Nowa Reformacja biskupa Sponga
- 16 października, 2003
- przeczytasz w 2 minuty
Anglikanizm jest Kościołem o najbardziej chyba rozmytych granicach doktrynalnych. Poza anglokatolikami — niewiele różniącymi się od rzymskich katolików czy prawosławnych — do wspólnoty tej należą również radykalni chrześcijanie ewangelikalni, a nawet chrześcijanie ateiści. W Polsce znana jest jedynie twórczość ks. Don Cuppita, autorem absolutnie nieznanym jest zaś episkopalny biskup John S. Spong — nawołujący do “Nowej Reformacji”.
Biskup ateista
Bp John S. Spong jest chyba najbardziej kontrowersyjnym biskupem Kościoła Episkopalnego. Otwarcie przyznaje się od do ateizmu, odrzuca Boskość Chrystusa oraz istnienie niezmiennych, trwałych, obiektywnych norm moralnych. Zdaniem bp. Sponga chrześcijaństwo współczesne potrzebuje radykalnej, ponownej reformacji. Powinna ona obejmować nawet najgłębsze i najbardziej podstawowe artykuły wiary. Biskup — odwołując się do przykładu Marcina Lutra, który wywiesił w Wittenberdze swoich 95 tez — własne tezy reformacyjne (w liczbie 12) umieścił na swojej stronie internetowej.
12 tez bp Sponga
1. Teizm, jako droga definiowanie Boga, jest martwy. Dlatego większość teologicznych wypowiedzi o Bogu jest niezrozumiałych. Nowa droga mówienia o Bogu musi być dopiero wypracowana.
2. Jeśli o Bogu nie można nadal mówić w teistycznych terminach, staje się bezsensownym rozumienie Chrystusa, jako wcielenia teistycznej Boskości. A zatem chrystologia poprzednich wieków — zbankrutowała.
3. Biblijna opowieść o doskonałym i zakończonym stworzeniu, z której człowiek upada w grzech — jest przed-darwińską mitologią, w czasach po Darwinie jest zaś nonsensem.
4. Dziewicze narodzenie, rozumiane w sposób literalnie biologiczne, wyjaśniające Boskość Chrystusa, jak ją tradycyjnie rozumiano, jest niemożliwe.
5. Historie cudów z Nowego Testamentu nie mogą być nadal w post-newtonowskim świecie interpretowane, jako wydarzenia ponadnaturalne dokonane przez wcielone bóstwo.
6. Rozumienie krzyża jako ofiary za grzechy świata jest ideą barbarzyńską opierającą się na prymitywnej koncepcji Boga, i dlatego musi zostać odrzucone.
7. Zmartwychwstanie jest działaniem Boga. Jezus został podniesiony do znaczenia Boga. Dlatego zmartwychwstanie nie może oznaczać fizykalnej reanimacji dokonującej się na zewnątrz ludzkiej historii.
8. Opowieść o Wniebowstąpieniu zakłada istnienie trzystopniowego wszechświata i stąd jest nieprzekładalna na koncepcję wszechświata w epoce post-kopernikańskiej.
9. Nie istnieją zewnętrzne, obiektywne, objawione zasady spisane w piśmie lub na kamiennych tablicach, które rządziłyby naszym etycznym zachowaniem przez wszystkie wieki.
10. Modlitwa nie może być prośbą kierowaną do teistycznego bóstwa o interwencję w ludzką historię w jakiś szczególny sposób.
11. Nadzieja na życie po śmierci musi zostać oddzielona na zawsze od myśli o nagrodzie i karze. Kościół musi zrezygnować ze swojego zaufania do wychowawczej roli kary.
12. Każda istota ludzka niesie w sobie obraz Boży i musi być szanowana dlatego, że jest. Dlatego każda próba zewnętrznego przyposywania jednostki, czy będzie się ona opierać na rasie, narodowości, płci czy orientacji seksualnej może być użyta, jako podstawa do odrzucenia czy dyskryminacji.