Luteranie i Żydzi w dialogu
- 26 kwietnia, 2003
- przeczytasz w 3 minuty
Dialog chrześcijańsko-żydowski toczy się na różnych poziomach od kilkudziesięciu lat. Niemal każda tradycja wyznaniowa chrześcijaństwa wydała już jakieś stosowne oświadczenia o swoim stosunku do judaizmu. Znacznie rzadziej zdarzają się jednak wspólne deklaracje czy stanowiska chrześcijańsko-żydowskie. Jedną z takich deklaracji jest prezentowane przez Redakcję Magazynu Ekumenicznego Semper Reformanda Porozumienie między Synodem Montany Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego w Ameryce a Stowarzyszeniem Gmin Żydowskich w Montanie.
Porozumienie między Synodem Montany Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego w Ameryce a Stowarzyszeniem Gmin Żydowskich w Montanie
Podpisane w czerwcu 1995, odnowione w maju roku 2000.
PROLOG
Montana, jak każda część świata jest dotykana przez religijną i kulturową różnorodność. Różne wspólnoty wiary mogą pasywnie akceptować ową różnorodność, ale mogą także aktywnie postrzegać ją, jako możliwość zrozumienia rozmaitych tradycji wyznaniowych i współpracy na polu działalności społecznej. Taka możliwość jest z entuzjazmem przyjmowana przez Stowarzyszenie Gmin Żydowskich w Montanie (Montana Association of Jewish Communities i luteran Synodu Montana Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego w Ameryce (Montana Synod of the Evangelical Lutheran Church in America).
Luteranie i Żydzi tak samo dostrzegają podstawę tego zaangażowania w naszej współnej tradycji i wierze w Jednego Boga, który jako Stwórca powołuje wszystkich ludzi do życia w sprawiedliwości i pokoju i do respektowania praw ludzkich i narodowych. Nasza wspólna tradycja sięga do Abrahama, opiera się na świadectwie o Boskim działaniu w historii — wyzwalającym i dającym błogosławieństwo, nie zapominamy także o różnicach nas dzielących — takich jak wierzenia dotyczące odkupienia, Mesjasza, doktryny Boga czy Ziemi Świętej, ale doświadczamy nastania nowego dnia, w którym potępienia, przemoc i stereotypy same się zdemaskują. Zaczynamy nasze rozmowy i wspólną drogę, jako równi partnerzy, których stosunki naznaczone są jednak negatywnie przez ignorancję i przekonanie o religijnej wyższości. Chrześcijanie zaczynają postrzegać judaizm, tak jak rozumieją go sami Żydzi, a Żydzi zaczynają postrzegać chrześcijaństwo, tak jak widzą je sami chrześcijanie. Musimy kontynuować odkrywanie i głębsze poznawanie naszych tradycji i kultur.
Ponadto, jako że żyjemy jako sąsiedzi w Montanie, mamy wspólne społeczne wyzwania i obowiązki, wobec który Żydzi i luteranie mogą zająć wspólne stanowisko. Nie musimy wierzyć tak samo, żeby wspólnie działać na rzecz podniesienia dostatku i umocnienia moralnych standardów społecznych.
OŚWIADCZENIA
Wspólnie oświadczamy, że:
· Budujemy na wspólnej tradycji Biblii hebrajskiej dla Żydów i Starego Testamentu dla luteran.· Jeden Bóg powołał nas do życia razem z godnością i wzajemnym poszanowaniu świętości tradycji etnicznych i religijnych.· Nasze historie, mimo iż naznaczone etnicznymi i religijnymi waśniami i nieporozumieniami powinny i zmierzają do wzajemnego pojednania i współpracy.· Żydzi i luteranie z Montany zostali pobłogosławieni przez Boga wielkim bogactwem darów dla działania i służby sobie nawzajem i wszystkim swoim bliźnim.· Na terytorium Montany wspólnoty żydowskie i chrześcijańskie będą się wzajemnie wzbogacać poprzez religijną i moralną współpracę.
NASZE ZOBOWIĄZANIA
Jednocześnie zobowiązujemy się, że będziemy:
· W modlitwie szukać Bożego kierownictwa dla wzajemnego zrozumienia i dla zjednoczenia całej ludzkiej wspólnoty.· Zachęcać wspólnoty luterańskie Synodu Montana i kongregacje żydowskie do dzielenia się tym porozumieniem.· Zgłębiać, badać i dyskutować deklaracje, raporty i źródła, które wspomagać będą nasze struktury w promowaniu pojednania i zrozumienia wzajmnego; w szczególności dotyczące teologii, Marcina Lutra, Holocaustu i Ziemi Świętej.· Starać się dowiedzieć więcej o historycznym i teologicznym rozwoju judaizmu i chrześcijaństwa od czasów biblinych.· Pracować wspólnie na rzecz dobra wspólnego, pokoju i sprawiedliwości, i dostrzegać w tym prawdziwą odpowiedź na wolę Bożą.· Zapraszać się wzajemnie do uczestnictwa w nabożeństwach, zachowywać oficjalne zwyczaje takich wydarzeń.· Zgadzamy się na periodyczne przeglądanie i rewidowanie tego dokumentu na wspólnych nabożeństwach.
tłum. Tomasz P. Terlikowski