LCMS: konserwatyzm po luterańsku
- 24 stycznia, 2004
- przeczytasz w 7 minut
Korzenie Kościoła Luterańskiego Synodu Missouri (LCMS) sięgają roku 1839, kiedy to do amerykańskiego stanu Missouri przybyła 750-osobowa grupa Saksończyków, uciekająca od panującego w Niemczech religijnego racjonalizmu i unii z kalwinami. Przybysze, pod wodzą ks. C. F. W Walthera, przyłączyli się do grupy duchownych przysłanych do Ameryki przez Wilhelma Loehe z Neuendettelsau (Bawaria), aby utworzyć Niemiecki Ewangelicko-Luterański Synod Missouri, Ohio i Innych Stanów.
Luteranizm XXI wieku ma wiele twarzy. Z jednej strony mamy do czynienia z Kościołami liberalnymi pod względem tzw. wartości moralnych (błogosławiącymi np. pary jednopłciowe) i teologii (praktykującymi np. interkomunię z anglikanami, kalwinami czy metodystami i wyświęcającymi na duchownych kobiety). Z drugiej strony istnieją bardzo konserwatywne Kościoły staroluterańskie, jednoznacznie klasyfikujące homoseksualizm czy ordynację kobiet jako zachowania sprzeczne ze Słowem Bożym oraz nie biorące udziału w ruchu ekumenicznym. Za reprezentantów tej pierwszej grupy mogą służyć Kościół Szwecji lub duński Kościół Ludowy. Wartości konserwatywne reprezentuje natomiast Kościół Luterański Synodu Missouri.
Historia Kościoła

Pierwsza konwencja nowej struktury odbyła się na przełomie kwietnia i maja 1847 r. Dwunastu księży wraz ze swoimi kongregacjami, przyjęło konstytucję nowego Kościoła. 10 innych duchownych co prawda podpisało dokument, jednak w owym czasie nie był on jeszcze przegłosowany przez wiernych. Spośród 22 księży, 4 pochodziło z Missouri, 6 z Ohio, 5 z Indiany, 3 z Illinois oraz po dwóch z Michigan i Nowego Jorku. 12 kongregacji, które jako pierwsze zgodziły się na utworzenie Kościoła, liczyło ok. 3 tys. wiernych. Pierwszym prezydentem Synodu został wielebny Walther (na zdjęciu). Dokładnie 100 lat po tym fakcie, w 1947 roku, skrócono nazwę wspólnoty do Kościoła Luterańskiego Synodu Missouri.
Jednym z powodów uformowania nowych struktur kościelnych, było współczucie. 150 lat temu rozpalało ono serca po obu stronach oceanu, kiedy w Ameryce ks. Fredrich C. D. Wyneken przekraczał granice niosąc zbawcze Słowo Boże i udzielając sakramentów. Duchownego zaalarmował fakt, iż wielu wiernych podupadło w nowym kraju na duchu. Napisał więc pismo, które w Bawarii odczytał ks. Wilhelm Loehe, przyszły nauczyciel księży, którzy mieli rozpocząć posługę w Nowym Świecie. Rezultatem akcji Wynekena było założenie w 1846 roku w Fort Wayne w stanie Indiana luterańskiego seminarium duchownego.
„Pobłogosławione i w tym samym czasie błogosławione” tak luteranie Synodu Missouri opisują lata istnienia swojego Kościoła. Poprzez pojedyncze kongregacje i współpracujące z LCMS organizacje, zbawcza Ewangelia dotarła do milionów ludzi. W XIX wieku rozpoczęto misja wśród Amerykanów w Michigan i Minnesocie. Następnie rozpoczęto pracę z imigrantami.
Śpiew i nabożeństwo

Tradycyjnie w luterańskiej pobożności bardzo dużą rolę odgrywają pieśni religijne. Tak, jak i inni emigranci, niemieccy ewangelicy, którzy przybyli do Ameryki w XIX stuleciu przywieźli ze sobą pieśni ze stron rodzinnych. Zawarte były one w śpiewnikach z Drezna, Marburga, Schleswigu, Pomorza, Prus, Hamburga i Bawarii. Na początki nie było niczego dziwnego w fakcie, że niemal każda kongregacja korzystała z innego koncjonału.
Dopiero ks. Walther zwrócił wiernym uwagę, że potrzebny jest jeden śpiewnik dla wszystkich. W piśmie „Der Lutheraner” opublikowano specjalne ogłoszenie, w rezultacie którego powstała komisja śpiewnikowa. Do tej pory nie wiadomo, kto tak naprawdę był jej członkiem. Wiadomo natomiast, że prym wiódł sam C. F. W. Walther. Nowy zbiór pieśni pt. „Kirchengesangbuch für Evangelisch-Lutherische Gemainden ungeaenderter Augsburgischer Konfession” był gotowy w roku ukonstytuowania się Synodu.
Z biegiem lat coraz więcej parafii zaczęło odprawiać nabożeństwa w języku angielskim. Ks. Walther namawiał, aby podczas nich wierni posługiwali się wydanym w 1879 roku przez Norwegów niewielkim śpiewnikiem „Hymn Book for the use of Evangelical Lutheran Schools and Congregations”. Zawierająca 130 pieśni księga była translatorskim dziełem prof. Augusta Crulla. Wkrótce na rynku pojawiły się także inne anglojęzyczne minikoncjonały.
Pierwszym pełnowymiarowym śpiewnikiem dla luteranów posługujących się językiem angielskim był wydany w 1889 roku w Baltimore „Evangelical Lutheran Hymn Book”, także działo prof. Crulla. Księga, zwana ze względu na kolor okładki „starym zielonym śpiewnikiem”, stała się pierwszym oficjalnym koncjonałem Synodu opublikowanym w „nowym języku”. W 1941 r. jego miejsce zajął „The Lutheran Hymnal”, zwany popularnie „niebieskim śpiewnikiem”.
W 1965 roku Synod zaprosił wszystkich luteranów Ameryki Północnej do opracowania wspólnej liturgii. Inicjatywa ta spotkała się z życzliwym przyjęciem ze strony organizacji Luteranie w Ameryce. W zamyśle miał powstać wspólny śpiewnik dla wszystkich ewangelików w kraju. Rok później powołano do życia Interluterańską Komisję ds. Nabożeństwa. Po niemal 10 latach prac, w 1978 r., światło dzienne ujrzała „Lutheran Book of Worship. Rok po tym wydarzeniu Synod zdecydował się na wydanie własnej wersji tej księgi pt. „Lutheran Worship”, którą opublikowano ostatecznie w 1982 r. Obecnie Lutheran Church – Missouri Synod pracuje nad nowym śpiewnikiem.
Statystyki Missouri

Do końca I Wojny Światowej LCMS miał przede wszystkim niemiecki charakter. W drugiej połowie XIX i pierwszej XX wieku dołączyło doń wielu wiernych, co doprowadziło m.in. do zmiany języka liturgicznego z niemieckiego na angielski. W 1897 roku, zaledwie 50 lat po powstaniu, Kościół liczył już 685 tys. członków. W ciągu następnego półwiecza liczba ta podwoiła się. Z danych przedstawionych przez Synod w 1993 roku wynika, że 6218 parafii skupiało 2,6 mln luteranów. Kościół posiada 10 szkół wyższych, 2 seminaria (na rycinie seminarium w St. Louis), 62 szkoły średnie i największy w Stanach Zjednoczonych system szkół podstawowych, skupiający niemal 2 tys. placówek.
Kongregacje i szkoły obsługiwane są przez ponad 8 tys. księży, niemal 10 tys. nauczycieli szkółek parafialnych oraz wielu innych pełnoetatowych pracowników, takich jak diakonise czy dyrektorzy placówek oświatowych podlegających Kościołowi.
Co prawda LCMS uważa wyświęcanie kobiet na księży za praktykę stojącą w sprzeczności z Biblią, jednak ok. 45 procent jego pracowników stanowią przedstawicielki płci pięknej. Wierni Kościoła rozsiani są po całym terytorium USA, a ich największe skupisko znajduje się na środkowym zachodzie kraju.
Synod znany jest ze swojej dosłownej interpretacji Biblii, bardzo ortodoksyjnego podejścia do luterańskich pism wyznaniowych oraz poszukiwania nowych sposobów ewangelizacji. Concordia Publishing House, której seria książek dla dzieci Arch Book rozeszła się w ilości 55 mln egzemplarzy (!), to czwarty co do wielkości wydawca protestancki w Stanach Zjednoczonych Ameryki. LCMS to także pionier w zakresie chrześcijańskich mediów elektronicznych. Do niego należy KFUO, najstarsza radiostacja tego typu, której główna kwatera znajduje się w St. Louis. Nadawany przez stację program „Luterańska godzina”, którego producentem jest Międzynarodowa Luterańska Świecka Liga Synodu, jest słyszalny w Ameryce Północnej od 1930 roku. Obecnie „Luterańska godzina” dociera każdego tygodnia do 110 narodów. Liga dystrybuuje także „This is the Life”, najdłużej nadawany serial w historii, który w 1992 roku obchodził swoje 40-lecie. Liga Misyjna Kobiet Luterańskich (LWML), którą powołano do życia w roku 1942, jest liderem jeśli chodzi o wspomaganie prac misyjnych. Od 1989 jest też odpowiedzialna za program studiów biblijnych „Lifelight”.
Misja i kwestie moralne

Kościół doskonale radzi sobie z docieraniem do potencjalnych wiernych, tak w kraju, jak i za granicą. Od ponad 100 lat działa w nim posługa dla czarnych. Większość Afroamerykanów wyznania augsburskiego należy do LCMS. Synod prowadzi też specjalną bibliotekę kazań i literatury religijnej dla niewidomych. Misja Światowa LCMS trenuje, wysyła i wspiera misjonarzy i wolontariuszy pracujących w USA i innych krajach.
Lutheran Church – Missouri Synod, doszedł do wniosku, że pośmiertne oddanie organów do przeszczepu jest częścią Pańskiego nakazu pomagania bliźnim. W 1980 r. Kościół jako pierwsza wspólnota religijna w USA, zachęcał swoich wiernych do zostania dawcą. Synod znany jest też z bardzo stanowczego sprzeciwu wobec aborcji i eutanazji. Popiera wpisanie „ochrony życia” do konstytucji. Wierni Synodu wierzą, że Pismo naucza chrześcijan, aby zawsze zajmowali się osobami umierającymi i nigdy nie pozbawiali ich życia. Mimo tego przekonania, zgodnie z nauczaniem LCMS jeśli chory, u którego funkcje życiowe podtrzymywane są sztucznie, nie ma zdaniem lekarzy szans na powrót do życia, chrześcijanie mogą zdecydować się na odłączenie aparatury. Kościół podkreśla, że jego zdaniem homoseksualizm jest zachowaniem niezgodnym ze Słowem Bożym. Jednocześnie kładzie duży nacisk na posługę wśród homoseksualistów i ich rodzin.
W odróżnieniu od wielu innych amerykańskich Kościołów, Synod nigdy nie połączył się z innymi strukturami kościelnymi. Był jednak do końca członkiem Rady Luterańskiej w USA, która przestała istnieć 1. stycznia 1988 r. Na arenie międzynarodowej LCMS prowadzi misje bądź utrzymuje kontakty z innymi Kościołami w ponad 50 krajach. Jest członkiem Międzynarodwej Rady Luterańskiej, nie należy natomiast do Światowej Federacji Luterańskiej, Narodowej Rady Kościołów oraz Światowej Rady Kosciolów.