Mennonici — męczennicy XVI wieku
- 10 stycznia, 2004
- przeczytasz w 4 minuty
Choć o reprezentantach wyznania mennonickiego prawie nikt już w Polsce prawie nie pamięta, to jednak ci mało znani, przypominający amerykańskich amiszów chrześcijanie, rozwijali swą działalność na terenie kraju jeszcze w XVIII wieku. Założycielem Kościoła był zbuntowany anabaptysta, Mennon Simons (1496–1561). Założona przez niego grupa religijna, nieuznająca żadnej hierarchii, przeżyła liczne podziały, a zjednoczenia doczekała się dopiero w XX wieku dzięki Światowej Konferencji Mennonitów.
Na początku swej działalności mennonici cierpieli wiele prześladowań ze strony innych wyznań chrześcijańskich, zwłaszcza w ciągu kryzysowego dla wspólnoty przełomu lat 1526–1527. Jeden z pierwszych przywódców nowego ruchu, Conrad Grobel, zmarł w 1526 jako męczennik, podobnie jak Felix Mantz, który zginął w 1527 roku. W 1527 pastor Jerzy Blaurock został pobity i wygnany z Zurichu. Niektórzy z przywódców mennonickch zostali skazani na śmierć przez spalenie na stosie.
W powolnym odradzaniu się nazbyt wcześnie umierającej wspólnoty pomógł Michał Sattler. Odbudowy Kościoła mennonitów dokonano we wsi Schleitheim w regionie Schaffhausen w Szwajcarii w 1527 roku. Opracowano wtedy Siedem Zasad, według których Kościół menonicki miał wierzyć i funkcjonować.
Także w Polsce było w tamtych czasach wiele wspólnot mennonickch. W XVI wieku osiedlili się na Żuławach, wschodniej Małopolsce. Swe społeczności zorganizowali także w Elblągu, Gdańsku i Malborku. Do Polski mennonici przybyli w okresie, gdy była ona oazą uciekinierów, prześladowanych za wiarę. Mennonici przybyli do Rzeczypospolitej z Niderlandów. Jedyna pozostałością po ich mikro-kulturze są głównie nagrobki na cmentarzu na Żuławach (fot. obok).
Krocząc ku Zmartwychwstaniu
“Chrzest — głosiła pierwsza ze spisanych w Szwajcarii Reguł — odbywa się w obecności społeczności wiernej Chrystusowi, który pokazuje jej prosty i pewny, nowy styl życia, który jest marszem (chodem) ku zmartwychwstaniu i który rzeczywiście wypróbowuje łaskę daną na chrzcie. Niemowlęta i dzieci są uważane za zbawione bez ceremonii chrztu (…).”
Światopoglądowo mennonici zbliżeni są do znanych w USA amiszów – przypominali ich również sposobem życia. Głową rodziny mennonickiej był ojciec. Żona zaś opiekowała się dziećmi, ona też miała być ich pierwszą kierowniczka duchowną. Według pewnego kronikarza: „Mężczyźni mennonici — jak zanotował pewien kronikarz — jawili się jako uprzejmi, ale dość chłodni. W domu przebywali rzadko, większość dnia spędzali w polu.
Kobiety — wręcz przeciwnie. Najczęściej otoczone gromadką dzieci, w czepku i fartuchu okrywającym ciemną, zapiętą na haftki suknię. Skromną, bo brak guzików i kieszeni symbolizował rezygnację z dóbr materialnych i zwrócenie ku Bogu. Nie znosiły żadnych nowinek w strojach.” Matki dzień spędzały na pracy i modlitwie. Strzegły dzieci przed wiejskimi potańcówkami i hucznymi zabawami. Przyłapanie mennonity na weselu mogło się dla niego skończyć karą kościelną. Surowej karności kościelnej mennonici przestrzegają do dziś.
Wiele w swej doktrynie mennonici przejęli z protestantyzmu w wydaniu kalwińskim. Nie uznawali za słuszne chociażby samego sporządzania wizerunków Jezusa czy świętych. Podobnie jak baptyści, czy zielonoświątkowcy, za ważny uważają tylko chrzest dorosłych. Nie uznają żadnej hierarchii, jedynym autorytetem w sprawach wiary jest samo Pismo Święte, którego polecenia stosują do życia bardzo rygorystycznie, podkreślając konieczność naśladowania Chrystusa na co dzień.
Jak większość Kościołów chrześcijańskich mennonici uznają za swe wyznanie wiary Skład Apostolski. Choć w swych regułach nie używają słowa „sakrament” – za centralne obrzędy uważają Chrzest i Łamanie Chleba, podczas którego sam Chrystus daje nam „ten bochenek ku zjednoczeniu”. Nie uznają niczego, co stoi w sprzeczności z ich surową moralnością, nie mniej jednak, cechuje ich otwartość i tolerancja. Popierają też ideę ekumenizmu.
Wspólnoty menonickie zarządzane są przez wszystkich wiernych, którzy sami wybierają swych diakonów i kaznodziejów. Są zwolennikami rozdziału Kościoła od państwa – kością niezgody między Kościołem menonickim a instytucjami państwowymi jest służba wojskowa, której się sprzeciwiają.
Dzisiaj
Akty nietolerancji w ciągu wieków doprowadziły do praktycznego wyniszczenia wspólnot menonickich w Niemczech. W Szwajcarii są dwie większe społeczności – jedna w Emme, niedaleko Berne i w górach, w Jura. Ochronę prawną w Jura zapewniła wpływowa hrabina Anna z Friesland, która w 1545 roku broniła mennonitów przed prześladowaniami ze strony macierzystego Kościoła anabaptystów. Wkrótce ucichły także prześladowania w Taufgesinnten, w Holandii (Doopsgezinden) i we Fryzji.
Działalność menonitów ożywiła się w XIX stuleciu. Założony w Europie Kościół mennonicki rozpoczął swą misję w Ameryce Północnej. Dziś najliczniejsze poza USA wspólnoty mennonickie znajdują się w Afryce, Indonezji, a także w Indiach, oraz w Ameryce Łacińskiej.
Zobacz także:
ekumenizm.pl: Zielonoświątkowcy u mennonitów
Link: Strona o mennonitach (j. angielski i j. rosyjski)