szmalkaldzkie, Traktat o władzy i prymacie papieża oraz Formuła zgody). Ponadto ważna rolę w samoidentyfikacji Kościoła odgrywają ustalenia synodu, który odbył się w 1593 roku w Uppsali. Utrzymały one w mocy zmiany wprowadzone przez pierwszego luterańskiego arcybiskupa Uppsali – Laurentiusa Petri. To właśnie dzięki nim liturgia została zmieniona „na sposób” szwedzki, a nie niemiecki.
Zarządzanie Kościołem Szwecji należy do wszystkich jego wiernych. Co cztery lata odbywają się wybory do wszystkich ciał decyzyjnych na poziomie centralnym, diecezjalnym i parafialnym. Głosować może każdy, kto ukończył 16 lat. Kandydować mogą ochrzczeni wierni powyżej 18. roku życia. Mimo panującej w Kościele demokracji, zachowano w nim tradycyjny ustrój episkopalny. Takie rozwiązanie ma być gwarantem właściwej posługi księżowskiej oraz specjalnych relacji między duchowieństwem i biskupami.
Kościół a państwo
Do 2000 roku Kościół Szwecji był organizacją państwową. Jeszcze w XIX wieku wszystkie regulacje wewnątrzkościelne były dziełem Riksdagu, czyli szwedzkiego parlamentu. Nabożeństwa innych niż luteranizm denominacji były surowo zabronione (z małymi wyjątkami dla obcokrajowców, którzy w XVII w. wywalczyli prawo do odbywania w domach praktyk religijnych). To właśnie w XIX wieku pojawiły się osoby kwestionujące prawo monarchy i parlamentu do rządzenia Kościołem. Jednak dopiero w drugiej połowie tego stulecia utworzono Zgromadzenie Kościelne, składające się z 30 duchownych, w tym biskupów, i 30 świeckich, pracujących pod przewodnictwem arcybiskupa. W roku 1949 powiększono liczbę kleru do 43, a laikatu do 53 osób. Zgromadzenie miało uprawnienia decyzyjne oraz doradcze, jednak najważniejszym ośrodkiem regulacji kościelnych nadal pozostawał parlament.
Najgorętsza dyskusja odbyła się w wieku XX. Wtedy to wprowadzono wiele rozwiązań rozluźniających bliskie więzy między Kościołem i państwem. 1. stycznia 2000 r. Kościół Szwecji otrzymał miano „wspólnoty wyznaniowej”, co zrównało jego status z wolnymi Kościołami i innymi organizacjami religijnymi.
Trochę historii
Szwecja to jedno z najpóźniej schrystianizowanych państw Europy. Co prawda handlowcy przynosili do królestwa wiedzę na temat nowej wiary dość wcześnie, jednak większość Szwedów nie miała bliższego kontaktu z chrześcijaństwem aż do VIII wieku. Pierwszym znanym misjonarzem południowej części Półwyspu Skandynawskiego był niemiecki mnich Ansgar, nazywany często Apostołem Szwedów, który głosił Ewangelię i zorganizował struktury kościelne w Birce nieopodal Sztokholmu w IX w. Konsekrował m.in. Gautberta na biskupa Szwecji. Po powrocie do kraju Ansgar został pierwszym arcybiskupem Hamburga.
Kontakty ze światem chrześcijańskim zintensyfikowały się w erze wikingów, czyli na przełomie IX i X wieku. Wielu z nich osiedliło się w Brytanii, Normandii i Rosji. Ci, którzy za granicą przyjęli nową wiarę i wrócili do ojczyzny, propagowali ją w rodzinnym kraju. Pojawili się także kolejni misjonarze z Anglii, Francji i Niemiec. Zdarzało się, że dochodziło do konfliktów między przybyszami z różnych krajów, choć na ogół działali oni w różnych regionach państwa. Nie można też zapomnieć o kontaktach Skandynawów z chrześcijaństwem wschodnim.
Pierwszym chrześcijańskim królem Szwecji był Olov Skötkonung. Święty Zygfryd ochrzcił go w studni należącej do Husaby, królewskiej posiadłości niedaleko Skara. Zdarzenie to miało miejsce ok. roku 1000. Wielu biskupów konsekrowanych w XI wieku otrzymało święcenia z rąk misjonarzy angielskich. Byli wśród nich święci Eskil z Eskilstuna, David z Västerås i Henry, pierwszy arcybiskup Uppsali i Osmund, którego pochowano w katedrze w Ely. Wiele manuskryptów potwierdza angielski charakter wczesnej architektury kościelnej w Szwecji oraz ówczesnej liturgii.
W wieku XII i XIII szwedzkie chrześcijaństwo zacieśniło więzy z chrześcijaństwem niemieckim, którego wpływy stały się dominujące. W tym samym czasie Kościół wzmocnił swoją pozycje w kraju i blisko związał się z Koroną i magnaterią. Znana na całym świecie stała się św. Brygida Szwedzka, mistyczka i założycielka zakonu, której szczątki spoczywają w opactwie Vadstena.
W czasie Reformacji w północnej Szwecji szybko rozprzestrzeniły się nauki mnicha z Wittenbergi. Pomógł w tym fakt, że bardzo wielu szwedzkich księży studiowało wtedy w Niemczech. Nie bez znaczenia było wynalezienie druku, a także dążenie króla Gustawa Vasy do uniezależnienia się od wpływów Rzymu na podobieństwa Henryka VIII.
Reformacja sprawiła, że kontakty między Szwecją a Anglią nie tylko przetrwały, ale też uległy wzmocnieniu. W XVII wieku Johannes Gezelius dostrzegał np. duże podobieństwo między Kościołem Anglii a Kościołem Szwecji. Brytyjskim handlarzom pozwolono nawet na odprawianie w leżącym blisko rosyjskiej granicy mieście Narva nabożeństw zgodnie z liturgią „The Book of Common Prayer”. Innymi znanymi anglofilami byli Jacob Serenius, proboszcz szwedzkiej parafii w Londynie oraz Jesper Svedberg, biskup Skara. John Robinson, biskup Londynu, forsował w 1718 r. unię między obydwoma Kościołami. Wtórował mu hrabia Gyllenberg, ówczesny ambasador szwedzki w Anglii. Jednak na unię nie chcieli się zgodzić luterańscy biskupi. Dla nich Kościół Anglii był zbyt kalwiński, a reformowane wpływy postrzegane były jako większe zło, niż doktryna rzymska czy prawosławna!
Pietyzm dotarł do Szwecji w XIX wieku, głównie dzięki Carlowi Otto Roseniusowi, świeckiemu kaznodziei, głoszącemu na północy kraju, który zaprzyjaźnił się podczas pobytu w Sztokholmie z angielskim metodystą Georgem Scottem. Rosenius stał się niezwykle wpływowym publicystą wśród pietystów, którzy utworzyli Narodowy Instytut Ewangelicki (Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen), instytucję posiadającą własne kaplice, kaznodziejów a nawet zagraniczne misje, ale pozostającą przez długi okres w ramach Kościoła Szwecji. W ostateczności pietyzm doprowadził do powstania niezależnego Szwedzkiego Kościoła Przymierza (Svenska Missionsförbundet). W tym czasie do królestwa zaczęli napływać metodyści, baptyści, kwakrzy i członkowie Armii Zbawienia. Za sprawą emigrantów zaczął się rozwijać także Kościół rzymskokatolicki. Obecnie Szwedzka Rada Chrześcijańska (Sveriges Kristna Råd) liczy 23 przedstawicieli, w dużej mierze maleńkich wspólnot.
Kościół i jego struktura
Rady parafialne (kyrkoråd) funkcjonują w każdej z 2225 parafii i – razem z proboszczami (kyrkoherde) – są odpowiedzialne za liturgię, edukację oraz prace socjalne i ewangelizacyjne. W każdej z nich zatrudniony jest proboszcz, muzyk i, bardzo często, także diakon. W rejonach wiejskich zdarza się, że osoby takie są odpowiedzialne za nabożeństwa i opiekę duszpasterską w kilku parafiach. Inne osoby mogą być zatrudnione w parafii w miarę potrzeb.
Na Kościół Szwecji składa się 13 diecezji. Każdą zarządza biskup, do którego obowiązków należy ordynowanie księży i diakonów oraz wizytowanie wszystkich parafii. Biskupi wybierani są przez księży i laikat w stosunku głosów 1:1. W posłudze biskupiej wspomagani są przez kapitułę katedralną (domkapitlet) i synod diecezjalny (stiftsstyrelse). Składająca się z duchownych i świeckich kapituła kontroluje czy parafie i kler trzymają się doktryny i praktyki Svenska kyrkan. Instytucja ta zastąpiła bisupów sufraganów i archidiakonów. Dziekani katedr pełnią funkcję biskupich zastępców.
Na szczeblu krajowym, zwierzchnikiem Kościoła jest arcyniskup Uppsali, który reprezentuje wspólnotę na arenie międzynarodowej i ekumenicznej. Może też przemawiać w imieniu wszystkich biskupów. Ciałem decyzyjnym jest jednak Zgromadzenie Kościelne (Kyrkomötet). Liczy ono 251 członków i zbiera się dwa razy do roku decydując o wszystkich sprawach związanych z życiem kościelnym. Zgromadzenie powłuje także tzw. Centralny Komitet.
Kwestia finansów jest odzwierciedleniem wieloletnich ścisłych powiązań Kościoła i państwa. Każdy wierny zobowiązany jest do płacenia składki kościelnej, pobieranej przez państwo wraz z podatkami i przekazywanymi następnie Kościołowi m.in. na utrzymanie zabytkowych budynków będących w jego posiadaniu. Kościół może też otrzymać dodatkowe pieniądze, jednak za każdym razem musi przedstawić uzasadnienie sporządzone przez ekspertów. Na wysokość składki wpływ mają same parafie oraz synod diecezjalny. To rozwiązanie dotyczy także innych wspólnot wyznaniowych, w tym Kościoła rzymskokatolickiego. Ponieważ jednym z obowiązków Kościoła luterańskiego jest organizowanie pogrzebów dla wszystkich Szwedów i zapewnienie im miejsca pochówku, każdy podatnik odprowadza pewną sumę pieniędzy na ten cel. Także ta kwota pobierana jest przez państwo w ramach podtaków.
Ekumenizm w XX wieku
W XIX wieku poczucie bliskości anglikanizmu i szwedzkiego luteranizmu sprawiło, że na ten ostatni duży wpływ miał tzw. ruch oxfordzki w Wielkiej Brytanii i USA. Kładł on duży nacisk na fakt, że szwedzcy biskupi, podobnie jak biskupi anglikańscy, zostali wyświęceni przy zachowaniu pełnej sukcesji apostolskiej (zarówno w rozumieniu succesio fidei, jak i succesio ordinis). Wskazywano także na liturgiczny konserwatyzm szwedzkiego Kościoła. Wielu emigrantów ze Skandynawii po osiedleniu się w Ameryce, uczęszczało na nabożeństwa Kościoła Episkopalnego USA. Wzajemne relacje układały się tak dobrze, że kiedy w 1866 r. ówczesy biskup Illinois, H. J. Whitehouse przybył do Sztokholmu aby konsekrować tamtejszy kościół angielski, arcybiskup Uppsali wraz z innymi biskupami wzięli czynny udział w tej ceremonii. Było to wydarzenie bezprecedensowe w historii zachodniego chrześcijaństwa. Zapoczątkowało ono całą serię praktycznych gestów jedności.
Jednak w centrum ekumenicznej jedności tamtych czasów należy postawić Nathana Söderbloma (na zdjęciu), w latach 1914–1931 arcybiskupa Uppsali. Inicjatywa, z jaką wystąpił w 1925 roku podczas konferencji w Sztokholmie stała się podwaliną pod utworzenie w 1945 r. Światowej Rady Kościołów. Sprawiła też, że ekumenizm stał się jednym z najważniejszych wyzwań stojącym przed współczesnym chrześcijaństwem.
Abp Söderblom przyjął także panskandynawską i bałtycką politykę kościelną, zgodnie z którą Svenska kyrkan miał się stać pomostem dla zjednoczenia luteranów, anglikanów i katolików poprzez wzajemne rozpoznanie sukcesji apostolskiej. Prymas Szwecji konsekrował biskupów dla Estonii i Łotwy, przez co tamtejsze Kościoły luterańskie odzyskały sukcesję. Krok ten umożliwił Kościołowi Anglii na nawiązanie bliższych relacji z Kościołami Szwecji, Finlandii, Estonii i Łotwy oraz trochę chłodniejszych z Kościołami Danii, Norwegii i Islandii. To wszystko pozwoliło na podpisanie w 1993 roku tzw. Ugody z Porvoo, ma mocy której luterańskie Kościoły Skandynawii (z wyjątkiem Danii) połączyła z Kościołami anglikańskimi Wysp Brytyjskich wspólnota ambony i ołtarza.
Ekumenizm Kościoła Szwecji nie ogranicza się jednak tylko do anglikanizmu. Szwedzcy luteranie przyjęli wszystkie ekumeniczne działania Światowej Federacji Luterańskiej. Dialog prowadzony jest także z rzymskimi katolikami i prawosławnymi.
W chrześcijańskim świecie Kościół Szwecji postrzegany jest jako instytucja bardzo liberalna. Ma o tym świadczyć chociażby fakt, że Szwedzi wyświęcają kobiety nie tylko na księży, ale także na biskupów. Wiele niezadowolenie wśród konserwatystów wzbudził także fakt zaakceptowania przez Kościół projektu liturgii błogosławienie par jednopłciowych. Szwedzki luteranizm od kilku lat boryka się także z problemem braku powołań. Pewnym ratunkiem może tu być ich nadmiar w sąsiedniej Danii.
Autor niniejszego tekstu pragnie złożyć serdeczne podziękowania Ewie Röllgårdh, sekretarzowi prasowemu arcybiskupa Uppsali, za udostępnienie materiałów informacyjnych na temat Kościoła Szwecji.
Author of this article would like to thank Ewa Röllgårdh the press secretary of the Archbishop of Uppsala for all the informations about the Church of Sweden.